Tessenderlo
TIP
Re: Tessenderlo
Een lottowinnares koopt een dure handtas met opzichtige logo's om de wereld te tonen dat ze rijk is. Een rijke erfgename koopt een onopvallende, klassieke handgemaakte lederen handtas om te genieten van vakmanschap en traditie. Een rijke onderneemster ruilt haar handtas in voor een praktische laptoptas om zonder rugpijn van meeting naar meeting te hollen.
Een boutade ongetwijfeld, maar niet ver van de waarheid. Niet alle rijken zijn hetzelfde.
Bij lottowinnaars is het probleem vaak dat het mensen zijn die nooit rijk waren en dan plots op één dag relatief rijk worden. Dat stelt heel wat problemen: je weet misschien niet hoe je dat geld verstandig moet 'parkeren', je ontdekt dat vrienden zich plotsklaps heel anders gedragen etc. Dergelijke rijken zijn vaak ook zeer onzeker: ze beseffen maar al te goed dat hun fortuin een kwestie van geluk was, dat ze het geen tweede keer zullen verdienen en dat er nog altijd op hen zal neergekeken worden (om even Bourdieu te parafraseren: je bent maar rijk als je naast financieel ook cultureel en sociaal kapitaal hebt).
Kort gezegd: de problemen van de nouveau riche die je in extreme vormen zag bij de nieuwbakken Russische miljardairs van de jaren '90, of bij twintigjarigen die miljoenen verdienen in het voetbal.
Mensen die rijk werden door een bedrijf op te bouwen werden geleidelijk aan rijk, als neveneffect van hun passie voor hun bedrijf. Het zijn hoe dan ook mensen die sowieso met geld kunnen omgaan, anders waren ze niet succesvol in het bedrijfsleven. Denk aan een Bill Gates. Of denk aan een Tack. Ik denk dat die gelukkiger wordt van het gevoel dat hij krijgt als hij door Picanol loopt dan wanneer hij de stand van zijn rekening bekijkt. Een cynicus noemt dat machtsgeil zijn, een optimist terechte trots op hard werk.
Mensen die rijk geboren worden, bv. in oude adellijke families, worden meestal opgevoed om verstandig om te gaan met hun geld en status en krijgen (althans in de meer verstandige families) ook het concept van noblesse oblige ingepeperd: rijkdom brengt verplichtingen met zich mee tegenover de samenleving. Denk aan de filantropische activiteiten van Amerikaanse families als Carnegie.
Ik denk dat een Tack of een Van Damme veel gelukkiger is dan een doorsnee lottowinnaar. En ze zullen allemaal gelukkiger zijn dan iemand die arm is, dat garandeer ik je. Ik geloof niet dat iemand gelukkig kan zijn die niet zeker is waar zijn volgende maaltijd vandaan zal komen (welbevinden stijgt zowel in rijke als arme landen lineair met inkomen, tot je op een niveau komt waar al je basisbehoeften ruim voldaan zijn).
Laatst gewijzigd door dw op 8 juli 2019, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Superrrijken hebben een team rond hen om dat te beheren.
Ze moeten natuurlijk zelf hun strategie bepalen.
Voor Bill Gates is dat duidelijk een goed beheer, en een pak filantropie.
Voor sommige adellijke families is dat het behoud van het familiekasteel met landerijen.
Ik denk dat Luc Tack nog meer controle wil, en uiteindelijk zowel Picanol als Tessenderlo van de beurs wil halen.
Honger zal die toch nooit meer lijden.
Zo veel mensen zo veel strategieen.
Ze moeten natuurlijk zelf hun strategie bepalen.
Voor Bill Gates is dat duidelijk een goed beheer, en een pak filantropie.
Voor sommige adellijke families is dat het behoud van het familiekasteel met landerijen.
Ik denk dat Luc Tack nog meer controle wil, en uiteindelijk zowel Picanol als Tessenderlo van de beurs wil halen.
Honger zal die toch nooit meer lijden.
Zo veel mensen zo veel strategieen.
Zo'n Van Damme leeft met zijn rijkdom ook volgens het motto "pour vivre heureux vivons cachés"
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Wat ik via 2 compleet verschillende kanalen vernomen heb het laatste jaar, is dat families met veel geld eigenlijk weinig risico nemen en redelijk defensief (laten) beleggen.
Kapitaalbehoud is voor hen veel belangrijker dan nog snel meer winst maken.
Kapitaalbehoud is voor hen veel belangrijker dan nog snel meer winst maken.
Hun geld zit hoofdzakelijk in één bedrijf. Ze spreiden niet zoals de meeste beleggers hier. Hoeveel % van wat een Van Damme heeft zou in AB InBev steken? 80%? Hoeveel % van wat Tack heeft in Picanol en Tessenderlo? 90%?
