Trusts
TIP
Re: Trusts
Bv. AVI Global Trust zegt van zichzelf dat het een "Investment company" (beleggingsvennootschap) is.
En valt onder AIFMD: Alternative Investment Funds Directive .
Valt dus onder AICB, en a fortiori onder ICB.
Let op het verschil tussen "belegging" en "investering".
Shell koopt olieplatformen (investering), om olie op te pompen.
Een fictief bedrijf dat belegt in olieplatformen, doet dat om die te verhandelen.
Let wel, de Engelse term "investment company" vertaalt zich als beleggingsvennootschap.
Ook al doet Shell investeringen, het is géén "investment company".
En valt onder AIFMD: Alternative Investment Funds Directive .
Valt dus onder AICB, en a fortiori onder ICB.
Let op het verschil tussen "belegging" en "investering".
Shell koopt olieplatformen (investering), om olie op te pompen.
Een fictief bedrijf dat belegt in olieplatformen, doet dat om die te verhandelen.
Let wel, de Engelse term "investment company" vertaalt zich als beleggingsvennootschap.
Ook al doet Shell investeringen, het is géén "investment company".
De belegging van eigen interne middelen gaat niet echt op bij investment trust. Janus Henders stelt dat bij een investment trust ook de gelden van de aandeelhouders/investeerders collectief worden belegd. Wat ook de definitie van een ICB is. De structuur van de investment trust komt vllgenw mij het meest overeen met de Belgische bevak vandaar mijn eerste aanname. Maar ik geef toe ik.had mij ook kunnen beperken tot ICB. ZieKempen123 schreef: ↑24 juli 2023, 17:15
Enerzijds denk ik dat je wel eens gelijk zou kunnen hebben, in dat het de bedoeling van de wetgever was.
Anderzijds: Ik werk in de juridische sector, en een uitzondering zoals 'De volgende dividenden zijn echter uitgesloten van de vrijstelling' op een algemene regel moet altijd nauw geinterpreteerd worden. Dus: twijfel = niet onder de uitzondering, dan had de wetgever maar duidelijker moeten definieren.
In jouw definitie zie ik bijvoorbeeld staan ' waarvan het doel de collectieve belegging van financiële middelen is'.
Je kunt best verdedigen dat bij een trust het doel niet is de collectieve belegging van financiele middelen, maar de belegging van eigen interne middelen toebehorend aan de trust. Dat die eigen middelen bij elkaar zijn gebracht door individuele aandeelhouders (en ook vaak nog eens een lening om wat extra gearing te krijgen) is daarbij niet van belang, dat is namelijk bij alle beursbedrijven zo.
Anders zou Shell ook een ICB zijn. Die belegt immers ook de eigen financiele middelen in boorplatformen en raffinaderijen etc (die vaak zelfs aparte juridische entiteiten zijn).
Ik blijf ook zitten met: de traditionele Belgische holdings zijn ook geen ICB's. Waarom de Engelse trusts dan wel? Ik zie geen fundamenteel verschil.
https://www.janushenderson.com/en-gb/in ... ifference/
Investment trusts and funds have much in common, most obviously the fact that they enable investors to ‘pool’ their money with that of others, thereby benefiting from exposure to a wide range of assets through a single vehicle. It could be argued that the similarity ends there however!
Allemaal goed en wel, maar hoe verschilt een investment trust (noem eens wat: Caledonia) dan fundamenteel van een Holding (noem eens wat: Brederode) die geen ICB is?
Beide zitten ze gedeeltelijk in grote internationale bedrijven (zonder referentieaandeelhouder te zijn) en private equity, ik zie ze als relatief vergelijkbaar.
Beide zitten ze gedeeltelijk in grote internationale bedrijven (zonder referentieaandeelhouder te zijn) en private equity, ik zie ze als relatief vergelijkbaar.
Daar heb je zeker een punt.
Iets vind ik wel raar in de wetgeving die ik opzocht.
Zowel de wet op ICB's als wet op AICB's definieert een hele reeks termen voor de toepassing van die wet
Zo ook "instituut voor collectieve belegging". Beide wetten op exact identieke wijze.
WIB92 definieert dan weer de vrijstelling voor € 800 dividenden van aandelen, meer bepaald Artikel 21, 14°,
waarbij dus "dividenden van instellingen voor collectieve belegging" uitgesloten worden.
Maar in dat wetboek staat wel geen definitie van "instelling voor collectieve belegging".
Ttz ik vind er toch geen.
Is het niet zo dat elke wet(boek) zijn eigen terminologie moet definiëren, als is het maar door verwijzing naar een andere wet?
Kempen123 jij werkt in juridische sector, en ik vermoed Tycoon ook in die of verwante sector
Weten jullie hoe dat zit?
Zowel de wet op ICB's als wet op AICB's definieert een hele reeks termen voor de toepassing van die wet
Zo ook "instituut voor collectieve belegging". Beide wetten op exact identieke wijze.
WIB92 definieert dan weer de vrijstelling voor € 800 dividenden van aandelen, meer bepaald Artikel 21, 14°,
waarbij dus "dividenden van instellingen voor collectieve belegging" uitgesloten worden.
Maar in dat wetboek staat wel geen definitie van "instelling voor collectieve belegging".
Is het niet zo dat elke wet(boek) zijn eigen terminologie moet definiëren, als is het maar door verwijzing naar een andere wet?
Kempen123 jij werkt in juridische sector, en ik vermoed Tycoon ook in die of verwante sector
Interessante discussie. Bolero beschouwt mijn trusts als “beleggingsfondsen”.
Icb is: een Belgische of Buitenlandse instelling waarvan het doel de collectieve belegging van financiële middelen is”.https://www.fsma.be/sites/default/files ... et_loi.pdf
Icb is: een Belgische of Buitenlandse instelling waarvan het doel de collectieve belegging van financiële middelen is”.https://www.fsma.be/sites/default/files ... et_loi.pdf
Tja, ik been geen advocaat, maar volgens mij MOET het niet. Het zou beter zijn als ze alles zouden definiëren, maar zo niet dan zal de rechter wel bepalen of iets er wel of niet onder valt als er discussie komt.el perro schreef: ↑24 juli 2023, 23:34 Iets vind ik wel raar in de wetgeving die ik opzocht.
Ik ben ook geen advocaat maar heb een diploma accountancy-fiscaliteit. Voor de fiscale gunstregimes is de kwalificatie van de onderneming belangrijk. Zo is de gewone/passieve holding niet btw-plichtig.
Het WIB 1992 definieert wel de beleggingsvennootschap, zie https://www.jubel.be/de-beleggingsvenno ... eel-recht/. Die omvat volgens mij het gemeenschappelijk beleggingsfonds, een fonds, een ETF, de ICB, de AICB, en soortgelijke. Ze hadden beter de beleggingsvennootschap uitgesloten van de dividendvrijstelling.
Het WIB 1992 definieert wel de beleggingsvennootschap, zie https://www.jubel.be/de-beleggingsvenno ... eel-recht/. Die omvat volgens mij het gemeenschappelijk beleggingsfonds, een fonds, een ETF, de ICB, de AICB, en soortgelijke. Ze hadden beter de beleggingsvennootschap uitgesloten van de dividendvrijstelling.
Voor de dividendvrijstelling is het doel van de uitkerende onderneming en het dividendbeleid belangrijk. De UK- investment trust moet minstens 85% van de winst als dividend uitkeren. Een holding heeft de controle en beheer van de ondernemingen waarin ze belegd tot doel vandaar dat de dividenden ervan in aanmerking komen voor de dividendvrijstelling. Zie:Artikel 2, § 1, 5° f) WIB 1992 definieert een ‘beleggingsvennootschap’ ruim als zijnde “enigerlei vennootschap die het gemeenschappelijk beleggen van kapitaal tot doel heeft”. Uit deze definitie kan afgeleid worden dat het doel, zijnde “het gemeenschappelijk beleggen van kapitaal”, doorslaggevend is. Noch wet, noch de administratieve commentaar geven verder veel duiding.
Zowel binnenlandse als buitenlandse vennootschappen kunnen kwalificeren als ‘beleggingsvennootschap’.
Ten gevolge van de zeer vage omschrijving van het begrip ‘beleggingsvennootschap’ wordt vaak rechtszekerheid gezocht door middel van een rulingaanvraag. Zo werd reeds in verschillende beslissingen – op vrij consistente wijze – bevestigd dat een ‘beleggingsvennootschap’ minstens aan volgende criteria moet voldoen, namelijk een pluraliteit aan beleggers, een pluraliteit aan beleggingen en de afwezigheid van de intentie om een groep te vormen. Wat ook vaak wordt vermeld is het gegeven dat de beleggingsvennootschap enkel en alleen activa aanhoudt in het kader van haar beleggingsactiviteit.
Beleggingsvennootschap versus holdingvennootschap
Het begrip ‘beleggingsvennootschap’ wordt in de rulingpraktijk uitgelegd door het te contrasteren met het begrip ‘holdingvennootschap’. Het oogmerk van een beleggingsvennootschap is het creëren van een meerwaarde op korte termijn ten voordele van de aandeelhouders. Daarentegen is het oogmerk van een holdingvennootschap eerder de creatie van een (meer)waarde voor haar dochtervennootschappen op langere termijn. Deze doelstelling van holdingvennootschappen kan duidelijk afgeleid worden uit artikel 3, 48° van de wet van 19 april 2014 betreffende de alternatieve instellingen voor collectieve belegging en hun beheerders.
Deze onderscheiden doelstellingen kunnen tot uiting komen in een statutaire levensduur van een beperkte duur (wat vaak het geval is bij een beleggingsvennootschap), respectievelijk een onbepaalde duur (wat in principe het geval is bij een holdingvennootschap). De beperkte duurtijd van de vennootschap wordt in de rulingpraktijk inderdaad vaak weerhouden als een criterium voor de kwalificatie als beleggingsvennootschap. Zo werd beslist dat uit de beperkte looptijd van de vennootschap kan afgeleid worden dat er geen intentie is om een groep te vormen; een beperkte duurtijd van de vennootschap zou een langetermijnpolitiek met betrekking tot haar participaties immers onmogelijk maken.
Nochtans heeft de Dienst Voorafgaande Beslissingen in andere beslissingen een aantal keren aanvaard dat een vennootschap met een onbepaalde looptijd toch als ‘beleggingsvennootschap’ door het leven kan gaan. Soms is het subtieler, en heeft het fonds zelf een onbepaalde duurtijd, maar hebben de compartimenten en/of het onderliggende masterfonds een beperkte duurtijd.
Het voorgaande doet ons concluderen dat een beperkte duurtijd er weliswaar toe kan bijdragen om een kwalificatie als beleggingsvennootschap te versterken, waarbij dit evenwel geen ‘noodzakelijke voorwaarde’ is. Het gaat eerder om een ‘secundair’, niet-essentieel kenmerk. Belangrijker is waar de primaire focus ligt van de vennootschap: het op lange termijn creëren van meerwaarde in het voordeel van de dochters (wat typisch is voor een ‘holding’) dan wel het op korte of middellange termijn creëren van winsten voor de investeerders (wat typerend is voor een beleggingsvennootschap).
Ook in de beslissingen van de Dienst Voorafgaande Beslissingen worden bijkomende indicatoren gebezigd om te besluiten tot de kwalificatie van beleggingsvennootschap. Zo wordt soms gekeken naar de dividendpolitiek, waarbij het uitkeren van de nettowinst aan haar aandeelhouders in plaats van het herinvesteren ervan erop kan wijzen dat er geen intentie is om een groep te vormen. Ook het op korte termijn afstoten van portfoliovennootschappen – hetgeen vaak het hoofddoel is van private equity-fondsen – draagt bij tot de kwalificatie als beleggingsvennootschap aangezien dit in schril contrast staat met de functie van een holdingvennootschap.
Dank U Tycoon, zeer interessant.
Ik heb eens even drie trusts opgezocht die het eerste in me opkwamen:(Scottisch Mortgage, Avi Global, Caledonia) en alle drie hebben ze een 'unlimited life'.
Bovendien hebben ze alle drie een geschiedenis van actieve bemoeienis met hun participaties. En Caledonia heeft ook nog eens een familiale verankering met circa 50% in handen van de Cayzer familie.
En dan hun doeslstellingen:
Strategie Avi Global: The Company’s strategy is to seek out-of-favour companies whose assets are misunderstood by the market or under-researched, and which trade significantly below the estimated value of the underlying assets. A core part of this strategy is active engagement with management, in order to provide suggestions that could help narrow the discount and improve operations, thus releasing value for shareholders
Doelstelling Scottish Mortgage: To maximise total return from a portfolio of long term investments chosen on a global basis
Doelstelling Caledonia:To grow net assets and dividends over the long term, whilst managing risk to avoid permanent loss of capital
Op basis van de overwegingen in het geciteerde stuk lijkt het me dat ze allemaal (met gemak zelfs!) kwalificeren als holding.
En ik had ook niet voor niets Brederode genoemd als vergelijkingsmateriaal. Bredererode heeft volgens mij geen actieve invloed op het beleid van hun participaties (veel kleine particaties in beursgenoteerde wereldwijde blue-chips, en private equity via deelname in fondsen van beheerders) en heeft dus weinig van de klassieke 'holding' kenmerken, behalve misschien 'lange termijn'.
Als Brederode al als holding telt, dan zijn er objectief gezien nog veel meer die als holding tellen. De drie genoemde trusts hebben meer holding-karakter dan Brederode.
Ik heb eens even drie trusts opgezocht die het eerste in me opkwamen:(Scottisch Mortgage, Avi Global, Caledonia) en alle drie hebben ze een 'unlimited life'.
Bovendien hebben ze alle drie een geschiedenis van actieve bemoeienis met hun participaties. En Caledonia heeft ook nog eens een familiale verankering met circa 50% in handen van de Cayzer familie.
