Umicore
TIP
-
- Full Member
- Contacteer:
Re: Umicore
Umicore is potentiele schuldenbom lijkt me.Umi schreef: ↑18 juni 2024, 12:22Totaal misplaatste vergelijking.
Nyrstar maakte pakweg 10jaar op rij zwaar verlies met hun probleem-mijnen & had een netto schuld van >6X EBITDA aan woekerrentes.
Umicore maakt ondanks alles nog steeds >300M FCF in 2024 (voor expansie investeringen in RBM) met een leverage onder 2x Net Debt/Ebitda + is goed gefinancierd op LT aan aantrekkelijke rentes.
3,5 miljard kortetermijn schuld op de balans.
2021 half miljard obligaties uitgegeven, 2022 vantzelfde en dit jaar ook nog eens half miljardje. Volgend jaar mogen ze al een half miljard voor terugbetaling covertibles obligaties ophoesten. Umicore financiert kortlopend schuldpapier met vers kortlopend schuldpapier. Benieuwd wie daar nog gaat intrappen nu de koers in mekaar stuikt.
Hebben ook nog zware pensioenverplichtingen naar't schijnt.
Om nog maar te zwijgen over de miljarden die naar de batterij divisie gaan voor het paradepaardje van de megalomane maf Mathias Miedreich, de ommezwaai naar "belangrijke wereldspeler voor EV batterijmaterialen". 5 MILJARD ging daar naartoe gaan ! Als het geen NMC maar LPF wordt in de toekomst kunnen die "investeringen" wel eens een miljardenschuldenput worden.
Dit jaar gaat het 0 winst opleveren zeggen ze.
Bakken geleend geld in iets wat niks opbrengt zijn uiteindelijk schulden.
Benieuwd wat die Sap gaat zeggen 26 juli over die "evaluatie"....
Umicore: "Een van de belangrijkste prioriteiten van Bart Sap zal erin bestaan de ontwikkelingsplannen voor Umicore's Battery Materials activiteiten te evalueren, met inbegrip van de investeringen"
Dat kan daar snel uit de hand lopen.
-
- Newbie
- Contacteer:
De kortetermijnverplichtingen bedragen inderdaad 3,595.958 miljoen EUR per 31 dec 2023, het gedeelte korte termijn financiële schulden daarvan is 728.698 miljoen.
Er staat 1,515.490 miljoen EUR cash bij de current assets en de current ratio bedraagt 1.6.
Op de korte termijn (<12 maanden) stelt zich geen liquiditeitsprobleem, lijkt me.
Er staat 1,515.490 miljoen EUR cash bij de current assets en de current ratio bedraagt 1.6.
Op de korte termijn (<12 maanden) stelt zich geen liquiditeitsprobleem, lijkt me.
Ik heb de antwoorden ertussen gezet om het eenvoudiger te maken.the_bishop schreef: ↑5 juli 2024, 08:33Umicore is potentiele schuldenbom lijkt me.Umi schreef: ↑18 juni 2024, 12:22
Totaal misplaatste vergelijking.
Nyrstar maakte pakweg 10jaar op rij zwaar verlies met hun probleem-mijnen & had een netto schuld van >6X EBITDA aan woekerrentes.
Umicore maakt ondanks alles nog steeds >300M FCF in 2024 (voor expansie investeringen in RBM) met een leverage onder 2x Net Debt/Ebitda + is goed gefinancierd op LT aan aantrekkelijke rentes.
3,5 miljard kortetermijn schuld op de balans.
Dat in zichzelf zegt toch helemaal niets? Daar staan 5,8B current assets tegenover, waarvan 1,5B cash & 2,8B in inventories. Groot deel van die inventories zijn grondstoffen + ze werken met contracten dus minimaal gevaar dat er iets niet verkocht zou worden, itt bvb de inventories van een kledingfabrikant.
2021 half miljard obligaties uitgegeven, 2022 vantzelfde en dit jaar ook nog eens half miljardje. Volgend jaar mogen ze al een half miljard voor terugbetaling covertibles obligaties ophoesten. Umicore financiert kortlopend schuldpapier met vers kortlopend schuldpapier. Benieuwd wie daar nog gaat intrappen nu de koers in mekaar stuikt.
