TINC
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: TINC
Ja, dat begrijp ik, maar wat ik niet begrijp is hoe het komt dat Tinc dat als quasi enige doet ...DonDraper schreef: ↑16 februari 2022, 19:36Ze doen dit nu toch al een aantal jaar op deze manier. Het gedeelte kapitaalvermindering wordt afgeboekt van hun kapitaal, dus ze kunnen dit blijven doen zolang er genoeg kapitaal op de balans staat. En vroeg of laat komt er toch weer een kapitaalverhoging.EarthNvstr1 schreef: ↑16 februari 2022, 19:02 Hoe komt dat en hoe lang kunnen ze dat nog volhouden ?
Edit: mogelijks ook zinvol om de 2-3 laatste pagina's van dit topic eens door te nemen
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Blijkbaar weet/begrijpt niemand het ...EarthNvstr1 schreef: ↑16 februari 2022, 19:47 Ja, dat begrijp ik, maar wat ik niet begrijp is hoe het komt dat Tinc dat als quasi enige doet ...
Accentis gaat dit nu blijkbaar ook toepassen
Portefeuille:
EBR: AED - ABI - GBLB - BEKB - TINC - EVS - DIE
AMS: NN - UNA
NYSE: ASG - JNJ - USB - CNI- BABA - O - V - GDV-H
EPA: SAN - TTE
LON: BNKR - CTY - CSN - TRY
BME: IBE
NASDAQ: TROW
TSE: BIPC
STO: CAST - XACTHDIV
XOSL:EQNR
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Hm ...
https://accentis.com/wp-content/uploads ... dering.pdf
Hoe kunnen ze dat dan doen met een "geplaatst kapitaal" van 24 milj. op 30-06-2021 ?De raad van bestuur van Accentis NV (“Accentis”) heeft op 17 februari 2022 beslist tot het bijeenroepen van een
buitengewone algemene vergadering die in de loop van de tweede helft van maart 2022 zal plaatsvinden. Deze
algemene vergadering zal in hoofdzaak stemmen over het voorstel van de raad van bestuur tot vermindering van het
maatschappelijk kapitaal van Accentis ten belope van een totaal bedrag van EUR 44.500.000,00, zonder vernietiging
van aandelen.
En dit lijkt me (in tegenstelling tot Tinc) eerder een éénmalig iets te zijn ?
Edit: ha: https://accentis.com/wp-content/uploads ... tovo-3.pdf
Lijkt inderdaad een éénmalig iets. Of en hoe ze dat kunnen is voer voor fiscalisten denk. Dat gaat mijn petje te boven. Er wordt zowaar nog een interimdividend in het vooruitzicht gesteld.EarthNvstr1 schreef: ↑19 februari 2022, 21:08Hm ...
https://accentis.com/wp-content/uploads ... dering.pdfHoe kunnen ze dat dan doen met een "geplaatst kapitaal" van 24 milj. op 30-06-2021 ?De raad van bestuur van Accentis NV (“Accentis”) heeft op 17 februari 2022 beslist tot het bijeenroepen van een
buitengewone algemene vergadering die in de loop van de tweede helft van maart 2022 zal plaatsvinden. Deze
algemene vergadering zal in hoofdzaak stemmen over het voorstel van de raad van bestuur tot vermindering van het
maatschappelijk kapitaal van Accentis ten belope van een totaal bedrag van EUR 44.500.000,00, zonder vernietiging
van aandelen.
En dit lijkt me (in tegenstelling tot Tinc) eerder een éénmalig iets te zijn ?
Edit: ha: https://accentis.com/wp-content/uploads ... tovo-3.pdf
Portefeuille:
Excuses voor de misschien wat domme vraag, ik ben nogal nieuw in dit wereldje...
