trackers
TIP
trackers
ik ken - zo goed als - niks van beleggen. Zou het slim zijn om nu (of binnen een aantal maanden) met een deel van mijn spaarcenten een tracker te kopen die de BEL20 schaduwd...?
Ik ben in het verleden al "slachtoffer" geweest van aandelenfondsen van KBC, maar het probleem dat ik daarmee had is dat je niet juist wist wat erin zat... Dat doe ik dus nooit meer.
Wat met trackers...? iemand ook een goede link met info hierover.
Ik ben in het verleden al "slachtoffer" geweest van aandelenfondsen van KBC, maar het probleem dat ik daarmee had is dat je niet juist wist wat erin zat... Dat doe ik dus nooit meer.
Wat met trackers...? iemand ook een goede link met info hierover.
Re: trackers
Over Indexfondsen en Trackers (die laatste ook ETF Exchange Traded Funds ofte indexaadelen genoemd)
Deze beleggingen hebben als doel een index te 'imiteren'. Ze zijn dan ook exact op de zelfde manier samengesteld als de index die ze op de voet volgen.
Het is veiliger dan individuele aandelen, want je diversifiëert, maar je mag/kan geen hoger/lager dan gemiddeld marktrendement verwachten want je imiteert immers het algemene beursklimaat. Door het lage beheersloon doe je het zelfs meestal een klein tikkeltje slechter (dixit Paul Dhoore)
Een Tracker wordt continue op de beurs verhandeld, een indexfonds niet.
Tracker die de BEL20 volgt: Lyxor ETF Bel-20 (€) te koop op de beurs van Brussel OF NETS Bel-20 Index fund ($) te koop op de beurs van New-York. (maar deze laatste is met 0,47% beheerskost en 15% dividenbelasting in de usa, naast de 25% die in België van het dividend afgehouden wordt. Koop je buitenlandse trackes, dan beter een die z'n dividend kapitaliseert)
Na regen komt zonneschijn, al moet je je de vraag stellen of je kan/wil wachten eer het ophoudt met regenen en (nog later) het terug zomerweer wordt op de beurs.
Deze beleggingen hebben als doel een index te 'imiteren'. Ze zijn dan ook exact op de zelfde manier samengesteld als de index die ze op de voet volgen.
Het is veiliger dan individuele aandelen, want je diversifiëert, maar je mag/kan geen hoger/lager dan gemiddeld marktrendement verwachten want je imiteert immers het algemene beursklimaat. Door het lage beheersloon doe je het zelfs meestal een klein tikkeltje slechter (dixit Paul Dhoore)
Een Tracker wordt continue op de beurs verhandeld, een indexfonds niet.
Tracker die de BEL20 volgt: Lyxor ETF Bel-20 (€) te koop op de beurs van Brussel OF NETS Bel-20 Index fund ($) te koop op de beurs van New-York. (maar deze laatste is met 0,47% beheerskost en 15% dividenbelasting in de usa, naast de 25% die in België van het dividend afgehouden wordt. Koop je buitenlandse trackes, dan beter een die z'n dividend kapitaliseert)
Na regen komt zonneschijn, al moet je je de vraag stellen of je kan/wil wachten eer het ophoudt met regenen en (nog later) het terug zomerweer wordt op de beurs.
Pecunia non olet
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
"Never catch a falling knife", zegt men wel eens, wat wil zeggen dat je best niets koopt terwijl de markt in vrije val is. Rustig afwachten tot de boel wat stabiliseert.johan d schreef: ik ken - zo goed als - niks van beleggen. Zou het slim zijn om nu (of binnen een aantal maanden) met een deel van mijn spaarcenten een tracker te kopen die de BEL20 schaduwt...?
Voordeel van een tracker zijn de lage kosten. Maar de tracker volgt de BEL20 in zijn geheel, en mogelijk wil je dit niet. Bvb. als je wil niet beleggen in financiele aandelen -> gaat niet met een BEL20 tracker.
Het is niet omdat KBC veel fondsen verkoopt waarvan enkel KBC beter wordt, dat alle fondsen slecht zijn.Ik ben in het verleden al "slachtoffer" geweest van aandelenfondsen van KBC, maar het probleem dat ik daarmee had is dat je niet juist wist wat erin zat... Dat doe ik dus nooit meer.
Er bestaan prima aandelenfondsen die dynamisch beheerd worden en zich dus aanpassen aan de omstandigheden.
Bvb.
-de Bel20 is op 1 jaar tijd 43% gezakt.
-het Petercam Balanced Dynamic Growth fonds ( = het Argenta pensioenspaarfonds) is op 1 jaar "slechts" met 30% gezakt wegens dit dynamisch beheer, waardoor ze op dit ogenblik maar beperkt in financiele aandelen beleggen.
(er zijn natuurlijk nog tal van andere goede fondsen, zie eerdere discussies op dit forum)
De BEL20 is een prijsindex (houdt geen rekening met de uitkering van dividenden).
Een tracker herbelegt de uitgekeerde dividenden onmiddellijk.
