Umicore
TIP
Re: Umicore
Ik ben geen Thomas Leysen, maar ik heb ook al (beperkt) bijgekocht.
Geen 40.000 aandelen Dreamy? Thomas Leysen wordt gevolgd precies, met wat vertraging. Umicore zit bij de meest verhandelde aandelen bij Bolero met 87% van de orders die kooporders zijn.
Nog een plukje bijgekocht vandaag. Mooie tegenreactie vandaag na de initiële daling. Het blijft wel een raar aandeel dat bokkensprongen maakt.
Voor NMC batterijen met een zeer hoog nikkelgehalte, higher end segment van de BEVs.
- Umicore heeft een nieuwe Chinese klant voor zijn batterijmaterialen binnengehaald.
- Het Brusselse bedrijf gaat genoeg materiaal voor 225.000 elektrische auto's per jaar leveren.
- CEO Mathias Miedreich hoopt nog extra contracten met de Chinese klant te kunnen sluiten.
Verder was er ook een kwartaalupdate:
Miedreich bevestigde donderdag in grote lijnen de prognoses die het bedrijf voor dit jaar gaf ten tijde van de presentatie van de jaarcijfers. Terwijl de katalysatorendivisie en E&ST volgens Umicore volgens verwachting presteren, heeft de recyclagetak aanzienlijk last van de daling van de prijzen van edelmetalen. Daardoor verwacht Miedreich dat de resultaten van de divisie over het hele jaar 'aan de onderkant van de verwachtingen' zullen liggen.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
De prijsevolutie van de edelmetalen is zeer uiteenlopend. Rhodium en Palladium dalen pas sinds het vierde kwartaal van 2022: de speculatieve piek is achter de rug. Goud is per saldo stationair over 2022, zilver en (in mindere mate) platina gaven terrein prijs. Sinds begin 2023 wordt dit drietal opnieuw duurder.reteiP schreef: ↑28 april 2023, 09:23 (...)
Verder was er ook een kwartaalupdate:Miedreich bevestigde donderdag in grote lijnen de prognoses die het bedrijf voor dit jaar gaf ten tijde van de presentatie van de jaarcijfers. Terwijl de katalysatorendivisie en E&ST volgens Umicore volgens verwachting presteren, heeft de recyclagetak aanzienlijk last van de daling van de prijzen van edelmetalen. Daardoor verwacht Miedreich dat de resultaten van de divisie over het hele jaar 'aan de onderkant van de verwachtingen' zullen liggen.
Umicore recupereert wat aangeboden wordt: Pd/Pt/Rh uit katalysatoren; Au/Ag uit electronica. Daarnaast recupereren ze een aantal relatief dure non-ferro metalen en tegelijk ook goedkope non-ferro metalen omdat die niet in de restfractie mogen blijven.
Nota: de koersdaling vandaag is grotendeels te wijten aan de dividendknip.
De koers is ondertussen wel hard gezakt. Misschien wel een mooi moment om in te stappen?
Zeker als je kijkt naar hun vooruitzichten op de langere termijn.
Zeker als je kijkt naar hun vooruitzichten op de langere termijn.
Misschien staat het aandeel nu gewoon op zijn gerechtvaardigde waarde? Wie dit aandeel een jaar geleden kocht, moet meer dan 30% goedmaken om nog maar break-even te staan. Als we wat verder terug kijken, op 5 jaar, is het aandeel gehalveerd in waarde. Als je het geld in een wereldwijde tracker had gestoken, had je +/- 50 % in de plus gestaan én meer spreiding gehad.
Momenteel zoekt het aandeel support op dezelfde as waar het in het voorjaar van 2017 stond.
Begint stilaan pijn te doen. Ik ben Thomas Leysen gevolgd. Normaal is hij een zeer goede trader. Nu niet precies… Ik troost mij met de gedachte dat hij al een paar 100k lichter is en ik heel wat minder. -30% as we speak.
Het zou mij wel verbazen dat er nu nog eens 20% af zou gaan, dan worden we 10 jaar terug in de tijd gekatapulteerd terwijl (volgens mij) het bedrijf wel gegroeid is en verder staat dan 10 jaar terug. Misschien wel interessant om een positie in te nemen nu.
Mja, lijkt logisch..
Waar ik vooral schrik van heb bij dit aandeel is van de Local bias.
Ik denk eigenlijk dat we dit enkel een goed bedrijf vinden omdat het Belgisch is en dat we het misschien schromelijk overschatten.
Want er is geen rationele reden waarom dit beter is dan anderen in de sector...
