uitstel capaciteitstarief?
uitstel capaciteitstarief?
Na de stoere praat van onze vrouwelijk NVA-minister ‘no pasarán’ is het weer opvallend (en snel) stil geworden over het capaciteitstarief.
De VREG zegt bijna dezelfde dag nog als het ware "F@ck Off" en dat doet ze dan maar. Laf, laffer, lafst, politicus.
En de Vlaming zal wel dokken; ik niet voor 2025![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
De VREG zegt bijna dezelfde dag nog als het ware "F@ck Off" en dat doet ze dan maar. Laf, laffer, lafst, politicus.
En de Vlaming zal wel dokken; ik niet voor 2025
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
Re: uitstel capaciteitstarief?
Idem hier, ten vroegste 2025 wegens zonnepanelen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Verbannen Gebruiker
Dat lijkt me nog zeer lang eer dat weg is dan, is het niet mogelijk via de rechtbank?
ik heb eens zitten lezen; ook mensen met een klassieke meter zullen een minimum tarief moeten betalen maar wat ik mij afvraag als je verbruik nul is (dus meer geïnjecteerd dan afgenomen zoals bij mij) zal je dan ook moeten betalen?
De simulator aanvaardt geen nulverbruik?????. en als je 1 Kwh invoert is het direct 225 Euro meer dan zonder capaciteitstarief.
Dus die ene 1kwh zou de factuur 225 Euro opdrijven door het capaciteitstarief?
De simulator aanvaardt geen nulverbruik?????. en als je 1 Kwh invoert is het direct 225 Euro meer dan zonder capaciteitstarief.
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
Uw energie zal aan 0€ worden aangerekend. Saldering van het energie gedeelte blijft maar niet voor de netwerk en distributiekosten. De netkosten aan die 2,5kWp + prosumententarief. Zie het antwoord in de FAQ van het VREG https://www.vreg.be/nl/veelgestelde-vra ... ettarieven
Jep minimum piek voor netwerk en distributiekosten is 2,5 Kwp dus 0 of 1 of 2,49KWp maakt niets uit en wordt 2,5KWp.
Zelfs als je maar 2 weken naar je zomerverblijf aan de kust gaat zul je die 2,5kwh betalen. De rest van de tijd zul je het leegstandstarief en de leegstandsbelasting mogen aanvragen en betalen.
VREG FAQ: "Ik heb zonnepanelen en een klassieke meter. Betaal ik met de komst van de nieuwe nettarieven zowel prosumententarief als capaciteitstarief?
U betaalt vanaf dan zowel het capaciteitstarief als het prosumententarief. De hoogte van het prosumententarief hangt af van het kWh-tarief. De nettarieven die nog op basis van kWh worden aangerekend, dus zonder het deel van de kosten dat via het capaciteitstarief wordt aangerekend. Via dat kWh-tarief (voor verbruik) wordt in de toekomst een minder groot deel van de kosten aangerekend. We rekenen vanaf dan een deel van de kosten aan via het capaciteitstarief.
Een klassieke meter kan geen pieken meten. Daarom wordt het capaciteitstarief bij iedereen met een klassieke meter aangerekend door middel van een vast bedrag.
Meer weten? Bekijk dan het filmpje ‘van kwartiervermogen tot gemiddelde maandpiek’.
Alle info over de nieuwe nettarieven vindt u hier. "
Jep minimum piek voor netwerk en distributiekosten is 2,5 Kwp dus 0 of 1 of 2,49KWp maakt niets uit en wordt 2,5KWp.
Zelfs als je maar 2 weken naar je zomerverblijf aan de kust gaat zul je die 2,5kwh betalen. De rest van de tijd zul je het leegstandstarief en de leegstandsbelasting mogen aanvragen en betalen.
VREG FAQ: "Ik heb zonnepanelen en een klassieke meter. Betaal ik met de komst van de nieuwe nettarieven zowel prosumententarief als capaciteitstarief?
U betaalt vanaf dan zowel het capaciteitstarief als het prosumententarief. De hoogte van het prosumententarief hangt af van het kWh-tarief. De nettarieven die nog op basis van kWh worden aangerekend, dus zonder het deel van de kosten dat via het capaciteitstarief wordt aangerekend. Via dat kWh-tarief (voor verbruik) wordt in de toekomst een minder groot deel van de kosten aangerekend. We rekenen vanaf dan een deel van de kosten aan via het capaciteitstarief.
Een klassieke meter kan geen pieken meten. Daarom wordt het capaciteitstarief bij iedereen met een klassieke meter aangerekend door middel van een vast bedrag.
Meer weten? Bekijk dan het filmpje ‘van kwartiervermogen tot gemiddelde maandpiek’.
Alle info over de nieuwe nettarieven vindt u hier. "
Laatst gewijzigd door Tycoon op 21 februari 2022, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Als ge uw prosumenten tarief + capaciteitstarief moet betalen begin ik mij af te vragen of het niet goedkoper wordt met een digitale meter als ge in de dag kan verbruiken.
