Terugbetaling energiepremie overheid voor hoge inkomens
Terugbetaling energiepremie overheid voor hoge inkomens
De overheid voorzag dat de hoogste inkomens (>125.000 euro) de energiepremie moeten terugbetalen via de belastingsbrief.
Het frustreert me dat ik blijkbaar tot die hoogste inkomens gerekend wordt hoewel zowel ik als mijn man sinds 2022 met pensioen zijn en we beiden slechts een klein werknemerspensioen hebben. Maar we ontvingen in 2022 ons groepsverzekeringskapitaal en daardoor hebben we in 2022 iets meer dan 125.000 euro. Ik vind het echt onrechtvaardig dat ik omwille van die groepsverzekering die eenmalig is nu in de categorie val die de energiepremie moet terugbetalen. Ik ben hier woedend om.
Het frustreert me dat ik blijkbaar tot die hoogste inkomens gerekend wordt hoewel zowel ik als mijn man sinds 2022 met pensioen zijn en we beiden slechts een klein werknemerspensioen hebben. Maar we ontvingen in 2022 ons groepsverzekeringskapitaal en daardoor hebben we in 2022 iets meer dan 125.000 euro. Ik vind het echt onrechtvaardig dat ik omwille van die groepsverzekering die eenmalig is nu in de categorie val die de energiepremie moet terugbetalen. Ik ben hier woedend om.
Re: Terugbetaling energiepremie overheid voor hoge inkomens
Wie wat heeft u dit gemeld.
De toogpraat?
De toogpraat?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik heb de berekening gedaan van mijn belastingen via tax-on-web en daar zie ik onderaan een bedrag staan Bijzondere Bijdrage Energie en dat bedrag is wel degelijk bijgevoegd aan het totaal te betalen bedrag. Dus: het is geen toogpraat.
Inderdaad, alleenstaande boven 65.000 € en koppel boven 125.000 € netto belastbaar inkomen (hogere getallen indien kid(s) ten laste, 3.700 € per kid, moeten deel van energiepremie terugstorten.
Berekening : Premie x gemiddelde aanslagvoet x 1.5
Berekening : Premie x gemiddelde aanslagvoet x 1.5
Vindt u het eerlijk dat men als grootverdiener beschouwd wordt omdat men toevallig in dat jaar de groepsverzekering uitbetaald krijgt. Volgens de site van de FOD Financiën zal er ook voor de premie ontvangen in 2023 dus inkomstenjaar 2023 aanslagjaar 2024 rekening gehouden worden met het inkomen van 2022. Dus dat wordt volgend jaar opnieuw terugbetalen.
Wij voelen ons belazerd.
Een VME met x aantal eigenaars betaald de dag van vandaag iedere maand nog steeds 21% aan btw op elektriciteit voor de gemene delen én hebben geen enkele energiepremie op die factuur. Er zijn zoveel dingen onrechtvaardig..
Bovenop dat nog altijd die +/- 100€ (blijkt na nazicht reeds 114,8€ te zijn) turteltaks van zoveel jaar geleden. Die dien je ook nog te betalen op de electriciteitsfactuur van een VME. Een familielid woont in een blokje van 3 appartementen zonder lift. Op de gemene delen zit enkel 3 ledlampen en de noodverlichting aangesloten. In kWh uitgedrukt wordt er kwasi niets verbruikt, de turteltaks bedraagt een veelvoud van de totale electriciteitsprijs
Onze gemeenschappelijke energierekening is x 3 gegaan. Daar is geen enkele premie of btw verlaging op gegeven. Zelfs niet in deze tijden. En idd turteltaks was ik al even vergeten.shuttle schreef: ↑24 mei 2023, 22:13Bovenop dat nog altijd die +/- 100€ (blijkt na nazicht reeds 114,8€ te zijn) turteltaks van zoveel jaar geleden. Die dien je ook nog te betalen op de electriciteitsfactuur van een VME. Een familielid woont in een blokje van 3 appartementen zonder lift. Op de gemene delen zit enkel 3 ledlampen en de noodverlichting aangesloten. In kWh uitgedrukt wordt er kwasi niets verbruikt, de turteltaks bedraagt een veelvoud van de totale electriciteitsprijs
Onder het motto "de rijken moeten betalen" is dat allemaal geoorloofd, of wat dacht je van "de energiepremie dient niet om het zwembad van de hoog inkomens te verwarmen"vdsteen schreef: ↑24 mei 2023, 22:00 Vindt u het eerlijk dat men als grootverdiener beschouwd wordt omdat men toevallig in dat jaar de groepsverzekering uitbetaald krijgt. Volgens de site van de FOD Financiën zal er ook voor de premie ontvangen in 2023 dus inkomstenjaar 2023 aanslagjaar 2024 rekening gehouden worden met het inkomen van 2022. Dus dat wordt volgend jaar opnieuw terugbetalen.
