TOB aangifte
TIP
TOB aangifte
Dag beste spaargidsers
Enkele weken geleden heb ik mij een account aangemaakt op de Nederlandse broker-app 'Bux Zero'. Hier kreeg je een gratis aandeel als je een account aanmaakte. Ik dacht hier mijn eerste stapjes op de beurs te zetten, maar eigenlijk wist ik er niks van... Begin maart kreeg ik een mail van de app met mijn transactie-overzicht van de voorbije maand. Als nieuweling op de beurs wist ik niet waar er overal belastingen op werden geheven en wist ik bijgevolg niet wat ik moest doen. Uiteindelijk heb ik heel wat research gedaan om dit formulier juist te kunnen invullen, maar zouden jullie dat als beurservaren mensen nog eens willen nakijken (zie bijlage)? Ik heb het voor de fictieve persoon Bart Janssens ingevuld. De gegevens die ik moest invullen heb ik in het rood aangeduid. Daarnaast heb ik nog enkele vraagjes.
1) Ben ik belastingplichtig? Ik ben 18 jaar, student, heb geen vaste job en woon bij mijn ouders.
2) Indien ik belastingplichtig ben, zou ik het heel erg appreciëren als jullie naar de aangifte van mijn TOB zouden kijken. Zijn er naast de TOB nog belastingen die je moet betalen op de koop en verkoop van Belgische aandelen?
3) Ondertussen weet ik al wat meer over hoe de beurs werkt, maar raden jullie een bepaald boek aan om hier extra info over te kunnen verkrijgen?
Alvast bedankt!
Enkele weken geleden heb ik mij een account aangemaakt op de Nederlandse broker-app 'Bux Zero'. Hier kreeg je een gratis aandeel als je een account aanmaakte. Ik dacht hier mijn eerste stapjes op de beurs te zetten, maar eigenlijk wist ik er niks van... Begin maart kreeg ik een mail van de app met mijn transactie-overzicht van de voorbije maand. Als nieuweling op de beurs wist ik niet waar er overal belastingen op werden geheven en wist ik bijgevolg niet wat ik moest doen. Uiteindelijk heb ik heel wat research gedaan om dit formulier juist te kunnen invullen, maar zouden jullie dat als beurservaren mensen nog eens willen nakijken (zie bijlage)? Ik heb het voor de fictieve persoon Bart Janssens ingevuld. De gegevens die ik moest invullen heb ik in het rood aangeduid. Daarnaast heb ik nog enkele vraagjes.
1) Ben ik belastingplichtig? Ik ben 18 jaar, student, heb geen vaste job en woon bij mijn ouders.
2) Indien ik belastingplichtig ben, zou ik het heel erg appreciëren als jullie naar de aangifte van mijn TOB zouden kijken. Zijn er naast de TOB nog belastingen die je moet betalen op de koop en verkoop van Belgische aandelen?
3) Ondertussen weet ik al wat meer over hoe de beurs werkt, maar raden jullie een bepaald boek aan om hier extra info over te kunnen verkrijgen?
Alvast bedankt!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Re: TOB aangifte
Zie: https://www.wikifin.be/nl/belasting-wer ... -belgische
Vermoedelijk val je nog onder je ouders voor de belastingen, dan moet je jouw inkomsten/teruggave bij je ouders laten opnemen veronderstel ik.
Vermoedelijk val je nog onder je ouders voor de belastingen, dan moet je jouw inkomsten/teruggave bij je ouders laten opnemen veronderstel ik.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ja, je bent belastingplichtig wat de TOB betreft.
De aangifte ziet er goed uit. Bij de handtekening moet je als hoedanigheid 'ordergever' schrijven.
Als je een kaartlezer hebt, dan kan je de aangifte digitaal ondertekenen met je identiteitskaart.
De aangifte ziet er goed uit. Bij de handtekening moet je als hoedanigheid 'ordergever' schrijven.
Als je een kaartlezer hebt, dan kan je de aangifte digitaal ondertekenen met je identiteitskaart.
Heb je effectief maar transacties gedaan ter waarde van 6,13€?
Gesplits over 2 transacties dan nog?
Dat is heeel weinig
1) je bent zeker TOB-plichtig als je dat bedoelt, die aangifte moet je in principe doen.
Of er een haan naar zou kraaien als je vergeet 0,3€ aan te geven is iets anders.
2) op koop/verkoop is er enkel beurstaks, maar dividenden zijn in princiepe belastbaar via personenbelasting.
Dividenden van buitenlandse bedrijven worden immers 2x belast, door land bedrijf en door land genieter, België dus.
Een buitenlandse broker houdt de Belgische Roerende Voorheffing niet af en daarom moet je dat via personenbelasting regelen.
Bovenstaande is voor gewone belastingplichtige, of het anders is voor student-ten-laste-van-ouders weet ik niet.
2) je moet buitenlandse rekening ook aangeven bij nationale bank https://www.nbb.be/nl/kredietcentrales/ ... rekeningen
en ook vermelden in aangifte personenbelasting
Veel gedoe ja, ze maken het de Belgische belegger met buitenlandse rekening niet gemakkelijk....
In uw geval met kleine beleggingen zou ik toch overwegen Belgische oplossing te zoeken gewoon voor de rompslomp
3) boek: tja er zijn er zovele
Ik vind "The Little Book of Behavioral Investing" van James Mortier heel goed,
maar richt zich toch eerder op beleggers met al wat km/fouten op de teller vrees ik
Als je maar 6,13€ investeert lijkt een boek me een te grote rem op uw rendement ;-)
Gesplits over 2 transacties dan nog?
Dat is heeel weinig
1) je bent zeker TOB-plichtig als je dat bedoelt, die aangifte moet je in principe doen.
