To MOBIB, or not to MOBIB (De Lijn)
To MOBIB, or not to MOBIB (De Lijn)
Een ouder familielid kreeg van De Lijn een brief om zijn Omnipas 65+ voor 12 maanden te verlengen. I.p.v. van de €56 wordt er nu €5 extra aangerekend voor een MOBIB-kaart (61 maanden geldig). Totaalbedrag: €61. Er staat nauwelijks uitleg bij. Je wordt ook voor een voldongen feit geplaatst, want de €61 is het bedrag dat op het overschrijvingsformulier staat. Is het verplicht? Mag je het weigeren en gewoon €56 overschrijven?
Zijn er hier mensen die dit ook meegemaakt hebben of die de MOBIB kaart hebben? Wat zijn de voordelen? Is het noodzakelijk?
Zijn er hier mensen die dit ook meegemaakt hebben of die de MOBIB kaart hebben? Wat zijn de voordelen? Is het noodzakelijk?
Re: To MOBIB, or not to MOBIB (De Lijn)
Bedrijven mogen hun prijzen altijd verhogen. Je familielid is niet verplicht zijn Omnipas te verlengen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik heb een Mobib kaart. Eerlijk gezegd : ik heb er zelfs 2 (één van de MIVB en één van De Lijn), maar ik zou met één genoeg hebben.
In plaats van een kartonnen kaart die je vroeger toonde is dat nu een elektronische kaart die je moet scannen bij elke opstap.
Op die manier kan De Lijn (etc) zien hoeveel reizigers welk traject hebben afgelegd.
Zoals je zelf zegt : de MOBIB kaart gaat 5 jaar mee. Dat kost je dus één euro per jaar.
Voor die prijs zou ik een botte weigering niet overwegen en in jouw plaats zou ik gewoon doen wat gevraagd wordt.
Als de Lijn beslist dat ze dit jaarabonnement alleen nog aanbieden voor Mobib kaart als drager heb je trouwens geen keus. Het is dat of helemaal niets.
De MOBIB kaart is geen vervoerbewijs. Ze kan wel vervoerbewijzen dragen.
Dat wil zeggen : de MOBIB is gewoon een medium (zoals je een diskette of USB stick zou kunnen hebben voor een ander doel) en die wordt opgeladen met je vervoerbewijzen die je aankoopt.
Je kan er bv. ook tickets op laden van de MIVB. Theoretisch kan dat later voor de LIJN ook maar die gebruiken de Mobib nog niet voor alle vervoerbewijzen.
Ook tickets voor de NMBS zal je op je Mobib kaart kunnen laden of abonnementen, naargelang waar de NMBS deze kaart wil voor laten gebruiken.
De MOBIB kaart die je krijgt voor een dergelijk abonnement van De Lijn draagt je foto en is persoonlijk. Er zijn er ook die overdraagbaar zijn maar die zijn dan voor een ander doel geschikt. Je moet altijd je identiteitskaart kunnen tonen, samen met je Mobib kaart.
https://www.delijn.be/nl/content/vervoerbewijzen/mobib/
In plaats van een kartonnen kaart die je vroeger toonde is dat nu een elektronische kaart die je moet scannen bij elke opstap.
Op die manier kan De Lijn (etc) zien hoeveel reizigers welk traject hebben afgelegd.
Zoals je zelf zegt : de MOBIB kaart gaat 5 jaar mee. Dat kost je dus één euro per jaar.
Voor die prijs zou ik een botte weigering niet overwegen en in jouw plaats zou ik gewoon doen wat gevraagd wordt.
Als de Lijn beslist dat ze dit jaarabonnement alleen nog aanbieden voor Mobib kaart als drager heb je trouwens geen keus. Het is dat of helemaal niets.
De MOBIB kaart is geen vervoerbewijs. Ze kan wel vervoerbewijzen dragen.
Dat wil zeggen : de MOBIB is gewoon een medium (zoals je een diskette of USB stick zou kunnen hebben voor een ander doel) en die wordt opgeladen met je vervoerbewijzen die je aankoopt.
Je kan er bv. ook tickets op laden van de MIVB. Theoretisch kan dat later voor de LIJN ook maar die gebruiken de Mobib nog niet voor alle vervoerbewijzen.
Ook tickets voor de NMBS zal je op je Mobib kaart kunnen laden of abonnementen, naargelang waar de NMBS deze kaart wil voor laten gebruiken.
De MOBIB kaart die je krijgt voor een dergelijk abonnement van De Lijn draagt je foto en is persoonlijk. Er zijn er ook die overdraagbaar zijn maar die zijn dan voor een ander doel geschikt. Je moet altijd je identiteitskaart kunnen tonen, samen met je Mobib kaart.
https://www.delijn.be/nl/content/vervoerbewijzen/mobib/
die regeling geldt ook voor scholieren en studenten, inderdaad een eenmalige kost van €5 om de x-jaar....
Kan je weinig aan doen, alle vervoermaatschappij willen overgaan naar een algemeen elektronisch abonnement en men heeft MOBIB gekozen. Kost van de kaart legt men bij de gebruiker zelf. Helaas heeft men nog geen optie voor een abonnement op smartphone.
Bij sommige maatschappijen mag je enkel nog singel ritten en een 10 ritten kaart los kopen (en dan vragen ze iets meer vanwege het duurder ticketed want er zit ook een RFID chip in om te werken met hun systemen).
Bij sommige maatschappijen mag je enkel nog singel ritten en een 10 ritten kaart los kopen (en dan vragen ze iets meer vanwege het duurder ticketed want er zit ook een RFID chip in om te werken met hun systemen).
Bedankt voor de uitleg, het is me nu duidelijk geworden.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Voor iemand met een beperking weet ik niet of mobib betalend is. Bedoel de kaart want de pas is gratis.
Voor zover ik mij herinner moeten wij ook niet voor de Mobibkaart apart betalen voor onze (stief)zoon (als persoon met beperkingen).
Voor personen met een beperking is de mobib kaart van De Lijn alleszins gratis. Normaal krijg je dan een kaart met onbeperkte geldigheid die na de 5 jaar (mobib) bij de lijn opnieuw gratis wordt vervangen.
Net zoals de moederkaart van de nmbs gratis is voor iemand met verhoogde tegemoetkoming.
Net zoals de moederkaart van de nmbs gratis is voor iemand met verhoogde tegemoetkoming.
Blijkbaar heb ik mij tóch vergist:
https://help.delijn.be/hc/nl/articles/3 ... te-reizen-Hoelang blijft een abonnement geldig?
Jaarlijks verlengen we automatisch je abonnement zolang je erkenning als persoon met handicap geldig is. Wanneer je MOBIB-kaart vervalt, ontvang je een uitnodiging om een nieuwe te kopen.
Dat dacht ik ook, tot ik dit zojuist opzocht op de website van De Lijn.
Mogelijk is dit pas sinds kort betalend?
Of misschien rijdt mijn (stief)zoon met een vervallen kaart, zonder dat hij er zich van bewust is
https://www.delijn.be/nl/content/vervoe ... beperking/
Tegenwoordig ook tegen betaling van 5 euro, lees ik.
Ik heb 1 keer een vernieuwing gekregen. Dat was toen het van papieren kaart naar mobib veranderde.
Op mijn mobib staat wel degelijk een vervaldatum van 5 jaar. Ik heb de mijne van in het begin dat het naar mobib veranderde en die is nog geldig tot 2023.
De pas van je zoon zal nog geldig zijn want anders kan hij geen geldige instapscan uitvoeren op de bus.
Wel opletten met wat we schrijven, Nefertari. Straks overstroomt het hier weer met commentaar van leden die menen dat jouw zoon en/of ik dat voordeel niet zouden mogen krijgen.
Ik heb 1 keer een vernieuwing gekregen. Dat was toen het van papieren kaart naar mobib veranderde.
Op mijn mobib staat wel degelijk een vervaldatum van 5 jaar. Ik heb de mijne van in het begin dat het naar mobib veranderde en die is nog geldig tot 2023.
De pas van je zoon zal nog geldig zijn want anders kan hij geen geldige instapscan uitvoeren op de bus.
Wel opletten met wat we schrijven, Nefertari. Straks overstroomt het hier weer met commentaar van leden die menen dat jouw zoon en/of ik dat voordeel niet zouden mogen krijgen.
Dat was in 2018 ook al.haelewyn schreef: ↑14 augustus 2022, 14:42 https://www.delijn.be/nl/content/vervoe ... beperking/
Broer van mijn vriendin heeft ook zo'n mobib-kaart. En heeft dus in februari 2018 5 euro betaald.
Vreemd dat jij die nog gratis gekregen hebt.
Is bij hem ook zo. Hij had daarvoor ook een papieren versie (die was gratis, voor zover hij zich herinnert).Op mijn mobib staat wel degelijk een vervaldatum van 5 jaar. Ik heb de mijne van in het begin dat het naar mobib veranderde en die is nog geldig tot 2023.
Voor de topic-starter: als je die 5 euro (= 1 euro per jaar) niet betaalt , krijg je geen mobib-kaart. En zonder mobib-kaart kan je geen gebruik maken van het de lijnabo.
Veel hangt ervan af hoe vaak je gebruik maakt van De Lijn.
Zoek op wat een ticket kost voor 1 rit (x2, want je moet meestal ook nog terug), en reken dan uit hoe vaak je de bus/tram kan nemen om goedkoper uit te zijn met een MOBIB-kaart + abo.
De prijzen kan je hier vinden : https://www.delijn.be/nl/tickets/
Ik vrees dat als je geregeld de bus of tram neemt, je er een MOBIB-kaart met abonnement voor gepensioneerden snel uit haalt.
De MOBIB-kaart (plastiek) voor mindervaliden is altijd al betalend geweest. Maar die 5 euro is peanuts tov de kostprijs van een abonnement (momenteel 351 euro).
Zoek op wat een ticket kost voor 1 rit (x2, want je moet meestal ook nog terug), en reken dan uit hoe vaak je de bus/tram kan nemen om goedkoper uit te zijn met een MOBIB-kaart + abo.
De prijzen kan je hier vinden : https://www.delijn.be/nl/tickets/
Ik vrees dat als je geregeld de bus of tram neemt, je er een MOBIB-kaart met abonnement voor gepensioneerden snel uit haalt.
De MOBIB-kaart (plastiek) voor mindervaliden is altijd al betalend geweest. Maar die 5 euro is peanuts tov de kostprijs van een abonnement (momenteel 351 euro).