? Met 1,5B aan cash kunnen ze die KT schuld (+- 700M overigens) wel terugbetalen. Umicore heeft een hele waaier aan financieringen tot 12jaar in de toekomst. +-35% staat uit aan een looptijd van >5j
Hebben ook nog zware pensioenverplichtingen naar't schijnt.
Was iets van een 300M als ik me niet vergis. Niet te verwaarlozen, maar 'zwaar' zou ik het nu ook niet noemen.
Om nog maar te zwijgen over de miljarden die naar de batterij divisie gaan voor het paradepaardje van de megalomane maf Mathias Miedreich, de ommezwaai naar "belangrijke wereldspeler voor EV batterijmaterialen".
Zo megalomaan was het idee niet, concurrent Ecopro groeit bvb sneller. Umicore was voor die investeringen ook al een wereldspeler in batterijmaterialen, in 2018/19 nog >20% marktaandeel, dat is ondertussen fors gezakt.
5 MILJARD ging daar naartoe gaan ! Als het geen NMC maar LPF wordt in de toekomst kunnen die "investeringen" wel eens een miljardenschuldenput worden.
Het wordt niet de één OF de ander, het wordt én/én; de vraag is in welke verhouding. 5B was de totale capex. 80% ging naar RBM, daarna werd dat bedrag nog verlaagd door meer subsidies & onlangs door uitgestelde investeringen. Uiteindelijk kan dit ook gewoon 'afstel' worden.
Dit jaar gaat het 0 winst opleveren zeggen ze.
Bakken geleend geld in iets wat niks opbrengt zijn uiteindelijk schulden.
Benieuwd wat die Sap gaat zeggen 26 juli over die "evaluatie"....
Umicore: "Een van de belangrijkste prioriteiten van Bart Sap zal erin bestaan de ontwikkelingsplannen voor Umicore's Battery Materials activiteiten te evalueren, met inbegrip van de investeringen"
Dat kan daar snel uit de hand lopen.
Ik ben ook benieuwd naar de evaluatie, maar ik vermoed dat het te kort dag zal zijn om daar al een finale beslissing in te nemen.
Ik bedoelde dus FCF "voor expansie investeringen" & ''voor werkkapitaalschommelingen''. In Recycling & catalysts zijn amper groei-investeringen nodig op dit moment & investeringen in RBM staan momenteel dus onder voorbehoud.Gunpowder_Munt schreef: ↑1 juli 2024, 16:25Hou er wel rekening mee dat er voor 346MM EUR verlaging van het werkkapitaal verrekend zit in de FCF van 2023. In 2022 was er een verhoging van 342MM EUR. Het gemiddelde van de FCF over 2022 en 2023 was <100MM EUR per jaar. Van de andere kant werd er in 2023 voor >900MM EUR geïnvesteerd, bijna evenveel als 2022 en 2021 samen. 3/4de van dit bedrag is gegaan naar investeringen bij Energy & Surface Technologies (vnl RBM zoals je aangeeft), net daar waar het rendement op investeringen (voorlopig?) ondermaats is.
Kwestie van waardering:
- er is nu ongeveer 5,000MM EUR aan capital employed. De gemiddelde return op total capital sinds 2012 is 7%. Er zou dus jaarlijks 350MM EUR verdiend kunnen worden voor 240MM aandelen of ongeveer 1.45 EUR per aandeel op voorwaarde dat het gemiddelde rendement uit het verleden de komende jaren zou aangehouden kunnen worden. Als daar een multiple van 15x op geplakt wordt, dan zou Umicore aan 22 EUR kunnen noteren.
- Waar ik mee worstel is de vraag of het investeringsritme de komende jaren hoog moet blijven om de revenues op peil te kunnen houden, dan wel dat er op een bepaald moment de vruchten van de huidige investeringen geplukt zullen kunnen worden. Als de investeringen hoog zouden blijven en/of het rendement op de investeringen laag, dan zou de FCF mischien gemiddeld maar 100MM per jaar kunnen zijn, verdeeld over 240MM aandelen en met een multiple van 15x, dan zou de koers maar 6.25 EUR mogen zijn.
