Veranderen van pensioenspaarfonds - interessantste methode
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Veranderen van pensioenspaarfonds - interessantste methode
Beste allen,
Op heden doe ik aan pensioensparen bij BNP Paribas Fortis, hoewel het Growth fonds het afgelopen jaar niet schitterend deed, vergeleken met de concurrentie.
Wat als ik nu volgend jaar of binnen een paar jaar wil overstappen naar bijv. Argenta of Pricos van KBC. De 'kosten' die BNP me oplegt, zijn enkel van toepassing wanneer ik het reeds gespaarde bedrag bij BNP wil overbrengen naar mijn nieuwe pensioenspaarfonds. Maar is het dan niet interessanter om de reeds gespaarde bedragen bij BNP daar te laten staan en opnieuw van 0 te beginnen bij Argenta of KBC? Op die manier doe je ook nog eens aan spreiding? Volgens die logica zou je zelfs elk jaar in een ander pensioenspaarfonds kunnen inschrijven? Of mis ik iets?
Op heden doe ik aan pensioensparen bij BNP Paribas Fortis, hoewel het Growth fonds het afgelopen jaar niet schitterend deed, vergeleken met de concurrentie.
Wat als ik nu volgend jaar of binnen een paar jaar wil overstappen naar bijv. Argenta of Pricos van KBC. De 'kosten' die BNP me oplegt, zijn enkel van toepassing wanneer ik het reeds gespaarde bedrag bij BNP wil overbrengen naar mijn nieuwe pensioenspaarfonds. Maar is het dan niet interessanter om de reeds gespaarde bedragen bij BNP daar te laten staan en opnieuw van 0 te beginnen bij Argenta of KBC? Op die manier doe je ook nog eens aan spreiding? Volgens die logica zou je zelfs elk jaar in een ander pensioenspaarfonds kunnen inschrijven? Of mis ik iets?
-
- VIP member
- Contacteer:
Re: Veranderen van pensioenspaarfonds - interessantste methode
Dat kan perfect, je kan wel maar één contract inbrengen in je personenbelasting dus nooit in twee contracten storten binnen het zelfde jaar.
Ps er is wel een spreiding maar vul eens twee fondsen in op morningstar, er is behoorlijk wat overlap (door de strengere regels)
Ps er is wel een spreiding maar vul eens twee fondsen in op morningstar, er is behoorlijk wat overlap (door de strengere regels)

Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Maar stel dus dat ik 'meest bekoren' ben door bijv. de spaarfondsen van BNP, Argenta en KBC, dan is er letterlijk géén één nadeel verbonden aan:
2017: (in maandelijkse schijven) 940,- storten in fonds bij BNP;
2018: (in maandelijkse schijven) 940,- storten in fonds bij Argenta;
2019: (in maandelijkse schijven) 940,- storten in fonds bij KBC;
2020: (in maandelijkse schijven) 940,- storten in fonds bij BNP;
2021: etc. etc.
Waarbij dus het bijeengespaarde bedrag nooit wordt overgebracht.
Uiteraard zal je nooit het maximale rendement behalen, maar ook nooit het minste? Ik loop eigenlijk geen winsten mis door dit zo te doen? Waarom gebeurt dit dan zo zelden?
2017: (in maandelijkse schijven) 940,- storten in fonds bij BNP;
2018: (in maandelijkse schijven) 940,- storten in fonds bij Argenta;
2019: (in maandelijkse schijven) 940,- storten in fonds bij KBC;
2020: (in maandelijkse schijven) 940,- storten in fonds bij BNP;
2021: etc. etc.
Waarbij dus het bijeengespaarde bedrag nooit wordt overgebracht.
Uiteraard zal je nooit het maximale rendement behalen, maar ook nooit het minste? Ik loop eigenlijk geen winsten mis door dit zo te doen? Waarom gebeurt dit dan zo zelden?
Klopt! Dit kan perfect.
Je kan zelfs nog extremer gaan, door nog af te wiselen met een pensioenspaarverzekering.
Je kan zelfs nog extremer gaan, door nog af te wiselen met een pensioenspaarverzekering.
-
- VIP member
- Contacteer:
Enige nadeel dat ik zie is dat banken soms acties doen bij verhuis van een pensioenspaarrekening. Als je bij elke bank al een pensioenspaarrekening hebt gaat het moeilijk worden om gebruik te maken van mogelijke acties 

Mooi, dan doe ik dit wellicht zo! Enige vraag blijft dan waarom dit niet vaker de norm is: spreiden bij spaarrekeningen doen de meesten al, waarom dan niet met betrekking tot pensioenspaarfondsen? Zelfs al zijn de onderliggende effecten vaak grotendeels overeenkomend, ik merk toch op dat de rendementen van de pensioenspaarfondsen van de diverse grootbanken jaarlijks sterk kunnen uiteenlopen.
- KapiteinHaak
- Newbie
- Contacteer:
-
- VIP member
- Contacteer:
Waarschijnlijk omdat pensioensparen maar om 940€ per jaar gaat. Dat duurt even voor je aan een flink bedrag zit waar spreiding "noodzakelijk" wordt.
Buiten pensioensparen heb ik geen enkele positie met meer dan 4% gewicht op mijn portefeuille. Hoewel ik niet blij ben met de behemoth pensioensparen (15%) heb ik geen enkel probleem met spreiding van mijn gehele portefeuille/overlap (alleen misschien in regioverdeling).
Speel zelf ook met het idee om een tweede contract te beginnen, maar ik ben bang dat het voor mij alleen maar "cosmetisch" gaat zijn.
Buiten pensioensparen heb ik geen enkele positie met meer dan 4% gewicht op mijn portefeuille. Hoewel ik niet blij ben met de behemoth pensioensparen (15%) heb ik geen enkel probleem met spreiding van mijn gehele portefeuille/overlap (alleen misschien in regioverdeling).
Speel zelf ook met het idee om een tweede contract te beginnen, maar ik ben bang dat het voor mij alleen maar "cosmetisch" gaat zijn.
- Brugse Leeuw
- Hero Member
- Contacteer:
Welk bedrag gaan jullie vanaf volgend jaar storten?
Blijkbaar een paar valkuilen vanaf volgend jaar!
Meer dan 940€ storten en je kan maar 25 ipv 30% aftrekken...dus 940€ behouden?
Blijkbaar een paar valkuilen vanaf volgend jaar!
Meer dan 940€ storten en je kan maar 25 ipv 30% aftrekken...dus 940€ behouden?
Ik denk 1200.
Je moet wel opletten dat je ofwel 940 of 1200 euro stort. Doe niets ertussen want dan verlies je sowieso aan de val die de staat heeft gespannen.
Je moet wel opletten dat je ofwel 940 of 1200 euro stort. Doe niets ertussen want dan verlies je sowieso aan de val die de staat heeft gespannen.
-
- VIP member
- Contacteer:
940 bij de huidige markt
1200 wanneer we een flinke daling hebben gezien
1200 wanneer we een flinke daling hebben gezien
ja de staat geniet van het voordeel tussen 940 en 1148 euro Alles erboven is in jou voordeel en alles onder de 940 ook.
Of men rekent erop dat mensen meer beleggers kennis hebben en overschakelen van peiler 3 naar peiler 4.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
- Brugse Leeuw
- Hero Member
- Contacteer:
Toch erg dat onze politiekers de burgers terug in het zak wil zetten!molenveld schreef: ↑14 november 2017, 13:50 Trends: Regering rekent op fiscale valstrik pensioensparen
Ik zal de 940€ behouden. Enkel bij een serieuze correctie overweeg ik de volle pot.