Valutadiversificatie
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: Valutadiversificatie
Denk dat USD nog tijd sterker wordt, tenzij natuurlijk de oorlog stopt.pmu schreef: ↑15 oktober 2022, 16:10Bedankt voor jullie antwoorden. Mijn vraag was eerder abstract/algemeen bedoeld, want op dit moment is de euro/dollar-koers inderdaad al dusdanig geëvolueerd dat het behoorlijk risicovol zou zijn nu nog euro's te wisselen naar dollars (al bestaan er uiteraard ook andere valuta).vortex schreef: ↑15 oktober 2022, 13:49 Bestaat die 'stabiele' portefeuille toevallig uit de hier ooit zwaar gepromote 40/60 IEAG/IWDA boglehead mix? Wel dan ben je reeds gediversifieerd in niet euro munt, zo is IWDA is ruim 60% dollar gerelateerd, terwijl IEAG dan weer overwegend euro is. Het effect van die dollars in IWDA is goed te zien, het verlies in euro valt tot nu toe goed mee, het effect van stijgende rente is dan weer goed te zien in IEAG![]()
Een beetje laat om met een verzwakte euro in vreemde munt te stappen, om maar een tegenargument te noemen.
Wat bedoel je met dat valuta argument?
-Voor beleggingen in bv dollar aandelen is verstandig om een dollar rekening te hebben om steeds wisselkosten te vermijden.
-Voor aankopen van goederen heb je uiteraard euro's nodig, maar daarom hoef je je niet te beperken tot euro beleggingen. In tegendeel zelfs, de verzwakte euro maakt dat zaken aangekocht in bv dollar duurder worden, een deel van dat koopkracht verlies valt te compenseren door dollars te hebben.
Als je echter, zoals mijzelf, een behoorlijke hoeveelheid cash dient aan te houden, zit je typisch voor een zeer groot deel van je vermogen in euro. Mijn bedenking was het tweede argument van Vortex: dat de typische filosofie van "extra volatiliteit want in een andere valuta dan die van je thuisland" vooral geldt in nominale termen, maar niet in koopkrachttermen, doordat de goederen die je koopt vaak geïmporteerd worden. In dat opzicht vraag ik mij af of je vermogen in koopkrachttermen niet stabieler zou zijn door verscheidene valuta aan te houden. De euro is niet de Turkse lira (daar zouden mensen erg blij geweest als ze een vijftal jaren geleden een dollarrekening hadden), maar hetzelfde mechanishe kan wel spelen.
-
- Verbannen Gebruiker
Mijn rekening bij Bolero is er nu.
Ik had er niet aan gedacht maar er is geen bankrekening bij. Dus wat extra moeite om geld erop te krijgen. En om ooit weer geld weg te halen.
Had ik het op voorhand geweten, dan had ik mijn Saxo rekening als tegenrekening gegeven. Gemakkelijk om USD en EUR overschrijvingen te doen (ja ja, er is iets goeds aan Saxo).
Nu ja, ervaring maakt een mens slimmer.
Gelukkig iets anders toevallig gezien: terugbetaling van coupons, dividenden, hoofdsom obligaties staat default op EUR, en niet in oorspronkelijke munt. Ik heb het direct aangepast.
Goede tip inderdaad!huisjetuintjefiets schreef: ↑17 oktober 2022, 17:29Mijn rekening bij Bolero is er nu.
Ik had er niet aan gedacht maar er is geen bankrekening bij. Dus wat extra moeite om geld erop te krijgen. En om ooit weer geld weg te halen.
Had ik het op voorhand geweten, dan had ik mijn Saxo rekening als tegenrekening gegeven. Gemakkelijk om USD en EUR overschrijvingen te doen (ja ja, er is iets goeds aan Saxo).
Gelukkig iets anders toevallig gezien: terugbetaling van coupons, dividenden, hoofdsom obligaties staat default op EUR, en niet in oorspronkelijke munt. Ik heb het direct aangepast.
Inkomende overschrijvingen in vreemde valuta lukken alleszins wel, maar uitgaande overschrijvingen kunnen helaas enkel in EUR.
-
- Verbannen Gebruiker
Bolero aanvaardt tot twee tegenrekening. Via instellingen kan je uw Saxo rekening nog toevoegen. Die tweede tegenrekening kan je ook later aanpassen.huisjetuintjefiets schreef: ↑17 oktober 2022, 17:29Mijn rekening bij Bolero is er nu.
Voor deviezen moet je wel eerst de deviezenenrekening aanmaken via "Rekeningen", anders wordt het terug naar EUR omgezet. Bij stortingen in vreemde munten moet je wel uw mededeling als tekst opgeven. Meestal worden die binnen 1 à 2 dagen in uw profiel opgeladen.
Ook bij aankopen moet je steeds zelf de deviezen-rekening aanduiden.
-
- Verbannen Gebruiker
Als je spreekt over een storting van buitenlandse valuta is het niet nodig om eerst een rekening in die valuta aan te maken. Bolero doet dat automatisch bij storting; Ik heb dat enkele maanden geleden nagevraagd en mijn storting is correct verlopen (via internationale overschrijving met vermelding van persoonlijke gestructureerde mededeling).
-
- Verbannen Gebruiker
Ik probeer ook obligaties aan te kopen bij Medirect.
