Umicore
TIP
Re: Umicore
Een mens mag al eens geluk hebben he.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Umicore
Dito:
Type transactie: Aankoop Online UMICORE (BR)
Details transactie 2023 xxxxxxxx
Datum transactie 27-09-2023
Valutadatum 29-09-2023
Munt EUR
Aantal 100
Koers 21,78 EUR
Bruto 2.178,00 EUR
Makelaarsloon 7,50 EUR
Beurstaks 7,62 EUR
Totaal 2.193,12 EUR
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Re: Umicore
Hier ook 2 weken geleden ingekocht.
Benieuwd hoe de opmars zal voortzetten.
Benieuwd hoe de opmars zal voortzetten.
Re: Umicore
Chombar zal dat al wel geweten hebben zeker.
Re: Umicore
Nog even en alle winst is verdampt.
Re: Umicore
Reden is deze:
Met dank aan de FED die de rente maar blijft verhogen en de wereldeconomie om zeep helpt.De tienjarige Amerikaanse staatsrente kroop donderdag richting 5 procent, het hoogste niveau sinds 2007. De 30-jarige variant noteerde donderdag op 5,11 procent en de tweejarige rente op 5,16 procent.
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Re: Umicore
Ik blijf er ook nog even af.
Re: Umicore
Battery material day krijgt weinig fuzz in de media.
Toch wel duidelijk dat Umicore nog steeds goed geplaatst is in dit gebied. (CTO denkt dat ook overigens, want kocht onlangs aandelen)
Hun modulair systeem zal z'n vruchten afwerpen gezien er in de toekomst nieuwe CAM ('cathode active material' ) technologieën mainstream zullen worden (zoals HLM, Na-ion, DRX, SSB,...)
Er kan dan snel geschakeld worden met beperkte capex, gezien al hun CAM's worden ontwikkeld zodat ze op de huidige productielijnen kunnen geproduceerd worden.
CAM & pCAM is materiaal dat constant 'getweakt' wordt tot betere prestaties, goedkoper eindproduct etc. Dat traject is te vergelijken met dat van hun catalyst business & is nog ver verwijderd van een commodity imo.
De markt heeft echter geen geloof in het verhaal. De schrik van Chinees LFP is groot + Umicore heeft de markt in het verleden als eens teleurgesteld door de boot te missen met High nickel NMC (ondertussen wel fors bijgebeend in die technologie; zie recente grote contracten), omdat ze dachten dat batterijfabrikanten dit materiaal niet aankonden (mbt veiligheid, runaway reactie).
Hun HLM zou (naar eigen zeggen) zo'n 3% goedkoper (buiten China wel te verstaan) zijn dan LF(M)P (per kWh) & met een energy density die 28% hoger ligt dan LFMP! (auto dus veel lichter => lager verbruik, bandenslijtage,...) Voor de eerste keer heeft men ook gesproken over de "cycle life" van dit materiaal; zou zo'n 1500 cycli moeten aankunnen, dus meer dan voldoende voor een normaal gebruik (lees; meer dan 400.000 km met een kleine batterij). Wel is me niet helemaal duidelijk of die prijsvergelijking met of zonder recycling van de batterij bij 'End Of Life' is.
Vanaf 2026 zou dit naar de markt moeten komen. Ik vermoed dat VW dat wel eens in hun ID.2 kan gaan verwerken gezien hun JV met Umicore (Ionway).
Verder staan ze ook oa sterk in Solid state, In 2028 zou mass productie starten (in 2027 van semi solid state).
https://atthecore.umicore.com/en/agenda/
Het risico van LFP zit hem imo vooral op KT & bij importwagens. Op LT is SSB, DRX (HLM 2.0) & Na-Ion they way to go.
Probleem wat de chinezen hebben is dat die CAM's niet kunnen geproduceerd worden op hun LFP-productielijnen.
Uiteindelijk moeten die auto's een pak lichter worden & een kleiner batterijpakket biedt nog andere voordelen zoals betere zitpositie, aerodynamischer voertuig, meer ruimte,...
Verder is er enkel in Loyalist nog een greenfield investering (met gigantische overheidssteun dan nog), maar daaropvolgende investeringen zullen dus een lagere capex-density hebben. Ook hun opschaling zal vanaf nu de contractuele volumes volgen, wat de kapitaal intensiteit & winstgevendheid te goede zal komen. Verder hebben ze gigantische volumes vastgelegd op zeer LT (gem. 8jaar dacht ik) met clausules zoals inflatie-linked contracts & take or pay, ...
Winsten bij RBM zullen vanaf volgend jaar fors stijgen, op groepsniveau zal de winst vermoedelijk pas vanaf 2026 opnieuw beginnen stijgen, maar de weg is nog zeer lang & de sector staat nog in z'n kinderschoenen. Als je dan ziet dat ze momenteel aan nog geen 13x de winst noteren
Toch wel duidelijk dat Umicore nog steeds goed geplaatst is in dit gebied. (CTO denkt dat ook overigens, want kocht onlangs aandelen)
Hun modulair systeem zal z'n vruchten afwerpen gezien er in de toekomst nieuwe CAM ('cathode active material' ) technologieën mainstream zullen worden (zoals HLM, Na-ion, DRX, SSB,...)
Er kan dan snel geschakeld worden met beperkte capex, gezien al hun CAM's worden ontwikkeld zodat ze op de huidige productielijnen kunnen geproduceerd worden.
CAM & pCAM is materiaal dat constant 'getweakt' wordt tot betere prestaties, goedkoper eindproduct etc. Dat traject is te vergelijken met dat van hun catalyst business & is nog ver verwijderd van een commodity imo.
De markt heeft echter geen geloof in het verhaal. De schrik van Chinees LFP is groot + Umicore heeft de markt in het verleden als eens teleurgesteld door de boot te missen met High nickel NMC (ondertussen wel fors bijgebeend in die technologie; zie recente grote contracten), omdat ze dachten dat batterijfabrikanten dit materiaal niet aankonden (mbt veiligheid, runaway reactie).
Hun HLM zou (naar eigen zeggen) zo'n 3% goedkoper (buiten China wel te verstaan) zijn dan LF(M)P (per kWh) & met een energy density die 28% hoger ligt dan LFMP! (auto dus veel lichter => lager verbruik, bandenslijtage,...) Voor de eerste keer heeft men ook gesproken over de "cycle life" van dit materiaal; zou zo'n 1500 cycli moeten aankunnen, dus meer dan voldoende voor een normaal gebruik (lees; meer dan 400.000 km met een kleine batterij). Wel is me niet helemaal duidelijk of die prijsvergelijking met of zonder recycling van de batterij bij 'End Of Life' is.
Vanaf 2026 zou dit naar de markt moeten komen. Ik vermoed dat VW dat wel eens in hun ID.2 kan gaan verwerken gezien hun JV met Umicore (Ionway).
Verder staan ze ook oa sterk in Solid state, In 2028 zou mass productie starten (in 2027 van semi solid state).
Voor de geïntereseerden; zeer interessante uiteenzetting.Umicore CAM integrated in solid-state demo cars as of 2024, mass production expected before end of decade
https://atthecore.umicore.com/en/agenda/
Het risico van LFP zit hem imo vooral op KT & bij importwagens. Op LT is SSB, DRX (HLM 2.0) & Na-Ion they way to go.
Probleem wat de chinezen hebben is dat die CAM's niet kunnen geproduceerd worden op hun LFP-productielijnen.
Uiteindelijk moeten die auto's een pak lichter worden & een kleiner batterijpakket biedt nog andere voordelen zoals betere zitpositie, aerodynamischer voertuig, meer ruimte,...
Verder is er enkel in Loyalist nog een greenfield investering (met gigantische overheidssteun dan nog), maar daaropvolgende investeringen zullen dus een lagere capex-density hebben. Ook hun opschaling zal vanaf nu de contractuele volumes volgen, wat de kapitaal intensiteit & winstgevendheid te goede zal komen. Verder hebben ze gigantische volumes vastgelegd op zeer LT (gem. 8jaar dacht ik) met clausules zoals inflatie-linked contracts & take or pay, ...
Winsten bij RBM zullen vanaf volgend jaar fors stijgen, op groepsniveau zal de winst vermoedelijk pas vanaf 2026 opnieuw beginnen stijgen, maar de weg is nog zeer lang & de sector staat nog in z'n kinderschoenen. Als je dan ziet dat ze momenteel aan nog geen 13x de winst noteren
Re: Umicore
Het probleem is sectorieel, niet op bedrijfsniveau...
13x is trouwens nog erg veel voor die sector momenteel...
13x is trouwens nog erg veel voor die sector momenteel...
Re: Umicore
Niet mee eens.
Grootste concurrenten in CAM zijn Ecopro & Posco (Future M).
Die noteren 62x de winst voor 2024 & 33x EV/Ebitda voor Ecopro & 68x & 38x voor Posco.
Als je de laagste Ebitda-multiple zou toepassen op Umicore RBM, kom je aan een EV van 11,4 B . Momenteel ligt die op 6,9 B voor heel het bedrijf...
Moet wel gezegd beiden de laatste 5jaar sneller gegroeid zijn dan Umicore.
Umicore zit momenteel nog met veel onbenutte capaciteit, dat moet in 2024 veranderen, dat zou een hefboom moeten zetten op het onderste lijntje.
CATL (battery producer) noteert dan weer spotgoedkoop imo. Toch dé marktleider in de sector, aan 15x de winst voor 2024, net cash. Maar 'Chinese stock'...
LG ES noteert 36x de winst.
Er moet wel gezegd dat waarderingen nog fors hoger lagen een tijd terug.
- Higherdemon
- Jr. Member
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 06 mar 2011
- Locatie: Oostvlaanderen
- Contacteer:
Re: Umicore
Bijna tijd om in Umicore te investeren, laagste peil nu sinds 2016 ongeveer.
Wie gelooft er in een stijging en waarom?
Umicore is meer dan batterijen alleen maar de terugval is wel fors en duurt al even.
Wie gelooft er in een stijging en waarom?
Umicore is meer dan batterijen alleen maar de terugval is wel fors en duurt al even.
Re: Umicore
Hmm moeilijke. Misschien een ideetje om een Umicore-topic te starten? Daar kan dan iedereen zijn mening geven en kunnen de geïnteresseerden ook op een later tijdstip gaan teruglezen wat de consensus is en hoe het bedrijf historisch is geëvolueerd?
-
- Jr. Member
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 13 dec 2019
- Contacteer:
- JulusCesar
- VIP member
- Berichten: 1173
- Lid geworden op: 07 jan 2012
- Contacteer:
Re: Umicore
Hmmm wat hier weinig aan bod komt is de invloed van de sterke prijsdaling van de 'witte edelmetalen" en de invloed hiervan op de recyclage tak.
Om te kunnen profiteren van een prijsstijging van deze metalen had ik een platina tracker gekocht en ook Anglo American Platinum. Maar beiden blijven nog verder doordalen ondanks de behoefte aan deze metalen in de tal van nieuwe en schone technologie. Tja een China story?
M.i. kan je dus Umicore nu ook stilaan gaan zien als een gokje op de cyclus in van deze groep van edelmetalen. Mogelijks ethischer gerecycleerd dan in een mijn van Anglo.
Om te kunnen profiteren van een prijsstijging van deze metalen had ik een platina tracker gekocht en ook Anglo American Platinum. Maar beiden blijven nog verder doordalen ondanks de behoefte aan deze metalen in de tal van nieuwe en schone technologie. Tja een China story?
M.i. kan je dus Umicore nu ook stilaan gaan zien als een gokje op de cyclus in van deze groep van edelmetalen. Mogelijks ethischer gerecycleerd dan in een mijn van Anglo.