Toekomen met je pensioen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Toekomen met je pensioen
Savantas , bemoei u met uw eigen zaken 5555 (savantas schreef:
Lowietje, ik kan je bij deze meedelen dat die J.D. dit niet heeft gezegd.
De Dalai Lama zijn mening hieromtrent zal je hem zelf moeten vragen, ik vind het zelf een zeer juiste en tot nadenken stemmende uitspraak.
Ik denk wel niet dat hij hierbij onze sociale zekerheid of pensioenstelsel in het achterhoofd hield, die mannen denken ook niet na voor ze iets zeggen he

Ik was indertijd enorm fier dat ik mijn eerste loon kon afgeven aan mijn moeder. Dat heb ik tot 3 maand voor mijn huwelijk gedaan, tot zij zei dat ik het mocht houden.
Later heeft ze nog gezegd, ge hebt eerst gaan werken om ons rijk te maken, nu werkt ge om uw kinderen rijk te maken.
Nu ze had terug gelijk.
Ik behoor blijkbaar niet tot de generatie, die denkt, dat een andere er maar voor betalen.
Maar voor de rest, inderdaad geniet ervan.
Later heeft ze nog gezegd, ge hebt eerst gaan werken om ons rijk te maken, nu werkt ge om uw kinderen rijk te maken.
Nu ze had terug gelijk.
Ik behoor blijkbaar niet tot de generatie, die denkt, dat een andere er maar voor betalen.
Maar voor de rest, inderdaad geniet ervan.
Ja maar, ik gaf ook met plezier mijn pree af hoor, het was wel aan mijn vader 
Ik wil het topic nu niet laten ontsporen, maar ga a.u.b. niet veralgemenen en een hele generatie tot profiteurs uitroepen.
Coike heeft m.i. groot gelijk, en van je leven willen genieten houdt niet noodzakelijk in dat je op anderen hun kap gaat leven.
Back on topic : Ikzelf zal er wel voor zorgen dat ik toekom met mijn pensioen, mede door langer te werken dan me lief is, en zeker wat extra opzij te zetten

Ik wil het topic nu niet laten ontsporen, maar ga a.u.b. niet veralgemenen en een hele generatie tot profiteurs uitroepen.
Coike heeft m.i. groot gelijk, en van je leven willen genieten houdt niet noodzakelijk in dat je op anderen hun kap gaat leven.
Back on topic : Ikzelf zal er wel voor zorgen dat ik toekom met mijn pensioen, mede door langer te werken dan me lief is, en zeker wat extra opzij te zetten

