Veranderen energieleverancier
Re: Veranderen energieleverancier
Recent overgestapt van Lampiris naar Eneco.
Nadat de bedenktijd van 14 dagen was verstreken opgebeld door Lampiris met de vraag naar reden van overstap.
Reden was besparing van een paar € 100.
Hun attent gemaakt dat de bedenktijd verstreken was intussen en dat de overstap annuleren waarschijnlijk niet meer zou lukken.
Zo dadelijk konden ze daar zelf geen antwoord op geven, maar ze zouden het bekijken en mij zeker een tegenvoorstel bezorgen.
Intussen loopt het nieuwe contract bij Eneco en tot op heden nog geen tegenvoorstel van Lampiris gezien.
In het verleden eens een overstap naar Engie (van Essent) binnen de bedenktijd proberen annuleren maar omwille van drukte konden ze deze annulatie niet tijdig verwerken. Tegenvoorstel van Essent was nog goedkoper, maar daar heeft Engie toen (on)bewust een stokje voor gestoken. Misschien dat ze het in Corana tijd nu nog drukker hebben?
Gewoonte intussen om jaarlijks op zoek te gaan naar de goedkoopste energieleverancier en desnoods te veranderen. Intussen al een hele serie energieleveranciers versleten en op zich is er weinig tot geen verschil te merken. Zou dus steeds voor de voordeligste opteren.
Nadat de bedenktijd van 14 dagen was verstreken opgebeld door Lampiris met de vraag naar reden van overstap.
Reden was besparing van een paar € 100.
Hun attent gemaakt dat de bedenktijd verstreken was intussen en dat de overstap annuleren waarschijnlijk niet meer zou lukken.
Zo dadelijk konden ze daar zelf geen antwoord op geven, maar ze zouden het bekijken en mij zeker een tegenvoorstel bezorgen.
Intussen loopt het nieuwe contract bij Eneco en tot op heden nog geen tegenvoorstel van Lampiris gezien.
In het verleden eens een overstap naar Engie (van Essent) binnen de bedenktijd proberen annuleren maar omwille van drukte konden ze deze annulatie niet tijdig verwerken. Tegenvoorstel van Essent was nog goedkoper, maar daar heeft Engie toen (on)bewust een stokje voor gestoken. Misschien dat ze het in Corana tijd nu nog drukker hebben?
Gewoonte intussen om jaarlijks op zoek te gaan naar de goedkoopste energieleverancier en desnoods te veranderen. Intussen al een hele serie energieleveranciers versleten en op zich is er weinig tot geen verschil te merken. Zou dus steeds voor de voordeligste opteren.
Ik kreeg een soortgelijke ervaring bij Mega. Hun prijzen gedurende het eerste jaar zijn zeer competitief, maar na 1 jaar krijg je het hernieuwstarief voorgeschoteld. Dit is ongeveer 30% duurder als het tarief waarmee je start.
Heb dan ook maar mijn overdracht ingezet en kreeg zeer snel nadien telefoon van Mega met de vraag om te blijven aan mijn initieel tarief (+ een korting). Persoon aan de telefoon gaf gewoon aan dat als je niet akkoord gaat met het hernieuwstarief, je dit gewoon moest aangeven en dan zetten ze je terug over.
Je zou je afvragen, wie gaat wel met plezier die +30% betalen?
De energiemarkt is ontzettend competitief geworden. Finaal gebruikt iedereen een tooltje om de beste prijs te vinden en stappen daar naar over. Om alsnog meer winst te kunnen maken zijn er diverse methodes die er worden gehanteerd en ze draaien allemaal rond onoplettendheid van de klant.
Een product in die prijsvergelijker hebben die op de website wat moeilijker te vinden (en waar uiteraard een bijna gelijknamig duurder alternatief voor is), hoge kortingen aanbieden het eerste jaar maar verplichten 1 jaar klant te zijn om het tweede jaar een hoge abonnement kost aan te rekenen (die volledig wordt aangerekend vanaf de start van het jaar), werken met een hernieuwstarief dat een stuk hoger is dan het tarief waarin je origineel instapte,...
Eigenlijk is de leverancier die het eerlijk speelt eraan voor de moeite. Die komt nooit hoog in zo'n prijsvergelijker en zal dus niet snel overwogen worden, bijgevolg ken ik bijna geen enkele leverancier die geen enkele van die trucjes hanteert.
Als consument is het dus opletten geblazen als je een mail krijgt met de melding wat je tarief voor de komende periode is. Dat zou je moment moeten zijn om je tarief af te toetsen of het nog mee is met de markt.
Heb dan ook maar mijn overdracht ingezet en kreeg zeer snel nadien telefoon van Mega met de vraag om te blijven aan mijn initieel tarief (+ een korting). Persoon aan de telefoon gaf gewoon aan dat als je niet akkoord gaat met het hernieuwstarief, je dit gewoon moest aangeven en dan zetten ze je terug over.
