UCB
TIP
Re: UCB
Al eens uitgerekend hoeveel Tubize waard is mocht UCB met een premie van 30% worden overgenomen? Dromen mag.
Ik doe dit ongeveer dagelijksjens_dev schreef:Al eens uitgerekend hoeveel Tubize waard is mocht UCB met een premie van 30% worden overgenomen? Dromen mag.
30% is wel veel, maar je komt met een meer voorzichtige aanname nog altijd >€100 voor Tubize
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
- disterminator
- Hero Member
- Contacteer:
Sommige analisten hebben een koersdoel van 70 euro voor UCB, dat is ook meer dan 20% hoger dan huidige koers. Dus 30% premie om de stichtersfamilies te overtuigen (anders is bod op voorhand kansloos) is zo gek nog niet.reteiP schreef:Ik doe dit ongeveer dagelijksjens_dev schreef:Al eens uitgerekend hoeveel Tubize waard is mocht UCB met een premie van 30% worden overgenomen? Dromen mag.
30% is wel veel, maar je komt met een meer voorzichtige aanname nog altijd >€100 voor Tubize
In dat -hypotetische- geval, is Tubize 107 euro waard volgens mijn berekening. 110% upside..
Absoluut verschil tussen Tubize en ucb blijft oplopen. Tijdje terug 4 à 4.3€, nu dikke 8. Iemand die daar een deftige verklaring voor heeft, mag zich melden. Niet dat ik me zorgen maak, maar ik vind het huidige koersverloop van tubize bizar.
- disterminator
- Hero Member
- Contacteer:
Vorig jaar rond deze tijd was het prijsverschil tussen UCB en Tubize zelfs bijna 11 euro, Fientje. Om dan op een paar weken tijd te krimpen tot 4 euro. Zonder dat er fundamenteel ook maar één komma wijzigde in het verhaal: Tubize kocht/verkocht geen enkel stuk UCB, en hun dividend bleef onveranderd.
Zo gaat dat in de markt , en zeker voor minder liquide en minder bekende aandelen. Slecht geïnformeerde beleggers
Zo gaat dat in de markt , en zeker voor minder liquide en minder bekende aandelen. Slecht geïnformeerde beleggers
Gezien de evolutie van de absolute koers is het wel interessanter om een prijsverschil in % te geven.
Tubize versus UCB
In een oud blogartikel vond ik een bruikbare rekenformule voor de 'holding-discount' van de koers van Tubize tegenover die van UCB.
Als Tubize geen aandelen UCB kocht of verkocht, blijft de 'gearing' gelijk op circa 1.46. Wat wel kan zijn gewijzigd (afgenomen ?) is de bankschuld van Tubize.
Als Tubize geen aandelen UCB kocht of verkocht, blijft de 'gearing' gelijk op circa 1.46. Wat wel kan zijn gewijzigd (afgenomen ?) is de bankschuld van Tubize.
http://gwyde.blogspot.com/2011/12/belgi ... dings.html" onclick="window.open(this.href);return false;Belgische monoholdings
Dec 18, 2011
Monoholdings zijn moederbedrijven boven grote beursgenoteerde bedrijven die als nagenoeg enig actief een aanzienlijk aandelenpakket hebben in het beursgenoteerde bedrijf. We tellen nog drie...
Er is sindsdien ook iets meer dan 2 procentpunt verwatering van het belang in UCB door converteerbare obligaties (36,2 - > 34%).
- disterminator
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Tubize versus UCB
Uiteraard is de bankschuld wel wat afgenomen op 3 jaar tijd, Tubize krijgt immers veel meer dividend binnen dan dat ze zelf uitkeren (voorlopig althans). De netto schuld bedraagt momenteel ongeveer 4.9 euro per aandeel.Zwygymor schreef:In een oud blogartikel vond ik een bruikbare rekenformule voor de 'holding-discount' van de koers van Tubize tegenover die van UCB.
http://gwyde.blogspot.com/2011/12/belgi ... dings.html" onclick="window.open(this.href);return false;Belgische monoholdings
Dec 18, 2011
Monoholdings zijn moederbedrijven boven grote beursgenoteerde bedrijven die als nagenoeg enig actief een aanzienlijk aandelenpakket hebben in het beursgenoteerde bedrijf. We tellen nog drie...
- disterminator
- Hero Member
- Contacteer:
De verwatering op zich zou m.i weinig invloed mogen hebben op de spread of de discount.jens_dev schreef:Er is sindsdien ook iets meer dan 2 procentpunt verwatering van het belang in UCB door converteerbare obligaties (36,2 - > 34%).
