Tips bij afsluiten lening
TIP
Tips bij afsluiten lening
Ik ben bezig met mijn eerste woonlening en ik weet niet goed waar ik allemaal op moet letten waardoor ik later geen spijt krijg. Er is heel veel nuttige informatie te vinden op spaargids, maar ik mis nog een beetje een handig overzicht met tips van personen met levenservaring mbt woon leningen. De banken geven heel wat informatie, maar spreken mekaar vaak ook tegen. Ik wil graag objectieve info en tips. Ik denk dat andere jonge koppels hier ook wel naar op zoek zijn.
Waar let je best op bij het aangaan van een hypothecaire lening?
Waar let je best op bij het aangaan van een hypothecaire lening?
Re: Tips bij afsluiten lening
Maakt het bijvoorbeeld uit of een lening nu wordt afgesloten aan begin van het jaar of op het einde (omdat ze hun quotum op het einde van het jaar meestal al gehaald hebben) ? Of is dit een mythe?
Is het best om een SSV bij dezelfde bank af te sluiten of komt het goedkoper uit als je dat bij een ander afsluit?
Is het best om een SSV bij dezelfde bank af te sluiten of komt het goedkoper uit als je dat bij een ander afsluit?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
De tarieven van banken worden door verschillende factoren bepaald:
* De korte en lange termijnrentes (M.a.w. tegen welk tarief kan de bank zelf aan geld geraken)
* Je risico profiel (alleenstaand, 2 verdiener, leeftijd, inkomen, heb je spaargeld, etc)
* Quotiteit (Is voor de bank ook van belang, daar ze door de Basel normen hier ook op getaxeerd worden. <80% is voor hen ook gunstiger)
* Wat is hun "quotum"? (Heeft de bank een overschot aan beschikbaar geld, dan kan het zijn dat ze sneller een actie gaan doen. Hebben ze een tekort aan beschikbaar geld, gaan de rentes natuurlijk minder snel naar beneden)
Of dit laatste nu in het begin of einde van het jaar is, is koffiedik kijken. Dat kan van dag tot dag veranderen.
Banken geven je vaak korting op het rentetarief, als je ook een SSV en verzekering bij hen neemt.
De meeste mensen gaan hier op in.
Weet dat het echter niet verplicht is. Je kan een lening hebben bij bankX en een SSV bij een andere bank/verzekeraar.
Staar je niet blind op die korting op de rentevoet. Reken het uit, wat je op het einde van de rit terug moet betalen met en zonder korting en vergelijk verschillende SSV en brandverzekeringen.
* De korte en lange termijnrentes (M.a.w. tegen welk tarief kan de bank zelf aan geld geraken)
* Je risico profiel (alleenstaand, 2 verdiener, leeftijd, inkomen, heb je spaargeld, etc)
* Quotiteit (Is voor de bank ook van belang, daar ze door de Basel normen hier ook op getaxeerd worden. <80% is voor hen ook gunstiger)
* Wat is hun "quotum"? (Heeft de bank een overschot aan beschikbaar geld, dan kan het zijn dat ze sneller een actie gaan doen. Hebben ze een tekort aan beschikbaar geld, gaan de rentes natuurlijk minder snel naar beneden)
Of dit laatste nu in het begin of einde van het jaar is, is koffiedik kijken. Dat kan van dag tot dag veranderen.
Banken geven je vaak korting op het rentetarief, als je ook een SSV en verzekering bij hen neemt.
De meeste mensen gaan hier op in.
Weet dat het echter niet verplicht is. Je kan een lening hebben bij bankX en een SSV bij een andere bank/verzekeraar.
Staar je niet blind op die korting op de rentevoet. Reken het uit, wat je op het einde van de rit terug moet betalen met en zonder korting en vergelijk verschillende SSV en brandverzekeringen.
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Dat verklaart al het een en het ander.