Vastgoedbevaks
TIP
Re: Vastgoedbevaks
Onder de titel De jacht op de papieren baksteen pleegt De Tijd vandaag een artikel (abonnees only?) over de GVV's (aka Vastgoedbevaks). De meest opvallende zin is misschien wel dat er geen verkopers meer zijn. Met een gemiddeld dividendenrendement van 3.7% ligt de directe opbrengst dan ook stukken hoger dan het klassiek spaarboekje.
De hoogste dividendengroeiers over de voorbije 5 jaar waren: Care Property Invest (23.5%), Home Invest Belgium (16.7%) en Wereldhave Belgium (15.0%). De floppers op dit gebied waren Befimmo (-12.4%), Cofinimmo (-15.4%) en IO&W (-17.9%).
Voor diegenen die nu willen instappen is een aankooplimiet een absolute must.
De hoogste dividendengroeiers over de voorbije 5 jaar waren: Care Property Invest (23.5%), Home Invest Belgium (16.7%) en Wereldhave Belgium (15.0%). De floppers op dit gebied waren Befimmo (-12.4%), Cofinimmo (-15.4%) en IO&W (-17.9%).
Voor diegenen die nu willen instappen is een aankooplimiet een absolute must.
-
- Full Member
- Contacteer:
Zou't nu een goed moment zij om Cofinimmo aan te kopen? Of beter een andere vastgoedbevak?
als de huidige lage rente structureel is en dus voor een lange periode zo blijft zal de beweging naar "veilige" beleggingen met dividend > spaarboek aanhouden.
Met een risicoloze rente < 1 % op 10 jaar is een koers/winst verhouding van 20 mits wat groeiperspectief en duurzaam dividend +1% niet duur te noemen.
Wat de bevaks betreft zolang het netto rendement > rendement dat je haalt als je zelf vastgoed koopt en verhuurt , gaan ze nieuwe beleggers kunnen aantrekken, zeg nu zelf waarom zelf achter je huur aanzitten met alle risico's vandien als het je in de schoot geworden wordt. Natuurlijk heb je de premie die je boven de intrinsieke waarde betaald, maar die is er al jaren net als de onderwaardering van de meeste holdings en de koersen blijven stijgen , dat gaat nieuwe beleggers niet afschrikken.
Wat ik vreemd vind is dat er niet massaal nieuwe bevaks bij komen, voor een bank/verzekeringsmaatschappij zou het toch verleidelijk moeten zijn om wat vastgoed samen te voegen en te verkopen boven marktprijs en nog wat jaarlijkse beheerskosten binnen te halen.
Natuurlijk als de LT rente gaat stijgen, ...
zelf hou ik mijn bevaks (waarvan de meeste reeds 10 jaar of meer in port) mooi bij hier en daar zelf nog een bodem order in de markt
Met een risicoloze rente < 1 % op 10 jaar is een koers/winst verhouding van 20 mits wat groeiperspectief en duurzaam dividend +1% niet duur te noemen.
Wat de bevaks betreft zolang het netto rendement > rendement dat je haalt als je zelf vastgoed koopt en verhuurt , gaan ze nieuwe beleggers kunnen aantrekken, zeg nu zelf waarom zelf achter je huur aanzitten met alle risico's vandien als het je in de schoot geworden wordt. Natuurlijk heb je de premie die je boven de intrinsieke waarde betaald, maar die is er al jaren net als de onderwaardering van de meeste holdings en de koersen blijven stijgen , dat gaat nieuwe beleggers niet afschrikken.
Wat ik vreemd vind is dat er niet massaal nieuwe bevaks bij komen, voor een bank/verzekeringsmaatschappij zou het toch verleidelijk moeten zijn om wat vastgoed samen te voegen en te verkopen boven marktprijs en nog wat jaarlijkse beheerskosten binnen te halen.
Natuurlijk als de LT rente gaat stijgen, ...
zelf hou ik mijn bevaks (waarvan de meeste reeds 10 jaar of meer in port) mooi bij hier en daar zelf nog een bodem order in de markt
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
tip 1: koop er meerder en koop er die in andere vastgoedmarkten zitten, zoals kantoren, rustoorden, opslag, winkels, je hebt ook die mixen, ...Franscoppy schreef:Zou't nu een goed moment zij om Cofinimmo aan te kopen? Of beter een andere vastgoedbevak?
koop er bvb 3
Cofinimmo, zou ik persoonlijk nu niet kopen, zijn koersverloop is vrij grillig, dus er komen zeker betere instapmomenten.
Het is wel een bevak met een hoog dividend, dus opvolgen.
Montea, WDP, Into, Leasinvest zijn zeker ook de moeite waard om te volgen.
Probleem vandaag is de ferme stijging van de laatste weken ... dat kan nog aanhouden of wat afvlakken.
