vergelijking Medirect,saxo en keytrade
TIP
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: vergelijking Medirect,saxo en keytrade
Het geld dat wacht om belegd te worden, schijnt bij Saxo (België) te vallen onder het Deense depositogarantiestelsel, dat identiek is aan het Belgische (100 000 €). OK dus.
Maar welk Beschermingsfonds voor financiële instrumenten vergoedt evt. fraude bij het 'bewaren' van uw aangekochte aandelen of etf's?
Wellicht ook het DEENSE maar wat zijn de vergoedingen? Link?
Er is immers een verschil tussen het Belgische of Nederlandse (100% terugbetaling tot max 20 000€) en het Duitste bvb, dat maar 90% terugbetaalt (max 20 000€).
Een wereld van verschil!
Om die reden werk ik niet meer met degiro. Zij hebben immers het Nederlandse geruild voor het Duitse (sic).
Dank op voorhand.
Maar welk Beschermingsfonds voor financiële instrumenten vergoedt evt. fraude bij het 'bewaren' van uw aangekochte aandelen of etf's?
Wellicht ook het DEENSE maar wat zijn de vergoedingen? Link?
Er is immers een verschil tussen het Belgische of Nederlandse (100% terugbetaling tot max 20 000€) en het Duitste bvb, dat maar 90% terugbetaalt (max 20 000€).
Een wereld van verschil!
Om die reden werk ik niet meer met degiro. Zij hebben immers het Nederlandse geruild voor het Duitse (sic).
Dank op voorhand.
-
- Hero Member
- Contacteer:
PS:
Wat in België het 'Beschermingsfonds voor financiële instrumenten' heet, wordt in Nederland de 'Beleggerscompensatie' genoemd.
En in Denemarken???
Wat in België het 'Beschermingsfonds voor financiële instrumenten' heet, wordt in Nederland de 'Beleggerscompensatie' genoemd.
En in Denemarken???
Saxo staat in de verkoop. Voor hetzelfde geld is het binnen 2 jaar het San Marinees depositostelsel.
Ieder zijn mening maar betwijfel of dit wel zo belangrijk is.
Ik zie die wereld van verschil niet als ik enkele jaren ver in de tijd kijk (of nu voor mezelf)? Een garantie van 20.000 Euro of 18.000 Euro (90% van 20.000 Euro).
De kans dat het gebruikt moet worden is zeer klein.
Het bedrag van 20k is gewoon zeer laag en achter enkele jaren dekt het waarschijnlijk maar weinig van een totale portefeuille. Voor mij maakt dit dan ook geen verschil in de beoordeling van een broker.
Ik zie die wereld van verschil niet als ik enkele jaren ver in de tijd kijk (of nu voor mezelf)? Een garantie van 20.000 Euro of 18.000 Euro (90% van 20.000 Euro).
Het bedrag van 20k is gewoon zeer laag en achter enkele jaren dekt het waarschijnlijk maar weinig van een totale portefeuille. Voor mij maakt dit dan ook geen verschil in de beoordeling van een broker.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Hangt natuurlijk af van je totale belegd vermogen en de verdeling daarvan over x brokers.simonvb schreef: ↑21 juli 2024, 08:21 Ieder zijn mening maar betwijfel of dit wel zo belangrijk is.
Het verschil tussen 18K of 20K is inderdaad verwaarloosbaar.
Maar vergeleken met 100K (zoals in België bv.) is het toch wel substantiëler.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
https://www.fs.dk/finansiel-stabilitet-at-a-glancespaarfreakje schreef: ↑20 juli 2024, 01:18 Wellicht ook het DEENSE maar wat zijn de vergoedingen? Link?
https://www.fs.dk/garantiformuen/om-garantiformuen
Garantiformuen dækker både privatpersoner og juridiske personer (selskaber mv.), der har indskud og værdipapirer i danske institutter. Dækningen udgør for indskud et beløb svarende til EUR 100.000 pr. indskyder og for værdipapirer EUR 20.000 pr. investor, hvis instituttet ikke kan tilbagelevere værdipapirerne.
Het is toch zo dat geld en beleggingen gescheiden moeten zijn.
Geld tot €100.000, beleggingen onbeperkt.
Beleggingsondernemingen moeten het vermogen van hun klanten scheiden van het vermogen van de bank of de beleggingsonderneming. Daardoor kunt u als belegger nog steeds bij uw geld en financiële producten komen als de financiële instelling failliet gaat.
Geld tot €100.000, beleggingen onbeperkt.
Beleggingsondernemingen moeten het vermogen van hun klanten scheiden van het vermogen van de bank of de beleggingsonderneming. Daardoor kunt u als belegger nog steeds bij uw geld en financiële producten komen als de financiële instelling failliet gaat.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja, in theorie. Als dat toch misloopt, dan is er dus het beschermingsfonds ...
