Toekomen met je pensioen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Toekomen met je pensioen
Welk bedrag heb je nodig om deftig te leven als je gepensionneerd bent, vraag ik mij soms af?
Stel, je woning is afbetaald, je hebt geen kinderen ten laste meer, je hebt geen schulden, je hebt geen dure hobby's zoals tennissen of slangenkweken.
Kom je dan toe met 1200 per maand? Of 1500? Er zijn er naar 't schijnt ook die met 900 moeten toekomen. Hoe dan ook, je moet de nering naar de teerling zetten denk ik.
Ook hoor je soms gepensionneerden elkaar de loef afsteken over de grootte van hun pensioen, dan moet ik dikwijls denken aan dat spreekwoord "stoefers geen nood, klagers geen brood".
Stel, je woning is afbetaald, je hebt geen kinderen ten laste meer, je hebt geen schulden, je hebt geen dure hobby's zoals tennissen of slangenkweken.
Kom je dan toe met 1200 per maand? Of 1500? Er zijn er naar 't schijnt ook die met 900 moeten toekomen. Hoe dan ook, je moet de nering naar de teerling zetten denk ik.

Ook hoor je soms gepensionneerden elkaar de loef afsteken over de grootte van hun pensioen, dan moet ik dikwijls denken aan dat spreekwoord "stoefers geen nood, klagers geen brood".
Re: Toekomen met je pensioen
Er is een groot verschil als je als koppel nog beiden leeft , en allebei 1200euro pensioen krijgt of als je alleenstaande bent.
Mijn mama is alleen en heeft ongeveer een 1200euro pensioen ( 40 jaar gewerkt waarvan 25 jaar full time en 15jaar half time in privé sector als bediende). Ze heeft een eigen huis , waar er nu af en toe wel eens wat kosten aan zijn,... Ze rijdt ook nog met de auto ( niet veel maar kan hem toch niet missen) , Jammergenoeg rookt ze ook nog,.... Met deze gegevens kan ik je verzekeren met 1200euro zal je geen honger hebben , maar is toch net tekort om zorgeloos financieel gelukkig te zijn.
Mijn mama is alleen en heeft ongeveer een 1200euro pensioen ( 40 jaar gewerkt waarvan 25 jaar full time en 15jaar half time in privé sector als bediende). Ze heeft een eigen huis , waar er nu af en toe wel eens wat kosten aan zijn,... Ze rijdt ook nog met de auto ( niet veel maar kan hem toch niet missen) , Jammergenoeg rookt ze ook nog,.... Met deze gegevens kan ik je verzekeren met 1200euro zal je geen honger hebben , maar is toch net tekort om zorgeloos financieel gelukkig te zijn.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Zolang je geen zorg nodig hebt is het allemaal geen probleem... De rusthuizen zijn onbetaalbaar maar maken wel verlies.
-
- Hero Member
- Contacteer:
In de portemonnee van iemand anders kijken is onmogelijk. Want wat is toekomen, droog brood en een dak? Nu kan ik met een klein huurhuisje makkelijk rond komen met 1000€ maar gaan daar zware kosten opkomen om mijn inwendige motor te laten draaien gaat dit natuurlijk nooit genoeg zijn (welk bedrag je ook neerpent). Het bedrag wat voor mensen "genoeg" is zal zeker in relatie staan met welk bedrag ze hebben gehad in hun werkzame leven.
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Daar kan ik inkomen.Het bedrag wat voor mensen "genoeg" is zal zeker in relatie staan met welk bedrag ze hebben gehad in hun werkzame leven
Ik zie mijzelf niet toekomen met 1000 Euro. Alleen mijn vaste kosten (taksen, verzekeringen, Ki = 100 Euro/maand, verwarming, water enz..) zijn rond de 500 a 600 Euro per maand.
Dan heb ik nog niet met mijn auto gereden, of eens op reis gegaan. Laat staan dat ik nog iets zou kunnen sparen.
Gelukkig is dit niet het geval.
Als je 65 bent, een eigen huis hebt en laat ons zeggen 100k spaargeld, dan ga toch niks te kort hebben hoor. Of is het de bedoeling uw huis en spaargeld integraal aan uw kinderen over te laten? Een nobel idee maar zelfpijniging is m.i. echt niet nodig op die leeftijd hoor.
Die 65 is al een tijdje voorbij. En ik heb inderdaad niks te kort, maar dat was de vraagstelling niet.
Ok, ik verklaar mij nader: als je de 65 al voorbij bent, een eigen huis en wat spaargeld hebt dan maakt het eigenlijk niet veel uit of je een pensioen van 900 dan wel 1200 euro hebt.
Bvb uw woning en uw spaargeld vertegenwoordigen een waarde van 300k euro.
Dan mag je elke maand, en dit gedurende 25 jaar, 1000 euro extra er door draaien vooraleer je alles opgesoupeerd hebt.
Naar alle waarschijnlijkheid ga je die 1000 euro er niet elke maand door draaien waardoor je dus langer als 25 jaar gaat rond komen.
Bvb uw woning en uw spaargeld vertegenwoordigen een waarde van 300k euro.
Dan mag je elke maand, en dit gedurende 25 jaar, 1000 euro extra er door draaien vooraleer je alles opgesoupeerd hebt.
Naar alle waarschijnlijkheid ga je die 1000 euro er niet elke maand door draaien waardoor je dus langer als 25 jaar gaat rond komen.
@Pukkie: als je 25 jaar iedere maand 1000€ extra gaat opsouperen, waar ga je dan ondertussen wonen?
@ Pukkie, ok maar als je de waarde van je huis ook wil opsouperen moet je dit pand verkopen en met € 300 extra per maand (of € 400, immers KI van € 100 valt dan weg) ga je niets huren.
Veel zal inderdaad afhangen van je levensstandaard. Zelf hou ik rekening met het ontvangen van 0 euro pensioen en al wat er binnen 20 jaar extra aan pensioen komt zal bonus zijn voor mij (en mijn kinderen). ik heb mij dan ook het doel gesteld tegen mijn pensioen een buffer van € 2000/maand (+ eigen woning) op mijn spaarrekening/in activa te zien staan en dat voor 30 jaar. Met € 2000/maand kan ik dan een rusthuis betalen en nog een extraatje zonder iemand ten laste te zijn, noch mijn kinderen, noch van de staat afhankelijk te zijn. De rente hierop beschouw ik als verzekering tegen de mogelijke inflatie. Leg ik er eerder het loodje bij, dan is het batig saldo extra voor mijn kinderen.
En we zijn wel Spaargidsers, maar we mogen zeker niet vergeten te leven/genieten! De rijkste van het kerkhof zijn is voor niets nodig hé.
Veel zal inderdaad afhangen van je levensstandaard. Zelf hou ik rekening met het ontvangen van 0 euro pensioen en al wat er binnen 20 jaar extra aan pensioen komt zal bonus zijn voor mij (en mijn kinderen). ik heb mij dan ook het doel gesteld tegen mijn pensioen een buffer van € 2000/maand (+ eigen woning) op mijn spaarrekening/in activa te zien staan en dat voor 30 jaar. Met € 2000/maand kan ik dan een rusthuis betalen en nog een extraatje zonder iemand ten laste te zijn, noch mijn kinderen, noch van de staat afhankelijk te zijn. De rente hierop beschouw ik als verzekering tegen de mogelijke inflatie. Leg ik er eerder het loodje bij, dan is het batig saldo extra voor mijn kinderen.
En we zijn wel Spaargidsers, maar we mogen zeker niet vergeten te leven/genieten! De rijkste van het kerkhof zijn is voor niets nodig hé.
Spaarpotje van 720.000€ + eigen woning? Mooi!
Hopelijk krijg jij geen gelijk wat betref de legale pensioenuitkeringen
Zou ramp zijn vr vele mensen!
Hopelijk krijg jij geen gelijk wat betref de legale pensioenuitkeringen

