Vanaf welk bedrag mag je jezelf rijk noemen?
Re: Vanaf welk bedrag mag je jezelf rijk noemen?
Ik denk als je 64-65 bent met een goede gezondheid , je krijgt je pensioen en je hebt nog pakweg 200,000 euro op je spaarboek , dan ben je volgens mij al rijk ...paul schreef:
Iemand van bv 64 jaar kan het zich wel veroorloven meestal om met bv 500 000 euro te gaan rentenieren
We worden echt niet allemaal 105 . De weekend kranten staan vol met " jong " gestorven mensen .
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
En als het de komende decennia één keer mis gaat is het met ons allemaal gedaan. Nu al is een groot deel van de voedselketen besmet en dus kankerverwekkend. Vis eten uit de Stille Oceaan kunnen we nu al vergeten, hoe lang nog eer het de Atlantische Oceaan heeft bereikt? Dan kunnen ze die statistieken (waar sommigen hier mee dwepen) dat de komende generatie allemaal 100 gaat worden steken waar geen zonlicht komt. Wat ben je dan met rijkdom?
Dan kunnen de draden misschien beter samengevoegd worden?vlo schreef:Dit onderwerp werd al volledig uitgemolken in een thread die ikzelf al vele maanden geleden opgestart heb.
Niets nieuws onder de zon dus.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Klopt volledig, ik zie dit dagelijks in mijn vriendenkring. Ze lopen allemaal met de nieuwste smartphone, hebben allemaal een flatscreen en geven hun geld uit aan domme accessoires. En ik krijg dan het commentaar ja, gij kunt wel een appartement kopen alleen, jij moet er ook wel goed warm inzetten. Het verschil dat ik heb met hen is dat ik mij geld niet aan domme prullen uitgeef en goed heb beheert. Een vak zoals hoe beheer ik mijn geld zou standaard moeten zijn in het secundair onderwijs, want de jeugd nu wilt veel geld hebben en er niet voor werken( toch die in mijn vriendenkring).patrick1 schreef:Het grote probleem is, dat vele mensen, arm en rijk, niet met geld kunnen omgaan. Met dit grote verschil, dat de 'rijke' het zich kan veroorloven, en de arme niet.
Geef aan 100 mensen 100.000 €, en 90 % draait het er binnen de kortste tijd door.
Kijk naar armen, ze hebben geen geld, maar voor pearsings, totoeages, sigaretten, alcohol, en grote honden hebben ze wel geld.
Goed volk voor de cafe's en nachtwinkels, die leven van dat soort volk.
Wanneer ben je rijk? Ik denk dat dat voor iedereen anders is
Ik heb een links familielid die zelfs opkomt (voor de gemeenteraadsverkiezingen) voor Sp.a, en als ge tegen hem zo'n opmerkingen maakt, krijgt ge de wind van voren. Want dat is die mensen hun goed recht en belangrijk om niet in een sociaal isolement terecht te komen, etc, etc. "Het is niet omdat iemand arm is dat je hem het recht op wat troost (bvb een sigaret) of ontspanning (bvb smartphone) moet ontzeggen".
Ik vind dat dikken bull.
Mijn ouders waren onderwijzers. In de vakanties gingen ze mee op kampen voor de leerlingen van m'n ma haar school, kosteloos, maar het was 'n gratis reis voor ons als kinderen. Voor m'n ouders was het fakken: eten maken, kinderen begeleiden, dagactiviteiten uitstippelen, avondactiviteiten rond het kampvuur,...
M'n vader gaf nog bijles na z'n uren, en in het weekend turnles in een turnkring. Allemaal om 'n centje bij te verdienen.
En inderdaad, wij hadden niet de modernste snufjes, en reden met een kleine auto. Mijn ouders zijn héél laag begonnen, hebben gewroet en gespaard, tot hun 50e. Nu zijn ze beiden gepensioneerd en nog doen ze minder op dan ze binnen krijgen. Maar ik ben nooit "sociaal geïsoleerd" geweest.
Dan vind ik de theorie van dienen sos dikken bull zoals ik hierboven schreef. Sociaal zijn begint ook met mensen erop te wijzen dat hun (koop)gedrag gematigd kan worden.
Ik vind dat dikken bull.
Mijn ouders waren onderwijzers. In de vakanties gingen ze mee op kampen voor de leerlingen van m'n ma haar school, kosteloos, maar het was 'n gratis reis voor ons als kinderen. Voor m'n ouders was het fakken: eten maken, kinderen begeleiden, dagactiviteiten uitstippelen, avondactiviteiten rond het kampvuur,...
M'n vader gaf nog bijles na z'n uren, en in het weekend turnles in een turnkring. Allemaal om 'n centje bij te verdienen.
En inderdaad, wij hadden niet de modernste snufjes, en reden met een kleine auto. Mijn ouders zijn héél laag begonnen, hebben gewroet en gespaard, tot hun 50e. Nu zijn ze beiden gepensioneerd en nog doen ze minder op dan ze binnen krijgen. Maar ik ben nooit "sociaal geïsoleerd" geweest.
Dan vind ik de theorie van dienen sos dikken bull zoals ik hierboven schreef. Sociaal zijn begint ook met mensen erop te wijzen dat hun (koop)gedrag gematigd kan worden.
vlo schreef:Dit onderwerp werd al volledig uitgemolken in een thread die ikzelf al vele maanden geleden opgestart heb.
Niets nieuws onder de zon dus.
Graag wat meer fantasie...
soms zijn covers beter dan het origineel.
Sommigen, met twee linkse handen, die s' avonds met een pak chips en een fles Cola naar hun favoriete soap op TV liggen te gapen, zeggen tegen mij, gij hebt toch geluk he, mooi appartement, mooie auto, al uw eigendommen.
Ik zeg dan, werk er voor, er zijn meer dan 20.000 vacatures vrij voor poetsvrouw/poetsman, 10.000 vrije vacatures voor garcon in de horeca. Ga burelen kuisen als bijverdienste s 'avonds, doe weekendwerk op uw vrije zaterdag en zondag.
Dat heb ik allemaal gedaan, er voor gewroet, in plaats van met mijn luie krent in een zetel te liggen, en tijdens het weekend in een dancing te hangen.
Jaloers op een ander, maar te lui om hun achterste op te heffen, zo zijn er veel.
Ik zeg dan, werk er voor, er zijn meer dan 20.000 vacatures vrij voor poetsvrouw/poetsman, 10.000 vrije vacatures voor garcon in de horeca. Ga burelen kuisen als bijverdienste s 'avonds, doe weekendwerk op uw vrije zaterdag en zondag.
Dat heb ik allemaal gedaan, er voor gewroet, in plaats van met mijn luie krent in een zetel te liggen, en tijdens het weekend in een dancing te hangen.
Jaloers op een ander, maar te lui om hun achterste op te heffen, zo zijn er veel.
Patrick
Ik zou graag hebben dat je niet de indruk wekt dat iemand met elf euro per uur een imperium kan opbouwen door meer te werken als garcon of poetsvrouw terwijl dat voor veel mensen met twee voltijdse lonen het soms al moeilijk is om 1 woning te kopen in deze tijden Ik ben wel akkoord dat je door voorzichtig te leven en hard te werken ergens kunt geraken.
Jij was bouwkundig ingenieur als ik mij niet vergis?Dat zijn andere lonen en andere vastgoedtijden.
Tatoeages en piercings zal je bedoelen in je vorige post
Ik zou graag hebben dat je niet de indruk wekt dat iemand met elf euro per uur een imperium kan opbouwen door meer te werken als garcon of poetsvrouw terwijl dat voor veel mensen met twee voltijdse lonen het soms al moeilijk is om 1 woning te kopen in deze tijden Ik ben wel akkoord dat je door voorzichtig te leven en hard te werken ergens kunt geraken.
