Veranderen energieleverancier
Re: Veranderen energieleverancier
Doe 2x de test bij "mijn energie" met de nodige gegevens in te vullen. Eénmaal keuze "vast" en een 2de maal keuze "variabel".Cuball schreef: ↑7 december 2021, 12:52 Wij dus ook bij de ongelukkige klanten van de Vlaamse Energieleverancier voor gas..
Tot gisteren heb mij niet echt de vraag gesteld, maar neem je NU (=vandaag) dus best een vast of variabel contract?
Zijn er prognoses wat the energie markt zal doen?
Het kan toch niet zo blijven stijgen als de laatste maanden?
Zo kun je weten wat voor u het beste zou kunnen zijn.
-
- Full Member
- Contacteer:
Statistisch gezien zijn de energieprijzen het laagste in de zomer en het duurste in de winter. In normale omstandigheden zouden de prijzen nog lichtjes stijgen in januari/februari wanneer de winter op zijn koudst is. Ik zou nu persoonlijk opteren voor een contract met vaste prijs en de komende maanden de energieprijzen blijven evalueren. Je kan maandelijks minimaal 1x gratis van energiecontract wisselen, dus ook binnen het aanbod van eenzelfde energieleverancier. Vanaf juni/juli zou ik sowieso in tekenen op een contact met vaste prijs en dit voor langere tijd aanhouden.Cuball schreef: ↑7 december 2021, 12:52 Wij dus ook bij de ongelukkige klanten van de Vlaamse Energieleverancier voor gas..
Tot gisteren heb mij niet echt de vraag gesteld, maar neem je NU (=vandaag) dus best een vast of variabel contract?
Let wel, ik heb het over "normale omstandigheden". Welke invloed de corona-crisis gaat blijven uitoefenen, is koffiedik kijken.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Kies gewoon een "goedkoop" contract, je hoeft echt geen jaar te blijven zitten, is er over een paar maand wat beters te krijgen gewoon overstappen. Speculeren op wat de energieprijzen gaan doen heeft weinig zin, in een normale wereld zou een prijsdaling na de winter evident zijn maar Poetin, OPEC en een economie in overdrive zijn moeilijk in te schatten factoren.Cuball schreef: ↑7 december 2021, 12:52 Wij dus ook bij de ongelukkige klanten van de Vlaamse Energieleverancier voor gas..
Het was vandaag nog mogelijk om 2 vorige facturen terug te vorderen via domiciliëring. Dat heb ik maar gedaan. Als ik nu te weinig heb betaald, dan leg ik graag nog beetje bij.Tycoon schreef: ↑7 december 2021, 13:00De vraag is maar:"Was het voorschot onterecht?". Neen want je hebt de energie opgebruikt. Ja, als het bedrag eenzijdig werd verhoogd of het voorschot voor levering in december is. Het voorschot voor december werd niet opgevraagd.SMGGM schreef: ↑7 december 2021, 12:52 Ik vraag mij af, als je normaal je factuur betaalde via domiciliering, dan kan je een terugbetaling eisen via je bank. De wet verplicht dat je binnen een ruime tijdspanne (enkele maanden) je om gelijk welke reden dat mag doen.
Misschien is het een idee om te doen als je vreest dat je anders geld kwijt zal geraken. Initieer de eis bij je bank om je laatste domciliering te annuleren en je geld terug te krijgen.
Deze wet is er om de consument te beschermen tegen onterecht debiteringen.
Volgens sommige contracten wordt de korting pas na 11 of 12 maanden verrekend. Dan hoef je wel een jaar te blijven zitten en kun je niet zomaar overstappen zonder je korting te verliezen.verbanneling schreef: ↑7 december 2021, 13:26
Kies gewoon een "goedkoop" contract, je hoeft echt geen jaar te blijven zitten, is er over een paar maand wat beters te krijgen gewoon overstappen. .....
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Kies gewoon een goed contract waarmee je niet om de vijf botten moet vergelijken en veranderen ...iejoor schreef: ↑7 december 2021, 17:03Kies een goed "goedkoop" contract. Volgens sommige contracten wordt de korting pas na 11 of 12 maanden verrekend. Dan hoef je wel een jaar te blijven zitten als je van de korting wil genieten.verbanneling schreef: ↑7 december 2021, 13:26
Kies gewoon een "goedkoop" contract, je hoeft echt geen jaar te blijven zitten, is er over een paar maand wat beters te krijgen gewoon overstappen. .....

