Umicore
TIP
Re: Umicore
Ben wel benieuwd of jij het nog altijd ziet na de recente ontwikkelingen? Denk dat er op dit forum veel met de gebakken peren zitten en jij bent Umi-core expertUmi schreef: ↑20 februari 2024, 20:45Ik heb hierbij trouwens hetzelfde gevoel als bij Adyen aan 650euro. Maar het eventuele herstel zal veel trager gaan.
Umicore's MGMT blijft geloven in hun LT doelstellingen van de CMD vorig jaar.
Verwachting was toen +- 1,5B EBITDA in 2026. (Mogelijk zo'n 100M te optimistisch gezien daling recycling)
Huidige marktcap van 4,8B & EV= 6B.
Noteert dus 4x de verwachte EV/Ebitda over 2026. Enfin, Net debt zal wel stijgen tegen 2026, dus pak dan nog 4,5x EV/Ebitda. Maar daar houdt het niet op...
Tegen dan krijg je een extra groeimotor met battery recycling, die business zou ook een hogere ROCE moeten hebben dan RBM.
Tegen 2030 zou dat dan minstens 2B Ebitda moeten zijn.
Als Umicore terug groei laat zien (in combo met hogere returns), zal die 'faire Ebitda multiple' waarover analisten spreken terug verhogen naar pakweg 10x EV/Ebitda. Koers KAN maw x3 tegen dan.
Umicore maakt nog altijd winst. Dus zeker geen RIP.Rise schreef: ↑16 mei 2024, 12:45 Dus de overheid stapt plots in, enkele dagen later wordt er een plotse CEO wissel aangekondigd, effective-immediately, en gaan ze de battery-tech 'strategisch evolueren'. Dat was toch de grote groeimotor? Ze waren toch zo efficiënt en goed gepositioneerd?
Op zijn best een middelmatig bedrijf aan een correcte waardering gezien de onzekerheden. Imo eerder Bel20 rommel type Barco, waar je best ver van weg blijft als particuliere belegger.
RIP Umicore
Dat ze niet meer willen investeren in de batterijtechnologie komt omdat ze tot nu toe geïnvesteerd hadden in de verkeerde batterijtechnologie. En toekomstige investeringen in batterijtechnologie werden door de markt als zeer riskant beschouwd. De schuldratio ging ook veel te hoog worden. Dus is het logisch dat ze ermee stoppen.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Ho ho ho...zilver en goud steeg deze week wel ferm. Legt dat straks een bodem onder de koers van Umicore zeker als de wittemetalen zouden meedoen?
Kan er iemand hier uitleggen hoe dit werk met die verzekeringen tegen dalende prijzen die zo'n bedrijf afsluit ? ik bedoel als de prijs dan toch stijgt is die verzekering dan weggesmeten geld ?
In heel die heisa moest ik toch wel nog eens denken aan de laffe kaping van Nystar. Met de overheid aan boord van Umicore kan dit alvast niet meer....en ook zink kan mogelijks een rol spelen bij de transitie; batterijen zonder lithium
Kan er iemand hier uitleggen hoe dit werk met die verzekeringen tegen dalende prijzen die zo'n bedrijf afsluit ? ik bedoel als de prijs dan toch stijgt is die verzekering dan weggesmeten geld ?
In heel die heisa moest ik toch wel nog eens denken aan de laffe kaping van Nystar. Met de overheid aan boord van Umicore kan dit alvast niet meer....en ook zink kan mogelijks een rol spelen bij de transitie; batterijen zonder lithium
De verzekering tegen dalende prijzen is meestal een termijncontract voor de verkoop van een product. Dat weet je op voorhand hoeveel je zult krijgen als je het product verkoopt. Als de prijs dan toch stijgt, dan doe je verlies aan zo'n contract.JulusCesar schreef: ↑19 mei 2024, 12:53 Ho ho ho...zilver en goud steeg deze week wel ferm. Legt dat straks een bodem onder de koers van Umicore zeker als de wittemetalen zouden meedoen?
Een bedrijf kan ook een put optie afsluiten. Dan heb je de vrijheid om de optie te gebruiken. Als de prijs dan toch stijgt, dan ben je alleen de kostprijs van de optie kwijt.
Ja gezien het ontslag/opstappen van de CEO (& de Chief of Strategy, z'n rechterhand die hij zelf meenam) denk ik dat we toch vraagtekens bij de outlook van de CMD moeten zetten.Rise schreef: ↑18 mei 2024, 08:01Ben wel benieuwd of jij het nog altijd ziet na de recente ontwikkelingen? Denk dat er op dit forum veel met de gebakken peren zitten en jij bent Umi-core expertUmi schreef: ↑20 februari 2024, 20:45Ik heb hierbij trouwens hetzelfde gevoel als bij Adyen aan 650euro. Maar het eventuele herstel zal veel trager gaan.
Umicore's MGMT blijft geloven in hun LT doelstellingen van de CMD vorig jaar.
Verwachting was toen +- 1,5B EBITDA in 2026. (Mogelijk zo'n 100M te optimistisch gezien daling recycling)
Huidige marktcap van 4,8B & EV= 6B.
Noteert dus 4x de verwachte EV/Ebitda over 2026. Enfin, Net debt zal wel stijgen tegen 2026, dus pak dan nog 4,5x EV/Ebitda. Maar daar houdt het niet op...
Tegen dan krijg je een extra groeimotor met battery recycling, die business zou ook een hogere ROCE moeten hebben dan RBM.
Tegen 2030 zou dat dan minstens 2B Ebitda moeten zijn.
Als Umicore terug groei laat zien (in combo met hogere returns), zal die 'faire Ebitda multiple' waarover analisten spreken terug verhogen naar pakweg 10x EV/Ebitda. Koers KAN maw x3 tegen dan.
& in hindsight had ik moeten verkopen bij de piek tegen de 55 euro in 2018/19 toen bleek dat de ROCE het jaar erop veel lager zou zijn dan analisten ingecalculeerd hadden + de toenmalige CEO antwoordde op een vraag dat hij de Chinezen niet vreesde in NMC-kathodes, maar dat hij wel enkele 'kleinere' Zuid-Koreaanse concurrenten zag met 'sterke technologie' (achteraf bleek het om Ecopro te gaan) & later bij de grondstofboom post corona(tegen de 60 euro) was er een herkansing.
Maar aan huidige koersen denk ik dat er wel nog steeds veel waarde inzit. Enkel de hard assets van RBM zijn volgens mij een stuk meer dan 1B waard, de IP zou nog veel meer waard moeten zijn bij een eventuele overname.
Nu RBM een aparte entiteit is binnen Umicore, is het eenvoudiger om te verkopen. Ik zie ook niet dadelijk een bezwaar van de overheid daarin, gezien die tak zich in Korea/China/Polen/Finland/Canada situeert & slechts 1 'state of the art' competence center in België.
Umicore is de enige speler die wereldwijd zit, dus voor andere spelers kan dit wel interessante prooi zijn. Zowel voor concurrenten als Ecopro, Posco, BASF,.. als voor de batterijproducenten zelf, waarvan sommigen veriticale integratie nastreven (LG ES, Samsung SDI, AESC, CATL,...)
Langs de andere kant zijn er nog steeds de LT contracten die ook hun waarde hebben. Maar als het MGMT twijfels heeft of het wel waarde creërende groei zal zijn, moet men voor de verkoop gaan.
Voorbije jaren was vooral Rhodium (en ook Palladium) verantwoordelijk voor de winstsprong. Rhodium is slechts beperkt hersteld sinds de dip.JulusCesar schreef: ↑19 mei 2024, 12:53 Ho ho ho...zilver en goud steeg deze week wel ferm. Legt dat straks een bodem onder de koers van Umicore zeker als de wittemetalen zouden meedoen?