Ik weet niet of Van Damme echt een gelukkig man is. Volgens de VRT wil hij nooit gefotografeerd of gefilmd worden uit angst om ontvoerd te worden.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2016/10/21 ... 1-2799123/
DeRijksteBelgen.be: "Het verhaal wil dat de brouwersfamilie Van Damme gebiologeerd is door de ontvoering van de Nederlandse brouwersmiljonair Alfred, Freddy, Heineken."
https://derijkstebelgen.be/nieuws/discr ... ndre-damme
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2016/10/21 ... 1-2799123/
DeRijksteBelgen.be: "Het verhaal wil dat de brouwersfamilie Van Damme gebiologeerd is door de ontvoering van de Nederlandse brouwersmiljonair Alfred, Freddy, Heineken."
https://derijkstebelgen.be/nieuws/discr ... ndre-damme
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
Met AB Inbev zal hij wel gelukkig zijn met Anderlecht iets minder denk ik.(met de prestaties dan toch)
Hij zou beter eens 50 miljoen achterlaten bij Anderlecht
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Met wat Van Damme alleen al aan dividenden van AB Inbev heeft ontvangen kan hij al de rest van zijn leven rondkomen op een zéér comfortabele manier.
Wat maakt het dan uit dat je 80% in één bedrijf hebt zitten, de rest zal wel wat verspreid zitten.
Tack zal ook wel nog wat geld aan de kant hebben. Bij hem denk ik dat controle van het bedrijf hem ook drijft om zijn greep telkens maar te vergroten.
Ik weet niet of hij dit jaar zo gelukkig is met Anbev.... Daaraan zal Van Damme véél meer verliezen dan eens 50 mio laten vallen bij Anderlecht.
Geduld.
Doorzetten.
De firma's beheren voor de lange termijn, niet voor zichzelf maar voor de volgende generatie.
Beste service/kwaliteit bieden voor de klanten, zodat ze morgen opnieuw komen, en meer kopen.
Cash opzij houden zodat je kan inspelen op opportuniteiten.
Dat motiveert Tack.
Van Damme's enige inzicht is dat je uit de juiste baarmoeder moet kruipen.
Doorzetten.
De firma's beheren voor de lange termijn, niet voor zichzelf maar voor de volgende generatie.
Beste service/kwaliteit bieden voor de klanten, zodat ze morgen opnieuw komen, en meer kopen.
Cash opzij houden zodat je kan inspelen op opportuniteiten.
Dat motiveert Tack.
Van Damme's enige inzicht is dat je uit de juiste baarmoeder moet kruipen.
>:D
Ik heb ooit gelezen dat rijken minder lang leven, vooral door hartfalen.
@Panly : Ben volledig akkoord met je BEHALVE dat het niet zijn enigste verdienste is van de man.
Van Damme investeerde met succes in Burger King, Kraft Heinz GrouP en Douwe Egberts. Deze laatste leverde hem enkel en alleen aan dividenden al 840 miljoen op.
En recent nog is gebleken dat hij ook in de Indiase leerapp op zijn meerWaarde zit. Tot zover deze aanvulling ....
Terug naar Tack
Van Damme investeerde met succes in Burger King, Kraft Heinz GrouP en Douwe Egberts. Deze laatste leverde hem enkel en alleen aan dividenden al 840 miljoen op.
En recent nog is gebleken dat hij ook in de Indiase leerapp op zijn meerWaarde zit. Tot zover deze aanvulling ....
Terug naar Tack
Dat klopt. In Nederland is de levensverwachting in het laagste inkomensdeciel 77.5 versus 87 voor het hoogste. Een enorm verschil dus. En de stijging is perfect lineair: het hoogste inkomensdeciel heeft nog steeds een hogere levensverwachting dan het op één na hoogste, er is geen afvlakking.
Zo'n data is wel lastig te interpreteren, omdat de causatie in beide richtingen gaat. Mensen met een laag inkomen leven ongezonder, maar omgekeerd hebben mensen met een zwakke gezondheid ook een lager inkomen. Wie thuis is wegens langdurige ziekte heeft bv. per definitie een vrij laag inkomen (leeft van een uitkering) én een hoger risico op vroegtijdig overlijden door zijn ziekte.
Het is niet eenvoudig te schatten hoeveel van die 10 extra levensjaren te wijten zijn aan een gezondere levensstijl en betere zorg en hoeveel er te wijten zijn aan het feit dat chronisch zieken en gehandicapten ondervertegenwoordigd zijn in de hogere inkomensdecielen. Als ik puur visueel de grafiekjes bekijk denk ik dat het verschil grotendeels te wijten is aan de ongezondere levensstijl van lagere inkomensgroepen, maar ik durf er geen cijfer op plakken.
Zo'n data is wel lastig te interpreteren, omdat de causatie in beide richtingen gaat. Mensen met een laag inkomen leven ongezonder, maar omgekeerd hebben mensen met een zwakke gezondheid ook een lager inkomen. Wie thuis is wegens langdurige ziekte heeft bv. per definitie een vrij laag inkomen (leeft van een uitkering) én een hoger risico op vroegtijdig overlijden door zijn ziekte.
Het is niet eenvoudig te schatten hoeveel van die 10 extra levensjaren te wijten zijn aan een gezondere levensstijl en betere zorg en hoeveel er te wijten zijn aan het feit dat chronisch zieken en gehandicapten ondervertegenwoordigd zijn in de hogere inkomensdecielen. Als ik puur visueel de grafiekjes bekijk denk ik dat het verschil grotendeels te wijten is aan de ongezondere levensstijl van lagere inkomensgroepen, maar ik durf er geen cijfer op plakken.