Vastned Retail Belgium
TIP
Re: Vastned Retail Belgium
@Belca, even een balletje opwerpen hier.
Mijn probleem zit hem vooral in de manier waarop de waarde van het vastgoed berekend wordt. Als je ziet dat de FY huurinkomsten geen 19M zullen bedragen, en de waarde van het vastgoed 375M is, betekent dit dat de waarde van het vastgoed gebaseerd is op een verwacht huurrendement van slechts 5,05%. Dit lijkt me bijzonder laag, en ook niet echt realistisch.
Als we een vereist rendement van 6% zouden implementeren, zakt de boekwaarde van 375M naar 320M, en het eigen vermogen van 268M EUR naar 213M EUR, ofte rond de 42 EUR/aandeel.
Ik denk dat het vooral DAT is waarom de markt achterblijft. Het VastNed waarderingsmodel lijkt me te optimistisch.
Mijn probleem zit hem vooral in de manier waarop de waarde van het vastgoed berekend wordt. Als je ziet dat de FY huurinkomsten geen 19M zullen bedragen, en de waarde van het vastgoed 375M is, betekent dit dat de waarde van het vastgoed gebaseerd is op een verwacht huurrendement van slechts 5,05%. Dit lijkt me bijzonder laag, en ook niet echt realistisch.
Als we een vereist rendement van 6% zouden implementeren, zakt de boekwaarde van 375M naar 320M, en het eigen vermogen van 268M EUR naar 213M EUR, ofte rond de 42 EUR/aandeel.
Ik denk dat het vooral DAT is waarom de markt achterblijft. Het VastNed waarderingsmodel lijkt me te optimistisch.
Op 4 juli verwierf VASTB drie panden in Antwerpen. Het bruto huurrendement bedraagt 5%. En dit was marktconform. De verklaring: niet alleen VASTB of QRF zoeken panden op toplocaties maar ook vele private investeerders die hierin een veilig alternatief vinden voor hun beleggingen. Dit drijft de prijzen op en verklaart ook waarom VASTB en QRF slechts met mondjesmaat nieuwe investeringen doen en genoegen nemen met deze lage rendementen. Men hoopt die rendementen in de toekomst te kunnen opdrijven door hogere huren (als de inflatie aanslaat) en kostenbesparingen. Ik vrees dat we nog een tijdje zullen moeten leven met een ondergemiddeld netto rendement van ~3.2%. Toch nog altijd 30 x het rendement van een spaarboekje
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
Goed, akkoord, maar als belegger vind ik 5% bruto maar dunnetjes. Dan heb ik liever een warehouse bvb waar de rental yields 7-8% zijn. Geeft iets meer marge (en vooral gemoedsrust). Al zorgt VNB's lage schuldratio ook wel voor dat gevoel, natuurlijk
Vastned N.v. doet aan overname bod op vastned retail belgium aan €57.50 per aandeel. Dit is een premie van 24% tov de laatste slotkoers.
-
- Newbie
Is dat nu goed of slecht nieuws?
Proficiat, ik zat verkeerd!
(al blijf ik erbij dat Vastned wel gul is)
(al blijf ik erbij dat Vastned wel gul is)
Wat betekent dat concreet voor bestaande aandeelhouder? Krijgen we dan automatisch geld, andere aandelen (of een combinatie daarvan) in de plaats?
Indien het bod effectief doorgaat (voorlopig alleen een intentie tot overname) dan zal uw bank/ broker u daarvan verwittigen. Als u dan akkoord gaat, dan wordt er €57.50 per aandeel in uw bezit op uw rekening gestort.
Dan riskeert u met aandelen te blijven zitten die u aan de straatstenen niet meer kwijt kan.
Als het bod definitief wordt dan zullen analisten en pers daar uitvoeriger over berichten. Dan zal je waarschijnlijk een beter inzicht krijgen in de waarde van het bod. Het is dan aan u van in te schatten hoe beleggers gaan reageren. Als u voelt dat er tegenwind is en er kans is op een hoger bod, dan kunt u overwegen om het bod af te wijzen.
Zelf vind ik het aanbod gul - 24% is niet niks. Natuurlijk mag het altijd hoger. Ik ga er op in.
Als het bod definitief wordt dan zullen analisten en pers daar uitvoeriger over berichten. Dan zal je waarschijnlijk een beter inzicht krijgen in de waarde van het bod. Het is dan aan u van in te schatten hoe beleggers gaan reageren. Als u voelt dat er tegenwind is en er kans is op een hoger bod, dan kunt u overwegen om het bod af te wijzen.
Zelf vind ik het aanbod gul - 24% is niet niks. Natuurlijk mag het altijd hoger. Ik ga er op in.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Direct verkocht aan 56,2€ ![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Maar heb ik dan nog recht op een dividend? Wordt er nog een AV georganiseerd en ben ik daar nog welkom?
Ik ga er ook op in, maar ben gewoon benieuwd. Heb zoiets nog nooit meegemaakt.Belca2 schreef: ↑15 januari 2018, 10:17 Als het bod definitief wordt dan zullen analisten en pers daar uitvoeriger over berichten. Dan zal je waarschijnlijk een beter inzicht krijgen in de waarde van het bod. Het is dan aan u van in te schatten hoe beleggers gaan reageren. Als u voelt dat er tegenwind is en er kans is op een hoger bod, dan kunt u overwegen om het bod af te wijzen.
Ik heb eind vorig jaar nog veel bijgekocht van vastned retail BE omdat ik de koers (te) laag vond. Dus voor mij is die 24% natuurlijk heel mooi, maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat vastned NL zelf ook heeft gewacht op een dip in de koers. Die 24% is dus relatief. Voor mensen die het aandeel reeds langer bezitten kan het goed zijn dat ze veel minder dan 24% winst maken, in theorie zou je zelfs verlies kunnen maken...
In princiepe hebt u nog recht over het dividend voor 2017. Daar er nog geen details van het bod bekend zijn, is het niet duidelijk of dividend (€2.40 - €2.50) in de overname prijs inbegrepen is. Waarschijnlijk is dit wel het geval - waardoor u geen RV betaalt.
Dat is voorlopig koffiedik kijken; De AV wordt op 25 april georganizeerd. Ik vermoed dat men dit zal willen vermijden waardoor ik denk dat de overname tegen dan zal afgerond zijn. Wellicht meer info op 8 februari bij de bekendmaking van de resultaten.
Dat is juist. Wie bv in april 2016 kocht zit nu met een kater (maar ook met ~3.50€ aan netto dividenden). Misschien zullen die toenmalige kopers enige weerstand bieden tegen het bod.
Of, om extra kosten te vermijden, kan men de AV en Buitengewone vergadering op dezelfde dag laten vallen. Ik zou trouwens stérk verbaasd zijn dat men pas op 8 februari een officieel bod doet, en dat voor 25 april al volledig kan afronden. Ik geloof dat de officiële bijeenroepingstermijn 24 dagen is, dus technisch gezien ZOU het kunnen, maar ik denk dat men dan ook de publicatie van het jaarverslag zal moeten versnellen. Aangezien 2017 al achter de rug is, is het jaarverslag zogezegd onontbeerlijk voor de aandeelhouders om een goed beeld te krijgen van de situatie van het bedrijf, en hun beslissing erop af te stellen.