VAPZ en zelfstandigen
TIP
Kies voor het hoogste rendement vergelijk alle VAPZ aanbieders
VAPZ en zelfstandigen
Uit interesse heb ik mij eens verdiept in het VAPZ.
Ik viel achterover: tot 60% van de premie wordt gerecupereerd (betaald door de belastingsbetaler)
En bij DVV, waar ik mij informeerde, was de totale opbrengst niet onder de 4%/jaar de laatste 8 jaar.
Mischien weet ik niet alles maar dit lijkt mij een heel aantrekkelijk systeem. Jammer dat het enkel voor de arme zelfstandigen is.
Ik viel achterover: tot 60% van de premie wordt gerecupereerd (betaald door de belastingsbetaler)
En bij DVV, waar ik mij informeerde, was de totale opbrengst niet onder de 4%/jaar de laatste 8 jaar.
Mischien weet ik niet alles maar dit lijkt mij een heel aantrekkelijk systeem. Jammer dat het enkel voor de arme zelfstandigen is.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: VAPZ en zelfstandigen
100% van de premie wordt betaald door jou als belastingbetalende zelfstandige. Dit kan tot een maximum van goed 8% van je netto belastbaar inkomen als zelfstandige, met als absolute bovengrens 2852.88€ voor een netto belastbaar inkomen van zo'n 35000€.Lukske schreef:Uit interesse heb ik mij eens verdiept in het VAPZ.
Op dit bedrag betaal je dan geen personenbelasting (tot 50%), gemeentelijke opcentiemen (gemiddeld 3.5%) of sociale bijdragen (goed 20%), in totaal maximaal goed voor een voordeel van zo'n 2000€ voor het aanslagjaar 2012 voor de zeldzame zelfstandige die in de hoogste schaal van de personenbelasting valt, 35000€ of meer verdient en toch nog geen vennootschapsvorm heeft aangenomen.
Je weet niet alles. Een suggestie naast de reeds genoemde beperkingen. Wat gaat er bijvoorbeeld gebeuren met eindbelasting bijvoorbeeld bij uitkering?En bij DVV, waar ik mij informeerde, was de totale opbrengst niet onder de 4%/jaar de laatste 8 jaar.
Mischien weet ik niet alles maar dit lijkt mij een heel aantrekkelijk systeem.
Het gras zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel.Jammer dat het enkel voor de arme zelfstandigen is.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- Tonijnbelegger
- Hero Member
- Contacteer:
Euh nee, het is omgekeerd: dat is wat jij minder moet betalen. De belastingbetaler betaalt je niets. Als je toch iets op je rekening krijgt teruggestort, is dat wat JIJ teveel betaalt hebt bij de voorafbetalingen of de bedrijfsvoorheffing.Lukske schreef:Uit interesse heb ik mij eens verdiept in het VAPZ.
Dat lijkt een potje mierenneuken, maar het is wel hoe het er echt aan toegaat.
-
- VIP member
- Contacteer:
Vergeet ook het wettelijke pensioen niet voor zelfstandigen dat behoorlijk klein is. Deze vapz is een extra die de 'zelf'standige (twoord zegt t zelf) best opbouwt.
En uiteindelijk mag je nog altijd slechts 8% van je belastbaar loon inbrengen met een bepaald maximum. Die 'tot 60%', dat zullen er niet zoveel zijn. Enkel zij die zoals gezegd in de hoogste schaal vallen.
Enne, dit is belastingsvermindering he.
Dus als een 'arme' zelfstandige bvb 20000 belastbaar verdient mag ie zo'n 1600 vapz sparen, en dan is het 'voordeel' zijn heel wat lagere belastingsschaal.
En uiteindelijk mag je nog altijd slechts 8% van je belastbaar loon inbrengen met een bepaald maximum. Die 'tot 60%', dat zullen er niet zoveel zijn. Enkel zij die zoals gezegd in de hoogste schaal vallen.
Dus als een 'arme' zelfstandige bvb 20000 belastbaar verdient mag ie zo'n 1600 vapz sparen, en dan is het 'voordeel' zijn heel wat lagere belastingsschaal.
- Tonijnbelegger
- Hero Member
- Contacteer:
Zelf... Tot op beperkte hoogte he...reppiepeppie schreef:Vergeet ook het wettelijke pensioen niet voor zelfstandigen dat behoorlijk klein is. Deze vapz is een extra die de 'zelf'standige (twoord zegt t zelf) best opbouwt.
Moest ik de keus hebben, ik zag af van het betalen van sociale bijdragen en spaarde zelf voor mijn pensioen via VAPZ, IPT, pensioensparen en zelf sparen, maar dat mag niet. Het wettelijk pensioen lijkt me de minst interessante investering van allemaal.
-
- VIP member
- Contacteer:
Yep, idem hier. Nu, die sociale bijdragen is meer dan voor wettelijk pensioen he.
Wat ik er ook nog wil bijzeggen is dat aan 65, wanneer de VAPZ vrijkomt, de staat terug klaarstaat hoor met de hand open.
Hoeveel weet ik niet, maar t zal de ''60%'' danig afromen...
Wat ik er ook nog wil bijzeggen is dat aan 65, wanneer de VAPZ vrijkomt, de staat terug klaarstaat hoor met de hand open.
Hoeveel weet ik niet, maar t zal de ''60%'' danig afromen...
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik ben ook in de markt voor een nieuw VAPZ-contract als zelfstandige, maar ik kijk eigenlijk alleen naar de werkingskosten bij VAPZ met 2,5% gegarandeerde opbrengst.
Er zijn instapkosten per keer dat je stort, beheerskosten (vaak een % op het kapitaal zelfs), extra jaarlijkse kosten, afkoopkosten op het einde, enzovoort. Creativiteit ten top. De makelaar die mij het minste kosten kan aanrekenen, wint. En dat kunnen ze, want natuurlijk wordt er achter de schermen ook geld verdiend, als een soort onzichtbare beheerskost.
Zijn hier andere meningen of tips over?
Er zijn instapkosten per keer dat je stort, beheerskosten (vaak een % op het kapitaal zelfs), extra jaarlijkse kosten, afkoopkosten op het einde, enzovoort. Creativiteit ten top. De makelaar die mij het minste kosten kan aanrekenen, wint. En dat kunnen ze, want natuurlijk wordt er achter de schermen ook geld verdiend, als een soort onzichtbare beheerskost.
- Tonijnbelegger
- Hero Member
- Contacteer:
Gelijk heb je. 40 jaar €3000 in een VAPZ steken à 4% opbrengst, betekent per 1% instapkosten op je 65e als man €13 maandelijkse rente minder. Voor 7% van bv. Vivium zit je dus aan €92 per maand minder, levenslang. Daar kun je wat mee doen.bartgo schreef:Ik ben ook in de markt voor een nieuw VAPZ-contract als zelfstandige, maar ik kijk eigenlijk alleen naar de werkingskosten bij VAPZ met 2,5% gegarandeerde opbrengst.