Umicore
TIP
-
- Jr. Member
- Contacteer:
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Re: Umicore
Fat Finger? even boven 15 geopend.
Dat is de allergische reactie van een aandeel op de vergelijking met Nyrstar
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Komt door JPmorgan
Gewoon verwijderd..?
-
- Jr. Member
- Contacteer:
ha ja ondertussen zelfs verwijderd inderdaad. Tis maar raar.
Page not found
The requested page could not be found.
Ik heb ze gisteren wel gemaild met de vraag hoe ze dat juist berekenen. Ben benieuwd naar hun antwoord.
Page not found
The requested page could not be found.
Ik heb ze gisteren wel gemaild met de vraag hoe ze dat juist berekenen. Ben benieuwd naar hun antwoord.
Paar maand terug kocht ze ook voor 200K aan koers rond de 21. Drukt haar vertrouwen precies wel uit in euro'sRise schreef: ↑19 juni 2024, 06:04Chombar zou gisteren voor €190k gekocht hebben aan €13,69.Barryke schreef: ↑18 juni 2024, 08:48 Eindelijk een insider. Wel niet Leysen of Chombar. Dat is toch een beetje hoopgevend. Gisteren was er ook een zekere stabilisatie, en een zeer hoog volume, ook bij de slotveiling.
https://www.fsma.be/en/manager-transaction/umicore-239
Ik werk er nu 40 jaar en kan een en ander wel in zijn context plaatsen.
Heb het bedrijf zien transformeren en er waren voorheen slechtere periodes.
Zoals de meeste geef ik uiteraard geen advies. Maar ook ik koop een pak UMI. Dit vind ik een opportuniteit.
OK, Verkeerde inschatting inzake de batterij strategie, maar Umicore is zoveel meer dan dat.
Personeelsselectie kan nu ook wel beter daar is werk aan. De ongeÏnteresseerde smartphone generatie die liever lui dan moe is weren, en nog liefst bedanken voor hun 'diensten', minder bepampering, burn-out wordt een rage... en gemotiveerde, bekwame en werklustige jeugd aanwerven.
Groot werkpunt.
Maar wait and see, gaat weer de hoogte in.
Nyrstar is een belachelijke vergelijking.
R&D and know how is (was) uitmuntend bij UMI.
Heb het bedrijf zien transformeren en er waren voorheen slechtere periodes.
Zoals de meeste geef ik uiteraard geen advies. Maar ook ik koop een pak UMI. Dit vind ik een opportuniteit.
OK, Verkeerde inschatting inzake de batterij strategie, maar Umicore is zoveel meer dan dat.
Personeelsselectie kan nu ook wel beter daar is werk aan. De ongeÏnteresseerde smartphone generatie die liever lui dan moe is weren, en nog liefst bedanken voor hun 'diensten', minder bepampering, burn-out wordt een rage... en gemotiveerde, bekwame en werklustige jeugd aanwerven.
Groot werkpunt.
Maar wait and see, gaat weer de hoogte in.
Nyrstar is een belachelijke vergelijking.
R&D and know how is (was) uitmuntend bij UMI.
Dan kan jij ongetwijfeld bevestigen dat het arbeiders personeel momenteel op economische werkloosheid is gezet?
Haha, dat is niet eigen aan Umicore. Dit zie je momenteel overal De schoolverlaters zijn vastgekluisterd aan de smartphone en de 50+rs gaan op de ziekenkas omdat ze hier 'zot' van worden. De rest haalt zijn schouders op en doet gewoon z'n job.
Nee, klein gedeelte arbeiders was even technisch werkloos. Indien mogelijk leent men uit naar andere diensten.
Batterijensmelter is momenteel weer opgestart.
Aandeel is m.i.beetje ver gekelderd.
Maar ik geef toe, ben niet de beste belegger..
Doch er wordt soms gepost met 0 kennis van zaken over het bedrijf. Vergelijken met Nyrstar...
Umicore blijft een topbedrijf dat nu een verkeerde strategische inschatting maakte (in 1 divisie) die ze zwaar bekoopt.
Batterijensmelter is momenteel weer opgestart.
Aandeel is m.i.beetje ver gekelderd.
Maar ik geef toe, ben niet de beste belegger..
Doch er wordt soms gepost met 0 kennis van zaken over het bedrijf. Vergelijken met Nyrstar...
Umicore blijft een topbedrijf dat nu een verkeerde strategische inschatting maakte (in 1 divisie) die ze zwaar bekoopt.
Nyrstar was ook top bedrijf (in zijn sector zelfs het top bedrijf) dat door een verkeerde strategische keuze (mijnbouw) in financiële problemen is geraakt en vervolgens voor een appel en een ei is ingepikt door Trafigura. De goeie stukken van Nyrstar draaien nog steeds. Zo ver gezocht is die vergelijking niet, de verankering door de overheid was echt geen toeval, het moet voorkomen dat Umicore een te gemakkelijke overname prooi wordt nu het in zwaar weer zit.
