Triodos weigert certificaten terug te kopen
-
- Full Member
- Contacteer:
Triodos weigert certificaten terug te kopen
Ik wil een 15-tal certificaten terug verkopen aan Triodos en kreeg volgend bericht :
"Op dit ogenblik is het niet mogelijk om de certificaten te verkopen. De handel is door een onevenwicht in aankoop en verkooporders stilgelegd.
Van zodra de mogelijkheid tot verkopen er is zal u als certificaathouder verwittigd worden
Hartelijke groet
Inge Wallays"
Hoelang ik zal moeten wachten staat niet vermeld
Kan dit zo maar?
"Op dit ogenblik is het niet mogelijk om de certificaten te verkopen. De handel is door een onevenwicht in aankoop en verkooporders stilgelegd.
Van zodra de mogelijkheid tot verkopen er is zal u als certificaathouder verwittigd worden
Hartelijke groet
Inge Wallays"
Hoelang ik zal moeten wachten staat niet vermeld

Re: Triodos weigert certificaten terug te kopen
Ja natuurlijk.
Heb je hun voorwaarden gelezen voordat je de certificaten kocht?
Heb je hun voorwaarden gelezen voordat je de certificaten kocht?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Is blijkbaar niet de eerste keer en is al zo sinds 5/01/2021, zie https://www.triodos.be/nl/beleggen/cert ... /SAAT_certdeenigekeuze schreef: ↑21 mei 2021, 08:52 Ik wil een 15-tal certificaten terug verkopen aan Triodos en kreeg volgend bericht :
Hartelijke groet
Inge Wallays"
Hoelang ik zal moeten wachten staat niet vermeldKan dit zo maar?
Was ook al zo op 20/03/2020, zie https://www.quotenet.nl/zakelijk/a31907 ... tificaten/
Staat volgens de quote van hun website dus in de prospectus van de certificaten. Het zal ook wel ergens in de statuten van Stichting Administratiekantoor Aandelen Triodos Bank (SAAT, een stichting naar Nederlands recht) staan dat de raad van bestuur beslist over de uittreding, deze kan verdagen of verwerpen. Zo was uittreden tijdens de financiële crisis bij Arco en Cera ook niet mogelijk.De aandelen zijn ondergebracht bij de Stichting Administratiekantoor Aandelen Triodos Bank (SAAT, een stichting naar Nederlands recht), die voor elk aandeel Triodos Bank nv een certificaat van aandeel Triodos Bank uitgeeft. Een certificaat heeft zoals een aandeel een onbeperkte looptijd.
Waardebepaling en verhandelbaarheid
De certificaten van aandelen Triodos Bank zijn niet beursgenoteerd. Hun intrinsieke waarde (de waarde van alle bezittingen, verminderd met de schulden) wordt wekelijks uitsluitend bepaald op basis van het eigen vermogen per onderliggend aandeel, zoals blijkt uit de boekhouding van Triodos Bank, los van elke speculatie.
De certificaten van aandelen Triodos Bank worden doorlopend uitgegeven en zijn verhandelbaar tegen hun intrinsieke waarde. Bij de aan- en verkoop kan Triodos Bank nv als tegenpartij optreden: als er minder kopers zijn dan verkopers, kan Triodos Bank nv certificaten inkopen binnen bepaalde grenzen. De bank kan certificaten inkopen, maar is daartoe niet verplicht.
Op de algemene vergadering in juni 2020 werd de grens voor terugkoop vastgelegd op 36 miljoen euro. Het gedeelte van dit nieuwe maximumbedrag dat nog beschikbaar is wordt wekelijks gepubliceerd onder ‘Bedrag voor het inkopen van certificaten van aandelen’. Boven dit bedrag kan een certificaathouder zijn certificaten alleen verkopen als er kopers zijn.
