Vanaf wanneer heb je recht op een dividend?
TIP
Vanaf wanneer heb je recht op een dividend?
Ik krijg regelmatig deze vraag, echter ikzelf weet hier niet genoeg van. Wanneer voldoe je aan de voorwaarden om een dividend te krijgen.
Bv. De jaarlijkse algemene aandeelhoudersvergadering (voor de jaarresultaat) vindt plaats op 4 maart (daar waar het dividend wordt vastgelegd) en de uitbetalingsdatum van het dividend ligt 13 mei.
Kan iemand hier antwoord op geven?
Bv. De jaarlijkse algemene aandeelhoudersvergadering (voor de jaarresultaat) vindt plaats op 4 maart (daar waar het dividend wordt vastgelegd) en de uitbetalingsdatum van het dividend ligt 13 mei.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Re: Vanaf wanneer heb je recht op een dividend?
Dat is dus afhankelijk van de "ex dividend" datum.
Wie het aandeel in het bezit heeft op de dag voor de ex-dividend datum, heeft recht op het dividend. Als je het aandeel koopt op de ex-dividend datum, heb je geen recht op dividend voor het voorbije jaar.
De ex-dividend datum wordt vooraf bekend gemaakt.
Wie het aandeel in het bezit heeft op de dag voor de ex-dividend datum, heeft recht op het dividend. Als je het aandeel koopt op de ex-dividend datum, heb je geen recht op dividend voor het voorbije jaar.
De ex-dividend datum wordt vooraf bekend gemaakt.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Je hebt dus wel recht op het dividend als je het aandeel 1 dag voor de ex dividend datum koopt?
vaganzza[at]spaargids[punt]be
ja, inderdaad.Vaganzza schreef:Je hebt dus wel recht op het dividend als je het aandeel 1 dag voor de ex dividend datum koopt?
Je moet wel rekening houden dat de koers meestal sterk stijgt naarmate de dividend datum nadert, en dat op de ex-dividend datum het aandeel meestal evenveel zakt als de dividendwaarde. Dus geen gratis lunch door snel even te kopen en verkopen, maar de ervaren dividendjager weet de juiste aandelen te kiezen waarmee er toch winst mee te halen valt.
- disterminator
- Hero Member

- Contacteer:
Correct wat robokat zegt. Hou er ook wel rekening mee dat ex-dividend date en de uitbetalingsdatum soms ver uiteen kunnen liggen (meestal slechts drie dagen verschil, maar uitzonderlijk ook enkele weken tussen)Vaganzza schreef:
op de meeste beurs gerelateerde websites (bvb http://www.trivano.com/nl/aandeel/241/dividenden/) vind je per aandeel meestal de normale dividend-datums...Of op de websites van de bedrijven zelf (bij investor relations meestal)
uit wat ik tot nu toe opgestoken heb van de beurs, zijn dit de normale dividenden. Anders zit het met het uitzonderlijke interim-dividend: ik dacht niet dat deze datums op voorhand werden meegedeeld
correct me if i'm wrong...
uit wat ik tot nu toe opgestoken heb van de beurs, zijn dit de normale dividenden. Anders zit het met het uitzonderlijke interim-dividend: ik dacht niet dat deze datums op voorhand werden meegedeeld
Klopt volledig.Dit zogezegd om de trouwe aandeelhouders te belonen.tZetZefLy schreef:op de meeste beurs gerelateerde websites (bvb http://www.trivano.com/nl/aandeel/241/dividenden/) vind je per aandeel meestal de normale dividend-datums...Of op de websites van de bedrijven zelf (bij investor relations meestal)