Een tracker herbelegt de uitgekeerde dividenden onmiddellijk.
Heel interessant zo een bel20 tracker maar de vraag is alleen maar hoelang dit gekkenspel nog kan verdergaan ??
Nu weer bel 20 min 7%.
Aandelen worden buiten gegooid voor niets , kijk naar Umicore, GBL,enz.
Nu weer bel 20 min 7%.
Aandelen worden buiten gegooid voor niets , kijk naar Umicore, GBL,enz.
En bestaat er maar 1 BEL20 tracker of zijn er verschillende?
Staat de BEL20 tracker in een lijstje zoals de andere aandelen (om op te volgen) of moet je gewoon de BEL20 notering volgen?
Staat de BEL20 tracker in een lijstje zoals de andere aandelen (om op te volgen) of moet je gewoon de BEL20 notering volgen?
Bij mijn weten is er maar één die de BEL20 volgt: Lyxor Int'l AM BEL20 Master Unit Tracker. Deze noteert apart op Euronext.johan d schreef: En bestaat er maar 1 BEL20 tracker of zijn er verschillende?
Van andere indices zijn er soms meerdere verschillende Trackers, zoek maar eens op Google met de trefwoorden ETF of Tracker. Je hebt onmiddellijk voor enkele dagen leesvoor.
Er is toch nog een Bel20 tracker.
Heb je hier meer info over?karine schreef: Er is toch nog een Bel20 tracker.
Is de BEL20 Master Unit.
Periode +/- Hoog Laag
1 januari -33,94%
1 week -8,06%
1 maand -16,72%
3 maanden -16,14%
6 maanden -29,26%
1 jaar -38,08%
http://www.tijd.be/beurzen/60168051
Periode +/- Hoog Laag
1 januari -33,94%
1 week -8,06%
1 maand -16,72%
3 maanden -16,14%
6 maanden -29,26%
1 jaar -38,08%
http://www.tijd.be/beurzen/60168051
Is net dezelfde als ik hierboven vermeld had.karine schreef: Is de BEL20 Master Unit.
Je hebt gelijk, het is blijkbaar van Lyxor.
Wat ik er wel vreemd aan vindt is het lage volume waaraan deze verhandeld wordt.
Wat ik er wel vreemd aan vindt is het lage volume waaraan deze verhandeld wordt.
Inderdaad een laag volume maar dat is vermoedelijk omdat de trackers wat miskend zijn bij het grote publiek.
Er is echter wel een systeem waardoor continu bied- en laatprijzen gegenereerd worden en je dus continu kan kopen of verkopen.
Enig nadeel van een tracker is dat je de index nooit kan kloppen natuurlijk. Door de beheerskosten ligt je rendement zelfs net iets lager dan de index zelf.
Op de wereld zijn er echter niet al te veel mensen die de indexen altijd kunnen evenaren, laat staan dat ze die altijd kunnen kloppen.
Er is echter wel een systeem waardoor continu bied- en laatprijzen gegenereerd worden en je dus continu kan kopen of verkopen.
Enig nadeel van een tracker is dat je de index nooit kan kloppen natuurlijk. Door de beheerskosten ligt je rendement zelfs net iets lager dan de index zelf.
Op de wereld zijn er echter niet al te veel mensen die de indexen altijd kunnen evenaren, laat staan dat ze die altijd kunnen kloppen.
Ezeltje strekje verwees in zijn berichtje naar het dubbele taxatieprobleem bij de meeste trackers : "Tracker die de BEL20 volgt: Lyxor ETF Bel-20 (€) te koop op de beurs van Brussel OF NETS Bel-20 Index fund ($) te koop op de beurs van New-York. (maar deze laatste is met 0,47% beheerskost en 15% dividenbelasting in de usa, naast de 25% die in België van het dividend afgehouden wordt. Koop je buitenlandse trackes, dan beter een die z'n dividend kapitaliseert)"
Trackers zijn inderdaad meestal in het buitenland genoteerd en daardoor zijn ze onderhevig aan dubbele dividendbelasting. Kapitalisatietrackers lijken mij een mooi alternatief om de dubbele dividendbelasting te vermijden. Ik ken echter niet zoveel interessante kapitalisatietrackers.
Kennen jullie kapitalisatietrackers met een lage beheerskost ?
Lyxor ETF brazilië is één van de weinige voorbeelden die ik ken
Trackers zijn inderdaad meestal in het buitenland genoteerd en daardoor zijn ze onderhevig aan dubbele dividendbelasting. Kapitalisatietrackers lijken mij een mooi alternatief om de dubbele dividendbelasting te vermijden. Ik ken echter niet zoveel interessante kapitalisatietrackers.
Kennen jullie kapitalisatietrackers met een lage beheerskost ?
Lyxor ETF brazilië is één van de weinige voorbeelden die ik ken
Dan kan je al evengoed een gewoon Bel 20 fonds aankopen ?
(beheerd of onbeheerd)
(beheerd of onbeheerd)