De verhandelbaarheid van certificaten is bijgevolg beperkt. Het is dus mogelijk dat certificaathouders enkele maanden of meer moeten wachten vooraleer certificaten van aandelen Triodos Bank te kunnen verhandelen (zie ook onder Risico’s). In een periode van opschorting kun je je certificaten niet verkopen, maar wel onderhands overdragen.* Bovendien kunnen certificaten van aandelen maar verkocht worden voor 1.000 euro per effectenrekening per week.
*Zie prospectus pagina 54 voor toelichting.
Bedrag voor het inkopen van certificaten van aandelen
De capaciteit van Triodos Bank om certificaten van aandelen in te kopen, is begrensd. De begrenzing van de capaciteit wordt gebruikt in periodes waarin Triodos Bank meer certificaten van aandelen inkoopt dan verkoopt. Wanneer de grens bereikt wordt, kan Triodos Bank niet langer certificaten van aandelen inkopen. In dat geval kunnen certificaathouders niet langer certificaten van aandelen aan Triodos Bank verkopen.
Maximumbedrag voor het inkopen van certificaten van aandelen* Bedrag reeds besteed aan het inkopen van certificaten
EUR 36.000.000 EUR 21.631.917,99
Informatie per 18/05/21. De informatie wordt wekelijks verfrist op woensdag om 17.00 u. CET. Indien woensdag op een Nederlandse feestdag valt, wordt het op de eerstvolgende werkdag doorgegeven.
* Het maximale bedrag voor certificaten van aandelen dat Triodos Bank kan inkopen is onderhevig aan wettelijke beperkingen. Of dit volledige bedrag al dan niet wordt gebruikt om certificaten van aandelen in te kopen, is uitsluitend ter beoordeling van Triodos Bank.
Ze kunnen nog maximaal 14,3M certificaten inkopen maar als iedereen er nu uit wilt voldoen ze zeker niet meer aan de kapitaalsvoorwaarden om een bank te blijven. Vandaar de opschorting ze hopen zo de coronacrisis door te komen en dat de certificaathouders nadien niet meer wensen te verkopen.
Rechten certificaathouders: https://www.triodos.be/nl/meest-gesteld ... 9943a8e343
Dit staat inderdaad zo vermeld in de voorwaarden en m.i. ook heel duidelijk zo uitgelegd op hun website.
Ze hebben dit telkens ook zeer correct gecommuniceerd (zij het wel op de moment zelf, uiteraard, anders was iedereen gaan lopen). Je kan er ook geen aankopen trouwens, dus in die zin zijn ze wel "eerlijk" naar alle kanten.
Ik heb de mijne in de "max 1000 euro per week verkopen" periode vlak voordat ze hun spaarrekeningen op nul zetten verkocht (ik had het geld binnen een periode van een jaar nodig en wilde geen risico's lopen). Intussen is de waarde al lichtjes gestegen van 84 naar 86 euro per certificaat. Daarnaast is er ook geen dividend uitgekeerd natuurlijk, dus of je van waardestijging kan spreken is ook maar in een beperkte interpretatie.
Ze hebben dit telkens ook zeer correct gecommuniceerd (zij het wel op de moment zelf, uiteraard, anders was iedereen gaan lopen). Je kan er ook geen aankopen trouwens, dus in die zin zijn ze wel "eerlijk" naar alle kanten.
Ik heb de mijne in de "max 1000 euro per week verkopen" periode vlak voordat ze hun spaarrekeningen op nul zetten verkocht (ik had het geld binnen een periode van een jaar nodig en wilde geen risico's lopen). Intussen is de waarde al lichtjes gestegen van 84 naar 86 euro per certificaat. Daarnaast is er ook geen dividend uitgekeerd natuurlijk, dus of je van waardestijging kan spreken is ook maar in een beperkte interpretatie.
Triodos stapt af van aan- en verkoop tegen boekwaarde en gaat een platform oprichten om de certificaten te verhandelen tegen de marktprijs: ‘Aanzienlijk’ waardeverlies dreigt voor aandeelhouders Triodos