uitleg over opties AUB
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
-
- Newbie
- Contacteer:
uitleg over opties AUB
Hallo,
als beginnende belegger ben ik me deze week wat gaan verdiepen in opties.
Als ik het optiescherm bekijk merk ik nog heel wat onzekerheid bij mezelf.
Zou er is iemand elke kolom kunnen uitleggen op volgende bijlage.
Thx
Thx
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: uitleg over opties AUB
Hangt er volledig vanaf of je calls of puts wil schrijven/verkopen dan wel kopen, hoe je deze tabel leest.
Bv:
Puts schrijven: je kan momenteel ca. 236€ verdienen door iemand anders z'n aandelen te verzekeren @ 82€. Heb je kleine €8000 klaarstaan (8200 strike - 236 premie) om deze aandelen over te nemen tegen 15 november? Opgelet: hier zit wel een earnings release tussen deze vrijdag.
Puts kopen: je kan voor ca. €257 je aandelen verzekeren @ 82 euro, je houdt dan netto wel maar €79,43 over.
Disclaimer: ik heb momenteel zelf een Inbev put openstaan (geschreven) @ 80€
Bv:
Puts schrijven: je kan momenteel ca. 236€ verdienen door iemand anders z'n aandelen te verzekeren @ 82€. Heb je kleine €8000 klaarstaan (8200 strike - 236 premie) om deze aandelen over te nemen tegen 15 november? Opgelet: hier zit wel een earnings release tussen deze vrijdag.
Puts kopen: je kan voor ca. €257 je aandelen verzekeren @ 82 euro, je houdt dan netto wel maar €79,43 over.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Voila, das toch duidelijk voor nen beginner... of wa????molenveld schreef: ↑23 oktober 2019, 17:32 Hangt er volledig vanaf of je calls of puts wil schrijven/verkopen dan wel kopen, hoe je deze tabel leest.
Bv:
Dan doet ne mens hier al eens moeite met de beste bedoelingen om alles uit de leggen
-
- Newbie
- Contacteer:
Bedankt voor de uitleg maar waarvoor dient die kolom laatste koers?
Het is toch steeds de bied- of laatprijs die ik dien te betalen of krijgen afhankelijk of ik schrijf of koop?
Het is toch steeds de bied- of laatprijs die ik dien te betalen of krijgen afhankelijk of ik schrijf of koop?
Links staan je calls en rechts je puts.mvnstarter schreef: ↑23 oktober 2019, 16:20 Hallo,
Thx
Groene K is voor kopen, rode V is voor verkopen of, anders gezegd, schrijven.
De Serie in het midden is je expiratiedatum en je strikeprijs.
De rest lijkt me zelfverklarend. Oppassen met de bied en de laat, zeker bij binck, en de laatste koers moet je al helemaal niet naar kijken. Dat is maar een momentopname van god weet wanneer.
Wat dat groen sterretje betekent, weet ik niet.
Als je een call koopt wil je dat de koers van je aandeel stijgt, dan zit je in the money. Je hebt theoretisch het recht om dat aandeel aan die lage strikeprijs te kopen, in de praktijk krijg je het verschil op je rekening.
Als je een call verkoopt (schrijft) denk je dat de koers gaat dalen. Dit doe je veiligheidshalve best met een aandeel dat je in portefeuille hebt en waarvan je (een deel) winst wil cashen. Stijgt het, dan verkoop je (verplicht) aan je strike en heb je de premie erbovenop. Daalt het, dan houd je het aandeel en heb je de premie op zak.
Een put kopen kun je zien als een verzekering. Als je aandeel daalt heb je het recht om te verkopen aan je strikeprijs, dit kost je de premie die je betaalt om die put te kopen.
Een put schrijf je als je denkt dat de koers gaat stijgen, veiligheidshalve zorg je best dat die gedekt is met cash. Stijgt de koers, dan steek je een mooie return op je cash op zak. Daalt de koers, dan ben je verplicht te kopen aan de strike van je put. Theoretisch kan je moeten betalen voor iets dat intussen failliet gaat. Dus koers aandeel 0,00€ en jij betaalt de strike.