Vorige week een order ingebracht. Je kunt nergens zien of een order is uitgevoerd. Blijkbaar was order niet doorgegaan ondanks dat beurskoers onder limiet gegaan was.
Gisteren weer 2 aankooporders voor obligaties. Beurskoers is voor beiden onder mijn limiet gegaan. Maar ze staan nog steeds onder Lopende Orders, zonder indicatie van de status.
Je kunt blijkbaar ook nergens zien welke orders je ooit hebt ingebracht.
6 dagen geleden al een bericht gestuurd aan Medirect hoe ik de status van order kan zien. Bericht in de beveiligde website.
Na 6 dagen nog geen enkele reactie. Is het normaal bij MeDirect om geen antwoord te krijgen?
Vorige week een order ingebracht. Je kunt nergens zien of een order is uitgevoerd. Blijkbaar was order niet doorgegaan ondanks dat beurskoers onder limiet gegaan was.
Gisteren weer 2 aankooporders voor obligaties. Beurskoers is voor beiden onder mijn limiet gegaan. Maar ze staan nog steeds onder Lopende Orders, zonder indicatie van de status.
Je kunt blijkbaar ook nergens zien welke orders je ooit hebt ingebracht.
6 dagen geleden al een bericht gestuurd aan Medirect hoe ik de status van order kan zien. Bericht in de beveiligde website.
Na 6 dagen nog geen enkele reactie. Is het normaal bij MeDirect om geen antwoord te krijgen?
Heb je even gekeken naar het orderboek (bid/ask)? Indien er geen tegenpartij is op het moment van je order tegen je opgegeven limietprijs, kan de order niet uitgevoerd worden.huisjetuintjefiets schreef: ↑20 oktober 2022, 09:56 Ik probeer ook obligaties aan te kopen bij Medirect.
-
- Verbannen Gebruiker
Ik kon zien dat er uitgevoerde transacties waren op de beurs onder mijn limietkoers tijdens de dag van mijn orders. Dit is al 3 keer voorgevallen bij MeDirect orders. Bij mijn gegevens in MeDirect is daar niets meer van terug te vinden. Zelfs mijn ingevoerde orders zijn weg. Ik kan dus niets controleren of bewijzen. Bij DB heb je een PDF per ingevoerd order, en je ziet de status in bijna real-time.
-
- Verbannen Gebruiker
Ik heb bij Bolero de volgende obligaties orders ingebracht, in EUR en USD.
Bij andere banken heb ik AAA en gelijkwaardig: US Treasuries, EIB, ADB, KWF, IADB.
USD
APPLE INC 21-28 1,2%
AMAZON.COM INC 20-27 1,2%
JOHNSON&JOHNSON 20-30 1,3%
COCA-COLA 20-28 1%
ALPHABET INC 20-27 0,8%
TOYOTA MOTOR CORP 21-24 0,681%
VISA 20-27 0,75%
EUR
DEUTSCHE BAHN FI 16-28 0,625% 26/09
LUXEMBOURG 19-26 0% 13/11 REGS
DEUTSCHE TELE.19-27 0,5% 05/07 REGS
POLAND 15-27 0,875% 10/05
DEUTSCHE POST AG 20-26 0,375% 20/05
BMW FINAN19-27 0,375% 24/09MTN REGS
SIEMENS FINANCIER.19-29 0,125%05/09
VOLKSWAGEN LEASING 0% GTD SNR 19/07/24 EUR1000 (VWLC)
Bij andere banken heb ik AAA en gelijkwaardig: US Treasuries, EIB, ADB, KWF, IADB.
USD
APPLE INC 21-28 1,2%
COCA-COLA 20-28 1%
ALPHABET INC 20-27 0,8%
VISA 20-27 0,75%
EUR
Toevallig ook een order ingebracht voor VOLKSWAGEN LEASING 0% GTD SNR 19/07/24 EUR1000 (VWLC) - wel nog niet gevuld geraakt.huisjetuintjefiets schreef: ↑3 november 2022, 14:29 Ik heb bij Bolero de volgende obligaties orders ingebracht, in EUR en USD.
USD
APPLE INC 21-28 1,2%
COCA-COLA 20-28 1%
ALPHABET INC 20-27 0,8%
VISA 20-27 0,75%
EUR
-
- Verbannen Gebruiker
Great minds think alike :-)
De volumes kunnen inderdaad soms een probleem zijn. Van mijn orders bij Bolero is het het enige dat is uitgevoerd (2 weken geleden ongeveer).
De andere orders staan nog open, maar ik heb de limiet "optimistisch" gezet. Ik hoop op lagere koersen. De EUR koersen zijn hoger gegaan de voorbije weken: mijn limieten zijn meer dan 1% lager. Mijn USD orders zijn van vandaag, ik heb de limieten een 0,5% - 1% onder de laatste koers gezet, of minder.
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 3 november 2022, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Hier ook een tijdje geleden deze obligatie aangekocht - wat een toeval. Toen tegen de koers van 93,82, wat in mijn geval kwam op een nettorendement na kosten van 3,505%.
-
- Verbannen Gebruiker
Wie een gokje wil wagen in EUR: VGP obligatie tot 2027 en tot 2030 brengen 10,4% en 11% op.