Vastgoedbevaks
TIP
Re: Vastgoedbevaks
Een interessante theoretische studie van Gert De Mesure is te vinden op: http://cms6.proximedia.com/files/62049/ ... 14_mar.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Hij bekijkt de impact van een eventuele rentestijging op de koersen van de vastgoedbevaks. Niet dat daarvoor onmiddellijk gevaar dreigt, maar toch goed om het risico in te schatten.
Hij bekijkt de impact van een eventuele rentestijging op de koersen van de vastgoedbevaks. Niet dat daarvoor onmiddellijk gevaar dreigt, maar toch goed om het risico in te schatten.
Rentestijging & vastgoedbevaks
Interessant materiaal, maar toch wat kanttekeningen:
Verschillende bevaks hebben rente-swap contracten. Daarbij ontlenen ze op korte termijn met een rentegarantie voor lange termijn. Bij lage KT rente kosten die renteswaps geld, bij een hogere KT rente leveren ze geld op. De schulden die onder zo een rente-swap contract vallen, zijn dus boekhoudkundig gelijk aan een langlopende hypotheek met vaste rente. Dat kan de invloed van een rentestijging temperen.
Verschillende bevaks hebben rente-swap contracten. Daarbij ontlenen ze op korte termijn met een rentegarantie voor lange termijn. Bij lage KT rente kosten die renteswaps geld, bij een hogere KT rente leveren ze geld op. De schulden die onder zo een rente-swap contract vallen, zijn dus boekhoudkundig gelijk aan een langlopende hypotheek met vaste rente. Dat kan de invloed van een rentestijging temperen.
Re: Rentestijging & vastgoedbevaks
In het artikel schat De Mesure dat 70 à 80% is ingedekt, wat inderdaad de eventuele stijging sterk zou temperen.
Kapitaalverhoging: Hoe spelen de insiders het?
Enkele persberichten naast elkaar leggen levert interessante conclusies op:
Verder lezen: http://vastgoedcertificaten.blogspot.be ... en-de.html" onclick="window.open(this.href);return false;Kapitaalverhoging: Hoe spelen de insiders het ?
Als grote familiale aandeelhouder in een beursgenoteerd bedrijf, heb je een meldingsplicht over je aan- en verkopen van een aandelenpakket. Tegelijk is het evident dat een familiale aandeelhouder zomaar niet kan verzaken aan een kapitaalverhoging. Dat zou immers een bijzonder slecht signaal geven naar de markt en een verkoopgolf veroorzaken.
Care property
De split in 1000 heeft de liquiditeit van Care property (het vroegere Serviceflats) heel wat verbeterd en zo te zien heeft het de aandeelhouders ook geen windeieren gelegd. Serviceflats sloot 2013 af aan net geen €13.500. Nu haalt Care Property vlotjes €15, terwijl de bredere aandelenbeurs het moeilijk heeft.
Weet iemand hoeveel de roerende voorheffing bedraagt op residentiële vastgoedbevaks : 15% of 25% ?
Service flats, Aedifica, Home Invest: 15%
Mijn opportunistisch verkooporder op Leasinvest werd deze morgen geraakt. Dubbel gevoel. Meer dan 30% winst op ongeveer 11 maanden en dat voor een vastgoedbevak. Maar waarnaartoe met het vrijgekomen bedrag. Montea later in de maand? Een tweede pakketje Resilux? Ageas?zeezout schreef:heb een paar opportunistische verkooporders staan, dat kost niets.
als ik cash geld op beursrekening heb (nu even 100% invest) kijk ik soms in de namiddag eens in de orderboeken en zet ik met ergens laag er tussen.
nu en dan heb je dan prijs.
Jij nog aandeelhouder, Zeezout?
ja hoor , net voor het dividend is een opportunistisch aankooporder aan 79 afgegaan waardoor ze nu 5% uitmaken portefeuille. max voor een bevak.
Volgens mijn model stilletjes tijd om over te schakelen naar Montea . Mogelijk doe ik dat nog orderboek ligt open naar de 90.
Lease heeft vorig jaar tijd nodig gehad om de kapitaalverhoging te verteren en staat nu idd 30% hoger.
Dit zou zich bij montea wel eens kunnen herhalen.
Wel opletten dat helft dividend montea 2015 al afgeknipt werd en ik moet ook nog eens kijken wat montea zelf als dividend voorstelt volgend jaar.
Verder heb ik nog steeds wdp (>5%), home invest, en warehouse estates .
Mss ook niet slecht om even wat geld aan de zijlijn te parkeren, beurs is stilletijes duur tov historische cijfers maar niet duur Tov de lage LT rente , als de LT rente laag blijft kan beurs nog flink hoger, maar een tussentijdse daling moet er ook eens komen. en dan kun je LEAS mss wel oppikken onder de 80 ?