UMI noteert vandaag ongeveer in het midden van deze hele brede range. Zeggen dat de nabije toekomst van de beurskoers van het aandeel Umicore onzeker is, is - denk ik - een open deur intrappen.
Werkkapitaal; inflow dankzij forse daling van PGM-prijzen het laatste jaar. Langs de ene kant negatief omdat dit wil zeggen minder winsten voor recycling, langs de andere kant positief voor verlaging van het werkkapitaal en dus kaspositie. Indien de brandstofmotor effectief uitgefaseerd wordt, zal dit werkkapitaal nog fors verminderen, maar uiteraard ook de winsten bij catalysis. De nettoschuld zou dus in dit geval fors moeten dalen. Ze anticiperen reeds op een terugval via herstructureringen.
Maar op dit moment wint de hybride terug aan belangstelling, in dat scenario is catalysis zeer goed geplaatst. De ROCE van Catalysis is overigens fors gestegen de laatste 10jaar, door een combo van minder investeringen & technologisch leiderschap in benzine katalysatoren.
Het negatieve scenario waar de markt op dit moment in gelooft is de uitfasering van ICE & dus einde van Catalysis (uitgezonderd fuel cells) & het doorzetten van LFP ten koste van NMC. Dat zou het meest negatieve scenario zijn voor Umicore.
Daarnaast is het afwachten op nieuwe ontwikkelingen in RBM. Als men solid state, HLM, NMX verder kan ontwikkelen, kan de balans weer richting NMC overslaan ipv LFP. Verder is er nog de verdere integratie van Cell to pack/Chassis die bij NMC veel minder ver staat dan bij LFP, daar is imo nog veel vooruitgang te boeken die LFP al achter de rug heeft. Overal lees je dat Umicore op de foute technologie gewed zou hebben, maar die race is imo nog niet gelopen (dat zei men in 2018 ook over LFP trouwens). De grote technologische sprongenA bij LFP lijken mij nu ook achter de rug.
Ik vind de huidige EV's nog steeds veel te log/zwaar. Dat moet nog steeds opgelost worden & lijkt niet te kunnen met LFP.
In BE/VL is men achter de schermen overigens al bezig om een nieuw belastingmodel te ontwikkelen; EV's gaan dan in de toekomst hoogst waarschijnlijk belast worden op gewicht & pk's. In NL wordt gewicht ook een belangrijke factor vanaf 2025 of 2026.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik heb mijn laatste Umicores verkocht. Dat is er eentje om snel te vergeten.
Ik koop vandaag net bijOrakel van Brakel schreef: ↑8 augustus 2024, 09:40 Ik heb mijn laatste Umicores verkocht. Dat is er eentje om snel te vergeten.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
In NL was het altijd al op gewicht en niet pk's. Het is tenslotte EU nietwaar?Umi schreef: ↑6 juli 2024, 20:10Ik bedoelde dus FCF "voor expansie investeringen" & ''voor werkkapitaalschommelingen''. In Recycling & catalysts zijn amper groei-investeringen nodig op dit moment & investeringen in RBM staan momenteel dus onder voorbehoud.Gunpowder_Munt schreef: ↑1 juli 2024, 16:25
Hou er wel rekening mee dat er voor 346MM EUR verlaging van het werkkapitaal verrekend zit in de FCF van 2023. In 2022 was er een verhoging van 342MM EUR. Het gemiddelde van de FCF over 2022 en 2023 was <100MM EUR per jaar. Van de andere kant werd er in 2023 voor >900MM EUR geïnvesteerd, bijna evenveel als 2022 en 2021 samen. 3/4de van dit bedrag is gegaan naar investeringen bij Energy & Surface Technologies (vnl RBM zoals je aangeeft), net daar waar het rendement op investeringen (voorlopig?) ondermaats is.
Kwestie van waardering:
- er is nu ongeveer 5,000MM EUR aan capital employed. De gemiddelde return op total capital sinds 2012 is 7%. Er zou dus jaarlijks 350MM EUR verdiend kunnen worden voor 240MM aandelen of ongeveer 1.45 EUR per aandeel op voorwaarde dat het gemiddelde rendement uit het verleden de komende jaren zou aangehouden kunnen worden. Als daar een multiple van 15x op geplakt wordt, dan zou Umicore aan 22 EUR kunnen noteren.