Code: Selecteer alles
Met € 2000/maand kan ik dan een rusthuis betalen en nog een extraatje zonder iemand ten laste te zijn, noch mijn kinderen, noch van de staat afhankelijk te zijn.
Ik ben 50 jaar geleden beginnen werken, met volledig middelbaar, wat als werkmenszoon, eerder een uitzondering was aan 30 Fr per uur. Dus 0,75 Eurocent.
Als de economie beter gaat, zal de inflatie terug aanwakkeren. Maar de rente zal niet genoeg volgen, zeker in eerste instantie.
Ik heb ook wel gezien dat Pukkie geen rekening hield met de huur die er kwam indien ik mijn huis zou verkopen. Ik denk dat die voor een deftig appartement, hier reeds rond de 1000 Euro zou liggen.
Trouwens, de vraagstelling was , kan men deftig leven met een pensioen van 1200 Euro.
Ik dus niet. Maar het is niet nodig ook.
Dat kan kloppen, maar met de jaarlijkse rente op mijn buffer (bv. 1% levert al € 7.200 zijnde € 600/maand extra op) verwacht ik dit (hopelijk) tegen dan toch te kunnen opvangen, bovendien stijgen mijn loon e.d. ook min of meer mee. Ik verwacht ook niet dat het pensioenstelsel compleet zal imploderen - dat zou inderdaad een ramp zijn voor velen - maar met onze astronomische staatsschuld zullen we toch collectief op een of andere manier verarmen, die rekening zal ooit door iemand betaald moeten worden. Maar implodeert het toch, dan wil ik voorbereid zijn en hoop ik met deze buffer toch sterker/zorgelozer mijn laatste rechte lijn in het leven in te lopen. En even on topic: met € 1.200 per maand wordt het echt overleven in plaats van te leven, veel marge is er dan toch niet.lowietje schreef:Neem van mij aan dat een rusthuis betalen, met die 2000 Euro, niet zal gaan binnen 30 jaar.Code: Selecteer alles
Met € 2000/maand kan ik dan een rusthuis betalen en nog een extraatje zonder iemand ten laste te zijn, noch mijn kinderen, noch van de staat afhankelijk te zijn.
Ik zal me nog eens verduidelijken:
Van die 1000 euro ( spaargeld en verkoop woonst) extra per maand mag je gerust een deel aan huishuur spenderen...
Verder vallen er ook lasten weg als je je huis verkoopt: onderhoud, herstellingen, KI, lagere verzekering, minder verbruik van water en elektriciteit, enz. ...
Als alleenstaande gepensioneerde ga je toch geen huurwoning van 1000 euro/maand nodig hebben, me thinks.

Van die 1000 euro ( spaargeld en verkoop woonst) extra per maand mag je gerust een deel aan huishuur spenderen...
Verder vallen er ook lasten weg als je je huis verkoopt: onderhoud, herstellingen, KI, lagere verzekering, minder verbruik van water en elektriciteit, enz. ...
Als alleenstaande gepensioneerde ga je toch geen huurwoning van 1000 euro/maand nodig hebben, me thinks.

1000 euro= 500 euro huur, 150 euro nutsvoorzieningen (water, electriciteit, telefoon, internet), 250 euro voeding. Dan heb je nog 100 euro/maand over om alle belastingen, verzekeringen, kledij, medicatie en extraatjes te betalen ... en ik denk niet dat ik de vorige posten overschat heb, integendeel. Het zal een koteletje in plaats van filet pur worden op je oude dag