Verhoogt de Staatsbon de staatsschuld?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Verhoogt de Staatsbon de staatsschuld?
pukkie007 schreef: ↑12 februari 2024, 15:34Daar gaat de vraag ook niet over. In de vraag staat nergens iets over bnp, schuldgraad of inflatie. Herfinanciering is de laatste toevoeging van HTF. Wat is het volgende wat je er gaat bij sleuren? Stop met bladzijden vol te kladden en hou het bij de woorden die in de vraag staan.brujvh schreef: ↑12 februari 2024, 13:22 Ik vind het vreemd dat er niemand de onmiskenbare invloed van inflatie aanhaalt.
Deze zorgt er immers voor dat een deel van de schuld automatisch wegsmelt.
Dus dan is maar de vraag wat je verstaat onder schuld, want op het einde van de rit brengt het uitgeven van een Staatsbon op.
@BlueB: zo is het boekhoudkundig. Kloppt ook.
nog iets er bovenop gooien:
de staat kan obligaties vervroegd terugkopen in het laatste jaar dus als ze een oude met bijna 0% rente opkopen tegen pakweg 97% en vervangen door een nieuwe staatsbon "verlaagt" de "schuld" met 3%.
de staat kan obligaties vervroegd terugkopen in het laatste jaar dus als ze een oude met bijna 0% rente opkopen tegen pakweg 97% en vervangen door een nieuwe staatsbon "verlaagt" de "schuld" met 3%.
Nee hoor, ze gaan 3% rente moeten betalen voor het nieuw uitgegeven schuldpapier. There is no free lunch ook niet voor de staat
De overheid heeft met de staatsbon meer geld opgehaald dan ze nodig had.
Het overschot heeft ze belegd tegen een iets hogere intrestvoet. Ze heeft er dus een beetje winst mee gemaakt.
Vb: je leent 10.000 € op een jaar aan 2,5% en tegelijkertijd beleg je 10.000 € op een jaar aan 3%. Dan maak je 0,5% winst op die 10.000 € ofwel 50€ winst.
En die winst komt door de roerende voorheffing van 15% die de particulieren moeten betalen voor de staatsbon.
Het overschot heeft ze belegd tegen een iets hogere intrestvoet. Ze heeft er dus een beetje winst mee gemaakt.
Vb: je leent 10.000 € op een jaar aan 2,5% en tegelijkertijd beleg je 10.000 € op een jaar aan 3%. Dan maak je 0,5% winst op die 10.000 € ofwel 50€ winst.
En die winst komt door de roerende voorheffing van 15% die de particulieren moeten betalen voor de staatsbon.
-
- Verbannen Gebruiker
Beste Pukkie, de poll werd geïntroduceerd met dit bericht (de meesten hebben nooit de moeite genomen dit te lezen)pukkie007 schreef: ↑12 februari 2024, 18:18pukkie007 schreef: ↑12 februari 2024, 15:34
Daar gaat de vraag ook niet over. In de vraag staat nergens iets over bnp, schuldgraad of inflatie. Herfinanciering is de laatste toevoeging van HTF. Wat is het volgende wat je er gaat bij sleuren? Stop met bladzijden vol te kladden en hou het bij de woorden die in de vraag staan.
@BlueB: zo is het boekhoudkundig. Kloppt ook.
huisjetuintjefiets schreef: ↑10 februari 2024, 15:23 N.a.v. onderstaande gedachtenwisseling een poll.
- de Staatsbon verhoogt de schuldenput
- de Staatsbon verandert niets aan de schuldenput
- de Staatsbon verkleint de schuldenput
Constant40 schreef: ↑24 januari 2024, 21:50 In september gaan we geen regering hebben, volgend jaar in september waarschijnlijk ook nog niet. Ik wil liever hierop een weddenschap afsluiten dan de diepe schuldenputten nog wat aan te vullen.huisjetuintjefiets schreef: ↑10 februari 2024, 15:17
Nee hoor. De schulden zijn wat ze zijn.
De staatsbon creëert geen nieuwe schulden.
Straks gaan we hierover ook nog een poll moeten organiseren:
- de Staatsbon verhoogt de schuldenput
- de Staatsbon verandert niets aan de schuldenput
- de Staatsbon verkleint de schuldenput (*)
J
(*) wie denkt dat dit om te lachen is, speciaal voor pukkieSiebener , vergist zich. Een deel van de staatsbon van september werd onmiddellijk belegd aan een hogere rentevoet. Dus goed voor de financiering van de staatsschuld. Dus indirect goed voor de staatsschuld
De tweede commentaar:
De vierde commentaar:xvsteep schreef: ↑10 februari 2024, 16:10 Opbrengsten van de staatsbon dienen, in principe, enkel om een deel van de bestaande schuld af te lossen. Op zich creërt een staatsbon dus geen bijkomende schuld, tenzij de rentelasten van de nieuwe staatsbon hoger liggen dan deze van de af te lossen schuld. Maar ook dan kan je je de vraag stellen of dit een bijkomende schuld is want op de vervaldag moet de schuld zowiezo worden afbetaald. Of je deze afbetaling nu organiseert met een staatsbon of met een banklening maakt op zich natuurlijk niets uit.
