Vastgoed kopen met zakenpartner of anders
TIP
Vastgoed kopen met zakenpartner of anders
Waarom ik verkies om het niet alleen te doen is omdat de ontleencapaciteit groter wordt. Hieronder 2 mogelijke scenario’s:
1/ Woning kopen met zakenpartner. Hoe regel je dat juridisch? Bv opstarten of als particulier?
2/ appartement kopen maar met huidige eigenaar overeenkomen dat er stuk achteraf wordt afgelost op 1 of andere manier. Bvb 75% kan ik al lening voor aangaan. De rest via een optie bvb. Lukt dat?
Het zijn maar ideeen.
1/ Woning kopen met zakenpartner. Hoe regel je dat juridisch? Bv opstarten of als particulier?
2/ appartement kopen maar met huidige eigenaar overeenkomen dat er stuk achteraf wordt afgelost op 1 of andere manier. Bvb 75% kan ik al lening voor aangaan. De rest via een optie bvb. Lukt dat?
Het zijn maar ideeen.
Re: Vastgoed kopen met zakenpartner of anders
Kopen met zakenpartners zou ik nooit doen, en tevens ook niet onder een BVBA, op termijn zijn er meer nadelen dan voordelen.
Als de boel in falling gaat, gaat je eigendom ermee aan.
Beter is kopen als particulier, als je nadien na 5 jaar verkoopt betaal je ook geen meerwaarde.
Koop je onder BVBA moet je nadien verkopen onder aandelen.. Het geld komt in de BVBA, wil je dat geld eruit halen, betaal je nog eens belasting en RSZ erop.
https://www.tijd.be/netto/vastgoed/een- ... 54382.html
Beter is kopen als particulier, als je nadien na 5 jaar verkoopt betaal je ook geen meerwaarde.
Koop je onder BVBA moet je nadien verkopen onder aandelen.. Het geld komt in de BVBA, wil je dat geld eruit halen, betaal je nog eens belasting en RSZ erop.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ok. Dus iets kopen als particulier met zakenpartner is dus ook niet aan te raden?
Punt 2 dat ik aanhaalde in mijn eerste post: Het gaat hier over een investeringsappartement. Bestaat er geen systeem waarbij men een soort van contract afsluit met de huidige eigenaar. Bvb. 75% van appartement twv 150.000e wordt geregeld. Ter compensatie krijgt hij nog elke maand stuk van van de verhuurprijs om die overblijvende schuld (25% van 150.000e) af te betalen.
Iets in die trend...
Punt 2 dat ik aanhaalde in mijn eerste post: Het gaat hier over een investeringsappartement. Bestaat er geen systeem waarbij men een soort van contract afsluit met de huidige eigenaar. Bvb. 75% van appartement twv 150.000e wordt geregeld. Ter compensatie krijgt hij nog elke maand stuk van van de verhuurprijs om die overblijvende schuld (25% van 150.000e) af te betalen.
Iets in die trend...
Kopen met zakenpartners is een goede manier om risico te spreiden. Dat is gezond als je de andere partij goed kent.ludo schreef: ↑2 december 2019, 00:40 Kopen met zakenpartners zou ik nooit doen, en tevens ook niet onder een BVBA, op termijn zijn er meer nadelen dan voordelen.
Zoals ik het lees zou hij graag een investeringspand kopen met een nieuwe BV. Dat is geen probleem. Alle kosten zijn aftrekbaar (dit is een voordeel tov. personenbelasting + het is niet onrealistisch dat men de huidige forfaitaire belasting ooit afschaft). De meerwaarde is op het einde van de rit belastbaar binnen de vennootschap.
Wat vooral belangrijk is in dit geval is om ervoor te zorgen dat het bedrijfspand voldoende cashflow genereert. In de huidige tijden niet altijd makkelijk want de rendementen op vastgoed liggen bijzonder laag. Dus je zal de bank moeten kunnen overtuigen zonder een persoonlijke borgstelling.