Nyrstar is toen afgestoten door Umicore voor zover ik me herinner.
Umicore heeft gewoon veel meer troeven, is meer gediversifieerd. Nu, die staatsparticipatie staat me ook niet aan.
Ik heb al een grote herstructurering meegemaakt. De opstart van de nieuwe kopersmelter. Toen was het echt kantje boordje.
Het personeel, en het verloop ervan is ook een issue, veel ervaring verdwijnt en maakt plaats voor...
Er is ook een promotiestop.
Laat ons afwachten, maar niet panikeren
Umicore heeft gewoon veel meer troeven, is meer gediversifieerd. Nu, die staatsparticipatie staat me ook niet aan.
Ik heb al een grote herstructurering meegemaakt. De opstart van de nieuwe kopersmelter. Toen was het echt kantje boordje.
Het personeel, en het verloop ervan is ook een issue, veel ervaring verdwijnt en maakt plaats voor...
Er is ook een promotiestop.
Laat ons afwachten, maar niet panikeren
-
- Newbie
- Contacteer:
Hou er wel rekening mee dat er voor 346MM EUR verlaging van het werkkapitaal verrekend zit in de FCF van 2023. In 2022 was er een verhoging van 342MM EUR. Het gemiddelde van de FCF over 2022 en 2023 was <100MM EUR per jaar. Van de andere kant werd er in 2023 voor >900MM EUR geïnvesteerd, bijna evenveel als 2022 en 2021 samen. 3/4de van dit bedrag is gegaan naar investeringen bij Energy & Surface Technologies (vnl RBM zoals je aangeeft), net daar waar het rendement op investeringen (voorlopig?) ondermaats is.
Kwestie van waardering:
- er is nu ongeveer 5,000MM EUR aan capital employed. De gemiddelde return op total capital sinds 2012 is 7%. Er zou dus jaarlijks 350MM EUR verdiend kunnen worden voor 240MM aandelen of ongeveer 1.45 EUR per aandeel op voorwaarde dat het gemiddelde rendement uit het verleden de komende jaren zou aangehouden kunnen worden. Als daar een multiple van 15x op geplakt wordt, dan zou Umicore aan 22 EUR kunnen noteren.
- Waar ik mee worstel is de vraag of het investeringsritme de komende jaren hoog moet blijven om de revenues op peil te kunnen houden, dan wel dat er op een bepaald moment de vruchten van de huidige investeringen geplukt zullen kunnen worden. Als de investeringen hoog zouden blijven en/of het rendement op de investeringen laag, dan zou de FCF mischien gemiddeld maar 100MM per jaar kunnen zijn, verdeeld over 240MM aandelen en met een multiple van 15x, dan zou de koers maar 6.25 EUR mogen zijn.
UMI noteert vandaag ongeveer in het midden van deze hele brede range. Zeggen dat de nabije toekomst van de beurskoers van het aandeel Umicore onzeker is, is - denk ik - een open deur intrappen.
Nyrstar had voor de Trafigura kwestie wel 10jaar op rij (fors) verlies gedraaid & dan in tussentijd toch nog een kapitaalvermindering doorgevoerd, dat in combo met woekerrentes op hun lening & een torenhoge schuld (6x Ebitda?) & dat in een gratis geld klimaat destijds. Mijnen gekocht die te boek stonden als probleemmijnen (enkel een mijn openhouden & 'on hold' zetten kost al véél geld). TC's die zeer cyclisch zijn, en waar ze zelfs jaren niets verdienden op vanwege lage TC's.vortex schreef: ↑22 juni 2024, 11:17Nyrstar was ook top bedrijf (in zijn sector zelfs het top bedrijf) dat door een verkeerde strategische keuze (mijnbouw) in financiële problemen is geraakt en vervolgens voor een appel en een ei is ingepikt door Trafigura. De goeie stukken van Nyrstar draaien nog steeds. Zo ver gezocht is die vergelijking niet, de verankering door de overheid was echt geen toeval, het moet voorkomen dat Umicore een te gemakkelijke overname prooi wordt nu het in zwaar weer zit.
Ik dacht overigens dat slechts enkele van hun vestigingen (Budel & Balen?) écht competitief waren tegen oa de Koreaanse spelers aan lage TC's.
Dan had je nog de forse investeringen in Port Pirie, die wél de centen waar waren (en waardoor Trafigura geïnteresseerd was), maar waar de vertragingen elkaar opstapelden... Dat moest het pareltje worden voor Nyrstar.
Verankering van overheid via aandelen is nutteloos in een Nyrstar scenario, de obligatiehouders zijn dan aan zet.
Soit, niet dat ik dat zie gebeuren.