Vanaf welk bedrag mag je jezelf rijk noemen?
Re: Vanaf welk bedrag mag je jezelf rijk noemen?
Als je bijna geen inkomsten hebt, zijn die bijdragen als "ingeschrevene" minimaal. Misschien heeft hij zelfs recht op een verhoogde tegemoetkoming voor ziektekosten.
Bij mijn weten moet je voor in aanmerking te komen op werkloosheidsvergoeding een " outplacementbegeleiding " volgen.. ( herstructurering in uw situatie )
De werknemer van zijn kant kan gesanctioneerd worden in het kader van de werkloosheidsreglementering als hij weigert mee te werken aan of in te gaan op een outplacementbegeleiding georganiseerd door de werkgever.
Dit is onder meer het geval indien hij geen outplacementbegeleiding vraagt waar hij recht op heeft.
Ter herinnering wijzen we er nog op dat wanneer de werkgever nalaat outplacement aan te bieden, de werknemer in principe verplicht is de outplacementbegeleiding zelf aan te vragen.
De werknemer van zijn kant kan gesanctioneerd worden in het kader van de werkloosheidsreglementering als hij weigert mee te werken aan of in te gaan op een outplacementbegeleiding georganiseerd door de werkgever.
Dit is onder meer het geval indien hij geen outplacementbegeleiding vraagt waar hij recht op heeft.
Ter herinnering wijzen we er nog op dat wanneer de werkgever nalaat outplacement aan te bieden, de werknemer in principe verplicht is de outplacementbegeleiding zelf aan te vragen.
ik zit momenteel inderdaad ook nog met dat outplacement gedoe. Nog één van de redenen waarom ik er volledig mee wil stoppen. Sommige mensen hebben daar missschien wel baat bij maar ik erger me vooral aan die betutteling. Ik ben bijna 60 en weet ondertussen zelf al wat mijn sterke en zwakke punten zijn en hoe ik een cv'ke moet opstellen.
Als je niet werkt, en als er dus niet betaald wordt, moet je het normaal zelf betalen; ongeveer 750 EUR per trimester volgens andere posts op dit forum.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Je hebt er goed over nagedacht. Je kan het je financieel permitteren om geen werkzoekende te zijn. Over drie jaar, je vervroegd pensioen, zal je nog dan 450.000 € spaargeld hebben, en vanaf dan dekt je pensioen je uitgaven.Jeroen59 schreef: ↑26 augustus 2021, 18:54 Ik ben waarschijnlijk nog van de oude stempel (heb nog nooit gedopt) en vrees dat ik het gevoel zou hebben om een profiteur te zijn. Anderzijds , al wat ik nu nog aan werkloosheidsuitkeringen ontvang van de Belgische staat vloeit na mijn overlijden voor 2/3 terug naar de Vlaamse gemeenschap via de successierechten die mijn neefjes zullen moeten betalen :-). Ik krijg het nu reeds op mijn heupen van al die vacatures en opdrachtjes die ik van de VDAB ontvang en de interiim kantoren die in mij de ideale kandidaat zien en wil alleen maar gerust gelaten worden en genieten van het laatste ,hopelijke gezonde , kwart van mijn leven. Als alleenstaande heb ik overigens al ruimschoots mijn deel aan de belastingen afgestaan.
Zoals je zelf stelt, het heeft geen zin alles op te potten, je gaat het niet meenemen in je graf. Een mooie reis kan er zeker vanaf.
Geen werkzoekende zijn geeft je rust, en je hebt dan voor jezelf niet het gevoel te leven op de kap van de staat. Da’s een keuze waar ik persoonlijk veel respect voor heb.
NB inderdaad zorgen dat je in orde bent met de ziekteverzekering.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Klopt, het kan zelf tot 0 euro herleid worden Probleem gaat in Jeroen zijn geval zijn dat de RSZ en de fiscus er zal van uitgaan dat hij een inkomen uit zijn vermogen en appartement krijgt, waarop hij via de personenbelasting (wellicht minimaal) belast zal worden. Alleen al om die miserie met aangifte en bewijslast te voorkomen kan hij best ingeschreven blijven als werkzoekende en het spel van de RVA nog wat meespelen. Ofwel ben je hier loonslaaf tot je pensioen of je profiteert/geniet van de sociale zekerheid of de staat profiteert van jouw opgebouwd vermogen, een optie waarbij je financieel neutraal bent (niks ontvangen niks betalen) tov de staat bestaat niet. Je bent als vroeg uit stapper dus min of meer gedwongen om te profiteren.
-
- Newbie
- Contacteer:
Doen ze dat zo? Ervan uitgaan dat je een inkomen hebt, terwijl je het niet hebt?
Ik speel zelf ook met de gedachte te stoppen met werken voor de pensioenleeftijd.
Ik heb inkomsten uit onroerende goederen die, volgens huidige regeling, belast worden op KI x 1.4 x index.
En geld die vandaag geen intresten oplevert.