Dat is meteen het 2de voordeel.. de lening staat niet op jouw persoonlijke naam maar zit in een vennootschap. Er is persoonlijk geen aansprakelijkheid.
Hij kan u het appartement verkopen voor 75% van 150.000 met een uitgestelde betaling van €XXX per maand. Als er een lening bij een bank aan te pas komt moet u dit uiteraard ook melden bij de bank.. dan kunnen ze het geheel analyseren.investr schreef: ↑2 december 2019, 05:12 Ok. Dus iets kopen als particulier met zakenpartner is dus ook niet aan te raden?
Iets in die trend...
Contractueel kan vanalles worden neergeschreven.
De eerste 3 jaar ben je wel hoofdelijk aansprakelijk met je prive vermogen met een nieuwe Patrimonium BVBA.
BVBA oprichten kost ook geld, boekhouding,jaarrekening neerleggen enz.
Als je iets koopt, koop het dan alleen, kan het niet alleen, koop dan niets of voor minder aankoopbedrag.
Als je alleen koopt, ben je zelf de baas ervan, zonder inmenging van andere, en ben je er zelf verantwoordelijk voor. Je plukt alleen de vruchten, maar draagt ook alleen de lasten.
https://www.nn.be/nl/kapitalevragen/wat ... nnootschap
BVBA oprichten kost ook geld, boekhouding,jaarrekening neerleggen enz.
Als je iets koopt, koop het dan alleen, kan het niet alleen, koop dan niets of voor minder aankoopbedrag.
Als je alleen koopt, ben je zelf de baas ervan, zonder inmenging van andere, en ben je er zelf verantwoordelijk voor. Je plukt alleen de vruchten, maar draagt ook alleen de lasten.
https://www.nn.be/nl/kapitalevragen/wat ... nnootschap
Tja, iedereen heeft daar zijn kijk op. Bij vastgoed misschien minder relevant maar je kan ook meerwaarden realiseren via een vennootschap zonder de bijhorende belastingfactuur. Als je het eerder ziet als kleinere projecten en minder als gewoon verhuur is m.i. een vennootschap pakken beter.
Om te beginnen: alle kosten zijn aftrekbaar (notariskosten, registratiebelasting, rente). Daardoor betaal je de eerste jaren al geen belastingen op je huurinkomsten / cashflow. Als je dan dat blijft doen en blijft herinvesteren, dan bouw je wel een aanzienlijke cashflow op met bruto ipv. netto geld. (Zeker als TS een zelfstandige zou zijn die een bruto vergoeding in die vennootschap zou kunnen laten toekomen)
Ik zou persoonlijk liever een vastgoedportfolio van 20 huizen bezitten met een partner dan 10 alleen.
Om te beginnen: alle kosten zijn aftrekbaar (notariskosten, registratiebelasting, rente). Daardoor betaal je de eerste jaren al geen belastingen op je huurinkomsten / cashflow. Als je dan dat blijft doen en blijft herinvesteren, dan bouw je wel een aanzienlijke cashflow op met bruto ipv. netto geld. (Zeker als TS een zelfstandige zou zijn die een bruto vergoeding in die vennootschap zou kunnen laten toekomen)
Ik zou persoonlijk liever een vastgoedportfolio van 20 huizen bezitten met een partner dan 10 alleen.
de dag van vandaag waar het economisch niet denderend gaat,en als je weet dat er per maand meer dan 1000 falingen zijn is het niet de moment om een Patrimonium BVBA op te richten.
Mijn post was niet duidelijk denk ik. Het gaat over een pand kopen met zakenpartner om te renoveren en dan terug te verkopen. Ik werk full-time als werknemer en heb een eenmanszaak in bijberoep. Dus het gaat erom panden op te kopen, renoveren en terug verkopen. Ik heb zakenpartner nodig om voldoende kapitaal te hebben. BV goed idee of als particulier met 2 of nog anders?Roo schreef: ↑2 december 2019, 08:31Kopen met zakenpartners is een goede manier om risico te spreiden. Dat is gezond als je de andere partij goed kent.ludo schreef: ↑2 december 2019, 00:40 Kopen met zakenpartners zou ik nooit doen, en tevens ook niet onder een BVBA, op termijn zijn er meer nadelen dan voordelen.