De energiemarkt is ontzettend competitief geworden. Finaal gebruikt iedereen een tooltje om de beste prijs te vinden en stappen daar naar over. Om alsnog meer winst te kunnen maken zijn er diverse methodes die er worden gehanteerd en ze draaien allemaal rond onoplettendheid van de klant.
Een product in die prijsvergelijker hebben die op de website wat moeilijker te vinden (en waar uiteraard een bijna gelijknamig duurder alternatief voor is), hoge kortingen aanbieden het eerste jaar maar verplichten 1 jaar klant te zijn om het tweede jaar een hoge abonnement kost aan te rekenen (die volledig wordt aangerekend vanaf de start van het jaar), werken met een hernieuwstarief dat een stuk hoger is dan het tarief waarin je origineel instapte,...
Eigenlijk is de leverancier die het eerlijk speelt eraan voor de moeite. Die komt nooit hoog in zo'n prijsvergelijker en zal dus niet snel overwogen worden, bijgevolg ken ik bijna geen enkele leverancier die geen enkele van die trucjes hanteert.
Als consument is het dus opletten geblazen als je een mail krijgt met de melding wat je tarief voor de komende periode is. Dat zou je moment moeten zijn om je tarief af te toetsen of het nog mee is met de markt.
Ecopower speelt het spel eerlijk.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Dat hangt af van je persoonlijk verbruiksprofiel.azerty_123 schreef: ↑17 maart 2021, 09:53 ... Klopt inderdaad, maar als je dan gaat vergelijken tussen leveranciers komen ze verre van de goedkoopste uit de bus. ...
Voor mij is Ecopower altijd al de goedkoopste geweest en ik vergelijk dat regelmatig op verschillende sites.
Sluit altijd contract af voor meerdere jaren. 3 j of 5 j. 30 a 50 € duurder dan jaar contract.SMGGM schreef: ↑17 maart 2021, 07:25 Ik kreeg een soortgelijke ervaring bij Mega. Hun prijzen gedurende het eerste jaar zijn zeer competitief, maar na 1 jaar krijg je het hernieuwstarief voorgeschoteld. Dit is ongeveer 30% duurder als het tarief waarmee je start.
Of ik die termijnen uitdoe zelden.
Dus jaren aan start prijs.
Misschien iets duurder bij start, maar na het 1 jaar blijft hetzelfde tarief geldig.
Jaarcontracten zijn jaarcontracten.
Wacht maar af met stijgende olieprijs de gasprijs voor het jaar contract.
Estate Guru believer.
SMGGM ja ik heb dat ook (tijdig) gemerkt bij MEGA.
Het is niet netjes dat MEGA het goedkoopste publiek tarief niet voorstelt bij contract verlenging. Ze proberen zo mensen te bedriegen. Want zo mag ik het toch noemen?
Ecopower is denk ik echt transparant. Bij andere aanbieders heb ik altijd wat moeten puzzelen :-)
Het is niet netjes dat MEGA het goedkoopste publiek tarief niet voorstelt bij contract verlenging. Ze proberen zo mensen te bedriegen. Want zo mag ik het toch noemen?
Ecopower is denk ik echt transparant. Bij andere aanbieders heb ik altijd wat moeten puzzelen :-)
Hier ook.Nefertari schreef: ↑17 maart 2021, 11:04Dat hangt af van je persoonlijk verbruiksprofiel.azerty_123 schreef: ↑17 maart 2021, 09:53 ... Klopt inderdaad, maar als je dan gaat vergelijken tussen leveranciers komen ze verre van de goedkoopste uit de bus. ...
Voor mij is Ecopower altijd al de goedkoopste geweest en ik vergelijk dat regelmatig op verschillende sites.
Buurvrouw heeft geen zonnepanelen en zit ook bij Ecopower, ik had gisteren haar factuur in mijn handen

Ook voor 2e verblijf het goedkoopste. Ook voor aparte garage.
En... niet te vergeten... je kan gewoon in je zetel blijven zitten. Ok je kan op een ander misschien 20 of 30 euro per jaar minder betalen maar in uw achterhoofd kan je doen alsof je groene stroom hebt en dit hoog in het vaandel draagt... .
Ik denk toch dat veel volk met zonnepanelen nu zal vertrokken zijn of nog zal vertrekken. Simpele vergelijking met mijnenergie gedaan voor 3.500kWh afname en 2.500 kWh injectie (= 70% van de opbrengst van de panelen, gezien de meeste mensen aan een direct verbruik van 30% zit). Gebied heb ik Intergem genomen en ik vergelijk enkel vaste tarieven.
Ecopower: 773,66€
Mega en Engie zitten er iets meer dan 100€ onder.