Als je deze inkomsten simuleert op een belasting aangifte is dit niet belastbaar.
Maar zo wordt dit niet toegepast als ik u goed begrijp?
Wel in uw geval zul je slechts belast worden op de inkomsten van het onroerend goed volgens huidige regeling. Maar stel dat je voor het vervroegd stoppen een belegd kapitaal hebt dat voldoende op brengt om van te leven, in dat geval kan de fiscus dat als inkomsten aanzien en belasten. Maar wat ik eigenlijk wou zeggen is dat om recht te hebben op verlaagde RSZ bijdrage (dus minder dan die €3015 per jaar) en andere verhoogde tegemoetkoming er gekeken zal worden naar het jaarinkomen en dat bevat naast beroepsinkomsten ook de inkomsten uit roerende en onroerende goederen.Mooiuitzicht schreef: ↑27 augustus 2021, 10:11 Ik speel zelf ook met de gedachte te stoppen met werken voor de pensioenleeftijd.
Ik heb inkomsten uit onroerende goederen die, volgens huidige regeling, belast worden op KI x 1.4 x index.
En geld die vandaag geen intresten oplevert.
Als je deze inkomsten simuleert op een belasting aangifte is dit niet belastbaar.
Maar zo wordt dit niet toegepast als ik u goed begrijp?
Wat zouden ze doen al je als werkzoekende geschorst wordt? Zal je dan ook moeten betalen voor RSZ?
Ik weet dat je altijd de rest van het lopende jaar + 1 jaar in orde blijft, maar daarna als geschorste?
Ik weet dat je altijd de rest van het lopende jaar + 1 jaar in orde blijft, maar daarna als geschorste?
Wat is het nu Ludo?
Ik zal meteen antwoorden: tegenwoordig zullen ze je pesten met allerlei "begeleiding", onnozele sollicitatietraining, sollicitaties bewijzen, etc. tot je laatste dag ...
Die outplacementbegeleiding moet een werknemer altijd krijgen, de werkgever moet dat verplicht aanbieden en anders moet de werknemer er om verzoeken.
Anders heeft hij zelfs geen recht op een werkloosheidsuitkering.
Ludo vertelde geen twee tegenstrijdige dingen.
Het ene moet in orde zijn voor je het andere kan krijgen.
Ontslag omwille van medische overmacht vormt hier een uitzondering op, als ik het mij goed herinner. Maar ook daar veranderde er een en ander de laatste jaren.
Anders heeft hij zelfs geen recht op een werkloosheidsuitkering.
Ludo vertelde geen twee tegenstrijdige dingen.
Het ene moet in orde zijn voor je het andere kan krijgen.
Ontslag omwille van medische overmacht vormt hier een uitzondering op, als ik het mij goed herinner. Maar ook daar veranderde er een en ander de laatste jaren.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Het feit dat niemand hierop reageert, is mogelijks "het bewijs" dat je volledig gelijk hebt...SamBG schreef: ↑26 augustus 2021, 19:51 Geen enkele rijke zal zeggen dat ie rijk is... Weinige armen zullen toegeven dat zij arm zijn. Voor de ene is 1.000€ véél geld; voor de andere is 1.000.000€ peanuts... De ene "werkzoekend" de andere "wijnboer". Hoe rijker je je voelt hoe voorzichtiger je moet zijn. Veel "armen" willen erbij horen en leven "boven hun stand". Heel veel nijd en afgunst en ook schaamte, volgens mij; ook een beetje in de vraagstelling verwerkt. Wie zichzelf rijk noemt zal gepluimd worden... Mijn mening.
Ik beschouw me zeker niet als rijk hoor . Ik neem eens contact op met mijn ziekenfonds ivm die bijdrage voor de SZ. Je wordt in dit land blijkbaar bijna verplicht om te profiteren pff….
In een finacieel comfortabele situatie zitten is niet hetzelfde als rijk zijn.
Laatst gewijzigd door Brembos op 28 augustus 2021, 08:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Waarom moet iemand die stopt met werken ergens een inkomen van hebben ? Mag je niet gewoon een deel van je spaargeld gebruiken om levenskwaliteit te kopen ?Ik woon in mijn eigen appartement en ben voor 1/4 naakte eigenaar van het ouderlijke huis dus daar heb ik geen inkomsten van. Voor de rest staat die 500 K voorlopig op zo hoog mogelijk rentende spaarrekeningen bij 5 verschillende banken. Daar betaal ik dus ook al 15% op voor het deel boven de vrijstelling. Mijn plan was om 120 K op een spaarrekening te laten staan om de volgende 6 jaar van te leven (100 K leefgeld en 20 K voor evt RSZ bijdrages) en 380 K op een defensieve manier (alle tips welkom) te beleggen.Ik wacht met beleggen tot ik meer duidelijkheid heb ivm berekeningsbasis Sociale bijdrages.
Laatst gewijzigd door Jeroen59 op 28 augustus 2021, 09:45, 2 keer totaal gewijzigd.