Wij voelen ons belazerd.

Topic is verplaatst naar de kroeg.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Natuurlijk, wat dacht je. De groepsverzekering is een inkomen dat ook een inkomen is. De belasting dat je hierop betaalde bij de uitbetaling ervan wordt beschouwd als voorschot. Later bij de aangifte in je belastingsbrief wordt verrekend wat je moet bijbetalen. Maar dat ze dan rekening houden met het inkomen van 2 jaar eerder verbaast me.vdsteen schreef: ↑24 mei 2023, 22:00 Vindt u het eerlijk dat men als grootverdiener beschouwd wordt omdat men toevallig in dat jaar de groepsverzekering uitbetaald krijgt. Volgens de site van de FOD Financiën zal er ook voor de premie ontvangen in 2023 dus inkomstenjaar 2023 aanslagjaar 2024 rekening gehouden worden met het inkomen van 2022. Dus dat wordt volgend jaar opnieuw terugbetalen.
Wij voelen ons belazerd.
Trouwens weet je al hoe de solidariteitsbijdrage op je pensioen werkt ?
Je betaalt een solidariteitsbijdrage op het bedrag van je wettelijk pensioen als je boven een bepaalde drempel uitkomt. Het bedrag van je groepsverzekering wordt omgezet in een fictieve rente en telt mee om te bepalen of je de drempel bereikt waarboven je effectief de bijdrage betaalt. Maar je betaalt ze niet op die fictieve rente.
https://mijnpensioencoach.be/fiscalitei ... -pensioen/
Zodus : Bij uitbetaling van je groepsverzekering betaal je naargelang het bedrag hoger is dan een bepaalde drempel.(2% ergens rond de 75.000 eur dacht ik) alvast 1% of 2% solidariteitsbijdrage.
Nadien rekent de fiscus je groepsverzekering om tot een maandelijkse fictieve uitkering die je zou ontvangen in plaats van alles eenmalig uit te betalen. Deze fictieve uitkering wordt geteld bij je werkelijke maandelijkse pensioen en als deze som hoger is dan een max. (ergens rond 2.400 eur) dan betaal je de voor de rest van je leven een bijkomende 2% solidariteitsbijdrage op je pensioen. Niet op de rente want de solidariteitsbijdrage op je groepsverzekering heb je reeds betaald bij de uitkering ervan.
Enfin te zot om uit te leggen.
Deze maand ontvangt u vakantie geld op uw pensioen, dus de premie zal er wel vanaf kunnen.
Zelf ook de premies ontvangen, voor ons een jaar gratis verwarming.
Waarom de premie aan ons betaald

En nu verontwaardigd gaan doen .........
Och ja u moet bijbetalen en dan moeten we maar mee gaan in uw verhaal.
En iets zegt me in uw verhaal klopt iets niet.
Vandaar het voorstel om de groepsverzekering als een rente uit te keren ipv eenmalig zoals nu. Dan is de berekening eenvoudiger. De gepensioneerde wordt gespaard van zotte uitgaven in hun ogen met dat eenmalig kapitaal gespaard. De groepdverzekering dient als extra voor uw pensioen.iejoor schreef: ↑25 mei 2023, 09:09Natuurlijk, wat dacht je. De groepsverzekering is een inkomen dat ook een inkomen is. De belasting dat je hierop betaalde bij de uitbetaling ervan wordt beschouwd als voorschot. Later bij de aangifte in je belastingsbrief wordt verrekend wat je moet bijbetalen. Maar dat ze dan rekening houden met het inkomen van 2 jaar eerder verbaast me.vdsteen schreef: ↑24 mei 2023, 22:00 Vindt u het eerlijk dat men als grootverdiener beschouwd wordt omdat men toevallig in dat jaar de groepsverzekering uitbetaald krijgt. Volgens de site van de FOD Financiën zal er ook voor de premie ontvangen in 2023 dus inkomstenjaar 2023 aanslagjaar 2024 rekening gehouden worden met het inkomen van 2022. Dus dat wordt volgend jaar opnieuw terugbetalen.
Wij voelen ons belazerd.
Trouwens weet je al hoe de solidariteitsbijdrage op je pensioen werkt ?