Jij was bouwkundig ingenieur als ik mij niet vergis?Dat zijn andere lonen en andere vastgoedtijden.
Tatoeages en piercings zal je bedoelen in je vorige post
Je werkt toch om te kunnen leven niet om rijk te worden, geld dient om uitgegeven te worden, de rest is lulkoek voor angsthazen, wat ben je met een dikke spaarboek als je dood bent. Heb wellicht minder dan 95% van de spaargidsers en voel me rijk, het kostbaarste bezit voor mij is tijd en dat heb ik nooit verspild om rijk te worden. En zoals eerder opgemerkt, in ons rijk landje mag zich zowat iedereen rijk noemen in vergelijking met een groot deel van de wereldbevolking. Amuseren jullie je maar met het tellen van julie geld, dat is pas verspilling.
Ik denk dat ik hooguit 5 a 10 minuten nodig heb om mijn geld te tellen , maar anderzijds heb ik praktisch mijn hele zondag en mijn maandag morgen verspild met berichten op Spaargids.be te lezen
Coike schreef:Ik denk dat ik hooguit 5 a 10 minuten nodig heb om mijn geld te tellen , maar anderzijds heb ik praktisch mijn hele zondag en mijn maandag morgen verspild met berichten op Spaargids.be te lezen
Op 10 minuten kan men toch wel 1200 briefjes of meer tegen 500 euro = 600 000,00 euro tellen. Toch geen miniem bedrag dat je hebt.
ik zou mezelf rijk vinden als ik geld genoeg heb om te leven van het rentenieren. Niet dat ik dat ooit zal halen, maar voor mij is dat definitie van rijk zijn. Ik heb hobby's en bezigheden genoeg, dus ik zou me niet vervelen als ik niet meer moest werken :-)
paul schreef:Coike schreef:Ik denk dat ik hooguit 5 a 10 minuten nodig heb om mijn geld te tellen , maar anderzijds heb ik praktisch mijn hele zondag en mijn maandag morgen verspild met berichten op Spaargids.be te lezen
Op 10 minuten kan men toch wel 1200 briefjes of meer tegen 500 euro = 600 000,00 euro tellen. Toch geen miniem bedrag dat je hebt.
Ik wou dat ik 10 minuten briefjes van 500 € mocht oprapen van straat, dat zijn 600 seconden.
Zoals al vaak aangegeven: zich rijk 'voelen' is een heel subjectief gegeven. Persoonlijk voel ik mij eigenlijk wel rijk, hoewel ik mij helemaal niet kan permitteren om te gaan rentenieren. Ik heb mij in heel mijn leven nog nooit zorgen moeten maken over geld, laat staan dat ik noodzakelijke uitgaven (eten, dokter, verwarming, ...) heb moeten uitstellen. Mijn spaarpot groeit gestaag aan ...
Dus ik 'voel' mij rijk, hoewel ik statistisch wellicht ergens tot de middenmoot behoor. Mocht mijn inkomen 20% of 30% dalen, ik zou nog steeds goed rondkomen, denk ik. Wellicht zou ik dan zaken moeten opgeven, zoals op reis gaan. Maar op zich zijn dat dingen die ik eigenlijk beschouw als 'buitenissige luxe': leuk, maar volledig onnodig om mij gelukkig te voelen.
Als je, zoals topicstarter, vertrekt vanuit de stelling dat je rijk bent als je meer hebt dan 75% van de Belgen, dan denk ik niet dat je echt spectaculaire cijfers gaat zien. Als je huis afbetaald is, en je hebt pakweg 300.000 of 400.000 € in portefeuille, dan zit je wellicht in die 'toplaag' van 25%. Een zeer comfortabele positie, maar niet echt 'rijk' in de zin dat de meesten het begrijpen. Ferrari's zijn dan lang nog niet aan de orde ;-)
Rijk zijn op zich interesseert mij niet echt. De meeste rijke mensen die ken (eigenlijk allemaal, als ik eens nadenk), zijn niet bepaald toonbeelden van vrolijkheid. Doorgaans zijn die aan een stuk door aan het jammeren over hoeveel ze wel tekort worden gedaan. Wellicht ken ik ook wel 'vrolijke' rijken, maar dat zijn er dan alleszins toch die niet uitpakken met hun rijkdom.
