Vastgoed Spanje
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Vastgoed Spanje
Hallo,
Ik post zeer weinig maar lees wel het forum.
En nu dacht ik om hier toch even raad te vragen.
Een bevriend koppel heeft via een Belgische makelaar een nieuwbouwappartement in Spanje gekocht.
Ze zijn zeer tevreden en het ziet er geweldig uit. Aangezien de rentevoeten laag staan en spaargeld weinig/niks opbrengt denk ik erover om iets gelijkaardigs te doen. De reden dat we voor Spanje kiezen is omdat we voor het budget dat we hebben in Belgie niks kunnen betalen.
Zijn er hier mensen die gelijkaardige zaken gedaan hebben? Ervaringen?
Ik zou het appartement ook verhuren om de kosten (onderhoud, kadaster,... ) te dekken maar hoe gaat dit in zijn werk bv voor overdracht sleutel, schoonmaakbedrijf, ...
Uiteraard gaan we nog ter plaatse kijken binnen een 3-tal weken maar graag had ik wat info gekregen voor ik de makelaar ter plaatse zie, kwestie van voorbereid te zijn.
hartelijk dank bij voorbaat
Een bevriend koppel heeft via een Belgische makelaar een nieuwbouwappartement in Spanje gekocht.
Ze zijn zeer tevreden en het ziet er geweldig uit. Aangezien de rentevoeten laag staan en spaargeld weinig/niks opbrengt denk ik erover om iets gelijkaardigs te doen. De reden dat we voor Spanje kiezen is omdat we voor het budget dat we hebben in Belgie niks kunnen betalen.
Ik zou het appartement ook verhuren om de kosten (onderhoud, kadaster,... ) te dekken maar hoe gaat dit in zijn werk bv voor overdracht sleutel, schoonmaakbedrijf, ...
Uiteraard gaan we nog ter plaatse kijken binnen een 3-tal weken maar graag had ik wat info gekregen voor ik de makelaar ter plaatse zie, kwestie van voorbereid te zijn.
Re: Vastgoed Spanje
Zelf geen eigenaar van een buitenlands vastgoed, maar met betrekking tot spanje zijn er ginder veel kantoren met Belgische - Nederlandse binding die zorgen dat alles goed verloopt dacht ik.
Best dus eens die vrienden om advies vragen. Op internet zijn er 12 sites in een dozijn die een overzicht van de te verwachten kosten geven.
Hieronder beknopt overzicht van wat ik me herinner...
Je kan drie stappen onderscheiden:
1) het aankopen
2) het bezitten
3) het verkopen
Bij 1) was het dacht ik zéér belangrijk om de verkoper na te trekken (kan die het goed wel verkopen...) en of alles wel legaal is, vandaar dat vaak op een kantoor beroep wordt gedaan.
In sommige gevallen wordt ook een 3% ingehouden (ik denk als je het koopt van een niet inwoner van Spanje) als voorheffing, als dit niet gebeurt kan je mede verantwoordelijk worden gesteld voor de schulden van de verkoper.
Wat 2) betreft weet ik al zelf wat meer over.
Uiteraard heb je de inkomstenbelasting in Spanje (modelo 210 denk ik) waar je 2 situaties hebt... of je verhuurt het pand of je verhuurt het niet. Bij verhuur moet je het verkregen bedrag invullen, bij niet verhuur een waarde gebaseerd op de valor catastral. Op dit moment is de formule: valor catastral * 2% (of 1,1% als de valor catastral herzien de laatste 10 jaar). Hierop zal je dan 'inkomstenbelasting' moeten betalen. Indien deel verhuurd en deel niet verhuurd, respectievelijke berekening voor de periodes toepassen.
Verder heb je natuurlijk IBI (te vergelijken met onze OV) en andere taksen.
Ook belangrijk is de Belgische aangifte PB... hier moet je deze woning ook vermelden (aangeraden, Spanje is een van de landen die systematisch electronische fiches met de gegevens doorstuurt naar de fiscus). Hoe hangt weer af van of het al dan niet verhuurd is. Bij verhuur het ontvangen bedrag, bij niet verhuur de identieke formule als dat je in Spanje dient toe te passen. Van deze uitkomst mag je je IBI in mindering brengen en niets anders. De uitkomst vul je dan in in de desbetreffende code op je aangifte.