Je betaalt een solidariteitsbijdrage op het bedrag van je wettelijk pensioen als je boven een bepaalde drempel uitkomt. Het bedrag van je groepsverzekering wordt omgezet in een fictieve rente en telt mee om te bepalen of je de drempel bereikt waarboven je effectief de bijdrage betaalt. Maar je betaalt ze niet op die fictieve rente.
https://mijnpensioencoach.be/fiscalitei ... -pensioen/
Zodus : Bij uitbetaling van je groepsverzekering betaal je naargelang het bedrag hoger is dan een bepaalde drempel.(2% ergens rond de 75.000 eur dacht ik) alvast 1% of 2% solidariteitsbijdrage.
Nadien rekent de fiscus je groepsverzekering om tot een maandelijkse fictieve uitkering die je zou ontvangen in plaats van alles eenmalig uit te betalen. Deze fictieve uitkering wordt geteld bij je werkelijke maandelijkse pensioen en als deze som hoger is dan een max. (ergens rond 2.400 eur) dan betaal je de voor de rest van je leven een bijkomende 2% solidariteitsbijdrage op je pensioen. Niet op de rente want de solidariteitsbijdrage op je groepsverzekering heb je reeds betaald bij de uitkering ervan.
Enfin te zot om uit te leggen.
Ps: ook extra erfbelastingsinkomsten bij overlijden want je kan de nog niet ontvangen rente niet wegschenkrn

Edit: Is blijkbaar al een artikel van augustus 2022, zie https://www.tijd.be/netto/analyse/pensi ... 04657.html
Blij dat je het met me eens bent dat we belazerd worden. Uit sommige andere reacties lijkt het wel of ze er blij mee zijn dat we moeten terugbetalen. Zure mensen vind ik dit. Wij zijn helemaal niet rijk maar gewone lagere middenklasse die een gans leven gewerkt hebben en in 2022 een eerder kleine groepsverzekering uitgekeerd kregen om ons karige pensioen voor de rest van ons leven aan te vullen.vortex schreef: ↑25 mei 2023, 07:35Onder het motto "de rijken moeten betalen" is dat allemaal geoorloofd, of wat dacht je van "de energiepremie dient niet om het zwembad van de hoog inkomens te verwarmen"vdsteen schreef: ↑24 mei 2023, 22:00 Vindt u het eerlijk dat men als grootverdiener beschouwd wordt omdat men toevallig in dat jaar de groepsverzekering uitbetaald krijgt. Volgens de site van de FOD Financiën zal er ook voor de premie ontvangen in 2023 dus inkomstenjaar 2023 aanslagjaar 2024 rekening gehouden worden met het inkomen van 2022. Dus dat wordt volgend jaar opnieuw terugbetalen.
Wij voelen ons belazerd.Je wordt inderdaad belazerd, maar omdat iedereen wel op een of andere manier belazerd wordt door onze overheid vinden de meesten het OK dat anderen hetzelfde overkomt. Ik zou zeggen denk er eens aan bij de volgende verkiezingen.
Mijnheer of mevrouw "Burgundy", reageert u altijd zo zuur? U schept duidelijk genoegen in het feit dat we de energiepremie moeten terugbetalen. Voor alle duidelijkheid: mijn man en ik hebben ons ganse leven gewerkt. In 2022 gingen we met pensioen. Je weet zelf wel dat een werknemerspensioen niet hoog is, tenzij je een gepensioneerde ambtenaar bent die jaloers bent op de groepsverzekering die vaak aan werknemers worden uitbetaald. (Voor alle duidelijkheid hiermee bedoel ik niet dat alle gepensioneerde ambtenaren dit zouden zijn). Vandaar dat vele werkgevers groepsverzekeringen uitbetalen. Dat van ons was echt niet zo hoog maar maakte wel dat we net boven het grensbedrag van 125.000 € zaten (onze pensioenen inclusief). Als het u kan gerust stellen: wij zijn niet rijk. Je hoeft echt niet jaloers op ons te zijn. We gaan ook niet in de armoe geraken omdat we die premie voor een groot deel moeten terugbetalen, maar het voelt niet rechtvaardig. Uiteraard zijn er nog zaken die niet rechtvaardig zijn (in tegenstelling met jou kan ik daar dan wel begrip voor opbrengen). P.S. met het verlofgeld dat we in mei ontvingen doen we een weekendtrip, meer zit er niet in.burgundy schreef: ↑25 mei 2023, 10:15Deze maand ontvangt u vakantie geld op uw pensioen, dus de premie zal er wel vanaf kunnen.
Zelf ook de premies ontvangen, voor ons een jaar gratis verwarming.
Waarom de premie aan ons betaald?
En nu verontwaardigd gaan doen .........
Och ja u moet bijbetalen en dan moeten we maar mee gaan in uw verhaal.
En iets zegt me in uw verhaal klopt iets niet.