Toekomstige wettelijke rente i.v.m. Mijn VerbouwLening
TIP
Op zoek naar de laagste rente? Vergelijk alle aanbieders van kredieten
Toekomstige wettelijke rente i.v.m. Mijn VerbouwLening
Ik leerde recent over de nieuwe Mijn VerbouwLening en denk dat mijn partner en ik hierop aanspraak maken. Zolang deze renteloos blijft is dit natuurlijk zeer interessant (tot 60 000 euro lenen op 25 jaar tijd), maar ondanks het feit dat deze regeling nieuw is, zou dit al snel kunnen veranderen: als de wettelijke rente boven de 3% stijgt, gaan alle nieuwe MVL'en werken met een interest van het verschil tussen de wettelijke rente en deze 3% (de interest is wel vast gedurende de lening, voor de duidelijkheid). Momenteel staat de wettelijke rente nog op 1.5% zover ik begrijp.
Vandaar deze eerder speculatieve vraag: is er een bepaalde regel/richtlijn waarmee de wettelijke rente in januari bepaald zal worden? Zoals bijvoorbeeld hoe hypothecaire leningen met variabele interest aangepast worden aan de referte-index A. Ik ben namelijk benieuwd of we ons snel zouden haasten om een aanvraag (met alle nodige offertes) binnen te krijgen voor het einde van het jaar, of we vrij zeker kunnen zijn dat de wettelijke rente volgend jaar niet meer dan verdubbeld zal zijn ...
Vandaar deze eerder speculatieve vraag: is er een bepaalde regel/richtlijn waarmee de wettelijke rente in januari bepaald zal worden? Zoals bijvoorbeeld hoe hypothecaire leningen met variabele interest aangepast worden aan de referte-index A. Ik ben namelijk benieuwd of we ons snel zouden haasten om een aanvraag (met alle nodige offertes) binnen te krijgen voor het einde van het jaar, of we vrij zeker kunnen zijn dat de wettelijke rente volgend jaar niet meer dan verdubbeld zal zijn ...
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Toekomstige wettelijke rente i.v.m. Mijn VerbouwLening
De 'wettelijke rentevoet' = het gemiddelde van de EURIBOR-rentevoet op 1 jaar tijdens de maand december van het voorafgaande jaar, dat afgerond wordt naar het hoger gelegen kwart percent; de aldus bekomen rentevoet wordt verhoogd met 2 percent.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Hero Member
- Contacteer:
HYPOTHETISCH:
Als ze nu zou berekend worden (op basis van gemiddelde voor oktober ipv december), zouden we al uitkomen op 4,75% voor 2023 ipv 1,50% in 2022.
Dus al dik x3
Als ze nu zou berekend worden (op basis van gemiddelde voor oktober ipv december), zouden we al uitkomen op 4,75% voor 2023 ipv 1,50% in 2022.
Dus al dik x3
Bedankt voor de informatie. Dit is wat ik zocht (en nu ook terugvind op andere websites, nu ik weet wat ik moet zoeken), maar niet wat ik hoopte natuurlijk ... In dat geval zullen we ons wat proberen te haasten met offertes en de leningaanvraag. Hoewel lenen aan 1.5% nog steeds interessant is vergeleken met de interest bij de banken of de inflatie, is het toch al meer een afweging dan 0%.spaarfreakje schreef: ↑1 november 2022, 21:33 HYPOTHETISCH:
Dus al dik x3
Wel een kleine opmerking: als ik deze regel volg, bekom ik 3.5% met de laatst gekende rentevoet of 3% met het gemiddelde van oktober, niet 4.5% (bron: https://www.global-rates.com/nl/rentest ... /2022.aspx). Maar ik begrijp dat er tegen december waarschijnlijk nog wat bijkomt. ;-)
-
- Hero Member
- Contacteer:
Gemiddelde Euribor op 1 jaar oktober 2022 is 2,629%
Afronden op hogere 0,25% geeft 2,75%
Vermeerderen met 2% wordt dan 4,75%
Op de site waarnaar je linkt, moet je de keuzelijst eerst wijzigen naar Euribor 12 maanden, want staat standaard op Euribor 1 week he.
De verwachting is dat de wettelijke rente 2023 uiteindelijk iets lager uitkomt: 4,50%
Op de site waarnaar je linkt, moet je de keuzelijst eerst wijzigen naar Euribor 12 maanden, want staat standaard op Euribor 1 week he.
De verwachting is dat de wettelijke rente 2023 uiteindelijk iets lager uitkomt: 4,50%
Sorry, ik was om een of andere reden aan het kijken naar de rente op 1 maand ... dat verklaart wat. Bedankt!spaarfreakje schreef: ↑2 november 2022, 10:34 Gemiddelde Euribor op 1 jaar oktober 2022 is 2,629%
-
- Hero Member
- Contacteer:
UPDATE
De gemiddelde EURIBOR 12 mnd voor december 2022 (tem 23/12) is 2,954%
Afgerond op hogere kwart percent geeft 3%
Vermeerderen met 2% wordt dan 5% voor de wettelijke intrest die in 2023 gaat gelden.