Over 3) weet ik niet zo veel, maar ik dacht dat er wel een soort meerwaardebelasting was.
Best dus eens die vrienden om advies vragen. Op internet zijn er 12 sites in een dozijn die een overzicht van de te verwachten kosten geven.
Hieronder beknopt overzicht van wat ik me herinner...
Je kan drie stappen onderscheiden:
1) het aankopen
2) het bezitten
3) het verkopen
Bij 1) was het dacht ik zéér belangrijk om de verkoper na te trekken (kan die het goed wel verkopen...) en of alles wel legaal is, vandaar dat vaak op een kantoor beroep wordt gedaan.
In sommige gevallen wordt ook een 3% ingehouden (ik denk als je het koopt van een niet inwoner van Spanje) als voorheffing, als dit niet gebeurt kan je mede verantwoordelijk worden gesteld voor de schulden van de verkoper.
Wat 2) betreft weet ik al zelf wat meer over.
Uiteraard heb je de inkomstenbelasting in Spanje (modelo 210 denk ik) waar je 2 situaties hebt... of je verhuurt het pand of je verhuurt het niet. Bij verhuur moet je het verkregen bedrag invullen, bij niet verhuur een waarde gebaseerd op de valor catastral. Op dit moment is de formule: valor catastral * 2% (of 1,1% als de valor catastral herzien de laatste 10 jaar). Hierop zal je dan 'inkomstenbelasting' moeten betalen. Indien deel verhuurd en deel niet verhuurd, respectievelijke berekening voor de periodes toepassen.
Verder heb je natuurlijk IBI (te vergelijken met onze OV) en andere taksen.
Ook belangrijk is de Belgische aangifte PB... hier moet je deze woning ook vermelden (aangeraden, Spanje is een van de landen die systematisch electronische fiches met de gegevens doorstuurt naar de fiscus). Hoe hangt weer af van of het al dan niet verhuurd is. Bij verhuur het ontvangen bedrag, bij niet verhuur de identieke formule als dat je in Spanje dient toe te passen. Van deze uitkomst mag je je IBI in mindering brengen en niets anders. De uitkomst vul je dan in in de desbetreffende code op je aangifte.
Over 3) weet ik niet zo veel, maar ik dacht dat er wel een soort meerwaardebelasting was.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ook ik ben aan het twijfelen om een nieuwbouwappartement te kopen in Spanje.
Is er niemand die hier ervaring mee heeft?
Is er niemand die hier ervaring mee heeft?
Zeker oppassen met notarissen! In België moeten die wettelijk van alles nagaan opdat de verkoop wettelijk kan doorgaan. In Spanje is dat niet zo! Daar dient de notaris enkel om wettelijk een akte op te maken als tussenpersoon tussen koper en verkoper, dus gewoon papiertje opmaken en de transactie regelen. Mag de koper verkopen, zijn er bouwovertredingen, staat het pand in natuurgebied, zijn er nog schulden op het pand, zijn er belastingen of nutsvoorzieningen niet betaald ... dat zal die notaris allemaal niet nagaan en kan je later dus veel problemen/meerkosten mee hebben. En administratieve problemen in Spanje = van het kastje naar de muur geslingerd worden en extra kosten (al of niet onder tafel) om dit te regelen. Nog verergerd als je de taal niet machtig bent.
En waarom niet Portugal.Krikke schreef:Hallo,
Minder haaien ( verkopers).
Gunstigere belastingen.
Estate Guru believer.
Portugal ken ik helemaal niet en Spanje lijkt me een mooie regio.
Ook ken ik persoonlijk mensen die daar gekocht hebben maar die zijn niet van plan te verhuren.
Ik dacht eventueel aan verhuur via AirBnb maar ik ga het ter plaatse ook nog eens navragen.
Allesinds al bedankt voor de gedetailleerde uitleg ivm de belastingen.
Iemand ervaring met verhuur in het buitenland?
Hoe werkt dat voor het geven van de sleutel aan de huurder en voor opkuis achteraf?
Ik vermoed dat er wel bedrijven zijn die dat doen maar ik heb daar totaal geen ervaring mee.
Ook ken ik persoonlijk mensen die daar gekocht hebben maar die zijn niet van plan te verhuren.
Ik dacht eventueel aan verhuur via AirBnb maar ik ga het ter plaatse ook nog eens navragen.