- Waar ik mee worstel is de vraag of het investeringsritme de komende jaren hoog moet blijven om de revenues op peil te kunnen houden, dan wel dat er op een bepaald moment de vruchten van de huidige investeringen geplukt zullen kunnen worden. Als de investeringen hoog zouden blijven en/of het rendement op de investeringen laag, dan zou de FCF mischien gemiddeld maar 100MM per jaar kunnen zijn, verdeeld over 240MM aandelen en met een multiple van 15x, dan zou de koers maar 6.25 EUR mogen zijn.
UMI noteert vandaag ongeveer in het midden van deze hele brede range. Zeggen dat de nabije toekomst van de beurskoers van het aandeel Umicore onzeker is, is - denk ik - een open deur intrappen.
Werkkapitaal; inflow dankzij forse daling van PGM-prijzen het laatste jaar. Langs de ene kant negatief omdat dit wil zeggen minder winsten voor recycling, langs de andere kant positief voor verlaging van het werkkapitaal en dus kaspositie. Indien de brandstofmotor effectief uitgefaseerd wordt, zal dit werkkapitaal nog fors verminderen, maar uiteraard ook de winsten bij catalysis. De nettoschuld zou dus in dit geval fors moeten dalen. Ze anticiperen reeds op een terugval via herstructureringen.
Maar op dit moment wint de hybride terug aan belangstelling, in dat scenario is catalysis zeer goed geplaatst. De ROCE van Catalysis is overigens fors gestegen de laatste 10jaar, door een combo van minder investeringen & technologisch leiderschap in benzine katalysatoren.
Het negatieve scenario waar de markt op dit moment in gelooft is de uitfasering van ICE & dus einde van Catalysis (uitgezonderd fuel cells) & het doorzetten van LFP ten koste van NMC. Dat zou het meest negatieve scenario zijn voor Umicore.
Daarnaast is het afwachten op nieuwe ontwikkelingen in RBM. Als men solid state, HLM, NMX verder kan ontwikkelen, kan de balans weer richting NMC overslaan ipv LFP. Verder is er nog de verdere integratie van Cell to pack/Chassis die bij NMC veel minder ver staat dan bij LFP, daar is imo nog veel vooruitgang te boeken die LFP al achter de rug heeft. Overal lees je dat Umicore op de foute technologie gewed zou hebben, maar die race is imo nog niet gelopen (dat zei men in 2018 ook over LFP trouwens). De grote technologische sprongenA bij LFP lijken mij nu ook achter de rug.
Ik vind de huidige EV's nog steeds veel te log/zwaar. Dat moet nog steeds opgelost worden & lijkt niet te kunnen met LFP.
In BE/VL is men achter de schermen overigens al bezig om een nieuw belastingmodel te ontwikkelen; EV's gaan dan in de toekomst hoogst waarschijnlijk belast worden op gewicht & pk's. In NL wordt gewicht ook een belangrijke factor vanaf 2025 of 2026.
Jij durft.reteiP schreef: ↑8 augustus 2024, 10:59Ik koop vandaag net bijOrakel van Brakel schreef: ↑8 augustus 2024, 09:40 Ik heb mijn laatste Umicores verkocht. Dat is er eentje om snel te vergeten.
Ik zou denken aan een overname aan deze koersen.
Ik had al Umicore in 2011 maar ben er ooit volledig uit geweest, nu terug een positie die uit 3 schijven is opgebouwd. Eerste aankoop, aankoop via geschreven put en de derde schijf vandaag.
Dat hangt van vele factoren af, vooral de prestatie fundamenteel van Umicore en de prestatie van het aandeel zelf natuurlijk.
Zie sig, ik balanceer gewoon mijn asset allocatie. Ik koop de posities bij die volgens mij het grootste potentieel hebben en/of goede kwaliteitsfundamentals. Uiteraard was Umicore een zeer kleine positie in mijn portefeuille en is dat nog steeds. (<2%)
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash