Vanaf welk bedrag mag je jezelf rijk noemen?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Vanaf welk bedrag mag je jezelf rijk noemen?
geen schrik maar gewoon menselijke psychologie.
Ben ik arm? Nee er zijn hordes mensen slechter af
Ben ik rijk? Nee er zijn hordes mensen beter af
Rijk zijn zal je nooit kunnen uitdrukken in geld. Betere graadmeter zou zijn hoeveel tijd je hebt om te doen wat je wilt doen. Voor mij ben ik -36uur per week rijk.
Ben ik arm? Nee er zijn hordes mensen slechter af
Ben ik rijk? Nee er zijn hordes mensen beter af
Rijk zijn zal je nooit kunnen uitdrukken in geld. Betere graadmeter zou zijn hoeveel tijd je hebt om te doen wat je wilt doen. Voor mij ben ik -36uur per week rijk.
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Voor mij is het simpel: ik ben rijk.
En dat geldt denk ik voor quasi iedereen op dit forum.
Aldus https://howrichami.givingwhatwecan.org/ zit ik in de top 2% rijkste van de wereldbevolking. Mijn inkomen bedragt 16 keer de globale mediaan.
Aldus https://howrichami.givingwhatwecan.org/ zit ik in de top 2% rijkste van de wereldbevolking. Mijn inkomen bedragt 16 keer de globale mediaan.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Vanaf dat je 25x je jaarlijkse uitgaven op een effectenrekening hebt. Punt.
Wat zegt inkomen over rijk zijnRGiskard schreef: ↑6 september 2021, 10:55 Voor mij is het simpel: ik ben rijk.
Wat ben je met 250 k inkomen als je ettelijke miljoenen schulden hebt
Deze gegevens zeggen niks over hoe rijk iemand is .
Dan verdiend jij 2500 netto/maand en geen kinderen .....RGiskard schreef: ↑6 september 2021, 10:55 Voor mij is het simpel: ik ben rijk.
Ayhrual schreef: ↑6 september 2021, 13:18Dan verdiend jij 2500 netto/maand en geen kinderen .....RGiskard schreef: ↑6 september 2021, 10:55 Voor mij is het simpel: ik ben rijk.
Dat zegt inderdaad niets indien je ettelijke miljoenen schulden hebt. Maar die heb ik niet.lop schreef: ↑6 september 2021, 12:41Wat zegt inkomen over rijk zijnRGiskard schreef: ↑6 september 2021, 10:55 Voor mij is het simpel: ik ben rijk.
Wat ben je met 250 k inkomen als je ettelijke miljoenen schulden hebt
Deze gegevens zeggen niks over hoe rijk iemand is .
Voor de gemiddelde wereldburger is inkomen een belangrijke (zoniet de belangrijkste) indicator voor rijkdom.
En voor ons belgen, die in de top x% van de wereld zitten, denk ik dat wij allen rijk zijn. Toch ten opzichte van de vele miljarden die met amper een paar honderd euro per maand moeten rondkomen. Ik vergelijk mezelf niet met de Bill Gates' en Warren Buffets' van deze wereld. Voor een groot deel van de wereld zijn wij de 1%.
De gemiddelde wereldburger, als hij ueberhaupt al bestaat, is niet relevant voor ons. Rijkdom is iets wat je moet zien in relatie tot de directe omgeving. En in die directe omgeving zijn er meer mensen met een hoog inkomen die arm zijn, als mensen met een karig inkomen die rijk zijn. Je moet dus wel degelijk kijken naar wat een persoon bezit. Inkomen is slechts een middel om op termijn rijkdom te bekomen, maar niet de definitie van rijkdom zelf.
Dooddoener: rijkdom is niet wat je verdient. Het is ook niet wat je uitgeeft. Het is het verschil tussen de twee.
Net geen 1%’erRGiskard schreef: ↑6 september 2021, 10:55 Voor mij is het simpel: ik ben rijk.
You are in the richest 1.1% of the global population
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Tijdens deze discussies vind ik het geestig om de volgende denkoefening te maken:
Wij zijn allemaal oneindig veel rijker in vergelijking met de meest illustere (Franse of andere) koningen uit de Middeleeuwen: wij hebben een effectieve gezondheidszorg (tanden!), we zijn grotendeels verlost van geweld en moord, we kunnen lezen en schrijven en één mens vandaag weet 1000x meer over de wereld dan zijn Middeleeuwse broeder (zelfs hedendaagse dorpsidioten à la de anti-vax'ers lijken wel genieën ivg met een Middeleeuwse hoogleraar).
Al deze dingen kon je met al het goud van de wereld niet krijgen in pakweg 1358.
Maar je moet het niet eens zo ver zoeken: we kunnen ons vandaag allemáál de dingen permitteren waar onze grootouders alleen maar van konden dromen.
Wij zijn allemaal oneindig veel rijker in vergelijking met de meest illustere (Franse of andere) koningen uit de Middeleeuwen: wij hebben een effectieve gezondheidszorg (tanden!), we zijn grotendeels verlost van geweld en moord, we kunnen lezen en schrijven en één mens vandaag weet 1000x meer over de wereld dan zijn Middeleeuwse broeder (zelfs hedendaagse dorpsidioten à la de anti-vax'ers lijken wel genieën ivg met een Middeleeuwse hoogleraar).
Al deze dingen kon je met al het goud van de wereld niet krijgen in pakweg 1358.
Maar je moet het niet eens zo ver zoeken: we kunnen ons vandaag allemáál de dingen permitteren waar onze grootouders alleen maar van konden dromen.
Jij snapt wat ik bedoeldetroglodytes schreef: ↑6 september 2021, 18:43 Tijdens deze discussies vind ik het geestig om de volgende denkoefening te maken:
Rijkdom is niet het verschil tussen wat binnenkomt en buitengaat. Rijkdom is een dak boven je hoofd, eten in de frigo, betaalbare gezondheidszorg en een sociaal vangnet. Geen oorlogen of hongersnoden, een recht op zelfbeschikking en zelfontplooiing.
Al de rest is maar gekribbel in de marge. Of je nu 10.000 of 10.000.000 hebt. Je hebt. In tegenstelling tot de overgrote meerderheid, die vooral niet heeft.
Proficiat je bent dus even rijk dan warren buffetPolled schreef: ↑6 september 2021, 18:17Net geen 1%’erRGiskard schreef: ↑6 september 2021, 10:55 Voor mij is het simpel: ik ben rijk.
You are in the richest 1.1% of the global population
Wat een grap is deze vergelijking met als enige doel geld af te troggelen voor zogezegde hulp waar we al elk jaar voor betalen via allerhande steun van de overheid . Kijk naar het rode kruis waar we elk jaar rechtstreeks of onrechtstreeks voor betalen en waar waren ze toen ze hier in Belgie nodig waren met de overstromingen ? Gelukkig hadden ze een goed excuus de gebieden waren niet bereikbaar
Nergens gaat het hier over even rijk, rijker of rijkst. Evident is warren buffet vele malen rijker dan wij allen samen.lop schreef: ↑7 september 2021, 01:11Proficiat je bent dus even rijk dan warren buffet
Wat een grap is deze vergelijking met als enige doel geld af te troggelen voor zogezegde hulp waar we al elk jaar voor betalen via allerhande steun van de overheid . Kijk naar het rode kruis waar we elk jaar rechtstreeks of onrechtstreeks voor betalen en waar waren ze toen ze hier in Belgie nodig waren met de overstromingen ? Gelukkig hadden ze een goed excuus de gebieden waren niet bereikbaar
De rest van je discours raakt echt kant noch wal, het perfecte voorbeeld van een stroman.
We betalen al voor onze belgische overheid. Dat doet er helemaal niets van af dat we nog steeds in de top x% zitten.
Daarinboven, de diensten die onze overheid levert zijn ook mede verantwoordelijk voor onze rijkdom.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Misschien is GDP per capita een goede metric om in te schatten hoe "economisch rijk" we als Belgen zijn t.o.v. de rest van de wereld ?
https://www.worldometers.info/gdp/gdp-per-capita/
https://www.worldometers.info/gdp/gdp-per-capita/
Even een korte update. Ik krijg sinds ik ingeschreven ben bij de VDAB allerlei vacatures toegestuurd maar ben daar nog niet ingegaan aangezien het me niet meer interesseert. Ik zal dus waarschijnlijk wel geschorst worden en zal dan wel van mijn kapitaaltje moeten leven tot aan mijn pensioen. Dat het kan geeft me een zekere gemoedsrust.Jeroen59 schreef: ↑25 augustus 2021, 19:25 Goede dag , mijn naam is Jeroen en ik volg al geruime tijd passief dit forum. Ik wou jullie even mijn situatie voorleggen en jullie advies/mening vragen. Ik ben 59 j (in januari 60...) en werd een tijdje geleden ontslagen (herstructurering) op mijn werk. Ik word maandelijks doorbetaald tot eind deze maand (vrijstelling van prestaties) en val normaal gezien vanaf september terug op een werkloosheidsuitkering. Aangezien ik het , na enkele maanden te hebben thuis gezeten , niet meer zie zitten om opnieuw werk te gaan zoeken en niet wil profiteren van de sociale zekerheid was ik aan het overwegen om de tijd tot aan mijn wettelijk pensioen , een goeie 6 jaar , te overbruggen met mijn eigen middelen. Door enkele financiele meevallers (oa een erfenis , notariele schenking van een kinderloze tante) en een spaarzame levensstijl heb ik momenteel een bescheiden kapitaaltje opzij staan van 500.000 euro. Ik ben bovendien in het bezit van een volledig afbetaald appartement ter waarde van € 220.000 (een identiek appartement in de blok werd 2 jaar geleden voor dit bedrag verkocht) en ben samen met mijn broer naakte medeeigenaar van het huis van mijn 90 jarige moeder dat een waarde heeft van +/- 400.000 euro. Ik ben alleenstaande en heb de laatste 8 jaar mijn uitgaven zorgvuldig in een excel file bijgehouden en kom aan gemiddelde jaarlijkse uitgaven van 16.000 euro. Ik verwacht de volgende jaren geen grote uitgaven , ik heb alles wat ik wil , en heb vorig jaar een nieuwe auto gekocht (aankoopprijs heb ik gezien dit een uitzonderlijke uitgave was niet mee gerekend bij die 16.000 euro) die ik sinds ik thuis zit nauwelijks meer gebruik . Ik ben alleenstaande , wil van de 20 gezonde jaren die me misschien nog resteren genieten en in mijn laatste hemd zitten geen zakken zeggen ze bij ons. Indien ik nu zou stoppen dan heb ik volgens mypension.be recht op een netto pensioen van 1.500 euro op mijn 66 , bij vervroegd pensioen op 63 1.600 euro en indien ik doorwerk tot 66 1.700 euro.
Achten jullie het , rekening houdende met bovenstaande , realistisch om volledig te stoppen of zitten er nog addertjes onder het gras en blijf ik toch beter ingeschreven als werkzoekende ? Indien er nog mensen zijn die in een gelijkaardige situatie zitten dan hoor ik graag hun mening en adviezen.