Stijging van Zilver, goud & koper zal wel helpen bij de winst, maar de impact zal veel beperkter zijn dan bij Rhodium de voorbije jaren.
Palladium blijft zwakt, maar Platinum kende de laatste weken een beperkte opleving. MGMT lijkt er ook van uit te gaan dat platinumprijzen in de toekomst wel weer stijgen (nodig voor katalysatoren voor waterstof). Dit is het element wat men het minst heeft gehedged.
Rhodium & Palladium (benzine/diesel katalysatoren) voor +- 80% de komende jaren gezien de eindigheid hiervan, zie p. 25 link hieronder
https://www.umicore.com/en/files/secure ... 5b4362.pdf
Bij hogere prijzen mis je de upside, bij lagere prijzen heb je geen downside op het gehedgde deel. er blijft dus wel nog een deel spot exposure.
Ze kozen voor een hogere hedging om zekere cashflows in te bouwen om de expansie van RBM te financiëren.
Ik zie wel direct een bezwaar van de (Europese) overheid. Die willen kritische technologie (en batterij hoort daarbij) lokaal houden of terugbrengen naar Europa, uit geopolitieke overwegingen.
Het zou zomaar kunnen dat de staat een belang heeft genomen juist om dat in de gaten te houden.
Het kan dus zomaar zijn dat Umicore wel wil verkopen, maar dat er dan drukt komt van de overheid om dat niet te doen.
SFPIM stap niet in omwille van Europa maar dient het Belgische belang... Overigens niet enkel in strategische bedrijven als je hun lijstje ziet.Kempen123 schreef: ↑21 mei 2024, 11:04Ik zie wel direct een bezwaar van de (Europese) overheid. Die willen kritische technologie (en batterij hoort daarbij) lokaal houden of terugbrengen naar Europa, uit geopolitieke overwegingen.
Het zou zomaar kunnen dat de staat een belang heeft genomen juist om dat in de gaten te houden.
Het kan dus zomaar zijn dat Umicore wel wil verkopen, maar dat er dan drukt komt van de overheid om dat niet te doen.
Ik denk dat Umicore's recycling divisie eerder als kritisch beschouwd wordt door Europa (= bovengrondse mijn) & dus ook battery recycling.
Die battery recycling plant zal sowieso voor Europa zijn & daar is het vooral de werkgelegenheid die van belang is voor BE of FR.
Verkoop van Umicore in z'n geheel kan SFPIM tegenhouden met 5%, maar kan men de verkoop van 1 onderdeel ook tegenhouden met 5%?
Zegt wie? En zelfs als dat hun officiele doel is, wie gelooft dat? Zelfs voor SFPIM is een strategische fabriek in Frankrijk of Polen beter dan ene in China.
Geloof ik niet. Dit gaat over metalen. Die zijn altijd wel te vinden, al betaal je er in een noodsituatie 20 of 30% misschien teveel voor. Ook zitten die overal, ook in de Europese bodem. Misschien niet in hoeveelheden die momenteel economisch aantrekkelijk zijn, maar als het moet kunnen we die lokaal betrekken. Metalen winnen uit erts is bovendien geen high tech, dat kon de 19e eeuwse mens al.
kocht
Dat weet ik niet, maar ik denk ook niet aan 'tegenhouden', eerder aan op tijd op de hoogte zijn door de Belgische staat (als boodschapper voor de EU). Wat denk je dat er gebeurt als er een verkoop van een kritische afdeling overwogen wordt en dan belt Ursula Von der Leyen naar Thomas Leysen om te zeggen dat dat toch niet zo'n goed idee is?
Die kennen elkaar al zeker 10 jaar en noemen elkaar bij de voornaam.
Dan wordt er niet verkocht en komt er een of andere Europese megasubsidie Umicore's kant op.
