Vergelijkingssites elektriciteit/gas
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Vergelijkingssites elektriciteit/gas
Je hebt verschillende websites om de prijzen elektriciteit en gas te vergelijken:
http://www.vreg.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.test-aankoop.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.aanbieders.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mijnenergie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze leveren echter soms verschillende resultaten, ik vermoed dat dit voor te wijten is aan dat de ene rekening houdt met promoties en de andere niet? Welke geniet jullie voorkeur en waarom? Zijn deze allemaal effectief onafhankelijk?
http://www.vreg.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.test-aankoop.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.aanbieders.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mijnenergie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze leveren echter soms verschillende resultaten, ik vermoed dat dit voor te wijten is aan dat de ene rekening houdt met promoties en de andere niet? Welke geniet jullie voorkeur en waarom? Zijn deze allemaal effectief onafhankelijk?
-
- VIP member
- Contacteer:
Re: Vergelijkingssites elektriciteit/gas
Niets is echt 100% onafhankelijk. Iedereen heeft een huishouden te verdedigen/onderhouden he
dus ook die vergelijkingssites 

Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
VREG zou onafhankelijk moeten zijn als onderdeel van CREG.
Test aankoop en aanbieders hadden bij mij dezelfde uitkomst als VREG maar zij houden inderdaad rekening met (eenmalige) kortingen. Bij testaankoop moet je lid zijn voor die kortingen (heb elektriciteit via hen, was goedkoper dan groepsaankoop provincie). Ik zou via aanbieders.be een eenmalige korting krijgen (gas) , kan je nog niet vertellen of ik ze effectief heb gekregen(is pas na een jaar)...daar die eenmalig is ben ik ook niet van plan langer dan een jaar (en een paar maanden) bij die energieleverancier te blijven.
En Sebastiaan heeft natuurlijk gelijk zowel aanbieders als test aankoop hebben mensen in dienst en hebben dus kosten die ze ergens moeten recupereren.
Test aankoop en aanbieders hadden bij mij dezelfde uitkomst als VREG maar zij houden inderdaad rekening met (eenmalige) kortingen. Bij testaankoop moet je lid zijn voor die kortingen (heb elektriciteit via hen, was goedkoper dan groepsaankoop provincie). Ik zou via aanbieders.be een eenmalige korting krijgen (gas) , kan je nog niet vertellen of ik ze effectief heb gekregen(is pas na een jaar)...daar die eenmalig is ben ik ook niet van plan langer dan een jaar (en een paar maanden) bij die energieleverancier te blijven.
En Sebastiaan heeft natuurlijk gelijk zowel aanbieders als test aankoop hebben mensen in dienst en hebben dus kosten die ze ergens moeten recupereren.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Eigenlijk is hun core business die van de consumentenbescherming (als drukkingsgroep), als ze hun leden een extra service willen aanbieden: goed, maar dan mogen ze imo daar geen handeltje mee drijven en daar zelf voordeel uit halen. Het aanbieden van groepsaankopen zou imo enkel een extra reclame moeten zijn voor het consumentenmagazine en geen handel op zich mogen vormen.Filip285 schreef:En Sebastiaan heeft natuurlijk gelijk zowel aanbieders als test aankoop hebben mensen in dienst en hebben dus kosten die ze ergens moeten recupereren.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Iemand ervaring met Elegant?
Bieden blijkbaar vrij competitieve prijzen aan voor elektriciteit, minder voor aardgas.
Bieden blijkbaar vrij competitieve prijzen aan voor elektriciteit, minder voor aardgas.
-
- Newbie
- Contacteer:
@karelvanhoof: ben een jaar klant geweest bij Elegant en tevreden over de ganse lijn. Een goed werkende klantendienst via e-mail en correcte facturatie en voorschotberekeningen; Ben deze maand overgestapt naar Octa+ voor elektriciteit omdat Elegant vorige maand (toen ik de beslissing nam) niet (meer) bij de goedkoopste leveranciers stond, maar ergens vooraan de grote middenmoot. Deze maand staan ze echter terug aan de top (prijen bijgesteld wegens concurrentie?). Octa+ is voor mij nog net iets goedkoper omdat ik lid ben van Test-Aankoop.
Het probleem met de vergelijkingssites is dat ze de berekening maken voor nieuwe klanten en verscheidene leveranciers hun tarieven aanpassen na 1 jaar. Het is dus zeker goed om elk jaar opnieuw te vergelijken en aan je huidige leverancier te vragen aan welke prijs hij je het volgende jaar gaat bedienen.
Een andere methode is gewoonweg elk jaar naar de goedkoopste leverancier over te stappen, want je zal zeker geen gunstiger tarief krijgen als bestaande klant tov nieuwe klanten, hooguit hetzelfde tarief in 't beste geval.
Alleen als de verschillen klein zijn kan je overwegen om te blijven, vanwege de papiermolen: ze zeggen dat je in 5 of 10 minuten klaar bent met de overstap, maar dat is enkel in theorie zo.
Veel overstapplezier.
Het probleem met de vergelijkingssites is dat ze de berekening maken voor nieuwe klanten en verscheidene leveranciers hun tarieven aanpassen na 1 jaar. Het is dus zeker goed om elk jaar opnieuw te vergelijken en aan je huidige leverancier te vragen aan welke prijs hij je het volgende jaar gaat bedienen.
Een andere methode is gewoonweg elk jaar naar de goedkoopste leverancier over te stappen, want je zal zeker geen gunstiger tarief krijgen als bestaande klant tov nieuwe klanten, hooguit hetzelfde tarief in 't beste geval.
Alleen als de verschillen klein zijn kan je overwegen om te blijven, vanwege de papiermolen: ze zeggen dat je in 5 of 10 minuten klaar bent met de overstap, maar dat is enkel in theorie zo.
Veel overstapplezier.

Raar, wat werk heb je er dan mee?marcopolo33 schreef:Alleen als de verschillen klein zijn kan je overwegen om te blijven, vanwege de papiermolen: ze zeggen dat je in 5 of 10 minuten klaar bent met de overstap, maar dat is enkel in theorie zo.
Veel overstapplezier.
Wat ik van mijn overstap nog herinner (2 jaar geleden) was dat alles automagisch gegaan is.
Ik ben van Elektrabel naar Essent gegaan via groepsaankoop. Essent heeft alles geregeld.
Ik moest enkel op de wisseldatum de meterstanden noteren en doorsturen via een webformulier.
-
- Newbie
- Contacteer:
@anonymous: je moet meestal een on-line formulier invullen met alle gegevens (EAN-nr., meternummer, vorige leverancier, klantnr., gewenste overstap ...). Bovendien (maar dat moet niet) moest ik mijn domicilieringen aanpassen: eentje stopzetten en eentje openen. Hierdoor verwittig je dan ook best je oude leverancier dat hij de laatste facturen moet opsturen per mail of post. Ik deed er trouwens goed aan de domiciliering op te zeggen bij mijn oude leverancier, want die stuurde me een voorschotfactuur voor de maanden augustus, september en oktober, terwijl de overstap op 16 augustus was voorzien. Nu kan ik hierover bezwaar uitten en onderhandelen over een correct voorschot, anders wordt dit bedrag gewoon gedebiteerd en kan je wachten tot de afrekening eer je je centen terugkrijgt. 
Maar begrijp me niet verkeerd: het loont meestal de moeite om over te stappen en moeilijk is het ook niet.

Maar begrijp me niet verkeerd: het loont meestal de moeite om over te stappen en moeilijk is het ook niet.

-
- Jr. Member
- Contacteer:
Momenteel heb ik aardgas via Eni, formule flex gas. Momenteel bestaat deze formule echter niet meer.
Aangezien deze formule niet meer bestaat komt deze ook niet meer voor op de vergelijkingsites.
Op welke manier kan ik toch nog bekijken of ik nog goed zit?
Zo'n vergelijkingsite is altijd een momentopname, bestaat er een manier om te bekijken welke leveranciers heel het jaar door goed zitten qua prijs?
Ik veronderstel dat je altijd best kiest voor een variabele formule, in een vaste formule zit een bepaalde risicopremie die je leverancier moet indekken? Iemand soms ervaring met Antargaz? Iemand nog bepaalde suggesties?