In oktober Engie 3 j vast 5 cent.Cuball schreef: ↑7 december 2021, 12:52 Wij dus ook bij de ongelukkige klanten van de Vlaamse Energieleverancier voor gas..
In november Engie 3 j vast 10 cent.
Estate Guru believer.
Dat deel maakt niet uit (of zou niet uit mogen maken) voor een terugbetaling te eisen.
Het systeem is in voegen gebracht omdat een bedrijf dat kan domicilieren zeer veel macht heeft en zomaar "iedereen" zijn / haar rekening kan debiteren. Indien je niet akkoord gaat met de debitering, heb jij het recht als consument om (zonder geldige reden) je geld terug te eisen en dit voor enkele maanden (nadien is een geldige reden wel nodig).
Onlangs zijn mijn grootouders fout gedebiteerd door een grote internet leverancier (2x) en zijn ze telkens bij de bank gegaan om hun geld terug te eisen en hierop moet de bank dit doen. Of de rekening van de tegenpartij bevroren is weet ik niet of dit uitmaakt.
Finaal bleek er een fout te zijn bij die grote internet leverancier en had een andere klant een fout rekeningnummer opgegeven.
Nu zitten we dus in een vreemde situatie en stel ik mij de vraag hoe dit nu zou werken. Wat heeft hier prioriteit, de bevroren rekening of een klacht van iemand die aangeeft fout gedebiteerd te zijn.
Stel bijvoorbeeld dat de Vlaamse energieleverancier iemand die geen klant is bij hen fout zou hebben gedebiteerd, dan heeft die niet klant niets te maken met hen en is dit botweg fraude en moet die persoon het geld terug kunnen krijgen.
Soit, het is maar een suggestie hier voor de gedupeerde. Ik zou zeggen: probeer het, werkt het niet, dan heb je enkel wat tijd van jezelf verspilt. Werkt het wel, dan brengt het je geld op.
-
- Newbie
- Contacteer:
Hoe zit het eigenlijk als je nieuwe contract niet exact begint op het moment dat je oude vervalt?
Mijn vast contract bij Octa+ vervalt op 17/01, begin deze week heb ik een nieuw contract getekend bij Eneco.
Zij laten mij nu weten dat het nieuwe contract zal starten op 01/03/2022.
Zijn hier negatieve gevolgen aan verbonden?
Een maand en half aan een duur tarief bij Octa+ ofzo?
Mijn vast contract bij Octa+ vervalt op 17/01, begin deze week heb ik een nieuw contract getekend bij Eneco.
Zij laten mij nu weten dat het nieuwe contract zal starten op 01/03/2022.
Zijn hier negatieve gevolgen aan verbonden?
Dan rekent Octa+ je nog anderhalve maand energie aan. Je moet op je tariefkaart wel opzoeken of de vaste vergoeding per jaar of pro rata aangerekend wordt. Als het jaarlijks is zal je die volledig moeten betalen. Indien niet dan zal die verrekend worden aan de hand van het aantal dagen dat je contract nog gelopen heeft.sgt.pepper schreef: ↑5 januari 2022, 18:02 Zijn hier negatieve gevolgen aan verbonden?
-
- Newbie
- Contacteer:
Mja, ik zie zowel bij gas als elektriciteit een vaste vergoeding van €75 per jaar staan.
Dit al mij dus €150 kosten voor anderhalve maand energie?
Ik kan misschien Eneco aanmanen het contract te vervroegen? Al zal ik op veel goede wil waarschijnlijk niet moeten hopen vrees ik...
Dit al mij dus €150 kosten voor anderhalve maand energie?
Ik kan misschien Eneco aanmanen het contract te vervroegen? Al zal ik op veel goede wil waarschijnlijk niet moeten hopen vrees ik...
Als je Brusselse klant van octa+ was kan je dat proberen. Anders hang je vast aan de opzegtermijnen van eneco en octa+.
-
- Newbie
- Contacteer:
Neen, ik ben klant in Vlaanderen.
Godverdomme, ik had deze zever al voelen aankomen.
€150 de vuilbak in dus...
Mijn contract verbreken voor het begonnen is bij Eneco is waarschijnlijk ook geen optie?
Godverdomme, ik had deze zever al voelen aankomen.
€150 de vuilbak in dus...
Mijn contract verbreken voor het begonnen is bij Eneco is waarschijnlijk ook geen optie?
Als ik me niet vergis heb je 14 dagen na ondertekening om het contract te annuleren. Volgens mij is dat wettelijk verplicht bij elke "verkoop op afstand".
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)