1) Euh, geld van de belgische belastingbetaler, beheerd door de belgische overheid,... Anders zou Europa toch zelf zo'n fonds oprichten hé.Kempen123 schreef: ↑21 mei 2024, 18:29Zegt wie? En zelfs als dat hun officiele doel is, wie gelooft dat? Zelfs voor SFPIM is een strategische fabriek in Frankrijk of Polen beter dan ene in China.
Geloof ik niet. Dit gaat over metalen. Die zijn altijd wel te vinden, al betaal je er in een noodsituatie 20 of 30% misschien teveel voor. Ook zitten die overal, ook in de Europese bodem. Misschien niet in hoeveelheden die momenteel economisch aantrekkelijk zijn, maar als het moet kunnen we die lokaal betrekken. Metalen winnen uit erts is bovendien geen high tech, dat kon de 19e eeuwse mens al.
kocht
Dat weet ik niet, maar ik denk ook niet aan 'tegenhouden', eerder aan op tijd op de hoogte zijn door de Belgische staat (als boodschapper voor de EU). Wat denk je dat er gebeurt als er een verkoop van een kritische afdeling overwogen wordt en dan belt Ursula Von der Leyen naar Thomas Leysen om te zeggen dat dat toch niet zo'n goed idee is?
Die kennen elkaar al zeker 10 jaar en noemen elkaar bij de voornaam.
Dan wordt er niet verkocht en komt er een of andere Europese megasubsidie Umicore's kant op.
2) Kobalt, Nickel, Lithium, Platinum(voor waterstof), koper,... zijn niet zomaar voor het rapen in Europa + een mijn bouw je niet op 1,2,3 Dat is minstens 5 jaar & dan moet er al een vergunning zijn (groot probleem in Europa ).
In geval van een trade war, (koude) oorlog,... wil Europa zelf voorzienend zijn. Nearshoring is een topic sinds corona
USA heeft een decennia een critical materials act. Europa heeft die ook sinds kort & daarin staat duidelijk dat recycling key is voor hun.
https://ec.europa.eu/commission/pressco ... ip_23_1661
3) Mooi verhaaltje...President of the European Commission, Ursula von der Leyen said: “This Act will bring us closer to our climate ambitions. It will significantly improve the refining, processing and recycling of critical raw materials here in Europe. Raw materials are vital for manufacturing key technologies for our twin transition – like wind power generation, hydrogen storage or batteries. And we're strengthening our cooperation with reliable trading partners globally to reduce the EU's current dependencies on just one or a few countries. It's in our mutual interest to ramp up production in a sustainable manner and at the same time ensure the highest level of diversification of supply chains for our European businesses.”
nternal Actions
The Critical Raw Materials Act will equip the EU with the tools to ensure the EU's access to a secure and sustainable supply of critical raw materials, mainly through:
Setting clear priorities for action: In addition to an updated list of critical raw materials, the Act identifies a list of strategic raw materials, which are crucial to technologies important to Europe's green and digital ambitions and for defence and space applications, while being subject to potential supply risks in the future. The Regulation embeds both the critical and strategic raw materials lists in EU law. The Regulation sets clear benchmarks for domestic capacities along the strategic raw material supply chain and to diversify EU supply by 2030:
At least 10% of the EU's annual consumption for extraction,
At least 40% of the EU's annual consumption for processing,
At least 15% of the EU's annual consumption for recycling,
Not more than 65% of the Union's annual consumption of each strategic raw material at any relevant stage of processing from a single third country.
Het kan natuurlijk best een nationaal doel hebben, en ook een Europees doel. Het ene sluit het andere niet uit. Ik wil natuurlijk niet impliceren dat de EU 'opdracht gegeven' heeft aan Belgie om een belang te nemen en dat de Belgische staat daar zit als instrument van de EU, maar er is nu eenmaal een best wel grote overlap tussen Europees belang en Belgische belang.
Laten we eerlijk zijn, noch ik, nog jij zitten dicht genoeg bij het vuur om de waarheid te weten. Maar ik heb wel dicht genoeg bij vuren gezeten in mijn carrière om te weten dat dat soort dingen op die manier kunnen gaan.
Wel wel wel. Gloednieuwe fabriek gebouwd in Polen, maar de fabrieken van de op één na grootste afnemer worden uitgesteld en ze gaan minstens deels, mogelijks volledig, voor LFP ipv NMC kiezen.
Koers inmiddels verder gezakt naar €17,3. Wat een dumpster fire is dit toch geworden. Hoop van harte dat de meeste forumleden zijn uitgestapt want dit gaat jarenlang dood geld blijven imo."Umicore wordt geconfronteerd met tegenslag bij ACC, zijn op een na belangrijkste klant van batterijmaterialen. Die remt de bouw van nieuwe accufabrieken af en wil meer inzetten op een goedkope batterijtechnologie waarvoor de Antwerpse materialengroep niets kan leveren."
https://www.tijd.be/ondernemen/zware-in ... 49791.html
Check. Gelukkig verlies genomen en verkocht aan 22.29 euro. Thomas Leysen heeft al goed wat papieren verlies deze keer.. In totaal met 2 trades heb ik wel zo’n 30% verlies geslikt. Slechtste trade in een aantal jaar voor mij. We staan nog 22% lager nu dan mijn verkoopprijs.Rise schreef: ↑5 juni 2024, 07:05Wel wel wel. Gloednieuwe fabriek gebouwd in Polen, maar de fabrieken van de op één na grootste afnemer worden uitgesteld en ze gaan minstens deels, mogelijks volledig, voor LFP ipv NMC kiezen.
Koers inmiddels verder gezakt naar €17,3. Wat een dumpster fire is dit toch geworden. Hoop van harte dat de meeste forumleden zijn uitgestapt want dit gaat jarenlang dood geld blijven imo."Umicore wordt geconfronteerd met tegenslag bij ACC, zijn op een na belangrijkste klant van batterijmaterialen. Die remt de bouw van nieuwe accufabrieken af en wil meer inzetten op een goedkope batterijtechnologie waarvoor de Antwerpse materialengroep niets kan leveren."
https://www.tijd.be/ondernemen/zware-in ... 49791.html
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik sta op 25% verlies op Umicore, ik heb gekocht in november en januari omdat ik het koopwaardig vond aan die prijs op middellange termijn.
Er is op enkele maanden tijd veel voorgevallen... mijn inschatting bleek dus fout, maar ik hoop op een koersherstel van 10% de komende maanden, al zal dit ijdele hoop zijn. We zullen zien wat de toekomst geeft.
Gelukkig heb ik een aantal andere posities zoals Guardant Health (GH) die mijn verlies op Umicore ruimschoots goed maken.
Cleanspark (CLSK) heb ik op een dip gekocht en die zijn 400% gestegen een paar maanden geleden.
Er is op enkele maanden tijd veel voorgevallen... mijn inschatting bleek dus fout, maar ik hoop op een koersherstel van 10% de komende maanden, al zal dit ijdele hoop zijn. We zullen zien wat de toekomst geeft.
Gelukkig heb ik een aantal andere posities zoals Guardant Health (GH) die mijn verlies op Umicore ruimschoots goed maken.
Cleanspark (CLSK) heb ik op een dip gekocht en die zijn 400% gestegen een paar maanden geleden.
Op een groene beurs weer bijna 3% eraf: €16,84
De participatie van de overheid is op nog geen drie weken tijd al 25% minder waard.
Umicore wilt trouwens ook niet reageren op het nieuws van ACC want "onze nieuwe CEO is zelf nog bezig met de evaluatie van de batterijtak". Ik hou mijn hart al vast voor wanneer dat persbericht uiteindelijk verschijnt...
De participatie van de overheid is op nog geen drie weken tijd al 25% minder waard.
Umicore wilt trouwens ook niet reageren op het nieuws van ACC want "onze nieuwe CEO is zelf nog bezig met de evaluatie van de batterijtak". Ik hou mijn hart al vast voor wanneer dat persbericht uiteindelijk verschijnt...