Aangezien deze formule niet meer bestaat komt deze ook niet meer voor op de vergelijkingsites.
Op welke manier kan ik toch nog bekijken of ik nog goed zit?
Zo'n vergelijkingsite is altijd een momentopname, bestaat er een manier om te bekijken welke leveranciers heel het jaar door goed zitten qua prijs?
Ik veronderstel dat je altijd best kiest voor een variabele formule, in een vaste formule zit een bepaalde risicopremie die je leverancier moet indekken? Iemand soms ervaring met Antargaz? Iemand nog bepaalde suggesties?
Antargaz is een prijsbreker met zeer lage marge op de variabele gasprijs (TF103 index). De laagste vaste tarieven gaan soms iets lager en soms iets hoger zijn, maar gemiddeld op lange termijn altijd hoger.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Volgens de VREG zijn de contracten van Antergaz voor onbepaalde duur, echter wanneer ik een simulatie wil doen op de website van Antargaz kan je enkel kiezen voor een contract van 12 maanden?
Antargaz een betere keuze dan OCTA+?
Antargaz een betere keuze dan OCTA+?
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Een contract van 12 wordt automatisch verlengd (zonder tegenbericht) en wordt op die manier een contract van onbepaalde duur.
Een "contract van onbepaalde duur" wil wel niet zeggen dat de prijzen over de ganse periode kunnen stijgen. Als je kiest voor de "12 maanden" kan je opteren voor een vaste prijs (gedurende 12 maanden) nadien wordt deze automatisch verlengd maar kan de prijs aangepast worden aan de op dat moment geldende marktprijzen.
Een "contract van onbepaalde duur" wil wel niet zeggen dat de prijzen over de ganse periode kunnen stijgen. Als je kiest voor de "12 maanden" kan je opteren voor een vaste prijs (gedurende 12 maanden) nadien wordt deze automatisch verlengd maar kan de prijs aangepast worden aan de op dat moment geldende marktprijzen.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Je kunt ook een soort tool gebruiken om je energie te vergelijken, namelijk een energievergelijker. Hier kun je ook je verbruik en alles invullen en een gebruikersindicatie geven van het aantal mensen binnen uw huisgezin. Vervolgens krijg je een overzicht van de leveranciers en of zij acties hebben of niet. Lijkt me slim om hier eens naar te kijken, omdat je misschien sommige leveranciers over het hoofd hebt gezien! er zitten behoorlijke goedkope leveranciers tussen, maar ook daarbij moet je rekening houden met vastrecht en dergelijke... zij verdienen hier natuurlijk enorm op! Bekijk online een energievergelijker anders voor meer informatie
Hier kun je ook je verbruik en alles invullen en een gebruikersindicatie geven van het aantal mensen binnen uw huisgezin. Vervolgens krijg je een overzicht van de leveranciers en of zij acties hebben of niet. Lijkt me slim om hier eens naar te kijken, omdat je misschien sommige leveranciers over het hoofd hebt gezien:
---- url verwijderd door webmaster, geen reclame aub ---
---- url verwijderd door webmaster, geen reclame aub ---
Ik heb al meerdere keren gebruik gemaakt van verschillende vergelijkingssites (vreg, mijnenergie en test-aankoop). Het is mij 2 keer voorgevallen dat het goedkoopste contract niet vermeld stond bij test-aankoop en mijnenergie. Dus vreg is blijkbaar beter up-to-date.
Was een maand geleden. Goedkoopste contract was luminus optifix voor mij. Is waarschijnlijk nog steeds niet te vinden op test-aankoop en mijnenergie.
Vergelijk trouwens altijd je offerte van je groepsaankoop nog eens met het goedkoopste resultaat van de vreg. Een groepsofferte is lang niet altijd goedkoper!
Was een maand geleden. Goedkoopste contract was luminus optifix voor mij. Is waarschijnlijk nog steeds niet te vinden op test-aankoop en mijnenergie.
Vergelijk trouwens altijd je offerte van je groepsaankoop nog eens met het goedkoopste resultaat van de vreg. Een groepsofferte is lang niet altijd goedkoper!