-
- Hero Member
- Contacteer:
In BE dekt het Beschermingsfonds voor financiële instrumenten' ook maar max 20 000€ schade hoor, geen 100 000€ (dat is bij het DEPOSITOgarantiefonds voor geld dus).EarthNvstr1 schreef: ↑21 juli 2024, 14:51 ...
Hangt natuurlijk af van je totale belegd vermogen en de verdeling daarvan over x brokers.
Het verschil tussen 18K of 20K is inderdaad verwaarloosbaar.
Maar vergeleken met 100K (zoals in België bv.) is het toch wel substantiëler.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Bedankt, dus max 20 000€EarthNvstr1 schreef: ↑21 juli 2024, 15:10https://www.fs.dk/finansiel-stabilitet-at-a-glancespaarfreakje schreef: ↑20 juli 2024, 01:18 Wellicht ook het DEENSE maar wat zijn de vergoedingen? Link?
https://www.fs.dk/garantiformuen/om-garantiformuenGarantiformuen dækker både privatpersoner og juridiske personer (selskaber mv.), der har indskud og værdipapirer i danske institutter. Dækningen udgør for indskud et beløb svarende til EUR 100.000 pr. indskyder og for værdipapirer EUR 20.000 pr. investor, hvis instituttet ikke kan tilbagelevere værdipapirerne.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Om 150 000€ te beleggen, kies ik dan voor de combinatie:
Keytrade beschermd door FRA tot 70 000€
+ Saxo beschermd door DK tot 20 000€
+ Re=Bel beschermd door BE tot 20 000€
+ MeDirect beschermd door BE tot 20 000€
+ Bolero beschermd door BE tot 20 000€
Pech voor degiro die het NL stelsel geruild heeft met dat van DE => 10% franchise voor de gedeputeerde
Toch beter dan alles bij degiro...
Keytrade beschermd door FRA tot 70 000€
+ Saxo beschermd door DK tot 20 000€
+ Re=Bel beschermd door BE tot 20 000€
+ MeDirect beschermd door BE tot 20 000€
+ Bolero beschermd door BE tot 20 000€
Pech voor degiro die het NL stelsel geruild heeft met dat van DE => 10% franchise voor de gedeputeerde

Toch beter dan alles bij degiro...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
https://garantiefonds.belgium.be/nlspaarfreakje schreef: ↑21 juli 2024, 19:57 In BE dekt het Beschermingsfonds voor financiële instrumenten' ook maar max 20 000€ schade hoor, geen 100 000€ (dat is bij het DEPOSITOgarantiefonds voor geld dus).
Beschermingsregelingen
- Elk deposito dat wordt aangehouden bij een kredietinstelling uit een lidstaat van de Europese economische ruimte is beschermd bij faling tot € 100.000 per persoon en per instelling.
- Elk beleggingstegoed dat wordt aangehouden bij een Belgische beleggingsonderneming is beschermd bij faling tot € 100.000 per persoon en per instelling.
- Elke levensverzekering (TAK 21) die wordt aangehouden bij een Belgische verzekeringsmaatschappij is beschermd bij faling tot € 100.000 per persoon en per instelling.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Je kan die bescherming natuurlijk wel meenemen als 1 van de vele parameters voor het selecteren van één of meerdere brokers voor één of meedere types assets.
Maar ik zou deze parameter toch niet te veel laten doorwegen ...
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ge laat de betreffende (laatste) alinea wegEarthNvstr1 schreef: ↑21 juli 2024, 20:46https://garantiefonds.belgium.be/nlspaarfreakje schreef: ↑21 juli 2024, 19:57 In BE dekt het Beschermingsfonds voor financiële instrumenten' ook maar max 20 000€ schade hoor, geen 100 000€ (dat is bij het DEPOSITOgarantiefonds voor geld dus).Beschermingsregelingen
- Elk deposito dat wordt aangehouden bij een kredietinstelling uit een lidstaat van de Europese economische ruimte is beschermd bij faling tot € 100.000 per persoon en per instelling.
- Elk beleggingstegoed dat wordt aangehouden bij een Belgische beleggingsonderneming is beschermd bij faling tot € 100.000 per persoon en per instelling.
- Elke levensverzekering (TAK 21) die wordt aangehouden bij een Belgische verzekeringsmaatschappij is beschermd bij faling tot € 100.000 per persoon en per instelling.

BESCHERMINGSREGELINGEN
Elk deposito dat wordt aangehouden bij een kredietinstelling uit een lidstaat van de Europese economische ruimte is beschermd bij faling tot € 100.000 per persoon en per instelling.
Elk beleggingstegoed dat wordt aangehouden bij een Belgische beleggingsonderneming is beschermd bij faling tot € 100.000 per persoon en per instelling.
Elke levensverzekering (TAK 21) die wordt aangehouden bij een Belgische verzekeringsmaatschappij is beschermd bij faling tot € 100.000 per persoon en per instelling.
Elk financieel instrument dat wordt aangehouden bij een kredietinstelling of beleggingsonderneming uit een lidstaat van de Europese economische ruimte is beschermd bij faling tot € 20.000 per persoon en per instelling.