Ageas is al een jaar aan het surplassen en mijn inziens goedkoop. Heb in stukjes bijgekocht stop nu bij 5% gezien het fortis verleden wil ik het niet een te grote post laten worden.
Resilux wacht ik de halfjaarresultaten af , of ze zouden naar 90 moeten gaan.
Volgens mijn model stilletjes tijd om over te schakelen naar Montea . Mogelijk doe ik dat nog orderboek ligt open naar de 90.
Lease heeft vorig jaar tijd nodig gehad om de kapitaalverhoging te verteren en staat nu idd 30% hoger.
Dit zou zich bij montea wel eens kunnen herhalen.
Wel opletten dat helft dividend montea 2015 al afgeknipt werd en ik moet ook nog eens kijken wat montea zelf als dividend voorstelt volgend jaar.
Verder heb ik nog steeds wdp (>5%), home invest, en warehouse estates .
Mss ook niet slecht om even wat geld aan de zijlijn te parkeren, beurs is stilletijes duur tov historische cijfers maar niet duur Tov de lage LT rente , als de LT rente laag blijft kan beurs nog flink hoger, maar een tussentijdse daling moet er ook eens komen. en dan kun je LEAS mss wel oppikken onder de 80 ?
Ageas is al een jaar aan het surplassen en mijn inziens goedkoop. Heb in stukjes bijgekocht stop nu bij 5% gezien het fortis verleden wil ik het niet een te grote post laten worden.
Resilux wacht ik de halfjaarresultaten af , of ze zouden naar 90 moeten gaan.
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
Bij deze citeer ik het allereerste bericht. Ben van plan om nog eens een paar bevaks in te slaan. Iemand tips.Maarten schreef:Naar welke (of mogelijk ook geen enkele) gaat jullie voorkeur uit of welke vastgoedbevaks vinden jullie helemaal niets?
Aedifica
Befimmo
Cofinimmo
Intervest Offices
Intervest Retail
Wereldhave
Montea
WDP
Home Invest
Retail Estates
Aedifica en WDP vind ik zelf een kandaat.
De eerste door zijn residentieel karakter de 2 de door zijn goed management en warehousing.
Er is een premie, maar kwaliteit heeft een prijs.
Tips?
Kapitaalverhogingen zijn vaak een geschikt moment. Montea.
Aan welke waarde zijn ze voor aankoopbaar? Zit er nog druk op de prijs? Weet niet goed wat verwachten na zo een kapitaalsverhoging.
Ik denk eerder aan verkopen met winst dan nu nog aan kopen van vastgoedaandelen...
Ik vrees dat België een correctie zal krijgen op de woningprijzen en dat dit ook zijn invloed zal hebben op de professionele sector van het vastgoed. Nog een beetje geduld uitoefenen om te zien wat ze met de woonbonus zullen doen.
Ik vrees dat België een correctie zal krijgen op de woningprijzen en dat dit ook zijn invloed zal hebben op de professionele sector van het vastgoed. Nog een beetje geduld uitoefenen om te zien wat ze met de woonbonus zullen doen.
Ik zie niet goed in hoe de particuliere woningprijzen een invloed hebben op pakweg rusthuizen (denk Aedifica, Confinnimo,..) die gedreven worden door de veroudering of op logistiek vastgoed (denk WDP, Montea, ...) dat steunt op de (weliswaar traag) aanzwengelende economie. Daarmee wil ik niet gezegd hebben dat de geciteerde bevaks goedkoop genoteerd zijn.criticus schreef:...Ik vrees dat België een correctie zal krijgen op de woningprijzen en dat dit ook zijn invloed zal hebben op de professionele sector van het vastgoed...
grootste gevaar voor de bevaks is een snel oplopende LT rente.
Dit geldt voor alle aandelen maar voor de bevaks nog wat meer door hun schuldgraad
Als je denkt dat de beurs volgende jaren lager gaat zou ik ook geen bevaks kopen
Als je in de beurs geloofd en een eerder defensief profiel hebt horen bevaks in je portefeuille.
overdrijf niet door alles op één bevak te zetten en koop niet enkel bevaks maar ook nog andere aandelen of fondsen
Zelf hou ik het op 20% van mijn portefeuille
Dit geldt voor alle aandelen maar voor de bevaks nog wat meer door hun schuldgraad
Als je denkt dat de beurs volgende jaren lager gaat zou ik ook geen bevaks kopen
Als je in de beurs geloofd en een eerder defensief profiel hebt horen bevaks in je portefeuille.
overdrijf niet door alles op één bevak te zetten en koop niet enkel bevaks maar ook nog andere aandelen of fondsen
Zelf hou ik het op 20% van mijn portefeuille
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes