Verbruik luchtontvochtiger
Re: Verbruik luchtontvochtiger
Dag Vortexvortex schreef: ↑15 november 2022, 17:44In dat geval ben je best af met een absorptie droger. Nog iets om op te letten, vermijd dat warme lucht zich verplaatst naar koude ruimtes, lucht van 20°C en 60% relatieve vochtigheid die afkoelt naar 15°C krijgt een relatieve vochtigheid van 85% en zal condenseren op een oppervlak van 12°C. Zie de blauwe lijn op dit Mollier diagramTomasz schreef: ↑14 november 2022, 23:59 Bedankt, ik had zo ver nog niet gedacht. Ik twijfel nog tussen twee types: de Qlima DD208 en de Qlima D620. De 620 is een type zoals ik eerder aanhaalde, de 208 moet dan zijn wat jij beschrijft. Ding is wel dat ze volgens handleiding beiden werken vanaf 5 graden, over welke concrete temperaturen heb jij het? Ze moeten vooral boven werken in ruimtes waar temperatuur rond de 14-16 graden zal draaien. Momenteel is condensatie enorm, dus we moeten wel actie ondernemen. Ik ken er niets van, dus ik apprecieer jullie hulp enorm.
We zijn uiteindelijk voor een ander merk gegaan, maar het is een absorptiedroger. Bedankt voor de tip, het diagram is iets te technisch voor mij, maar we houden er rekening mee. Het toestel van Meaco is absorptie en wordt ook gebruikt op boten etc, ik verwacht dus wel dat het goed gerief is.
Groeten
Goed lezen Ludo, ik zeg nergens dat vierkante meter hetzelfde is als cubieke meter.ludo schreef: ↑15 november 2022, 16:38------------------Niche schreef: ↑15 november 2022, 13:08 Heb hem een kleine 3H laten lopen.
Bij starten om 9h15 -> 80 % luchtvochtigheid (geen zorgen, ik vermoed dat de sensor wat vochtig is van zichzelf)
10H -> 66%
11H -> 63%
12H -> 60%
Inhoud reservoir afgemeten met maatbeker : 490 ml
Geplaats op de overloop met alle ramen dicht, en de deuren van de ruimtes open (1 badkamer, 3 slaapkamers), tot opp 49 vierkante meter. Toestel zou geschikt zijn voor 50-75 cubieke meter, dus prestaties zullen beter zijn in een kleinere ruimte.
Zoals eerder al vermeld, De ramen open zetten zorgt inderdaad ook voor een drop in luchtvochtigheid.
Extra 20 min met de ramen open -> 58% luchtvochtigheid. Nadeel, kamers zijn dan ook wat warmte kwijt natuurlijk.
49m² is niet hetzelfde als 50-75 cubieke meter.
49m² = 123 cubieke meter. (7x7x2,50 )
@Tomasz Proficiat met de aankoop van de Meaco DD8LION en benieuwd naar je ervaringen.
Niche schreef: ↑16 november 2022, 14:09Goed lezen Ludo, ik zeg nergens dat vierkante meter hetzelfde is als cubieke meter.
@Tomasz Proficiat met de aankoop van de Meaco DD8LION en benieuwd naar je ervaringen.
------------
""" tot opp 49 vierkante meter. Toestel zou geschikt zijn voor 50-75 cubieke meter, zeg je" """
Dan is het toestel niet geschikt voor die inhoud die je aangeeft.... omdat 49 m² minimaal 123 cubieke meter is..
Toch even checken wat topicstarter precies bedoeld:
- vocht op ramen aan buitenkant ? Ambetant maar weinig aan te doen. Geen erg
- vocht op ramen aan binnenkant? Probleem. Beter verluchten, verwarmen of ontvochtigen.
- vocht op ramen aan buitenkant ? Ambetant maar weinig aan te doen. Geen erg
- vocht op ramen aan binnenkant? Probleem. Beter verluchten, verwarmen of ontvochtigen.
ludo schreef: ↑16 november 2022, 16:07Dat is dus ook de reden waarom ik zeg : “dus prestaties zullen beter zijn in een kleinere ruimte.Niche schreef: ↑16 november 2022, 14:09
Goed lezen Ludo, ik zeg nergens dat vierkante meter hetzelfde is als cubieke meter.
