Van energieleverancier veranderen of niet
Re: Van energieleverancier veranderen of niet
Laat ons hopen

Veel leveranciers geven een korting voor nieuwe klanten het eerste jaar.
Nu vraag ik me af wat de definitie is van nieuwe klant.
Als je in het verleden klant geweest bent, nu bij een andere leverancier zit en terug klant wordt, wordt je dan beschouwd als nieuwe klant? En hoeveel tijd moet er tussen zitten?
Op welke basis wordt de klant gedefinieerd? Naam? Adres? EAN nr van de meter?
Combinatie?
Ik heb even in algemene voorwaarden aan het kijken geweest (Luminus), maar niks van terug gevonden.
Iemand een idee?
Nu vraag ik me af wat de definitie is van nieuwe klant.
Als je in het verleden klant geweest bent, nu bij een andere leverancier zit en terug klant wordt, wordt je dan beschouwd als nieuwe klant? En hoeveel tijd moet er tussen zitten?
Op welke basis wordt de klant gedefinieerd? Naam? Adres? EAN nr van de meter?
Combinatie?
Ik heb even in algemene voorwaarden aan het kijken geweest (Luminus), maar niks van terug gevonden.
Iemand een idee?
En, heb jij hier vandaag speciaal een nieuw account geopend om zulke zever te komen vertellenSvenMannaerts schreef:Mijn buurman heeft 100% groene elektriciteit, ikzelf niet via electrabel. Nu vind ik dat er wel degelijk een verschil is in die elektriciteit zelf. Ik heb bijvoorbeeld een electrische haagschaar dewelke ik soms uitleen aan hen, en het valt op dat die machine bij hén veel minder lawaai maakt als bij mij. Ook een oude radio is bij mij vol storingen, en bij hen kraakzuiver.Ik overweeg daarom ook over te stappen naar ecopower ook al is die duurder. Ik dacht dat electriciteit overal hetzelfde was, maar blijkbaar niet.

Oh, neen: ook nog een paar zeverberichten elders, zie ik. Proficiat !
Door groepsaankoop ben ik van Electrabel naar Eni overgeschakeld. Simulatie toonde aan dat dit 15% voordeliger zou zijn.
Nu heeft Eni mij een voorschotfactuur voorgesteld dat 55% hoger ligt dan wat ik vorig jaar betaalde. Bij Electrabel kon ik vroeger het voorschotfactuur volledig vrij kiezen, bij Eni dus niet. Ik heb het wel iets naar beneden kunnen bijstellen, maar wel niet helemaal naar wat ik in gedachten had. Spijtig.
De eerste afrekening is binnen 4 maanden. Dan wil men de cijfers opnieuw bekijken.
Nu heeft Eni mij een voorschotfactuur voorgesteld dat 55% hoger ligt dan wat ik vorig jaar betaalde. Bij Electrabel kon ik vroeger het voorschotfactuur volledig vrij kiezen, bij Eni dus niet. Ik heb het wel iets naar beneden kunnen bijstellen, maar wel niet helemaal naar wat ik in gedachten had. Spijtig.
De eerste afrekening is binnen 4 maanden. Dan wil men de cijfers opnieuw bekijken.
Pukkie: Contacteerde je ze al om dit te vragen? Want 55% hoger voorschot is de moeite!
Ik zou binnen een maand of 2 (bij afrekening) weg willen van lampiris, want volgens vreg zijn ze echt niet meer goedkoop (ondanks mijn lampiriscoop).
Ben wel benieuwd naar hun antwoord.
Ik zou binnen een maand of 2 (bij afrekening) weg willen van lampiris, want volgens vreg zijn ze echt niet meer goedkoop (ondanks mijn lampiriscoop).
Ben wel benieuwd naar hun antwoord.
Pukkie, ik vermoed dat ze dit doen, omdat de kosten zowieso zullen stijgen.