Is het normaal dat elke aandeelhouder geld krijgt bij de kapitaalvermindering van TINC? Als ik dit online opzoek (in het Engels is het volgens mij een "share buyback") lees ik steeds dat bij een dividend elke aandeelhouder geld krijgt uitgekeerd, terwijl bij een share buyback gewoon door het bedrijf op de markt (dus enkel van bepaalde aandeelhouders die willen verkopen) aandelen worden gekocht, die vervolgens worden vernietigd waardoor de uitkering per aandeel in de toekomst hoger zal liggen (want minder aandelen)...
Of is dit anders in België vs. in het buitenland?
Is het normaal dat elke aandeelhouder geld krijgt bij de kapitaalvermindering van TINC? Als ik dit online opzoek (in het Engels is het volgens mij een "share buyback") lees ik steeds dat bij een dividend elke aandeelhouder geld krijgt uitgekeerd, terwijl bij een share buyback gewoon door het bedrijf op de markt (dus enkel van bepaalde aandeelhouders die willen verkopen) aandelen worden gekocht, die vervolgens worden vernietigd waardoor de uitkering per aandeel in de toekomst hoger zal liggen (want minder aandelen)...
Share buyback is inkoop eigen aandelen, geen kapitaalvermindering.guest9797 schreef: ↑22 maart 2022, 10:23 Excuses voor de misschien wat domme vraag, ik ben nogal nieuw in dit wereldje...
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Ik denk dat ze de kapitaalvermindering wel nog even volhouden. Hun inkomen stijgt jaarlijks en ondanks een Pay-Out ratio van 60% kunnen ze hun lage schuldgraad makkelijk aan met de beschikbare middelen.
Naast dit financiële voordeel is het ook een relatief veilige manier om te investeren in infrastructuur voor duurzame en alternatieve energie
Ik ben wel fan van TINC. (zelf heb ik geen aandelen in bezit, 'nog' niet )
Naast dit financiële voordeel is het ook een relatief veilige manier om te investeren in infrastructuur voor duurzame en alternatieve energie
Ik ben wel fan van TINC. (zelf heb ik geen aandelen in bezit, 'nog' niet )
Dividend verhoging?
De Belgische investeringsmaatschappij Tinc wil een dividend van €0,53 bruto per aandeel uitkeren over boekjaar 2021. Dat is een kleine verhoging ten opzichte van 2020, toen in totaal €0,52 bruto per aandeel dividend werd betaald.
Bij een koers van €13,42 is het dividend voor het aandeel Tinc bijna 4%.
Vorig jaar betaalde Tinc nog een totaal dividend van €0,52 bruto per aandeel met ex-coupon datum 25 oktober 2021. Dat dividend bestond uit een dividend van 7 cent en een kapitaalsvermindering van 45 cent per aandeel. Dit jaar wordt een iets hoger dividend van €0,53 bruto per aandeel voorgesteld door het Belgische bedrijf. (bron dividendnieuws)
De Belgische investeringsmaatschappij Tinc wil een dividend van €0,53 bruto per aandeel uitkeren over boekjaar 2021. Dat is een kleine verhoging ten opzichte van 2020, toen in totaal €0,52 bruto per aandeel dividend werd betaald.
Bij een koers van €13,42 is het dividend voor het aandeel Tinc bijna 4%.
Vorig jaar betaalde Tinc nog een totaal dividend van €0,52 bruto per aandeel met ex-coupon datum 25 oktober 2021. Dat dividend bestond uit een dividend van 7 cent en een kapitaalsvermindering van 45 cent per aandeel. Dit jaar wordt een iets hoger dividend van €0,53 bruto per aandeel voorgesteld door het Belgische bedrijf. (bron dividendnieuws)
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Earth,
Zeer kort samengevat: In de teller het bedrag van het werkelijke gestort kapitaal (en daarmee gelijkgestelde posten) en in de noemer het bedrag van het wettelijke gestort kapitaal verhoogd met de belastingvrije reserves in het kapitaal en de belaste reserves.
De verhouding tussen beide geeft het percentage aan van wat via kapitaalvermindering kan uitgekeerd worden.
Er zijn ook een reeks posten die uitgesloten zijn.
