Verdacht worden van witwassen als accountant
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
- PaperbackWriter
- Full Member

- Contacteer:
Re: Verdacht worden van witwassen als accountant
Mijn vermoeden is dat dit niet zozeer omwille van het 'al dan niet' aangeven van een buitenlandse rekening is en ook niet vanwege het feit dat het over 50000 euro gaat. Maar over de vaststelling dat het geld vanuit Turkije overgeschreven werd.
Veel banken gaan buiten-Europese transacties onterecht als verdacht beschouwen met alle negatieve gevolgen vandien voor hun particuliere klanten die bankrelaties hebben buiten Europa.
Graag had ik geweten over welke bank het hier gaat.
Veel banken gaan buiten-Europese transacties onterecht als verdacht beschouwen met alle negatieve gevolgen vandien voor hun particuliere klanten die bankrelaties hebben buiten Europa.
Alle banken zullen dezelfde procedure volgen... Maakt dus al niet uit over welke bank het gaat...PaperbackWriter schreef: ↑6 december 2023, 12:28 Mijn vermoeden is dat dit niet zozeer omwille van het 'al dan niet' aangeven van een buitenlandse rekening is en ook niet vanwege het feit dat het over 50000 euro gaat. Maar over de vaststelling dat het geld vanuit Turkije overgeschreven werd.
Welke bank?
Niet helemaal. Het is gewoon wie het signaleert en wat die er mee doet.ludo schreef: ↑6 december 2023, 14:18Alle banken zullen dezelfde procedure volgen... Maakt dus al niet uit over welke bank het gaat...PaperbackWriter schreef: ↑6 december 2023, 12:28 Mijn vermoeden is dat dit niet zozeer omwille van het 'al dan niet' aangeven van een buitenlandse rekening is en ook niet vanwege het feit dat het over 50000 euro gaat. Maar over de vaststelling dat het geld vanuit Turkije overgeschreven werd.
Bepaalde banken overdrijven. Ik heb al meegemaakt dat een oudere mevrouw in België 38,50 euro van een vriendin in Nederland op haar rekening hier ontving als bijdrage aan een gezamelijke lunch. En ja hoor, bingo.
Een ander stort 8.000 euro cash en hoort niets. Een volgende stort 100 euro en mag uitgebreid gaan verklaren hoe hij er aan komt. Weer een ander wil 100 euro pinnen en krijgt de vraag van de juffrouw achter de balie wat hij daar mee gaat doen. De man antwoord dat haar dat niets aan gaat. De bali-medewerkster zet de geldautomaat op niet actief.
Allemaal dingen gebeurd bij dezelfde bank.
De bank noemt dat afwijkend gedrag en dus bingo.
-
huisjetuintjefiets
- Verbannen Gebruiker

-
huisjetuintjefiets
- Verbannen Gebruiker

Een gelijkaardig verhaal staat op juridischforum
https://juridischforum.be/viewtopic.php?f=15&t=153785
Denk dat het heel recent zo is dat de banken hetzelf niet meer weten, maar wel enorme schrik hebben van de heel zware financiele sankties
Daarom dat ze het zekere voor het onzekere nemen.
Er zijn zelfs mensen die hele kleine bedagen cash afhalen , waar ze vragen wat ze er mee gaan doen
Denk dat het heel recent zo is dat de banken hetzelf niet meer weten, maar wel enorme schrik hebben van de heel zware financiele sankties
Daarom dat ze het zekere voor het onzekere nemen.
Er zijn zelfs mensen die hele kleine bedagen cash afhalen , waar ze vragen wat ze er mee gaan doen
-
huisjetuintjefiets
- Verbannen Gebruiker

Er klopt niets van dat hele verhaal. Van zodra men meer info vraagt, begint hij te schelden ... rotland ... kotsend ....paul schreef: ↑6 december 2023, 18:40 Een gelijkaardig verhaal staat op juridischforum
Zogezegd een accountant. 10 jaar niet kunnen slapen. Klopt gewoon niets van.
Indien je niks verkeerd hebt gedaan en alle bewijzen kan voorleggen naar herkomst van het geld, is er toch geen reden om hier van wakker te liggen lijkt mij.
Ik ken een soortgelijk geval met een overschrijving vanuit een EU Oostblokland van ouder naar kind, voor de aankoop van een huis in België.
Ik denk dat banken geen zin hebben om extra werk te hebben met klanten die dergelijke overschrijvingen doen. Voor hen telkens werk waarvoor ze er geen extra geld ontvangen.
Wat de angst van de TS betreft. Vermoedelijk is er meer aan de hand, investeringen (onroerende goederen?) in Turkije ook vergeten aan te geven?
Toch verbazend dat een accountant zo snel begint te zweten.
Als er iets van komt gaat het ook echt geen 10 jaar duren.
Ik denk dat banken geen zin hebben om extra werk te hebben met klanten die dergelijke overschrijvingen doen. Voor hen telkens werk waarvoor ze er geen extra geld ontvangen.
Wat de angst van de TS betreft. Vermoedelijk is er meer aan de hand, investeringen (onroerende goederen?) in Turkije ook vergeten aan te geven?
Toch verbazend dat een accountant zo snel begint te zweten.
Als er iets van komt gaat het ook echt geen 10 jaar duren.
Het kan je wel een hoop tijd kosten en ook nog geld voor je accountant. Bovendien kunnen ze ook deposito's en effectenrekening blokkeren En als duidelijk blijkt dat er niets aan de hand is, betalen ze de gemaakte kosten niet terug. Zelfs een excuus kan er niet af.
- PaperbackWriter
- Full Member

- Contacteer:
Eerder denk ik dat het afhangt van hoe de individuele bankmedewerkers de vooropgestelde procedures interpreteren. En de ene zal al wat vlugger panikeren dan de andere bij het zien van een buiten-Europese overschrijving.ludo schreef: ↑6 december 2023, 14:18Alle banken zullen dezelfde procedure volgen... Maakt dus al niet uit over welke bank het gaat...PaperbackWriter schreef: ↑6 december 2023, 12:28 Veel banken gaan buiten-Europese transacties onterecht als verdacht beschouwen met alle negatieve gevolgen vandien voor hun particuliere klanten die bankrelaties hebben buiten Europa.
- PaperbackWriter
- Full Member

- Contacteer:
Er zijn anders genoeg Belgen die niets anders te doen hebben dan te schelden op ons eigen land. Je moet niet verder gaan zoeken dan op dit eigenste forum.huisjetuintjefiets schreef: ↑6 december 2023, 19:01Er klopt niets van dat hele verhaal. Van zodra men meer info vraagt, begint hij te schelden ... rotland ... kotsend ....paul schreef: ↑6 december 2023, 18:40 Een gelijkaardig verhaal staat op juridischforum
Zogezegd een accountant. 10 jaar niet kunnen slapen. Klopt gewoon niets van.
Als persoon met buitenlandse roots zou men voor minder lastig kunnen worden als men voor de zoveelste keer als verdacht beschouwd wordt. En bovendien kan ook een accountant fouten maken.