En dan hun doeslstellingen:
Strategie Avi Global: The Company’s strategy is to seek out-of-favour companies whose assets are misunderstood by the market or under-researched, and which trade significantly below the estimated value of the underlying assets. A core part of this strategy is active engagement with management, in order to provide suggestions that could help narrow the discount and improve operations, thus releasing value for shareholders
Doelstelling Scottish Mortgage: To maximise total return from a portfolio of long term investments chosen on a global basis
Doelstelling Caledonia:To grow net assets and dividends over the long term, whilst managing risk to avoid permanent loss of capital
Op basis van de overwegingen in het geciteerde stuk lijkt het me dat ze allemaal (met gemak zelfs!) kwalificeren als holding.
En ik had ook niet voor niets Brederode genoemd als vergelijkingsmateriaal. Bredererode heeft volgens mij geen actieve invloed op het beleid van hun participaties (veel kleine particaties in beursgenoteerde wereldwijde blue-chips, en private equity via deelname in fondsen van beheerders) en heeft dus weinig van de klassieke 'holding' kenmerken, behalve misschien 'lange termijn'.
Als Brederode al als holding telt, dan zijn er objectief gezien nog veel meer die als holding tellen. De drie genoemde trusts hebben meer holding-karakter dan Brederode.
een beleggingsvennootschap is niet de meest algemene vorm, met ICB als soort beleggingsvennootschap,Tycoon schreef: ↑25 juli 2023, 11:51 Het WIB 1992 definieert wel de beleggingsvennootschap, zie https://www.jubel.be/de-beleggingsvenno ... eel-recht/. Die omvat volgens mij het gemeenschappelijk beleggingsfonds, een fonds, een ETF, de ICB, de AICB, en soortgelijke.
maar net omgekeerd:
een beleggingsvennootschap is een specifiek soort ICB: een ICB onder vennootschapsvorm.
Neem een GBF (Voorbeeld: Carmignac Patrimoine)
Een GBF is geen vennootschap maar een contract.
Een GBF is dus geen beleggingsvennootschap.
GBF ⊄ beleggingsvennootschap
Maar wel een "instelling voor collectieve belegging".
ICB is de meest algemene term:
GBF ⊂ ICB
beleggingsvennootschap ⊂ ICB
AICB ⊂ ICB
https://www.fsma.be/sites/default/files ... et_loi.pdf Artikel 3 definieert de opdeling wel duidelijk en eenvoudig vind ik.
met o.a:
Dat heb ik ook maar bijgeleerd sinds gisteren11° "beleggingsvennootschap" : de instelling voor
collectieve belegging die geregeld is bij statuten, en
die, conform de bepalingen van deze wet en de ter
uitvoering ervan genomen besluiten, als naamloze
vennootschap [[…]] is opgericht;
Hartelijk dank voor alle antwoorden. Antwoorden die eerlijk gezegd, wat te moeilijk aan het worden zijn voor mij. Had gedacht dat ik gewoon een ja of nee zou krijgen als antwoord
Aangezien er zoveel twijfel / discussie rond is ga ik de roerende voorheffing van AVI niet meer inbrengen, ik ga er geen boterham minder om eten.
Aangezien er zoveel twijfel / discussie rond is ga ik de roerende voorheffing van AVI niet meer inbrengen, ik ga er geen boterham minder om eten.
Heeft iemand Thames River al meer dan een jaar? Het interimdividend in januari, is dat sowieso in cash?
De liefdadigheidsinstelling Thames Rivers Trust betaalt geen dividenden maar leeft van giften, zie https://www.thamesriverstrust.org.uk/ab ... ers-trust/
TR Property Investment Trust is niet Thames Rivers Trust. Vraag het aan IR van TR Property Investment Trust op https://www.trproperty.com/contact/
TR Property Investment Trust is niet Thames Rivers Trust. Vraag het aan IR van TR Property Investment Trust op https://www.trproperty.com/contact/
Vandaag bericht van Bolero gekregen. Ook het interimdividend kan in effecten ontvangen worden.
The Bankers Investment trust kondigde een weer dividendverhoging aan.
Van £0,55 per kwartaal in mei 2022 zitten we nu aan £0,672 in mei 2024.
Koers lijkt de laatste tijd ook weer de goede richting uit te gaan.
Van £0,55 per kwartaal in mei 2022 zitten we nu aan £0,672 in mei 2024.
Koers lijkt de laatste tijd ook weer de goede richting uit te gaan.
Portefeuille:
EBR: AED - ABI - GBLB - BEKB - TINC - EVS - DIE
AMS: NN - UNA
NYSE: ASG - JNJ - USB - CNI- BABA - O - V - GDV-H
EPA: SAN - TTE
LON: BNKR - CTY - CSN - TRY
BME: IBE
NASDAQ: TROW
TSE: BIPC
STO: CAST - XACTHDIV
XOSL:EQNR
EBR: AED - ABI - GBLB - BEKB - TINC - EVS - DIE