Voor mij gaat het vooral om de rust die mijn spaarpot mij geeft: er mag al heel wat fout lopen eer ik in de problemen kom.
Dus ik 'voel' mij rijk, hoewel ik statistisch wellicht ergens tot de middenmoot behoor. Mocht mijn inkomen 20% of 30% dalen, ik zou nog steeds goed rondkomen, denk ik. Wellicht zou ik dan zaken moeten opgeven, zoals op reis gaan. Maar op zich zijn dat dingen die ik eigenlijk beschouw als 'buitenissige luxe': leuk, maar volledig onnodig om mij gelukkig te voelen.
Als je, zoals topicstarter, vertrekt vanuit de stelling dat je rijk bent als je meer hebt dan 75% van de Belgen, dan denk ik niet dat je echt spectaculaire cijfers gaat zien. Als je huis afbetaald is, en je hebt pakweg 300.000 of 400.000 € in portefeuille, dan zit je wellicht in die 'toplaag' van 25%. Een zeer comfortabele positie, maar niet echt 'rijk' in de zin dat de meesten het begrijpen. Ferrari's zijn dan lang nog niet aan de orde ;-)
Rijk zijn op zich interesseert mij niet echt. De meeste rijke mensen die ken (eigenlijk allemaal, als ik eens nadenk), zijn niet bepaald toonbeelden van vrolijkheid. Doorgaans zijn die aan een stuk door aan het jammeren over hoeveel ze wel tekort worden gedaan. Wellicht ken ik ook wel 'vrolijke' rijken, maar dat zijn er dan alleszins toch die niet uitpakken met hun rijkdom.
Voor mij gaat het vooral om de rust die mijn spaarpot mij geeft: er mag al heel wat fout lopen eer ik in de problemen kom.
Zouder daar geen (officiele) cijfers van bestaan?
ik heb hier een studie gevonden:
http://statbel.fgov.be/nl/modules/digib ... rmogen.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
maar dat zijn eigenlijk wel al verouderde cijfers.
Je kan er wel al uit afleiden dat het vermogen zeer ongelijk is verdeeld: de top 10% bezit 40% van all vermogen met een gemiddeld vermogen van 11.000.000 BEF (in 1994).
De groep tussen 80% en 90% bezat een kleine 5.000.000 BEF gemiddeld (in1994) en de groep daaronder (tussen 70% en 80%) bezat gemiddeld 3.400.000 BEF.
Als we eens kort door de bocht gaan, en we rekenen een jaarlijkse inflatie van 3%, dan zou de 75%-groep ergens op een vermogen van 150.000 € zitten. Dit is uiteraard een heel simplistische benadering.
http://statbel.fgov.be/nl/modules/digib ... rmogen.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
maar dat zijn eigenlijk wel al verouderde cijfers.
Je kan er wel al uit afleiden dat het vermogen zeer ongelijk is verdeeld: de top 10% bezit 40% van all vermogen met een gemiddeld vermogen van 11.000.000 BEF (in 1994).
De groep tussen 80% en 90% bezat een kleine 5.000.000 BEF gemiddeld (in1994) en de groep daaronder (tussen 70% en 80%) bezat gemiddeld 3.400.000 BEF.
Als we eens kort door de bocht gaan, en we rekenen een jaarlijkse inflatie van 3%, dan zou de 75%-groep ergens op een vermogen van 150.000 € zitten. Dit is uiteraard een heel simplistische benadering.