In het ideale geval zou je deze schuld natuurlijk beter aflossen met een begrotingsoverschot maar we leven in België (van wanneer is het geleden dat België nog een begrotingsoverschot had?)
De achtste commentaar:voorheenCP1234 schreef: ↑10 februari 2024, 17:13 Een rare vraag daar onze staatsschuld seconde per seconde toeneemt moet er dus continu extra financiering zijn.
Nieuwe staatsbonnen dienen dus steeds voor een deel oude schuld ter hernieuwen en de grotere schuldenberg te financieren.
Anderzijds kan men ook stellen dat het niet de "staatsbon" is die de schuld doet stijgen maar het wanbeleid van onze politiekers, het is maar hoe je het bekijkt ...
Finny10 schreef: ↑10 februari 2024, 18:56 Ze gaven in sept. een staatsbon uit aan 4%.
Ze pakken 15% R.V. = 0,6%
Ze zetten hem (als het goed is) bij de ECB tegen 4.5%
Verdienste 1,1%
Als ze hem echter gebruiken om een 0% lening af te lossen, wordt het een ander verhaal, want dan krijgen ze maar een deel van die 4,5% afhankelijk van hoeveel ze moesten aflossen van die o% leningen.
De helft van de eerste posters begrepen direct dat herfinanciering een grote rol speelde.
Want ze hadden mijn introductiebericht gelezen.
En ze gingen met mij akkoord (de laatste gedeeltelijk, maar het geld werd niet bij ECB geplaatst)
Daarna nam een andere groep de discussie over, zonder moeite te nemen mijn introductiebericht te lezen .
Ik heb alle posts van dit topic gelezen. No worries.
Je stelt een simpele en algemene vraag om later veronderstellingen, voorbeelden en bepaalde situaties mee in het bad te trekken.
Het is jouw topic, je doet maar.
Ik heb een paar posts gelezen waar het juiste antwoord in staat. Kort en bondig uitgelegd, daarmee is voor mij de kous af.
Kunnen we nog samen door een deur? Ik denk het wel, maar niet door deze want ik sluit ze nu.
Je stelt een simpele en algemene vraag om later veronderstellingen, voorbeelden en bepaalde situaties mee in het bad te trekken.
Het is jouw topic, je doet maar.
Ik heb een paar posts gelezen waar het juiste antwoord in staat. Kort en bondig uitgelegd, daarmee is voor mij de kous af.
Kunnen we nog samen door een deur? Ik denk het wel, maar niet door deze want ik sluit ze nu.
Zou interessanter zijn een poll te organiseren over wat er op uw bord ligt om te eten dan wat iets doet met de staatschuld .
Er is maar 1 woord voor nodig de staatschuld is hopeloos idem voor de politiek .
Er is maar 1 woord voor nodig de staatschuld is hopeloos idem voor de politiek .
Jos gaat op café en pinteliert gans de avond. Op het einde v d avond moet hij 50 eur betalen, maar merkt hij dat hij zijn portefeuille vergeten is.
Geen probleem zegt Freddy, ik zal voor u betalen, op voorwaarde dat je mij volgende week 55 eur geeft.
Volgens Huisjetuintje is de schuld van Jos niet omhoog gegaan, want die 55 eur dient om een bestaande schuld terug te betalen.
Geen probleem zegt Freddy, ik zal voor u betalen, op voorwaarde dat je mij volgende week 55 eur geeft.
Volgens Huisjetuintje is de schuld van Jos niet omhoog gegaan, want die 55 eur dient om een bestaande schuld terug te betalen.
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Ah ja, en voor die 55 euro aan de Freddy terug te betalen gaat hij op zijn rekening in het rood en moet hij nog 5 euro aan intrest betalen maar zijn schuld blijft 0 daar hij origineel nul schuld had en de rest moet hij maar herfinancieren ...BlueB schreef: ↑13 februari 2024, 02:56 Jos gaat op café en pinteliert gans de avond. Op het einde v d avond moet hij 50 eur betalen, maar merkt hij dat hij zijn portefeuille vergeten is.
Make Spaargids " Great Again ! "
-
- Verbannen Gebruiker
Uiteraard
Ik heb dat al voorgesteldmaar niet door deze want ik sluit ze nu.
huisjetuintjefiets schreef: ↑11 februari 2024, 20:11
Op het moment dat de emoties beginnen spelen, zijn we verkeerd bezig.