Opletten geblazen dus, iedere put kan waardeloos expireren. Ook zijn de meeste opties op aandelen van het amerikaanse type, die kunnen dus tussentijds uitgeoefend worden (lees: door de grote jongens maar niet door de kleintjes, of er zou ondertussen veel veranderd moeten zijn want ik loop al wat jaartjes achter), wat soms voor dure verrassingen zorgt.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
+ 10 Prima uitgelegd GreenDean, al snap ik er de botten van,omdat mijn interesse er niet naar uitgaat, maar toch knap gebracht.
-
- Newbie
- Contacteer:
GreanDean bedankt was voor die kolom van laatste koers die me in de war bracht
als je op dat sterretje aanvinkt, dan zet je dat bij de favorieten
Bij aandelenopties (zoals hier; Inbev) is er wel degelijk physical delivery — bij uitoefening moet je de onderliggende aandelen kopen/verkopen. Alleen bij bv. indexopties, waar je de index niet kan "leveren", is er cash afrekening van het verschil.
Ook bij een gekochte call ondertussen? Allez, we leren alle dagen noodgedwongen bij.
Toevoegen aan favorieten, check. Bedankt, Paul.
Toevoegen aan favorieten, check. Bedankt, Paul.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Stel: ik wil mijn Apple participatie verkopen: ik ben overtuigd, ik ga sowieso verkopen aan huidige marktprijs.
In dit scenario win je toch quasi altijd door een calloptie te schrijven?
Scenario 1: Als Apple daalt zoals ik had verwacht dan wordt de optie niet gelicht en strijk ik een premie op = win
Scenario 2: Als Apple stijgt, dan dien ik te verkopen (wat ik toch reeds van plan was), maar krijg ik er nog de premie bovenop = win
Of zie ik het verkeerd? Het enige dat ik me kan inbeelden, is dat in scenario 1 de premie een heel stuk lager is dan de waardevermindering die Apple intussen doormaakte, waardoor, als ik nadien toch nog eenvoudigweg verkoop, ik een lager bedrag krijg voor mijn intussen in waarde gezakte Apple participatie?
Scenario 1: Als Apple daalt zoals ik had verwacht dan wordt de optie niet gelicht en strijk ik een premie op = win
Scenario 2: Als Apple stijgt, dan dien ik te verkopen (wat ik toch reeds van plan was), maar krijg ik er nog de premie bovenop = win
Of zie ik het verkeerd? Het enige dat ik me kan inbeelden, is dat in scenario 1 de premie een heel stuk lager is dan de waardevermindering die Apple intussen doormaakte, waardoor, als ik nadien toch nog eenvoudigweg verkoop, ik een lager bedrag krijg voor mijn intussen in waarde gezakte Apple participatie?
Welke call heb je? Ik neem ook aan dat je 100 apple aandelen bezit. Je risico ligt uiteraard aan de onderkant, wanneer apple stevig zakt zal de premie dat verlies niet goedmaken. Bij stijging heb je wel (beperkte) winst want je winstpotentieel is afgekapt door de geschreven call indien je moet leveren.
In scenario 2 kan je ook verliezen he. Als de koers van Apple op de optiedatum zodanig hoger ligt dan de strike dat je voordeel van de premie niet opweegt tegen wat je had kunnen krijgen.VincentGT schreef: ↑30 oktober 2019, 17:24 Stel: ik wil mijn Apple participatie verkopen: ik ben overtuigd, ik ga sowieso verkopen aan huidige marktprijs.
Maar het klopt dat het nadeel van het schrijven van een calloptie een beperkte upside is, wat psychologisch niet zo erg aanvoelt dan het verzekeren van een onbeperkte downside (via schrijven putoptie). Voor die laatste zijn de premies dan ook vaak interessanter.
Imo kan je een calloptie het beste schrijven wanneer je iets te ruim in de aandelen zit qua asset allocatie maar bij voorkeur geen verkooporder ingeeft omdat je op (korte) termijn cash blijft bijsparen waardoor het toch zal balanceren. Je zou dan op het aandeel in port dat je het meest fair gewaardeerd vindt callopties kunnen schrijven. Stel dat je op de strike datum 2 maand later 10k extra cash in port hebt en de call optie is niet gelicht: de algemene aandelenmarkt is wellicht niet enorm gestegen en je cashpositie is met 10k + premie toegenomen wat je meer in balans brengt. Stel dat de calloptie wel gelicht is, je hebt een aandelenpositie minder maar je hebt cash + premie om te herbalanceren over de 'interessantere' aandelen die verder van hun faire waarde liggen.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash