Trade republic
TIP
Trade republic
Sinds oktober vorig jaar ben ik lid van Trade Republic.
Hieronder enkele bevindingen:
Onboarden ging erg vlot met de smartphone!
Qua werking en efficientie doet Trade Republic me heel hard denken aan het originele Binck, waar het allemaal mee begon voor me. (the good old days)
De Cap formaliteiten ben ik nog aan het uitzoeken.
- iemand die hier meer van weet? (virtuele iban rekening aan te geven of enkel de effectenrekeningnummer?) tips welkom!
Gisteren ingeschreven op de 2% rente op je rekening actie! Vergt net als aangifte TOB iets van administratie. Maar dat valt eigenlijk heel goed mee. In de pers schrijven ze dat dit veel werk is, laat je geen schrik aanpraten, gewoon doen!
Het zou leuk zijn mochten ze op termijn ook obligaties aanbieden (tip).
Iemand die het zelf wil uittesten en wil gebruik maken van een persoonlijke uitnodigingslink kan deze gebruiken (send pm)
Vragen of ideëen uitwisselen ... laat maar komen
Qua werking en efficientie doet Trade Republic me heel hard denken aan het originele Binck, waar het allemaal mee begon voor me. (the good old days)
- iemand die hier meer van weet? (virtuele iban rekening aan te geven of enkel de effectenrekeningnummer?) tips welkom!
Gisteren ingeschreven op de 2% rente op je rekening actie! Vergt net als aangifte TOB iets van administratie. Maar dat valt eigenlijk heel goed mee. In de pers schrijven ze dat dit veel werk is, laat je geen schrik aanpraten, gewoon doen!
Iemand die het zelf wil uittesten en wil gebruik maken van een persoonlijke uitnodigingslink kan deze gebruiken (send pm)
Laatst gewijzigd door kikker82 op 6 januari 2023, 08:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Trade republic
Cap lijkt mij niet nodig want ze treden op in België. Vallen wel onder Duitse bescherming.
Wat bedoel je met administratie TOB?
Wat bedoel je met administratie TOB?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Het is zo hard Bux zero /Robin hood geval...
Als mensen dat willen gebruiken, well ya...
Het feit dat je op hun feit geen enkele info vindt over de tarieven of aanbod zegt al genoeg
(en ik heb genoeg gezocht, misschien niet goed genoeg)
En ja, je moet dit aangeven bij CAP, per definitie als je de TOB ook moet doen.
Tamelijk zeker dat het een Ierse of Duitse rekening is, maar onduidelijk uit de site wat het net is. (misschien iets totaal anders, zou me ook niet verbazen).
Ze zijn wel zeer karig met informatie over hun en hun rekening...
Dat belooft
Het feit dat je op hun feit geen enkele info vindt over de tarieven of aanbod zegt al genoeg

Tamelijk zeker dat het een Ierse of Duitse rekening is, maar onduidelijk uit de site wat het net is. (misschien iets totaal anders, zou me ook niet verbazen).
Dat belooft

Maar als bij e-depo krijg je toch 2,40% (op dit ogenblik) en je moet geen CAP invullen.Aerolla schreef: ↑5 januari 2023, 21:06 Het is zo hard Bux zero /Robin hood geval...
Het feit dat je op hun feit geen enkele info vindt over de tarieven of aanbod zegt al genoeg(en ik heb genoeg gezocht, misschien niet goed genoeg)
Dat belooft![]()
@ movado:
Je krijgt maandelijks een overzicht van Trade Republic wat je transacties waren en bijhorende te betalen tax. Deze info moet je invullen op het TOB doc van de overheid.
Het bedrag aan de overheid storten en een mailtje met het document naar de overheid.
Je kan dat 1x om de 2 maanden doen. Dus 6x op een jaar. Eens je het een aantal keer gedaan hebt, draai je er je hand niet meer voor om!
@ Aerolla:
Klopt het is eveneens goed te vergelijken met Bux Zero. Doch doet het me qua zakelijkheid/efficiëntie eerder aan Binck denken dan Bux dat doet.
Info over prijzen: https://traderepublic.com/nl-be/prijzen
Info over universum, geef het aandeel in dat wenst in de zoekmachine: https://app.traderepublic.com/browse/st ... diction=BE
Verschillen die ik bemerk:
- orders zijn 1 dag of 1 jaar geldig (dit laatste vind ik goed, dan moet je ook niet continu naar kijken, is niet gezond)
- van elk order/transactie/... krijg je (downloadbaar) pdf -je in je app + historiek
- 2% op je cash saldo (tot 50.000 euro). Stortingen zijn vaak na 1 of 2 werkdagen zichtbaar. Opnames eerder na 5 werkdagen.
- groot universum in euro (bijv. Investor AB in eur, Gimv dan weer niet, ...)
- helpdesk is vlot bereikbaar via mail (bij Bux via chat in app). Soms kan de kwaliteit van de antwoorden nog wat beter, maar het is dan ook een starter...
- het is een Duitse rekening met virtuele iban, dat ben ik nog wat verder aan het uitzoeken ivm Cap verplichting
- Bux "speelt" meer in op trends, door info te verschaffen, social media, ... Trade Republic lijkt me meer sec te werk te gaan :d
@ Tissik9:
Klopt, maar dan staat je geld een jaar (en een aantal dagen) vast. En wat moet je dan doen? Het terugopnemen en een nieuwe depo maken? Interest op interest is niet mogelijk?
Neem je het geld daarvoor op dan krijg je 0%. Depo overheid is vergelijkbaar met een termijnrekening. Trade republi eerder met een niet-gereglementeerde spaarrekening.
Trade republic biedt ook maandelijkse interestuitbetaling aan. Vind ik ook wel cool systeem en misschien ook wel vernieuwend onder de niet-gereglementeerde spaarrekeningen?!
Je krijgt maandelijks een overzicht van Trade Republic wat je transacties waren en bijhorende te betalen tax. Deze info moet je invullen op het TOB doc van de overheid.
Het bedrag aan de overheid storten en een mailtje met het document naar de overheid.
Je kan dat 1x om de 2 maanden doen. Dus 6x op een jaar. Eens je het een aantal keer gedaan hebt, draai je er je hand niet meer voor om!
@ Aerolla:
Klopt het is eveneens goed te vergelijken met Bux Zero. Doch doet het me qua zakelijkheid/efficiëntie eerder aan Binck denken dan Bux dat doet.
Info over prijzen: https://traderepublic.com/nl-be/prijzen
Info over universum, geef het aandeel in dat wenst in de zoekmachine: https://app.traderepublic.com/browse/st ... diction=BE
Verschillen die ik bemerk:
- orders zijn 1 dag of 1 jaar geldig (dit laatste vind ik goed, dan moet je ook niet continu naar kijken, is niet gezond)
- van elk order/transactie/... krijg je (downloadbaar) pdf -je in je app + historiek
- 2% op je cash saldo (tot 50.000 euro). Stortingen zijn vaak na 1 of 2 werkdagen zichtbaar. Opnames eerder na 5 werkdagen.
- groot universum in euro (bijv. Investor AB in eur, Gimv dan weer niet, ...)
- helpdesk is vlot bereikbaar via mail (bij Bux via chat in app). Soms kan de kwaliteit van de antwoorden nog wat beter, maar het is dan ook een starter...
- het is een Duitse rekening met virtuele iban, dat ben ik nog wat verder aan het uitzoeken ivm Cap verplichting
- Bux "speelt" meer in op trends, door info te verschaffen, social media, ... Trade Republic lijkt me meer sec te werk te gaan :d
@ Tissik9:
Klopt, maar dan staat je geld een jaar (en een aantal dagen) vast. En wat moet je dan doen? Het terugopnemen en een nieuwe depo maken? Interest op interest is niet mogelijk?
Neem je het geld daarvoor op dan krijg je 0%. Depo overheid is vergelijkbaar met een termijnrekening. Trade republi eerder met een niet-gereglementeerde spaarrekening.
Trade republic biedt ook maandelijkse interestuitbetaling aan. Vind ik ook wel cool systeem en misschien ook wel vernieuwend onder de niet-gereglementeerde spaarrekeningen?!
Ik vraag mij af of Trade Republic voor de grotere bedragen niet een kwestie van "goedkoop is duurkoop" is. Orders worden buiten reguliere beurzen uitgevoerd, wat tot slechtere aankoopprijzen kan leiden.
Ik vind nergens terug of men kosten voor valutawisseltransacties aanrekent. Het zou mij eigenlijk verbazen mocht dit niet het geval zijn?
Ik vind nergens terug of men kosten voor valutawisseltransacties aanrekent. Het zou mij eigenlijk verbazen mocht dit niet het geval zijn?
Die low cost platformen zijn een vloek en een zegen. Ik heb eigenlijk liefst een platform waarbij transactiekosten hoog zijn. Op die manier doe ik minder transacties, hetgeen op termijn automatisch leidt tot een beter rendement.
Dat is ook mijn grote vraag, absoluut niks over terug te vinden en als ik het bekijk communiceren ze alle aandelen in €.
Wat me doet vermoeden dat ze al hun kosten in de koersprijs steken.
Met redelijke zekerheid betaal je dus je aandelen duurder dan bij een andere broker...
Ik ben er zeker van dat ik met mijn 5€ transactiekost, een zelfde aandeel significant goedkoper kan aankopen dan dit...
Maar hey, de kosten die ze communiceren zijn tenminste lager

Beste,
Ik zie dat trade republic spaarplannen aanbiedt, wat me op zich wel interessant lijkt.
Het is me echter niet duidelijk of de 1 EUR transactiekosten ook van toepassing is op deze spaarplannen. Heeft iemand dit al gedaan?
Alvast bedankt!
Ik zie dat trade republic spaarplannen aanbiedt, wat me op zich wel interessant lijkt.
Het is me echter niet duidelijk of de 1 EUR transactiekosten ook van toepassing is op deze spaarplannen. Heeft iemand dit al gedaan?
Alvast bedankt!
Bij DCK momenteel 2,4% bruto rente.kikker82 schreef: ↑5 januari 2023, 11:32 Sinds oktober vorig jaar ben ik lid van Trade Republic.
Op de tarievenlijst staat bij "per trade (met uitzondering van periodiek beleggen)", dus dat lijkt mij wel in orde.
https://traderepublic.com/nl-be/prijzen
Ik heb het eens bekeken, en inderdaad: Berkshire noteert 1% duurder bij Trade republic dan bij Lynx...
Blackrock ook ietsjes meer dan 1% duurder.
enige 2 voorbeelden die ik dat random eruit pikte
Allebei bij gesloten beurs dus geen tijdseffect ofzo, pure foute prijzen bij Trade Republic
Dus op een transactie van 1000€ betaal je 10€ te veel
Maar verder is de transactiekost lager

Blackrock ook ietsjes meer dan 1% duurder.
enige 2 voorbeelden die ik dat random eruit pikte
Allebei bij gesloten beurs dus geen tijdseffect ofzo, pure foute prijzen bij Trade Republic
Dus op een transactie van 1000€ betaal je 10€ te veel

Maar verder is de transactiekost lager