Allesinds al bedankt voor de gedetailleerde uitleg ivm de belastingen.
Iemand ervaring met verhuur in het buitenland?
Hoe werkt dat voor het geven van de sleutel aan de huurder en voor opkuis achteraf?
Ik vermoed dat er wel bedrijven zijn die dat doen maar ik heb daar totaal geen ervaring mee.
Ik probeer een totaalplaatje te krijgen van vaste en wederkerende kosten bij aankoop van een nieuwbouwappartement van +/- 170 000 euro in Guardamar del Segura.
Is er ergens een calculator of dergelijke waar ik bij benadering alle kosten kan calculeren?
Bedoeling is om te verhuren en natuurlijk ook 1 of 2 keer per jaar zelf op vakantie te gaan.
Is er ergens een calculator of dergelijke waar ik bij benadering alle kosten kan calculeren?
Bedoeling is om te verhuren en natuurlijk ook 1 of 2 keer per jaar zelf op vakantie te gaan.
ik heb me door een vastgoedmakelaar laten vertellen dat je op ongeveer 15 % kosten moet rekenen op een nieuwbouwappartement.. Let wel, daar komen nog kosten bij die je zelf moet financieren : reken op 10.000 euro om uw appartement te bemeubelen, eventuele schuldsaldo's en hypotheekkosten hier in Belgie, en ik zou toch ook maar een buffer voorzien van pakweg 10.000 euro om onverwachten onkosten op te vangen....
Wederkerende kosten ? telecom-abonnement, grondlasten, e/g/w, "syndic". etc etc
Heb je ondertussen gekocht ? Ben zelf ook een beetje in dubio om iets te kopen aan de costa blanca...
Iemand met ervaring hier ?
Wederkerende kosten ? telecom-abonnement, grondlasten, e/g/w, "syndic". etc etc
Heb je ondertussen gekocht ? Ben zelf ook een beetje in dubio om iets te kopen aan de costa blanca...
Iemand met ervaring hier ?
-
- Newbie
- Contacteer:
Re: Vastgoed Spanjer
Ik contacteerde verschillende standhouders op een Second Home Expo en kreeg een erg goede indruk van Azull. Ik ging naar een info-avond in Gent, en de zaakvoerder deed gedurende ruim een uur een uiteenzetting over aankopen, alle aankoopkosten, fiscaliteit, de regio waar ze actief zijn,...Ook gedegen vertrouwenspersonen voor sleutelbeheer, schoonmaak, onderhoud en herstellingen, transport luchthaven, uitkiezen meubels,...
Op geen enkel moment commerciële verkoopsdruk, hun specifiek aanbod komt zelfs niet aan bod tijdens de uiteenzetting, maar achteraf zijn er wel commerciële mensen als je hier wil op ingaan.
De zaakvoerder was zelfs zo eerlijk om mijn enthousiasme te temperen en in vraag te stellen of Spanje wel iets voor mij was. Ze zei dat verhuren niet evident is (kosten vliegtuig of autorit met overnachting wegen al te zwaar op budget huurders, voor jongeren onder 26 is het bijna onmogelijk om auto te huren, WiFi niet evident tenzij op duurdere locaties,...). Volgens haar moet je het zeker niet doen voor het huurrendement, dit is enkel een aanvulling voor wie zelf veel tijd in zijn tweede woning wil doorbrengen. Toen ze hoorde dat mijn echtgenote niet uit Belgie kwam en haar vakantie grotendeels bij haar familie wil doorbrengen, raadde ze me bijna af om iets te kopen in Spanje waar we zelf maar maximum twee weken zouden van genieten.
Dus al je een beeld wil van het kostenplaatje zou ik ofwel naar zo een infoavond gaan, ofwel naar een second home expo, waar seminars worden gegeven door banken, notarissen, advocaten,...
Op geen enkel moment commerciële verkoopsdruk, hun specifiek aanbod komt zelfs niet aan bod tijdens de uiteenzetting, maar achteraf zijn er wel commerciële mensen als je hier wil op ingaan.