De gemiddelde EURIBOR 12 mnd voor december 2022 (tem 23/12) is 2,954%
Afgerond op hogere kwart percent geeft 3%
Vermeerderen met 2% wordt dan 5% voor de wettelijke intrest die in 2023 gaat gelden.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik lees nu EURIBOR 12 mnd in december (tem 29/12): gemiddeld 3,005%
Afgerond op hogere kwart percent zou zelfs 3,25% zijn maar ik geloof dat ze maar 2 cijfers na de komma nemen en dan is het misschien maar 3%
Vermeerderd met 2% is dan 5,00% of evt 5,25%
Afgerond op hogere kwart percent zou zelfs 3,25% zijn maar ik geloof dat ze maar 2 cijfers na de komma nemen en dan is het misschien maar 3%
Ondertussen al enkele maanden geleden aanvraag (gratis mijnverbouwlening) ingediend,niets meer van gehoord,heb toch maar offertes getekend, prijzen blijven oplopen,al voorschotten aan't betalen,geen reacties, telefonisch (IOK)wordt ik doorverwezen naar mailadres, op mails wordt niet gereageerd(IOK),elfs geen automatische mail,hoor bij regio(Geel-Herentals IOK), gemeente heeft zogezegd ook energieloket,daar wordt je dan doorverwezen naar IOK.Arm Vlaanderen....
Bedankt voor de info. Ik dacht dat de intrestvoet voor een verbouwlening via het Vlaamse gewest 0% was. Is die dan nu minstens 5% ?spaarfreakje schreef: ↑31 december 2022, 03:15 Ik lees nu EURIBOR 12 mnd in december (tem 29/12): gemiddeld 3,005%
-
- Hero Member
- Contacteer:
Die is 0% zolang de wettelijke rente niet hoger is dan 3%, zoals in 2022.
Maar voor 2023 verwachten we dus een wettelijke rente van 5% en dan gaat de Mijn verbouwlening 5%-3% = 2% kosten.
Maar voor 2023 verwachten we dus een wettelijke rente van 5% en dan gaat de Mijn verbouwlening 5%-3% = 2% kosten.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Het is zo goed als zeker:
wettelijke rente 2023 is 5,25%
Moet nog wel via de minister vooraleer het in het Staatsblad kan gepubliceerd worden.
En dus zal de Mijn Verbouwlening 5,25% - 3% = 2,25% kosten. Jammer natuurlijk.
Moet nog wel via de minister vooraleer het in het Staatsblad kan gepubliceerd worden.
-
- Newbie
- Contacteer:
Zucht, hier ook net gezien. Vorig jaar zijn we er niet toe gekomen om aan offertes en dergelijke te beginnen. Dus ging het voor dit jaar zijn. Maar 2,25% ipv 0% weegt wel aardig door op de eindafrekening (voor 35.000€ bv op 25 jaar is dat 10.000€ extra af te betalen, dan ben je beter af van termijn in te korten me dunkt).spaarfreakje schreef: ↑25 januari 2023, 19:04 Het is zo goed als zeker:
Hoe de inkomstengrenzen gaan evolueren is niet bekend maar we hebben beiden vorig jaar nog relatief laag gescoord qua gezamenlijk inkomen, dat zal volgend jaar een pak meer zijn waardoor we misschien niet meer in aanmerking komen. En hoe de rentevoeten gaan evolueren is wsl nog meer natte vingerwerk maar ik vermoed niet dat de wettelijke rentevoet begin 2024 weer onder de 3% gaat duiken? Tenzij iemand hier daar meer zicht op heeft?
Wat betreft inkomensgrenzen, die zijn bekend voor 2023.Hoe de inkomstengrenzen gaan evolueren is niet bekend maar we hebben beiden vorig jaar nog relatief laag gescoord qua gezamenlijk inkomen, dat zal volgend jaar een pak meer zijn waardoor we misschien niet meer in aanmerking komen. En hoe de rentevoeten gaan evolueren is wsl nog meer natte vingerwerk maar ik vermoed niet dat de wettelijke rentevoet begin 2024 weer onder de 3% gaat duiken? Tenzij iemand hier daar meer zicht op heeft?
Zie daarvoor op de website van mijn verbouwlening:
Vergeet ook niet dat ze daarvoor kijken naar "laatst beschikbare aanslagbiljet personenbelasting", op dit moment (januari 2023) is dat dus nog op basis van de aangegeven inkomsten van 2021.Hierbij wordt rekening gehouden met de onderstaande inkomensgrenzen (voor aanvragen vanaf 1 januari 2023).
Alleenstaande: maximaal inkomen van 51.840 euro.
Alleenstaande met 1 persoon ten laste(open definitie) of koppel zonder persoon ten laste: maximaal inkomen van 74.060 euro. Dit bedrag wordt met 4.160 euro verhoogd per persoon extra ten laste(open definitie).
Edit : ook nog bij vermelden, dat de rente wordt gekozen van het moment waarop je de verbouwlening aanvraagt. Niet het moment waarop die wordt goedgekeurd.... dwz je hebt renteloos, indien:
* je alle offertes kan indienen
* je vraagt de verbouwlening aan nog voor de nieuwe rente is gepubliceerd in het staatsblad
* je voldoet aan alle voorwaarden
* je hebt alle nodige documenten
-
- Newbie
- Contacteer:
Van de inkomstengrenzen had ik het ook gezien en heb inderdaad aanslagbiljet 2022 (inkomsten 2021) gedownload.
@anonymuis @spaarfreakje
Enig idee hoeveel dagen we nog hebben voor de publicatie staatsblad (gezien het al februari is)? Merci
@anonymuis @spaarfreakje
Enig idee hoeveel dagen we nog hebben voor de publicatie staatsblad (gezien het al februari is)? Merci