Kopen kan, maar naast de spreiding in bevaks, zou ik ook spreiden in tijd, hou wat cash aan de kant om bvb bij een (kleine) correctie bij te kopen.
Dat denk ik ook, maar vele vastgoedbevaks staan reeds lang fors boven hun boekwaarde met uitzondering van Immobel.zeezout schreef:als de huidige lage rente structureel is en dus voor een lange periode zo blijft zal de beweging naar "veilige" beleggingen met dividend > spaarboek aanhouden.
Vastgoedbevaks houden ja, maar kopen neen. M'n favoriete dividendaandeel is BNB. 12% van m'n aandelen zit in BNB.
Immobel is dan ook geen vastgoedbevak, maar een vastgoedontwikkelaar.
De vastgoedontwikkelaars (Immobel, Banimmo en Atenor) noteren allemaal met een korting, dat is niet meer dan normaal.
Maar ze hebben dus niets te maken met de vastgoedbevaks dus, die aan allerlei eisen moeten voldoen (zoals uitkering dividend, fiscaal, ...)
De vastgoedontwikkelaars (Immobel, Banimmo en Atenor) noteren allemaal met een korting, dat is niet meer dan normaal.
Maar ze hebben dus niets te maken met de vastgoedbevaks dus, die aan allerlei eisen moeten voldoen (zoals uitkering dividend, fiscaal, ...)
http://www.tijd.be/markten_live/homepag ... newsteaser" onclick="window.open(this.href);return false;
@Maarten,
Immobel bezit toch veel kantoorgebouwen in het Brusselse gewest.
Immobel bezit toch veel kantoorgebouwen in het Brusselse gewest.
Het is niet omdat je gebouwen bezit dat je automatisch een vastgoedbevak bent. Iedere vastgoedontwikkelaar heeft wel vastgoed in de portefeuille.
Vastgoedbevaks mogen bijvoorbeeld niet optreden als bouwpromotoren en moeten minstens 80% van hun winst uitkeren als dividend. Dat zijn regels die niet gelden voor vastgoedontwikkelaars. Die gaan typisch grote projecten neerzetten om daarna te verkopen met meerwaarde. Vastgoedbevaks richten zich eerder op de verhuur van panden (kantoren, opslagplaatsen, winkels, ...).
Vastgoedbevaks mogen bijvoorbeeld niet optreden als bouwpromotoren en moeten minstens 80% van hun winst uitkeren als dividend. Dat zijn regels die niet gelden voor vastgoedontwikkelaars. Die gaan typisch grote projecten neerzetten om daarna te verkopen met meerwaarde. Vastgoedbevaks richten zich eerder op de verhuur van panden (kantoren, opslagplaatsen, winkels, ...).
Cofinimmo zet zijn opmars van de laatste paar weken verder en tikt 100,00 € aan...
Ja, is uiteindelijk gelukt. De koersen van april 2007 (hoger dan €150) zullen wel niet terugkeren.landethk schreef:Cofinimmo zet zijn opmars van de laatste paar weken verder en tikt 100,00 € aan...
Koersen van 150€ of meer hoeft voor mij ook niet, liever terug een stijgend dividend de komende jaren (en dit zwengelt de koers normaal automatisch aan...). Stijgend dividend zit er volgens analisten wel terug in de komende jaren... de diversificatie (afbouw kantorengedeelte) zal misschien gaan lonen de komende jaren...
Ik betwijfel het of we de effecten van de diversificatie juist inschatten. De nieuwe focus op rusthuizen geeft wel een meer voorspelbare en zekere inkomstenstroom (huurcontracten op zeer lange termijn) maar geen hogere. Vergelijk bvb met Aedifica die procentueel één van de laagste dividenden uitkeert. De miserie met kantoorgebouwen is niet dat de huurinkomsten te laag zjn, maar wel het huurdersverloop, het leegstandrisico en de relatief snelle veroudering van dit type gebouw.
Uit volgende publicatie van 05/01/2015 blijkt dat Cofinimmo één van de vier favoriete vastgoedbevaks van KBC Securities is:
http://www.tijd.be/markten_live/homepag ... newsteaser" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik hou ze alleszins toch in port...
Ik hou ze alleszins toch in port...
Cofinimmo in super vorm...zal volgens mij nog wat door stijgen aangezien de rente nog wel een poos superlaag zal blijven.
Intervest Offices...achterblijver maar zal ook wel opgepikt worden vroeg of laat. Coupon voor 2014 wel al geknipt, dus wie nu koopt krijgt maar dividend in 2016 op 2015.
Intervest Offices...achterblijver maar zal ook wel opgepikt worden vroeg of laat. Coupon voor 2014 wel al geknipt, dus wie nu koopt krijgt maar dividend in 2016 op 2015.