Gratis elektriciteit die wegvalt, BTW verlaging die wegvalt, turteltaks, etc etc
Nu, je mag niet de voorschotten vergelijken, maar de volledige afrekening.
Als je teveel betaald hebt in je voorschotten, trek je het terug. Betaalde je te weinig voorschot, leg je op bij de afrekening. Enkel is het eerste geval een beter gevoel dan het tweede.
Gratis elektriciteit die wegvalt, BTW verlaging die wegvalt, turteltaks, etc etc
Nu, je mag niet de voorschotten vergelijken, maar de volledige afrekening.
Als je teveel betaald hebt in je voorschotten, trek je het terug. Betaalde je te weinig voorschot, leg je op bij de afrekening. Enkel is het eerste geval een beter gevoel dan het tweede.
@ hansv : Ik heb via hun site het bedrag beperkt kunnen bijstellen. Heb hen daarover ook een mail gestuurd en mijn beweegredenen gegeven. Hun (snelle) reply was dat de afrekening reeds over 4 maanden gebeurt en het nu ook wintermaanden zijn ...
Mijn opmerking, dat ik van elektrische vloerverwarming ben overgestapt naar een (hout gestookte) finoven, liet hun Siberisch koud ! Pffff.
Mijn opmerking, dat ik van elektrische vloerverwarming ben overgestapt naar een (hout gestookte) finoven, liet hun Siberisch koud ! Pffff.

@ anonymous: Mijn voorschotfactuur werd in september reeds aangepast nav de btw stijging.
1) Volgens simulatie zou ik 15% besparen tov Electrabel.
2) Mijn verbruik "exclusief nacht" daalt elke wintermaand met meer dan 1000 kwh tov vorig jaar. ( - 70%)
Maar ik weet ook wel dat ik door de nieuwe regelgeving nominaal niet veel zal besparen. Als ik toch meer betaal dan vorig jaar overweeg ik een groepsaankoop van Tesla-batterijen te organiseren!
1) Volgens simulatie zou ik 15% besparen tov Electrabel.
2) Mijn verbruik "exclusief nacht" daalt elke wintermaand met meer dan 1000 kwh tov vorig jaar. ( - 70%)
Maar ik weet ook wel dat ik door de nieuwe regelgeving nominaal niet veel zal besparen. Als ik toch meer betaal dan vorig jaar overweeg ik een groepsaankoop van Tesla-batterijen te organiseren!

Door de groepsaankoop van iChoosr ben ik overgestapt naar Lampiris, enkel voor gas.
In hun voorstel van oktober 2015 staat : aardgasprijs 2,41 c€/kWh (incl btw)
In de details van het 1ste voorschotfaktuur van januari 2016 (die ik nu pas analyseer) staat : aardgasprijs 2,5699 c€/kWh (excl btw) dus 3,1095 (incl btw)
Dit is 29% meer dan het aanbod van 4 maanden geleden.
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de aardgasprijs de laatste maanden met 29% zijn gestegen, of zie ik dit verkeerd ?
mvg,
btw : Het voorschot aanpassen via MyLampiris zoals er in de FAQ staat geschreven, onvindbaar.
In de details van het 1ste voorschotfaktuur van januari 2016 (die ik nu pas analyseer) staat : aardgasprijs 2,5699 c€/kWh (excl btw) dus 3,1095 (incl btw)
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de aardgasprijs de laatste maanden met 29% zijn gestegen, of zie ik dit verkeerd ?
mvg,
btw : Het voorschot aanpassen via MyLampiris zoals er in de FAQ staat geschreven, onvindbaar.
Integendeel, de aardgasprijs is het afgelopen jaar, en bij uitstek dit kwartaal, alleen maar gedaald: http://www.creg.be/nl/tarifparamg4.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Normaal staat er in je contract voor variabele aardgasprijs een formule TTF103+x of iets dergelijks, en kan je de prijs zelf narekenen ifv de markt-parameter.
Normaal staat er in je contract voor variabele aardgasprijs een formule TTF103+x of iets dergelijks, en kan je de prijs zelf narekenen ifv de markt-parameter.
Ik vertrouw die groepsaankopen voor geen haar!iejoor schreef:Door de groepsaankoop van iChoosr ben ik overgestapt naar Lampiris, enkel voor gas.
mvg,
kijk eens op je afrekeningsfactuur. Ik heb zo elektriciteit via een groepsaankoop, en op de jaarlijkse afrekening staat een extra lijn "korting groepsaankoop".
Hier komen leurders van ENI aan de deur met het schrikwekkende bericht dat de stroomprijzen geweldig gaan stijgen en dat zij een contract kunnen maken met een prijsgarantie voor 3 jaar.
Als ik hen vertelde dat de echte energieprijs maar een kleine fractie van de factuur is, en het overgrote deel (gelijk voor iedereen) voor de overheid en de netbeheerder is, zijn ze met rode wangen verdwenen.
Als ik hen vertelde dat de echte energieprijs maar een kleine fractie van de factuur is, en het overgrote deel (gelijk voor iedereen) voor de overheid en de netbeheerder is, zijn ze met rode wangen verdwenen.
Ben vorig jaar met de groepsaankoop van Testaankoop overgestapt van Eneco naar Elegant.
Allemaal vlot geregeld.
elegant kwam dan met het voorstel om deze tarieven voor de volgende drie jaren te blokkeren.
Echter zaten ze opnieuw in de poule van Testaankoop voor een nieuwe groepsaankoop met veel goedkopere (maar variabele) tarieven.
Toen ik vroeg of ze mij niet gewoon die nieuwe groepstarieven konden geven kon dit niet.
Heb dus opnieuw moeten inschrijven via TA en ben dan overgezet van Elegant (tarief TA 2014) naar Elegant (tarief TA nov 2015)
Beetje onnozel wel, maar wederom heel vlot verlopen en pak goedkoper weer.
Allemaal vlot geregeld.
elegant kwam dan met het voorstel om deze tarieven voor de volgende drie jaren te blokkeren.
Echter zaten ze opnieuw in de poule van Testaankoop voor een nieuwe groepsaankoop met veel goedkopere (maar variabele) tarieven.
Toen ik vroeg of ze mij niet gewoon die nieuwe groepstarieven konden geven kon dit niet.
Heb dus opnieuw moeten inschrijven via TA en ben dan overgezet van Elegant (tarief TA 2014) naar Elegant (tarief TA nov 2015)
Beetje onnozel wel, maar wederom heel vlot verlopen en pak goedkoper weer.
Ik heb zo eens een jaartje gratis elektricteit gehad. Er was ook zo'n leurder aan de deur gekomen. Ik heb hun voorstel getekend en mij na een week beroepen op de verkoop op afstand en een aangetekend schrijven gestuurd. Ik hoorde daar niets meer van tot ik plots een factuur kreeg voor levering elektriciteit. Na enkele telefoontjes bleek dat ze mij toch klant hadden gemaakt en dat ik niet meer kon terug geschakeld worden naar mijn vorige leverancier, dat ik een jaar klant moest blijven. Vervolgens heb ik een fax van een paar bladzijden gestuurd met in het vetjes de woorden oplichting, burgerlijke partijstelling, rechtszaak, geen euro betalen, enz. Tien minuten later had ik al telefoon met de melding dat het een grote vergissing was, maar dat ik nu inderdaad een jaar vast zat maar niets ging moeten betalen voor dat ganse jaar, dat zijn alle kosten op hen zouden nemen en dit zouden bevestigen per fax. Ik heb dan toch nog een paar keer een factuur gekregen maar na hen fijntjes te wijzen op het afgesprokene heb ik dat ganse jaar geen rekening moeten betalen.pevepe schreef:Hier komen leurders van ENI aan de deur met het schrikwekkende bericht dat de stroomprijzen geweldig gaan stijgen en dat zij een contract kunnen maken met een prijsgarantie voor 3 jaar.