Re: Tubize versus UCB
Als ze het dividend aan de factor 1,4 zouden doorbetalen, zou de koers van Tubize wel een pak sneller richting correcte prijs gaan.disterminator schreef:Uiteraard is de bankschuld wel wat afgenomen op 3 jaar tijd, Tubize krijgt immers veel meer dividend binnen dan dat ze zelf uitkeren (voorlopig althans). De netto schuld bedraagt momenteel ongeveer 4.9 euro per aandeel.Zwygymor schreef:In een oud blogartikel vond ik een bruikbare rekenformule voor de 'holding-discount' van de koers van Tubize tegenover die van UCB.
http://gwyde.blogspot.com/2011/12/belgi ... dings.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Over die onderwaardering: op 1/1/13 nog 45.0%, en dan dalend, 28/10/13 33.7%, later 30/1/14 33.4%.
Daar zit een pak logica in. Fondsen etc. kiezen liever ucb, kleinere beleggers gaan eerder voor tubize. De daling van de decôte weerspiegelt het herstellende vertrouwen in de beurs door kleine(re) beleggers. Tot zover niets abnormaals, hetzelfde zie je ook in de decôte van Ancora tgo. KBC.
Maar sinds enkele weken lijkt de vraag naar tubizes stilgevallen. En zit de decôte nu terug op een dikke 38.0%. m.i. veel teveel, en tegen de trend in. BEL-20 piekt, shortersactiviteit in ucb verwaarloosbaar, pers uitstekend.
Aantal aandelen ucb stijgt met 6%, maar dat verandert niets aan de onderwaardering, die heeft te maken met de beurskoers en niet met het relatieve belang.
Trouwens zou je daar eerder een indicatie voor een hogere tubize koers in kunnen zien, de controle over ucb verzwakt, dus een potentiëel bod op ucb heeft meer slaagkans. En toch, weinig animo.
Nou ja, ik bekijk het wel, is veruit mijn grootste positie, en koop nog altijd met mondjesmaat bij.
Ah ja, huidige waarde tubize: 80,7€, per stuk wel te verstaan.
Daar zit een pak logica in. Fondsen etc. kiezen liever ucb, kleinere beleggers gaan eerder voor tubize. De daling van de decôte weerspiegelt het herstellende vertrouwen in de beurs door kleine(re) beleggers. Tot zover niets abnormaals, hetzelfde zie je ook in de decôte van Ancora tgo. KBC.
Maar sinds enkele weken lijkt de vraag naar tubizes stilgevallen. En zit de decôte nu terug op een dikke 38.0%. m.i. veel teveel, en tegen de trend in. BEL-20 piekt, shortersactiviteit in ucb verwaarloosbaar, pers uitstekend.
Aantal aandelen ucb stijgt met 6%, maar dat verandert niets aan de onderwaardering, die heeft te maken met de beurskoers en niet met het relatieve belang.
Trouwens zou je daar eerder een indicatie voor een hogere tubize koers in kunnen zien, de controle over ucb verzwakt, dus een potentiëel bod op ucb heeft meer slaagkans. En toch, weinig animo.
Nou ja, ik bekijk het wel, is veruit mijn grootste positie, en koop nog altijd met mondjesmaat bij.
Ah ja, huidige waarde tubize: 80,7€, per stuk wel te verstaan.
Komt uit de Tijd:
Het rondje miljardendeals in de farmasector straalt onvermijdelijk af op UCB, dat als middelgrote speler met een beloftevolle productenportefeuille (het trio Cimzia, Vimpat en Neupro) altijd weer opduikt als er in de branche overnamelijstjes opgemaakt worden. De biofarmaciegroep trekt dinsdag 3 procent hoger naar net geen 60 euro, een record.
En Tubize kan nog altijd niet volgen, absolute verschil gaat nu al naar 9,5€. Voor diegenen die zich op Thrombo blindstaren, waar een megawinst (?) van 15% mogelijk zou zijn (uitgaande van 22.5), hier ligt die ruim boven de 100%. Allemaal 'als' en 'indien' natuurlijk. Maar, als die overnames er niet komen, dan is de downside bij tubize ook veel kleiner.