Oproep
Laten we stoppen
met deze topic
Dank u
Het doel van geld lenen is om een schuld te financieren toch?
De staat maakt schuld om zijn schulden af te betalen.
(voorbeeld) De staat heeft een schuld van 500 miljard, en leent 50 miljard om een deel van de schuldberg (put) terug te betalen.
Op het moment na de lening is de totale schuld 550 miljard, na de 50 miljard aflossing van een deel van de schuld is de totale schuld 500 miljard.
Dit is zo op dat moment. Een jaar later komt er bij de schuld: intresten op uitstaande leningen + de uitgaven - inkomsten (begrotingstekort), en hiermee stijgt de staatsschuld. En zo hebben we een jaar later een staatsschuld van 600 miljard (voorbeeld).
Je zou het kunnen vergelijken met een gezin, waar de ouders geld lenen van hun kinderen, en de kinderen betalen de schuld af.
En zoals sommigen denken: een staatsbon uitschrijven om zich sympathiek te maken bij de bevolking (verkiezing!), zou de belgische politiek zover gezonken zijn?
Dus volgens mij verhoogt de Staatsbon de staatsschuld niet.
De staat maakt schuld om zijn schulden af te betalen.
(voorbeeld) De staat heeft een schuld van 500 miljard, en leent 50 miljard om een deel van de schuldberg (put) terug te betalen.
Op het moment na de lening is de totale schuld 550 miljard, na de 50 miljard aflossing van een deel van de schuld is de totale schuld 500 miljard.
Dit is zo op dat moment. Een jaar later komt er bij de schuld: intresten op uitstaande leningen + de uitgaven - inkomsten (begrotingstekort), en hiermee stijgt de staatsschuld. En zo hebben we een jaar later een staatsschuld van 600 miljard (voorbeeld).
Je zou het kunnen vergelijken met een gezin, waar de ouders geld lenen van hun kinderen, en de kinderen betalen de schuld af.
En zoals sommigen denken: een staatsbon uitschrijven om zich sympathiek te maken bij de bevolking (verkiezing!), zou de belgische politiek zover gezonken zijn?
Dus volgens mij verhoogt de Staatsbon de staatsschuld niet.
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Tuurlijk verhoogt het uitschrijven op zich van een staatsbon de schuld niet in theorie moest deze alleen maar dienen om een vervallen schuld te herfinancieren.
Dat is het zelfde als dat ik honderd euro aan een bankautomaat zou afhalen en in mijn zak steek, mijn vermogen blijft exact hetzelfde.
Echter, omdat onze zo on-bekwame politiekers jaar na jaar meer tekorten hebben, worden er staatsbonnen uitgeschreven om enerzijds vervallen schulden te herfinancieren en anderzijds de nieuwe schulden te financieren. Dus verhogen de bijkomende staatsbonnen de schuld !
Dat er hier nog steeds discussie over is op een forum als dit zegt veel ...
Dat is het zelfde als dat ik honderd euro aan een bankautomaat zou afhalen en in mijn zak steek, mijn vermogen blijft exact hetzelfde.
Echter, omdat onze zo on-bekwame politiekers jaar na jaar meer tekorten hebben, worden er staatsbonnen uitgeschreven om enerzijds vervallen schulden te herfinancieren en anderzijds de nieuwe schulden te financieren. Dus verhogen de bijkomende staatsbonnen de schuld !
Make Spaargids " Great Again ! "
Waarom betalen wij niet gewoon een "schuld" terug? Zoals iedere normale burger zou doen? Afbouw van schulden al eens van gehoord? Hoe verloopt de overheidsschuld; negatief of positief? Waarom lijkt de Nederlandse overheidsschuld af te nemen? Waarom is dit in Belgie niet mogelijk?voorheenCP1234 schreef: ↑13 februari 2024, 21:26 Tuurlijk verhoogt het uitschrijven op zich van een staatsbon de schuld niet in theorie moest deze alleen maar dienen om een vervallen schuld te herfinancieren.
-
- Verbannen Gebruiker
Het is maar een minderheid van 41% die denkt zoals jij . Het "forum als dit" bestaat dus uit 59% mensen die het correct hebben. Een zeer goed resultaatvoorheenCP1234 schreef: ↑13 februari 2024, 21:26 Dat er hier nog steeds discussie over is op een forum als dit zegt veel ...
"Het forum" bepaalt zeker niet wat "correct" is. Jij evenmin. Lees nogmaals jouw postings; en de gefundeerde reacties hierop.huisjetuintjefiets schreef: ↑13 februari 2024, 21:36Het is maar een minderheid van 41% die denkt zoals jij . Het "forum als dit" bestaat dus uit 59% mensen die het correct hebben. Een zeer goed resultaatvoorheenCP1234 schreef: ↑13 februari 2024, 21:26 Dat er hier nog steeds discussie over is op een forum als dit zegt veel ...