De zaakvoerder was zelfs zo eerlijk om mijn enthousiasme te temperen en in vraag te stellen of Spanje wel iets voor mij was. Ze zei dat verhuren niet evident is (kosten vliegtuig of autorit met overnachting wegen al te zwaar op budget huurders, voor jongeren onder 26 is het bijna onmogelijk om auto te huren, WiFi niet evident tenzij op duurdere locaties,...). Volgens haar moet je het zeker niet doen voor het huurrendement, dit is enkel een aanvulling voor wie zelf veel tijd in zijn tweede woning wil doorbrengen. Toen ze hoorde dat mijn echtgenote niet uit Belgie kwam en haar vakantie grotendeels bij haar familie wil doorbrengen, raadde ze me bijna af om iets te kopen in Spanje waar we zelf maar maximum twee weken zouden van genieten.
Dus al je een beeld wil van het kostenplaatje zou ik ofwel naar zo een infoavond gaan, ofwel naar een second home expo, waar seminars worden gegeven door banken, notarissen, advocaten,...
Opgepast, want Belgische banken vragen een borg in België. Hypotheek kan niet gevestigd worden op een goed in het buitenland, vandaar. een borg kan de gelijke som op een spaarrekening zijn, een hypotheek op een woning die je reeds bezit, etc...Krikke schreef:De reden dat we voor Spanje kiezen is omdat we voor het budget dat we hebben in Belgie niks kunnen betalen.
Een borg op het goed ter plaatse kan ook, maar dan MOET je via een bankkantoor lening uit het land waar het goed ligt en die zullen niet zo snel een hypotheek geven aan buitenlanders.
Het is dan ook niet voor niet second home...
Ik denk dat langs de andere kant je het niet te pessimistisch mag inzien ook : als je een beetje uitkijkt vlieg je op Alicante voor 100 - 150 euro per persoon op en af, een auto huren voor een week kost ook maar 100 euro, véél mensen willen niet meer naar Egypte/Turkije/Marokko noem maar op, en je vliegt vanaf 5 luchthavens in Belgie minstens 2 keer per week op Alicante, sommige bijna dagelijks... Denk dat de verhuurbezetting echt wel héél goed meevalt, laat ons zeggen dat een gelijkaardig appartement in Belgie zeker niet meer zal opbrengen, met als voordeel dat je zelf toch een aantal weken en lange weekends in je appartement kan doorbrengen in de zon en zo het nuttige aan het aangename kan paren...
Ik zie me zoiets wel kopen om de komende 15 jaar huurders in te steken, en zodra ik zelf met pensioen ben, het boeltje helemaal herinrichten naar eigen smaak, met duurdere/mooiere meubels en dan niet meer verhuren en er dan meerdere maanden per jaar verblijven....
Ik denk dat je voor jezelf goed moet weten wat je precies verwacht...
Ik zie me zoiets wel kopen om de komende 15 jaar huurders in te steken, en zodra ik zelf met pensioen ben, het boeltje helemaal herinrichten naar eigen smaak, met duurdere/mooiere meubels en dan niet meer verhuren en er dan meerdere maanden per jaar verblijven....
Ik denk dat je voor jezelf goed moet weten wat je precies verwacht...
De verkoop is geklonken bij ons.
Kosten zijn idd 15% bovenop de aankoopprijs
Daarvan is 10% BTW en de rest gaat naar advocaat, notaris, NIE registratie en dergelijke.
Meubilair komt bij ons op 12K maar dan hebben we ook effectief onze goesting gevonden en gekocht en hierin zitten ook 3 airco units (2 slaapkamers + living)
Weet wel dat vluchten in schoolvakanties een pak duurder zijn dan 100 per persoon, op 1 dag tijd zie je prijzen verdubbelen zodra de schoolvakantie start.
Bedoeling is om de komende jaren wat te verhuren tussen onze vakanties door.
Zodra ik wat meer weet over het verhuur laat ik het zeker weten.
Kosten zijn idd 15% bovenop de aankoopprijs
Daarvan is 10% BTW en de rest gaat naar advocaat, notaris, NIE registratie en dergelijke.
Meubilair komt bij ons op 12K maar dan hebben we ook effectief onze goesting gevonden en gekocht en hierin zitten ook 3 airco units (2 slaapkamers + living)
Weet wel dat vluchten in schoolvakanties een pak duurder zijn dan 100 per persoon, op 1 dag tijd zie je prijzen verdubbelen zodra de schoolvakantie start.
Bedoeling is om de komende jaren wat te verhuren tussen onze vakanties door.
Zodra ik wat meer weet over het verhuur laat ik het zeker weten.