Iedereen gaat minstens dat minimum capaciteitstarief moeten betalen, zelfs als je netto nul verbruik hebt. Vermits je nog een klassieke meter hebt, komt daar nog het prosumententarief bij, voor een 4kW omvormer is dat pakweg €360, samen bijna €600. Ooit in de goeie tijd koste een netto nul verbruik nul euro, of hoe elk profijt stilletjes aan afgepakt wordt.Lukske schreef: ↑21 februari 2022, 12:09 ik heb eens zitten lezen; ook mensen met een klassieke meter zullen een minimum tarief moeten betalen maar wat ik mij afvraag als je verbruik nul is (dus meer geïnjecteerd dan afgenomen zoals bij mij) zal je dan ook moeten betalen?
Ik veronderstel dat Demir en de Vlaamse regering hun staart ingetrokken hebben om het capaciteitstarief uit te stellen.
Maar het prosumententarief zou dan naar beneden moeten gaan, want een gedeelte verschuift naar het capaciteitstarief?Tycoon schreef: ↑21 februari 2022, 13:16 U betaalt vanaf dan zowel het capaciteitstarief als het prosumententarief. De hoogte van het prosumententarief hangt af van het kWh-tarief. De nettarieven die nog op basis van kWh worden aangerekend, dus zonder het deel van de kosten dat via het capaciteitstarief wordt aangerekend. Via dat kWh-tarief (voor verbruik) wordt in de toekomst een minder groot deel van de kosten aangerekend. We rekenen vanaf dan een deel van de kosten aan via het capaciteitstarief.
Nee, prosumententarief betaal je als net vergoeding om stroom op het net te injecteren, capaciteitstarief betaal je om stroom van het net te halen. Het piekverbruik wordt ook maar enkel op de stroom afname gemeten, niet op injectie.
Technisch valt er op het capaciteitstarief weinig aan te merken. Integendeel het is beter voor het elektrisch materiaal: kabels, transformatoren,...
Er is gewoon nog heel veel werk om het net te moderniseren. Er zijn onvoldoende mensen beschikbaar om dit allemaal uit te voeren en er is vanuit de algemene bevolking weinig animo om er voor te betalen want het net is iets wat quasi onzichtbaar zijn werk doet. Tot het eens iets niet werkt.
Er is gewoon nog heel veel werk om het net te moderniseren. Er zijn onvoldoende mensen beschikbaar om dit allemaal uit te voeren en er is vanuit de algemene bevolking weinig animo om er voor te betalen want het net is iets wat quasi onzichtbaar zijn werk doet. Tot het eens iets niet werkt.
Dat weet ik, maar het prosumententarief vertenwoordigt de per kWh-berekende distributiekosten die je met een terugdraaiende meter niet (of minder) betaalt. Als deze kWh-gebonden kosten naar beneden gaan (want deels verschoven naar het capaciteitstarief - zij het voorlopig forfatair), dan daalt logischerwijze ook het prosumententarief. Dat concludeer ik toch uit bovenstaande quote.
Hoeveel zouden er niet zijn die heden met een dubbel uren tarief meter en zonnepanelen nog bezig zijn.
Estate Guru believer.
Het capaciteitstarief is dus weer een goed alibi om geld uit de mensen hun zakken te slaan.
Wat gaan de mensen van Fluvius nog verzinnen om ons nog meer te bestelen?
Tot nu toe zit die capacteitsvergoeding in de gewone distributiekosten. Maar denk vooral niet dat ze die zullen laten dalen.
Nee die zullen de zelfde blijven en erboven (ik herhaal erboven) zullen nog eens de capaciteitstarieven komen. Dat is dus diefstal van de mensen.
Het is precies hetzelfde als met de digitale teller. Het argument was dat we dan niet meer zouden moeten betalen voor de opname van de meterstanden. Ik ben nog altijd opzoek naar een daling van het factuurbedrag. Ik dacht dat ik die niet gevonden heb. Nochtans is een digitale meteropname veel goedkoper. Maar die besparing heeft Fluvius dus in eigen zak gestoken.
Wat gaan de mensen van Fluvius nog verzinnen om ons nog meer te bestelen?
Tot nu toe zit die capacteitsvergoeding in de gewone distributiekosten. Maar denk vooral niet dat ze die zullen laten dalen.
Nee die zullen de zelfde blijven en erboven (ik herhaal erboven) zullen nog eens de capaciteitstarieven komen. Dat is dus diefstal van de mensen.
Het is precies hetzelfde als met de digitale teller. Het argument was dat we dan niet meer zouden moeten betalen voor de opname van de meterstanden. Ik ben nog altijd opzoek naar een daling van het factuurbedrag. Ik dacht dat ik die niet gevonden heb. Nochtans is een digitale meteropname veel goedkoper. Maar die besparing heeft Fluvius dus in eigen zak gestoken.