------------
""" tot opp 49 vierkante meter. Toestel zou geschikt zijn voor 50-75 cubieke meter, zeg je" """
Dan is het toestel niet geschikt voor die inhoud die je aangeeft.... omdat 49 m² minimaal 123 cubieke meter is..
”.
Ik heb, vermits ik:
- net het toestel heb waarin de topicstarter geïnteresseerd is
- ook in het weekend wat condens op de ramen boven had
- de dinsdag thuis werkte
… de moeite gedaan om:
- het toestel een 3 tal uur te laten lopen
- wat specs van het toestel te noteren
- de situatie te schetsen waarin het toestel voor dit testje werd gebruikt.
- de resultaten vermeld.
Ik heb niet gezegd dat ik ervoor ging om voor deze test het toestel in het best mogelijke daglicht te plaatsen. Dan had ik beter eerst de luchtvochtigheid nog wat opgedreven, tevens de temperatuur boven verhoogd en, inderdaad, met als risico van mezelf te vaak te citeren, het toestel in een kleinere ruimte geplaatst.
Om u gerust te stellen, In het echte leven wordt deze in een normaal formaat badkamer gebruikt.
Die geschikt voor 75m³ specificatie is slechts een richtwaarde, het is niet zo dat het toestel geen effect zou hebben in een ruimte die dubbel zo groot is. Gewoonlijk hebben die kleine absorptie drogers een capaciteit van 6 a 8 liter per 24 uur (en dat halen ze ook effectief wanneer er vocht beschikbaar is) neem maar van mij aan dat je de luchtvochtigheid in een 150m³ ruimte daarmee gevoelig omlaag krijgt. Eigenlijk moet je kijken hoeveel overtollig vocht er per 24 uur in een ruimte vrijkomt en daarop het toestel afstemmen, vermits dat nog al complex is geven fabrikanten een richtwaarde op in m² of m³.
-
- Newbie
- Contacteer:
Die grafiek is liter/24h. Maar het adorptietoestel heeft er wel 4x meer energie voor nodig. Als je de grafiek vertaald naar liter/kWh dan is het condenstoestel interessanter. Enkel voor 10° 60% is condens dan minder efficient (voor deze twee toestellen in het voorbeeld). Aan de andere kant, die extra energie vertaald zich wel in warmte.Tomasz schreef: ↑15 november 2022, 11:30 Ter info, hier kan je de twee vergelijken:
condenstoestel:
https://www.luchtontvochtiger.be/luchto ... latinum_12
Adsorptie:
https://www.luchtontvochtiger.be/adsorp ... co-dd8lion
Onderaan staat handige grafiek, waarbij je duidelijk kan zien dat persoon hierboven heel nuttige info gaf, adsorptie is inderdaad veel doeltreffender bij lage temperaturen.
Bedankt allemaal nogmaals voor de hulp, het toestel werkt prima en haalt veel vocht uit de lucht. De condens volledig weghouden lukt niet met de koude momenteel, maar het is in elk geval een serieuze hulp.
Condens op ramen volledig weghouden gaat inderdaad niet lukken als die ramen slecht isoleren. De binnentemperatuur van de raamoppervlakken is dan te koud waardoor er toch condens ontstaat, denk maar aan een koud bierglas dat in een droge omgeving toch condenseert. Voornaamste is dat de luchtvochtigheid laag genoeg is zodat schimmels geen kans krijgen.
Dag Vortexvortex schreef: ↑6 december 2022, 09:48 Condens op ramen volledig weghouden gaat inderdaad niet lukken als die ramen slecht isoleren. De binnentemperatuur van de raamoppervlakken is dan te koud waardoor er toch condens ontstaat, denk maar aan een koud bierglas dat in een droge omgeving toch condenseert. Voornaamste is dat de luchtvochtigheid laag genoeg is zodat schimmels geen kans krijgen.
Het is gewoon wachten tot we voldoende bijeen hebben om ramen te vervangen, de ontvochtiger doet ondertussen nuttig werk om lucht droger en gezonder te houden en inderdaad om schimmel te vermijden. Bedankt voor de hulp, aan jou en alle anderen, fijn dat ik hier terecht kon.
Groeten
Thomas
Ik heb nu al een week of 2 de luchtontvochtiger van de lidl webshop.
Zeer content van, reservoir van 6,5 liter is ideaal om je wc door te spoelen , alsook digitale aflezing in bediening en behuizing.
Heeft ook een was droog functie (die zeer goed werkt) en slaat automatisch aan/af bij een gewenste vochtigheidsgraad. 320wh
Kga wsl nog een bestellen.
Zeer content van, reservoir van 6,5 liter is ideaal om je wc door te spoelen , alsook digitale aflezing in bediening en behuizing.
Heeft ook een was droog functie (die zeer goed werkt) en slaat automatisch aan/af bij een gewenste vochtigheidsgraad. 320wh
Kga wsl nog een bestellen.
- uw probleem is slechte isolatiewaarde van ramen.
- drogere lucht binnen maken om dit te verhelpen kost energie en is niet gezonder. Droge lucht prikkelt de luchtwegen.
- de condensvorming op de ramen is al een vorm van luchtdroging. Je doet er nog een nutteloze schep bovenop.
- indien de vensters vervangen worden door beter isolerende loop je het risico dat de condens zich op de wanden zal vormen met schimmelvorming tot gevolg.
- drogere lucht binnen maken om dit te verhelpen kost energie en is niet gezonder. Droge lucht prikkelt de luchtwegen.
- de condensvorming op de ramen is al een vorm van luchtdroging. Je doet er nog een nutteloze schep bovenop.
- indien de vensters vervangen worden door beter isolerende loop je het risico dat de condens zich op de wanden zal vormen met schimmelvorming tot gevolg.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Wow, top advies, luchtdroger is overbodig en geen isolerende ramen want daarmee loop je risico op schimmel Het gaat hier over de typische ruimtes waar bovenop de natuurlijke luchtvochtigheid extra vocht vrij komt (badkamer, strijkkamer en slaapkamer). Als dergelijke ruimtes niet voldoende verwarmd en geventileerd worden ontstaat sowieso een vocht en schimmel probleem. Vermits OP de verwarming en wellicht ook het ventileren heeft afgebouwd en geen al te beste isolatie heeft, is het wel degelijk zinvol om met een luchtdroger die overtollige vochtigheid te verminderen. Het is daarbij niet de bedoeling om een ongezond lage luchtvochtigheid te creëren zoals jij suggereert.reteiP schreef: ↑11 december 2022, 22:05 - uw probleem is slechte isolatiewaarde van ramen.
@Vortex, klopt volledig wat je zegt, al vermoed ik dat elk advies wel goed bedoeld is. Ter info: luchtontvochtiger slaat automatisch af bij 50% of 40%, zoals je het zelf instelt, dus van ongezonde droge lucht kan geen sprake zijn.vortex schreef: ↑12 december 2022, 11:23Wow, top advies, luchtdroger is overbodig en geen isolerende ramen want daarmee loop je risico op schimmel Het gaat hier over de typische ruimtes waar bovenop de natuurlijke luchtvochtigheid extra vocht vrij komt (badkamer, strijkkamer en slaapkamer). Als dergelijke ruimtes niet voldoende verwarmd en geventileerd worden ontstaat sowieso een vocht en schimmel probleem. Vermits OP de verwarming en wellicht ook het ventileren heeft afgebouwd en geen al te beste isolatie heeft, is het wel degelijk zinvol om met een luchtdroger die overtollige vochtigheid te verminderen. Het is daarbij niet de bedoeling om een ongezond lage luchtvochtigheid te creëren zoals jij suggereert.reteiP schreef: ↑11 december 2022, 22:05 - uw probleem is slechte isolatiewaarde van ramen.