terugbetalen hypothecaire lening oud stelsel
TIP
terugbetalen hypothecaire lening oud stelsel
wat zou beter zijn voor iemand die zijn geld op spaarrekeningen of termijnrekening zou plaatsen (weinig risico) bij een hypothecaire lening oud stelsel belastingen
a ) lening of deel terugbetalen aan 4,6 %
b) niet terugbetalen en geld aan op termijnrekening plaatsen opbrengst 3,5%
a ) lening of deel terugbetalen aan 4,6 %
b) niet terugbetalen en geld aan op termijnrekening plaatsen opbrengst 3,5%
Re: terugbetalen hypothecaire lening oud stelsel
Hoelang loopt de lening al en op welke termijn had je de lening afgesloten ?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
De lening loopt nog 10 jaar en zit aan de helft
De woning is mijn enige eigendom (wonen al 10 jaar zonder samenlevingscontract in mijn vriendin haar eigen huis) en mijn woning is verhuurd aan hogere prijs dan maandelijkse terugbetaling bank
De woning is mijn enige eigendom (wonen al 10 jaar zonder samenlevingscontract in mijn vriendin haar eigen huis) en mijn woning is verhuurd aan hogere prijs dan maandelijkse terugbetaling bank
In dat geval kan je het fiscaal aftrekken als bouwsparen - fiscale kode 1355 ( marginale , hoogste aanslagvoet ) ipv van als lange termijnsparen ( gemiddelde aanslagvoet).
De in artikel 145/17, 2° W.I.B. bedoelde betalingen voor de aflossing van een hypothecaire lening die is aangegaan om in België een woning te verwerven, die bij het afsluiten van de hypothecaire lening de enige woning van de belastingplichtige is, en die gewaarborgd is door een schuldsaldoverzekering, komen in aanmerking voor de verhoogde belastingvermindering voor het bouwsparen( voor leningen vanaf 1993 tem 2004 gestart).
Met andere woorden je werkelijke intrestkost wordt ongeveer gehalveerd ( aanslagvoet 45, of 50% plus gemeentetaks).
Dus hypolening gewoon verder laten lopen
De in artikel 145/17, 2° W.I.B. bedoelde betalingen voor de aflossing van een hypothecaire lening die is aangegaan om in België een woning te verwerven, die bij het afsluiten van de hypothecaire lening de enige woning van de belastingplichtige is, en die gewaarborgd is door een schuldsaldoverzekering, komen in aanmerking voor de verhoogde belastingvermindering voor het bouwsparen( voor leningen vanaf 1993 tem 2004 gestart).
Met andere woorden je werkelijke intrestkost wordt ongeveer gehalveerd ( aanslagvoet 45, of 50% plus gemeentetaks).
Dus hypolening gewoon verder laten lopen
Ik ken het oude systeem niet, maar hoeveel intrest betaal je en hoeveel kan je jaarlijks aftrekken?
Het zou me vreemd lijken dat het nooit interessant is om (op zijn minst een deel) versneld af te betalen en daardoor een lager bedrag per maand af te lossen.
Het zou me vreemd lijken dat het nooit interessant is om (op zijn minst een deel) versneld af te betalen en daardoor een lager bedrag per maand af te lossen.
ik betaal ongeveer 1693€ interesten aan de bank jaarlijks en zie dat er ongeveer 680€ terugkomt van de belastingen
Ik zou in ieder geval de lening houden om fiscale redenen, zoals hierboven al uitgelegd. Wèl zou ik eens kijken in hoeverre de bank wil meegaan in een minnelijke herziening van de rentevoet zodat je afbetaling wat lager kan worden.
Bovendien: je gedeelte intrest wordt stees kleiner in je maandelijke afbetaling; terwijl bij een belegging je rente op rente krijgt. Conclusie: je eigen geld beleggen zal meer opbrengen.
Bovendien: je gedeelte intrest wordt stees kleiner in je maandelijke afbetaling; terwijl bij een belegging je rente op rente krijgt. Conclusie: je eigen geld beleggen zal meer opbrengen.