Eerlijkheidshalve: (vandaag vanwege KBC, weeral):
Novartis kondigt een portfoliotransformatie aan en de verkoop van de ‘Animal Health’-divisie valt daar ook onder. Het koopt
daarnaast activa van een kankermedicijn bij GlaxoSmithKline over voor 16 miljard dollar. Op die manier wil Novartis zich
focussen op ‘pharmaceuticals’, ogenzorg en ‘generics’. Het nieuws is zeer ondersteunend voor een mogelijke overname van ThromboGenics door Novartis
Goed beleggen is ook vergelijken, en op zoek gaan naar het beste alternatief. En niet vastpinnen op een aandeel, en dat 'moet' het doen. Blijven vergelijken...
Het rondje miljardendeals in de farmasector straalt onvermijdelijk af op UCB, dat als middelgrote speler met een beloftevolle productenportefeuille (het trio Cimzia, Vimpat en Neupro) altijd weer opduikt als er in de branche overnamelijstjes opgemaakt worden. De biofarmaciegroep trekt dinsdag 3 procent hoger naar net geen 60 euro, een record.
En Tubize kan nog altijd niet volgen, absolute verschil gaat nu al naar 9,5€. Voor diegenen die zich op Thrombo blindstaren, waar een megawinst (?) van 15% mogelijk zou zijn (uitgaande van 22.5), hier ligt die ruim boven de 100%. Allemaal 'als' en 'indien' natuurlijk. Maar, als die overnames er niet komen, dan is de downside bij tubize ook veel kleiner.
Eerlijkheidshalve: (vandaag vanwege KBC, weeral):
Novartis kondigt een portfoliotransformatie aan en de verkoop van de ‘Animal Health’-divisie valt daar ook onder. Het koopt
daarnaast activa van een kankermedicijn bij GlaxoSmithKline over voor 16 miljard dollar. Op die manier wil Novartis zich
focussen op ‘pharmaceuticals’, ogenzorg en ‘generics’. Het nieuws is zeer ondersteunend voor een mogelijke overname van ThromboGenics door Novartis
Goed beleggen is ook vergelijken, en op zoek gaan naar het beste alternatief. En niet vastpinnen op een aandeel, en dat 'moet' het doen. Blijven vergelijken...
Resultaten ucb in lijn met de verwachtingen, omzet 1e kw. +5%.. Nettoresultaten volgen die groei niet, maar dat komt door een zeer hoog investeringsritme bij ucb. Dure kwaliteit. Was zo, is zo, en zal zo blijven. Pas nagekeken, ben aandeelhouder, zonder onderbreking (meestal via Tubize) sinds 1986.
Wat enigszins verbaast, is dat de terugval van de verkoop van Keppra nu beperkt is. Patent reeds lang vervallen, generische, goedkope middelen vlot beschikbaar, maar toch nog een omzet van 167 Miljoen € (-2,3%) in het eerste kwartaal.
Wat enigszins verbaast, is dat de terugval van de verkoop van Keppra nu beperkt is. Patent reeds lang vervallen, generische, goedkope middelen vlot beschikbaar, maar toch nog een omzet van 167 Miljoen € (-2,3%) in het eerste kwartaal.
Behoorlijk wat bijkomende gegevens in de Tijd, naar aanleiding van een adviesverlaging door ING van kopen naar bijhouden. Gelijktijdig verhoogt ING wel het koersdoel van 55 naar 65€.
Een adviesverlaging is niet leuk natuurlijk, en toch een belangrijk signaal + een koersdoel (minder belangrijk m.i.) dat omhoog gaat. Samengeteld: geen gevaar, maar de bomen groeien niet tot in de hemel.
Wel nog een interessante verwijzing naar de mogelijkheid dat de FDA goedkeuring zou kunnen verlenen aan Vimpat als monotherapie later dit jaar.
Kom zelf eigenlijk tot dezelfde conclusie voor Tubize: houden, zit nog wat winst in, maar waarschijnlijk zijn er andere en betere alternatieven. De mijne houd ik in elk geval. Bijkopen doe ik nu niet meer.
Een adviesverlaging is niet leuk natuurlijk, en toch een belangrijk signaal + een koersdoel (minder belangrijk m.i.) dat omhoog gaat. Samengeteld: geen gevaar, maar de bomen groeien niet tot in de hemel.
Wel nog een interessante verwijzing naar de mogelijkheid dat de FDA goedkeuring zou kunnen verlenen aan Vimpat als monotherapie later dit jaar.
Kom zelf eigenlijk tot dezelfde conclusie voor Tubize: houden, zit nog wat winst in, maar waarschijnlijk zijn er andere en betere alternatieven. De mijne houd ik in elk geval. Bijkopen doe ik nu niet meer.