Termijnrekening vervroegd geld afhalen
Re: Termijnrekening vervroegd geld afhalen
Dus als ik de tekst van Rabobank goed begrijp:
termijnrekening 5 jaar, 1.000 euro, na 2 jaar wil je vervroegd opzeggen:
0,25% van 1.000 * 3 jaar resterend * 4 kwartalen/jaar = 30 euro boete (herbeleggingsvergoeding genoemd)
termijnrekening 5 jaar, 1.000 euro, na 2 jaar wil je vervroegd opzeggen:
0,25% van 1.000 * 3 jaar resterend * 4 kwartalen/jaar = 30 euro boete (herbeleggingsvergoeding genoemd)
Klein beetje het omgekeerde van de topic, maar toch....
Ik heb een paar maand geleden beslist om een nieuwe termijnrekening niet bij nibc te openen
wegens art. 14 van de alg. voorwaarden :
Indien een termijdeposito nog niet is beëindigd, kan er geen opzegging van het
Contract door de Cliënt geschieden, tenzij zoals voorzien in aart. 13, par. 4.
Dat is zoals in deze topic reeds besproken en ga ik mee akkoord.
Het Contract kan ook door de bank, kosteloos en zonder verantwoording,
met inachtneming van een termijn van twee maanden ten allen tijde worden opgezegd.
Eventuele (directe of indirecte) schade opgelopen door de Cliënt of een derde door
opzegging door de Bank, kan onder geen beding op de Bank verhaald worden.
De bank kan er blijkbaar wel vervroegd van af zondermeer, een temrijnrekening wordt
daardoor een eenzijdige toezegging door de cliënt, zonder al te veel verplichtingen naar
termijn toe voor de bank.
Ik heb een paar maand geleden beslist om een nieuwe termijnrekening niet bij nibc te openen
wegens art. 14 van de alg. voorwaarden :
Indien een termijdeposito nog niet is beëindigd, kan er geen opzegging van het
Contract door de Cliënt geschieden, tenzij zoals voorzien in aart. 13, par. 4.
Dat is zoals in deze topic reeds besproken en ga ik mee akkoord.
Het Contract kan ook door de bank, kosteloos en zonder verantwoording,
met inachtneming van een termijn van twee maanden ten allen tijde worden opgezegd.
Eventuele (directe of indirecte) schade opgelopen door de Cliënt of een derde door
opzegging door de Bank, kan onder geen beding op de Bank verhaald worden.
De bank kan er blijkbaar wel vervroegd van af zondermeer, een temrijnrekening wordt
daardoor een eenzijdige toezegging door de cliënt, zonder al te veel verplichtingen naar
termijn toe voor de bank.
Dit gaat niet specifiek over termijnrekeningen, het staat onder "Artikel 14. Het beëindigen van het Contract".
Volgens mij heeft elke bank zo'n clausule:
Bvb Argenta:
"14.1. Beëindiging van de cliëntenrelatie
Onder voorbehoud van eventuele andersluidende contractuele bepalingen, hebben zowel de Spaarbank als de cliënt het recht om op ieder ogenblik een einde te maken aan de cliëntenrelatie, mits naleving van een opzegtermijn van 1 maand. De partij die de relatie wenst te beëindigen brengt de andere partij hiervan schriftelijk op de hoogte. De opzegtermijn gaat in twee dagen na verzending van deze kennisgeving.
..."
http://www.argenta.be/nl/Images/Algemee ... -15514.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Of Argenta in het geval Argenta de relatie be-eindigt ook een 'boete' gaat betalen, is mij niet duidelijk.
Volgens mij heeft elke bank zo'n clausule:
Bvb Argenta:
"14.1. Beëindiging van de cliëntenrelatie
Onder voorbehoud van eventuele andersluidende contractuele bepalingen, hebben zowel de Spaarbank als de cliënt het recht om op ieder ogenblik een einde te maken aan de cliëntenrelatie, mits naleving van een opzegtermijn van 1 maand. De partij die de relatie wenst te beëindigen brengt de andere partij hiervan schriftelijk op de hoogte. De opzegtermijn gaat in twee dagen na verzending van deze kennisgeving.
..."
http://www.argenta.be/nl/Images/Algemee ... -15514.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Of Argenta in het geval Argenta de relatie be-eindigt ook een 'boete' gaat betalen, is mij niet duidelijk.
- NIBC Direct
- Woordvoerder
- Contacteer:
De bepaling waar hier naar verwezen wordt slaat op het volledig beëindigen van een klantenrelatie. met andere woorden indien de bank dit zou willen inroepen om één termijnrekening van een klant te beëindigen dan dient de volledige klantenrelatie te worden beëindigd, inclusief alle andere openstaande termijnrekeningen en eventuele spaarrekeningen.
U begrijpt dat dit een clausule is die wij als bank niet willen gebruiken (waarom zouden wij anders zoveel moeite doen om klanten aan te trekken) maar soms kunnen wij hier om wettelijke redenen toe gedwongen worden. Vandaar dat dit werd opgenomen in de algemene voorwaarden.
U begrijpt dat dit een clausule is die wij als bank niet willen gebruiken (waarom zouden wij anders zoveel moeite doen om klanten aan te trekken) maar soms kunnen wij hier om wettelijke redenen toe gedwongen worden. Vandaar dat dit werd opgenomen in de algemene voorwaarden.