zonder in iets te vervallen.Uajwjm schreef:Welk bedrag heb je nodig om deftig te leven als je gepensionneerd bent, vraag ik mij soms af?
Stel, je woning is afbetaald, je hebt geen kinderen ten laste meer, je hebt geen schulden, je hebt geen dure hobby's zoals tennissen of slangenkweken.
Kom je dan toe met 1200 per maand? Of 1500? Er zijn er naar 't schijnt ook die met 900 moeten toekomen. Hoe dan ook, je moet de nering naar de teerling zetten denk ik.
Ook hoor je soms gepensionneerden elkaar de loef afsteken over de grootte van hun pensioen, dan moet ik dikwijls denken aan dat spreekwoord "stoefers geen nood, klagers geen brood".
er zijn er die er per maand 3000 € doordraaien of meer
een ander draait er maar 1500 € per maand door.
is die van 3000 € beter af ?
is die van 1500 € beter af ?
wie weet het.
dromen
hopelijk komt er snel een wet die beslaglegging mogelijk maakt als een ouder iemand naar een rusthuis moet, kan.
dit om kwaliteits volle en een zorgloze oude dag te garanderen.
heden ten dage worden ouderen onder druk gezet om thuis te blijven wonen
om in de miserie te blijven , ouderen doen dit op vraag kinderen hun erfenis he
komt ge toe met 1200 € per maand er is nog een spaarpotje
sommigen wel, andere niet geen spaarpotje
een start is alvast huren of niet
een huis of een appartement
een huis of een appartement verwarmen.
dan nog appartement syndic kosten of niet.
dus of men toekomt met 1200 €
nog afbetalingen of niet.
een auto of geen auto
is van heel veel factoren afhankelijk.
en ja sommigen doen met een 1 € meer dan anderen.
Estate Guru believer.
1.200 /maand; Pfff... Dat betekent dus nooit reizen, geen mooie auto, amper uit eten, beperkt kledingbudget, beknibbelen op hobby's... Dat terwijl je net als (jong-)gepensioneerde precies een aantal dingen zou moeten doen, waarvoor je eerder niet de tijd had of je aandacht op andere prioriteiten moest vestigen.
Toch blij dat ik zelf al jaren andere opties heb gekozen en daarvan de vruchten pluk en nog meer zal plukken later.
Voor die mensen die het zouden moet doen met 1.200 tot 1.500 euro: één advies: beleg verstandig om toch een serieuze appel te hebben.
Toch blij dat ik zelf al jaren andere opties heb gekozen en daarvan de vruchten pluk en nog meer zal plukken later.
Voor die mensen die het zouden moet doen met 1.200 tot 1.500 euro: één advies: beleg verstandig om toch een serieuze appel te hebben.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Groot gelijk Coike, we passeren hier maar één keer.Coike schreef:Nee , je moet genieten als je jong bent ....ik ga ook naar de zestig , maar ik probeer nog snel mijn verloren tijd in te halen , vooraleer het te laat is .

Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Geen probleem ardennois; ik hoop wel dat indien nodig jouw kinderen/gezinsleden ook hun financiele beslissingen toetsen aan jouw belang want het zou niet de eerste keer zijn dat het maar eenrichtingsverkeer blijkt te zijn. Als ze dat wel doen dan hebben ze normaal al laten ontvallen dat je moet genieten van je geld zolang het nog kan. Normaal gesproken hebben de ouders ongeveer 20 jaar voor de kinderen gezorgd (+ duwtjes); indien nodig en mogelijk moeten de kinderen de ouders helpen als die in pensioen gaan en niet meer andersom. Wil je hen in je pensioen toch nog helpen als dat kan en je voelt je er goed bij; ga zeker je gang maar vergeet jezelf niet want een bril is rap kapot.
Daar heb je zeker een punt, De Marga, er zijn genoeg slechte voorbeelden van eenrichtingsverkeer. Dat duwtje zullen ze overigens ook maar krijgen 1) als ik zie dat ze er in het leven voor werken en 2) voor belangrijke zaken als bv. het verwerven van een onderdak, niet voor een of andere moto of dure auto te kopen. Als kinderen zaken te gemakkelijk in de schoot geworpen krijgen waarderen ze het toch niet. Tegenwoordig hou ik er bovendien ook al rekening mee dat de zorg in hotel mama/papa tot 25-30 jaar zal duren ...
Maar we zullen ook de wijze lessen van de Dalai Lama niet vergeten ...
Maar we zullen ook de wijze lessen van de Dalai Lama niet vergeten ...
Kinderen vergeten vaak wat ouders voor hun hebben gedaan.
Ze vinden het logisch en normaal dat hun ouders voor hen zorgden, hun voorzien van zakgeld en cadeaus. En als er moet gebouwd worden verwachten ze al heel vaak dat de ouders hen ook daar een duuwtje in de rug geven. Eens de ouders zelf zorg nodig hebben is het toch schandalig dat zijn hun ouders financieel zouden moeten bijstaan. Als jonge dertiger snap ik dat vaak niet, maar zal wellicht wel aan mijn goede opvoeding liggen
Ze vinden het logisch en normaal dat hun ouders voor hen zorgden, hun voorzien van zakgeld en cadeaus. En als er moet gebouwd worden verwachten ze al heel vaak dat de ouders hen ook daar een duuwtje in de rug geven. Eens de ouders zelf zorg nodig hebben is het toch schandalig dat zijn hun ouders financieel zouden moeten bijstaan. Als jonge dertiger snap ik dat vaak niet, maar zal wellicht wel aan mijn goede opvoeding liggen