Zoals ik het lees zou hij graag een investeringspand kopen met een nieuwe BV. Dat is geen probleem. Alle kosten zijn aftrekbaar (dit is een voordeel tov. personenbelasting + het is niet onrealistisch dat men de huidige forfaitaire belasting ooit afschaft). De meerwaarde is op het einde van de rit belastbaar binnen de vennootschap.
Wat vooral belangrijk is in dit geval is om ervoor te zorgen dat het bedrijfspand voldoende cashflow genereert. In de huidige tijden niet altijd makkelijk want de rendementen op vastgoed liggen bijzonder laag. Dus je zal de bank moeten kunnen overtuigen zonder een persoonlijke borgstelling.
Dat is meteen het 2de voordeel.. de lening staat niet op jouw persoonlijke naam maar zit in een vennootschap. Er is persoonlijk geen aansprakelijkheid.
@investr .
Ik denk dat iedereen wel begrepen heeft wat je intenties zijn of je vraag stelling., en denk dat er toch voldoende info gegeven is . Aan jou dus om het een beetje uit te spitten, en je conclusies eruit te trekken.
Ik denk dat iedereen wel begrepen heeft wat je intenties zijn of je vraag stelling., en denk dat er toch voldoende info gegeven is . Aan jou dus om het een beetje uit te spitten, en je conclusies eruit te trekken.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Enkele patronen die ik met succes heb zien toepassen in dit scenario:investr schreef: ↑2 december 2019, 20:24 Mijn post was niet duidelijk denk ik. Het gaat over een pand kopen met zakenpartner om te renoveren en dan terug te verkopen. Ik werk full-time als werknemer en heb een eenmanszaak in bijberoep. Dus het gaat erom panden op te kopen, renoveren en terug verkopen. Ik heb zakenpartner nodig om voldoende kapitaal te hebben. BV goed idee of als particulier met 2 of nog anders?
- de eigen gezinswoning kopen, renoveren, verkopen en herhalen. De meerwaarde wordt niet belast mits je er x tijd gewoond hebt. De registratiekosten kan je deels recupereren mits je een en ander snel genoeg verkocht krijgt.
- voldoende donkerkleurig geld hebben om het onder de vorm van een huis een witte kleur te kunnen geven
- betrouwbare goedkope bouwvakkers uit het zuiden of oosten kennen
- Bepaalde notariaten brengen geldschieters in contact met dit soort risicovolle ondernemingen waarvoor een bank past.
Als het eerste patroon een mogelijkheid is, dan is dat meestal een goede opstap!
Vergeet niet dat als je die woning binnen de 5 jaar terug verkoopt, je meerwaardebelasting gaat betalen tenzij je er 12 of 18? maanden zelf als hoofdverblijf hebt gewoond.
Je kan maar voor een deel gebruik maken van de " meeneembaarheid registratie rechten " max.12.500 euro. op voorwaarde dat je een andere woning koopt.
Klein beschrijf wordt groot beschrijf als je binnen 3 jaar verkoopt.
Je kan maar voor een deel gebruik maken van de " meeneembaarheid registratie rechten " max.12.500 euro. op voorwaarde dat je een andere woning koopt.
Klein beschrijf wordt groot beschrijf als je binnen 3 jaar verkoopt.
Ok. Stel nu dat de investeerder er een lening aangaat voor 80.000e en ik ook. Dus tesamen 160.000e.
Hoe regel je best het financiële en juridische aspect met een mede-investeerder? Misschien best een BV oprichten om als vastgoedhandelaar te werken?
Hoe regel je best het financiële en juridische aspect met een mede-investeerder? Misschien best een BV oprichten om als vastgoedhandelaar te werken?
Veel sukses.