Ok bij die laatste 2 moet je na een jaar opnieuw bekijken, maar het verschil is toch wel zo'n 13%!
Als je dan bekijkt wat het verschil is met mensen met een warmtepomp bv die gemakkelijk aan 7.000kWh zitten op jaarbasis (incl gewoon verbruik) en 4900 kWh injectie (opnieuw 70% zoals hierboven).
Ecopower: 1.546,56€
Engie Easy fixed: 1.326,98€
Verschil = 220€ oftewel Engie is 14% goedkoper.
Ecopower: 773,66€
Mega en Engie zitten er iets meer dan 100€ onder.
Ok bij die laatste 2 moet je na een jaar opnieuw bekijken, maar het verschil is toch wel zo'n 13%!
Als je dan bekijkt wat het verschil is met mensen met een warmtepomp bv die gemakkelijk aan 7.000kWh zitten op jaarbasis (incl gewoon verbruik) en 4900 kWh injectie (opnieuw 70% zoals hierboven).
Ecopower: 1.546,56€
Engie Easy fixed: 1.326,98€
Verschil = 220€ oftewel Engie is 14% goedkoper.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ecopower gaat statuten wijziging voorstellen volgende maand.
Een klein gokje, uitstap beperken als er te veel tegelijk zijn die willen uitstappen.
Dus uitstap in de tijd spreiden.
Arco heeft dat ook gedaan met gekende gevolg.
Of het nu zo een vaart gaat lopen.
Een klein gokje, uitstap beperken als er te veel tegelijk zijn die willen uitstappen.
Dus uitstap in de tijd spreiden.
Arco heeft dat ook gedaan met gekende gevolg.
Of het nu zo een vaart gaat lopen.
Estate Guru believer.
https://mijngroenestroom.be/leverancier ... lectrabel/
"Engie is een zeer grote producent van energie. Het bedrijf produceert voornamelijk energie op basis van kernenergie (38%) en gascentrales (35%). Ongeveer 26% van de energie die Engie opwekt is afkomstig uit hernieuwbare bronnen, met het grootste gedeelte uit waterkracht. Engie heeft ook nog een klein aandeel in steenkoolcentrales, en verkocht de voorbije jaren enkele centrales. Engie had er echter beter aan gedaan deze vervuilende centrales definitief te sluiten. "
Tja, voor gas heb ik ze sinds vorig jaar gekozen, want groen gas bestaat niet in België helaas. (Wel in Nederland)
https://groengas.nl/
Ecopower produceerde afgelopen jaar meer stroom dan nodig voor de leveringen aan zijn klanten. De geleverde stroom bestaat bijna volledig uit coöperatieve windenergie, die aangevuld wordt met stroom uit zonnepanelen en een miniem deel kleinschalige waterkracht. De coöperatieve koopt dan ook geen stroom aan.
Tja en als er geen wind is, krijg je evengoed die kernenergie. En als hier de kerncentrales stil liggen, dan komt ze wel uit Frankrijk.
Maar weet wel dat ik bij Engie het Easy fixed contract met 100% groene stroom vergeleken heb, niet de formule zonder.
Maar weet wel dat ik bij Engie het Easy fixed contract met 100% groene stroom vergeleken heb, niet de formule zonder.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Als je het stukje van groene energie in detail gaat bekijken is het echt wel lachwekkend. Een beetje een kritische kijk op waar onze zogezegd groene stroom vandaan komt: https://www.youtube.com/watch?v=xW-VLPyxqAM
Uiteraard het is het beeld vanuit Nederland, maar België is op vlak van groene stroom niet veel anders.
Als je dit gaat bekijken wil ik nog liever mijn stroom uit een kerncentrale.
Uiteraard het is het beeld vanuit Nederland, maar België is op vlak van groene stroom niet veel anders.
Als je dit gaat bekijken wil ik nog liever mijn stroom uit een kerncentrale.
Klassement van de leveranciers voor groene stroom:
5 leveranciers halen 20/20;
4 leveranciers halen minder dan 6/20.
https://mijngroenestroom.be/#ranking
5 leveranciers halen 20/20;
4 leveranciers halen minder dan 6/20.
https://mijngroenestroom.be/#ranking
De nieuwe statuten maken uitstappen net makkelijker
Ik heb op mijn energie een vergelijking gemaakt.
Engie kwam daar als goedkoopste uit (enkel voor het eerste jaar, met 47% korting, na dat jaar valt die korting weg en worden ze een pak duurder), 30€ minder dan Ecopower.
Ik vroeg een maand geleden een verduidelijking over hun voorwaarden, en kreeg onmiddellijk een ontvangstbevestiging, maar na een maand nog steeds geen antwoord, en ondertussen zijn hun tarieven ook nog gestegen.
Een leverancier die er niet in slaagt om na een maand op een vraag te antwoorden, lijkt me niet erg betrouwbaar.