luc1961 schreef:Een rusthuis voor 2000 euro per maand vind ik wel duur. Goedkopere oplossing is het huren of kopen van een serviceflat of assistentiewoning. Ikzelf ga een nieuwe assistentiewoning kopen samen met mijn moeder. Later kan ik het verhuren of er zelf inwonen.
Ik weet 1 ding dat we niet weten hoeveel ons pensioen zal worden. Daarom moet je vanaf 20 jaar al sparen voor uw pensioen via groepsverzekering, pensioensparen of levensverzekering , tak21, eventueel 2de huis of appartement (verhuren), enz.
Euh... zelfs vandaag moet je al goed zoeken om voor die prijs iets deftigs te vinden want de prijs die ze rekenen is de basisprijs, daar komen doktersrekeningen, wekelijkse kapper voor de dames, wassen van de kledij etc nog bovenop.
Wij zijn voor mijn schoonouders op zoek gegaan en ben toen echt goed verschoten, een serviceflat was nog veel duurder overigens.
Het is idd zo dat elk voor zich moet kijken hoe of wat maar ik weet dat wij niet toekomen met 1200 euro, no way.
Ik doe al van mijn 24ste pensioensparen, heb ook echt vanaf mijn 22ste elke maand gespaard en opzij gezet, en zowel mijn partner als ikzelf hebben mooi gespreid belegd in combinatie van vastgoed, aandelen, fondsen en groepsverzekeringen, we zullen op ons 65ste dus hopelijk een filet pur kunnen blijven eten :-)
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Ik heb deze week 'n prijs gehoord van 88€/dag. Niets speciaals, gewoon 'in orde'. Da's dan 3.000€/mnd.
Dan mag je nog geen kalknagels hebben (pedicure), dokter nodig hebben, medicatie nodig hebben, kine nodig hebben, in het ziekenhuis geraken, niet naar de kapper gaan, wasserij, ... of jezelf eens verwennen met 'n extra koffie of 'n stukje chocola in de kantine.
Niet te verwonderen dat asielzoekers 2000€/mnd/pers., een wagen en een huis eisen. Die mensen willen sparen voor hun oude dag.
Dan mag je nog geen kalknagels hebben (pedicure), dokter nodig hebben, medicatie nodig hebben, kine nodig hebben, in het ziekenhuis geraken, niet naar de kapper gaan, wasserij, ... of jezelf eens verwennen met 'n extra koffie of 'n stukje chocola in de kantine.
Niet te verwonderen dat asielzoekers 2000€/mnd/pers., een wagen en een huis eisen. Die mensen willen sparen voor hun oude dag.

Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Rusthuizen zijn inderdaad een dure zaak, maar toch enige nuanceringen:
- gemiddeld wordt er rond de 1500 € per maand betaald, zonder extra's
- gemiddelde verblijfsduur is slechts rond de 2 jaar, ong. 20% blijft langer dan 5 jaar.
- slechts 1 op 3 Vlamingen komt ooit terecht in een rusthuis
als je uitgaat van een pensioen van 1.000€, en 500€ 'zakgeld' per maand voor de extra's, en een gemiddelde verblijfsduur, dan kom je toe met een kapitaal van 24.000 €.
Meestal is er een huis dat kan verkocht of verhuurd worden, zodat die kosten makkelijk kunnen gedragen worden.
Ik wil de kostprijs hier niet minimaliseren, hoor, maar het is nu ook niet dat je 200.000 € moet opzij zetten om uw rusthuis later te kunnen betalen. Bovendien is er een grote kans dat je nooit in een rusthuis terecht komt.
- gemiddeld wordt er rond de 1500 € per maand betaald, zonder extra's
- gemiddelde verblijfsduur is slechts rond de 2 jaar, ong. 20% blijft langer dan 5 jaar.
- slechts 1 op 3 Vlamingen komt ooit terecht in een rusthuis
als je uitgaat van een pensioen van 1.000€, en 500€ 'zakgeld' per maand voor de extra's, en een gemiddelde verblijfsduur, dan kom je toe met een kapitaal van 24.000 €.
Meestal is er een huis dat kan verkocht of verhuurd worden, zodat die kosten makkelijk kunnen gedragen worden.
Ik wil de kostprijs hier niet minimaliseren, hoor, maar het is nu ook niet dat je 200.000 € moet opzij zetten om uw rusthuis later te kunnen betalen. Bovendien is er een grote kans dat je nooit in een rusthuis terecht komt.
Da's allemaal heel persoonlijk, hé. Er wordt nogal snel gesteld dat 'genieten van het leven' = 'consumeren', maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Ik ken genoeg gepensioneerden die hun dagen vullen met hobby's die (bijna) niets kosten, of zelfs geld opbrengen.kaaiman76 schreef:1.200 /maand; Pfff... Dat betekent dus nooit reizen, geen mooie auto, amper uit eten, beperkt kledingbudget, beknibbelen op hobby's... Dat terwijl je net als (jong-)gepensioneerde precies een aantal dingen zou moeten doen, waarvoor je eerder niet de tijd had of je aandacht op andere prioriteiten moest vestigen.
Zelf zou ik makkelijk toekomen met 1.200 €. Ironisch genoeg kan ik zeer veel sparen, omdat ik niet veel behoefte heb aan 'consumeren', terwijl ik dit niet nodig zal hebben voor mijn oude dag. Ik zal mijn kapitaal dan op de eerste plaats ook gebruiken om tijd te kopen, ipv rijkelijk te gaan leven tijdens mijn pensioen.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Bij ons in de gemeente is het oude verzorgingstehuis tegen de vlakte geholpen (waren ook kamertjes van 14-15m²) à 45€/dag, de nieuwe zijn ruimer met inloopdouche en camerasysteem (en diverse domotica) à 60€/dag voor verblijf/voeding.
Vele oudjes waren niet tevreden, zaten liever in hun klein hokje aan 45€/dag ipv te baden 'in luxe' (naar hun normen) à 60€/dag, want tenslotte moeten vaak de kinderen nu gaan bijpassen.
Wat is dan geluk? Wat extra luxe (gemak) of een gevoel niet in z'n eer gekrenkt te worden? Want elke ouder schaamt zich wanneer kinderen moeten gaan bijpassen.
En gemiddeld wordt er inderdaad maar enkele jaren verbleven. Persoonlijk ken ik een oudtante die er 14j heeft verbleven en er pas is naartoe gegaan als het eigenlijk al 2-3 jaar hoognodig was wegens dementie. Die ging elke nacht op stap, soms tot in een naburige gemeente. Dan kan je nog lang 'meegaan', het is dan de vraag of jouw spaarboekje zo lang meegaat.
Vele oudjes waren niet tevreden, zaten liever in hun klein hokje aan 45€/dag ipv te baden 'in luxe' (naar hun normen) à 60€/dag, want tenslotte moeten vaak de kinderen nu gaan bijpassen.

En gemiddeld wordt er inderdaad maar enkele jaren verbleven. Persoonlijk ken ik een oudtante die er 14j heeft verbleven en er pas is naartoe gegaan als het eigenlijk al 2-3 jaar hoognodig was wegens dementie. Die ging elke nacht op stap, soms tot in een naburige gemeente. Dan kan je nog lang 'meegaan', het is dan de vraag of jouw spaarboekje zo lang meegaat.
Ik hoop binnen 10 jaar op vervroegd pensioen te gaan. Met een klein kapitaaltje van +/- 600.000 euro en een afbetaald appartement in eigendom moet ik het zelfs met een minimum pensioentje nog wel 20 jaarkunnen redden zonder financiele zorgen hoop ik....