Of er een haan naar zou kraaien als je vergeet 0,3€ aan te geven is iets anders.
2) op koop/verkoop is er enkel beurstaks, maar dividenden zijn in princiepe belastbaar via personenbelasting.
Dividenden van buitenlandse bedrijven worden immers 2x belast, door land bedrijf en door land genieter, België dus.
Een buitenlandse broker houdt de Belgische Roerende Voorheffing niet af en daarom moet je dat via personenbelasting regelen.
Bovenstaande is voor gewone belastingplichtige, of het anders is voor student-ten-laste-van-ouders weet ik niet.
2) je moet buitenlandse rekening ook aangeven bij nationale bank https://www.nbb.be/nl/kredietcentrales/ ... rekeningen
en ook vermelden in aangifte personenbelasting
Veel gedoe ja, ze maken het de Belgische belegger met buitenlandse rekening niet gemakkelijk....
In uw geval met kleine beleggingen zou ik toch overwegen Belgische oplossing te zoeken gewoon voor de rompslomp
3) boek: tja er zijn er zovele
Ik vind "The Little Book of Behavioral Investing" van James Mortier heel goed,
maar richt zich toch eerder op beleggers met al wat km/fouten op de teller vrees ik
Als je maar 6,13€ investeert lijkt een boek me een te grote rem op uw rendement ;-)
Éen van die transacties zal al het gratis aandeel van Bux zijn, want daar ben je ook TOB op verschuldigd. (Zij kopen het in jouw naam).
Als hij het gratis aandeel direct verkocht heeft, dan verklaart dat transactie nummer twee.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
voor Topic Starter Dries1308, over dat gratis aandeel:
bux-zero-gratis-aandeel-t28908.html
bux-zero-gratis-aandeel-t28908.html
Echt waar een dikke merci allemaal! Dat gratis aandeel van Bux Zero was ongeveer 3 euro waard. Ik heb het gewoon direct verkocht. Beleggen met 3 euro lijkt mij nu niet de beste optie 
Bedankt voor mijn aangifte nog eens te verifiëren en de boekentip. Nog veel succes op de beurs allemaal!
Bedankt voor mijn aangifte nog eens te verifiëren en de boekentip. Nog veel succes op de beurs allemaal!
Als ze veel aangiften van 0,3€ moeten manueel verwerken
gaan ze hopelijk toch eens nadenken over een gebruiksvriendelijker systeem...
Al zal het beschermen van de belgische financiële instellingen tegen buitenlandse concurrentie ook wel meespelen.
gaan ze hopelijk toch eens nadenken over een gebruiksvriendelijker systeem...
Al zal het beschermen van de belgische financiële instellingen tegen buitenlandse concurrentie ook wel meespelen.
Ik vermeldde al een boek, maar de basics vind je o.a. hier:
https://www.wikifin.be/nl/sparen-en-bel ... en/aandeel
De beurs is maar een handelsplaats, het gaat over de producten die er verhandeld worden
en in het geval van een aandelen gaat het over bedrijven.
el perro schreef: ↑14 maart 2021, 20:21
Is die 30% roerende voorheffing enkel op dividenden of ook op interesten?
Laatst gewijzigd door Dries1308 op 15 maart 2021, 14:50, 2 keer totaal gewijzigd.
-
anonymous9
Ik zou argumenteren dat er maar één transactie plaatsvond, van 3 EUR. Immers, het verkregen aandeel was
1) geen beursverrichting, u 'kreeg' het in de portefeuille, niet?
2) een commerciële geste van de broker.
Zodoende zie ik dus slechts 1 beurstransactie, en zou ik 1 transactie aangeven. Voor zover die 10 centen u iets kunnen schelen natuurlijk
Zodoende zie ik dus slechts 1 beurstransactie, en zou ik 1 transactie aangeven. Voor zover die 10 centen u iets kunnen schelen natuurlijk
De algemene voorwaarden van BUX Zero zijn hier gelukkig heel duidelijk inPoldermol schreef: ↑15 maart 2021, 14:59 Ik zou argumenteren dat er maar één transactie plaatsvond, van 3 EUR. Immers, het verkregen aandeel was
Zodoende zie ik dus slechts 1 beurstransactie, en zou ik 1 transactie aangeven. Voor zover die 10 centen u iets kunnen schelen natuurlijk![]()
Jij krijgt van BUX 'promo cash'. Na de overdracht van die 'promo cash' koopt BUX in jouw naam een aandeel met deze 'promo cash'. Er is dus wel degelijk een beursverrichting in jouw naam. Het aandeel is niet gekregen, het is de cash waarmee het aandeel gekocht werd die gekregen is.Toestemming voor de uitvoering van orders
24. De Free Share(s) wordt/worden geselecteerd naar eigen goeddunken van BUX, wanneer aan de
vereiste voorwaarden is voldaan.
25. BUX verstrekt aan Jou de Promo Cash voor de aanschaf van deze Free Shares. Deze Promo Cash is
enkel bedoeld voor de aanschaf van Free Shares en Jij mag het niet gebruiken voor welk ander doel
dan ook.
26. Door akkoord te gaan met deze algemene voorwaarden en door het aanvinken van het selectievakje
“Ik heb deze Free Shares Promotion Overeenkomst gelezen, begrepen en ga ermee akkoord en
hierbij autoriseer ik BUX om namens mij aandelen te kopen” geef Jij BUX expliciet toestemming om
orders te plaatsen en uit te voeren die nodig zijn voor de aanschaf van een of meerdere Free Share(s)
in Jouw naam met de Promo Cash.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
-
anonymous9
Dat is inderdaad duidelijk! Je 'krijgt' dus geen aandeel, maar er wordt een aandeel 'terugbetaald'.