Als je dit tot in de puntjes wil kennen, laat je dan vooral volledig gaan in volgende masterproef die het onderwerp behandelt, vooral vanaf pagina 62:
https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01 ... 001_AC.pdf
De sinds 2018 van toepassing zijnde regels op kapitaalverminderingen houden wat mij betreft enkele zaken in:
* In principe is een 100% kapitaalvermindering niet meer mogelijk tenzij de reserves (quasi) 0 zouden zijn.
* Bij "gezonde bedrijven" (systematisch winstgevende bedrijven én gedurende een langere periode geen kapitaal meer opgehaald) weegt de verhouding tussen kapitaal en kapitaal + reserves wss/meestal door ten voordele van de reserves dat de ratio van toegelaten potentiële kapitaalvermindering dermate laag is dat het simpelweg de moeite niet waard is om een div via kapitaalvermindering uit te keren.
* Het houdt OOK in dat bedrijven die regelmatig vers kapitaal ophalen de teller van de breuk voldoende aansterken wat toelaat kapitaalverminderingen aan te houden. Zoals Tinc dus. Het helpt ook dat het bedrijf nog niet zo'n lange levensduur heeft waardoor de reserves nog niet enorm zijn aangedikt.
* In normale omstandigheden zal het deel van het dividend dat via kapitaalvermindering wordt uitgekeerd in de regel jaar na jaar lager uitvallen tot het punt dat het niet meer relevant of mogelijk is. Tot weer een kapitaalverhoging wordt doorgevoerd.
*...
Kort samengevat kan, rekening houdend met de specifieke situatie van TINC, en op voorwaarde dat men regelmatig ook kapitaalverhogingen blijft doorvoeren, TINC dus lange tijd/onbeperkt doorgaan met (een deel van) het dividend via kapitaalvermindering uit te keren.
En nee, da's helemaal niet vreemd, maar vooral een aandeelhoudersvriendelijke aanpak. Er zou anders sowieso dividend uitgekeerd worden. Dan maar liever zo fiscaal vriendelijk mogelijk. En de kapitaalsverhogingen worden uiteraard niet doorgevoerd om kapitaalverminderingen uit te voeren. Maar ze faciliteren het wel.
https://twitter.com/orakelvanoilsjt
Bedankt Afro voor de heldere uiteenzetting! Uw inbreng wordt altijd gewaardeerd!!
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Tinc heeft inderdaad geen reserves, wat de verhouding verklaart idd.
Voor zover ik het begrijp lijkt mij dit vrnl. een fiscaal voordelige uitkering voor Belgische aanhouders.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Misschien moet ik hier wel nog aan toevoegen: voor "relatief korte" termijn en "van het eerste uur" Belgische aandeelhouders.EarthNvstr1 schreef: ↑3 mei 2022, 01:36 Voor zover ik het begrijp lijkt mij dit vrnl. een fiscaal voordelige uitkering voor Belgische aanhouders.
Om verder te gaan op ons gesprek in het topic 'Holdings'.
Ik snap wat kapitaalvermindering is en dat daarmee het 'dividend' wordt uitbetaald. Maar dat is toch niet slecht voor de aandeelhouder? Je inleg blijft quasi gelijk maar je krijgt wel een mooi dividend uitbetaald, dat ook jaarlijks stijgt?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik heb niet gezegd dat dat per se "slecht" is.
Ik breek er ook nog steeds mijn hoofd over eerlijk gezegd.
Als jij of iemand anders op een heldere manier kan uitleggen hoe de vork juist in de steel zit, graag
De bijdrage van Afrodiziak bv. (tinc-t18466-285.html#p547074) en dan vrnl de link (https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01 ... 001_AC.pdf) gaf mij wel enig inzicht (niet enkel over Tinc en hun uitkering trouwens), maar daarmee ben ik er nog steeds niet volledig uit.
Die link werd denk ik vorig jaar ook al eens gedeeld en heb het toen ook doorgenomen, toen begreep ik er minder van, nu denk ik er iets meer (maar dus nog niet genoeg naar mijn goesting) van te begrijpen dan vorig jaar