Dat is eigenlijk de hoofdreden waarom ik er altijd af bleef (hoewel het wel beetje mijn favoriete sector is).
Waar ik vooral schrik van heb bij dit aandeel is van de Local bias.
Ik denk eigenlijk dat we dit enkel een goed bedrijf vinden omdat het Belgisch is en dat we het misschien schromelijk overschatten.
Want er is geen rationele reden waarom dit beter is dan anderen in de sector...
Dat is eigenlijk de hoofdreden waarom ik er altijd af bleef (hoewel het wel beetje mijn favoriete sector is).
Zo local is het niet, hoor.
Volgens hun website 'Momenteel hebben we zo'n 14.000 werknemers wereldwijd. In België tellen we rond de 3.000 medewerkers'
Eigenlijk hebben alleen de edelmetaalrecycling, en in mindere mate de kobalt en germanium activiteiten, nog een aanzienlijke aanwezigheid in Belgie. Ook het management team is nog maar net over de helft Belgisch.
Ik denk dat Umicore zichzelf al lang niet meer ziet als een Belgisch bedrijf.
Volgens hun website 'Momenteel hebben we zo'n 14.000 werknemers wereldwijd. In België tellen we rond de 3.000 medewerkers'
Eigenlijk hebben alleen de edelmetaalrecycling, en in mindere mate de kobalt en germanium activiteiten, nog een aanzienlijke aanwezigheid in Belgie. Ook het management team is nog maar net over de helft Belgisch.
Ik denk dat Umicore zichzelf al lang niet meer ziet als een Belgisch bedrijf.
Het is (op enkele dagen na) exact een jaar geleden dat dit aandeel ATH stond. Sindsdien een dalende trend waar m'n al richting 2016 moet gaan voor het aan dezelfde prijs te kunnen kopen. Ofwel lijkt het aandeel (te) zwaar afgestraft, anderzijds kan m'n misschien stellen dat er veel meer aan de hand is. In 2019 werd er support gevonden, alsook in het voor en najaar van 2020 (weliswaar maar 1 week). Deze week zakt m'n daaronder.
Nee, maar je hebt wel een local bias...
Dat heet niks te maken met waar het bedrijf werkt enzo
Ander voorbeeld: tussen AB Inbev, Heineken en Carlsberg, kopen de meeste belgen toch gewoon AB Inbev? (de andere 2 bekijken ze niet)
Dat heet niks te maken met waar het bedrijf werkt enzo
Ander voorbeeld: tussen AB Inbev, Heineken en Carlsberg, kopen de meeste belgen toch gewoon AB Inbev? (de andere 2 bekijken ze niet)
Is dat een bias?
Je kunt ook zeggen dat lokale bedrijven goed gecovered worden in de lokale pers, zodat je gemakkelijker (dan bij verre bedrijven) kunt oordelen of je erin wilt investeren.
Dan is het gewoon een informatievoorsprong die die bedrijven hebben.
Maar ik geloof best dat bias bestaat, in die zin dat mensen zich meer verbonden voelen met sommige bedrijven dan met andere, en er dus eerder in zullen investeren. Dat kan zijn omdat ze lokaal zijn, of omdat men er werkt (of vroeger), of goede ervaringen mee heeft gehad tijdens vakantie, of omdat de investor-marketing van het ene het bedrijf wel 'pakt' bij een investeerder en de investor marketing van een andere bedrijf niet.
En dat wordt zelfs gestimuleerd door allerlei adviezen aan beginners: beleg alleen in wat je kent/begrijpt. Logisch dat ze het dicht bij huis zoeken. Is dat een bias of een verstandige huisvader?
Je kunt ook zeggen dat lokale bedrijven goed gecovered worden in de lokale pers, zodat je gemakkelijker (dan bij verre bedrijven) kunt oordelen of je erin wilt investeren.
Dan is het gewoon een informatievoorsprong die die bedrijven hebben.
Maar ik geloof best dat bias bestaat, in die zin dat mensen zich meer verbonden voelen met sommige bedrijven dan met andere, en er dus eerder in zullen investeren. Dat kan zijn omdat ze lokaal zijn, of omdat men er werkt (of vroeger), of goede ervaringen mee heeft gehad tijdens vakantie, of omdat de investor-marketing van het ene het bedrijf wel 'pakt' bij een investeerder en de investor marketing van een andere bedrijf niet.
En dat wordt zelfs gestimuleerd door allerlei adviezen aan beginners: beleg alleen in wat je kent/begrijpt. Logisch dat ze het dicht bij huis zoeken. Is dat een bias of een verstandige huisvader?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
En ook de belasting niet vergeten.