Verkoop makelaar
TIP
Verkoop makelaar
Wie kan hier tips geven?
We hadden x makelaar een opdracht gegeven om ons woning te verkopen, ze zijn ook bijna 2 maanden mee bezig. Maar ondertussen hebben ons vrienden plots interesse getoond in ons woning.
Hoe zou ik het aanpakken?
Gewoon de termijn uit doen? En elk bod niet aanvaarden of zou ik eerlijk zijn en de commisie 50/50 regelen?
We hadden x makelaar een opdracht gegeven om ons woning te verkopen, ze zijn ook bijna 2 maanden mee bezig. Maar ondertussen hebben ons vrienden plots interesse getoond in ons woning.
Hoe zou ik het aanpakken?
Gewoon de termijn uit doen? En elk bod niet aanvaarden of zou ik eerlijk zijn en de commisie 50/50 regelen?
Re: Verkoop makelaar
Ik vermoed dat de makelaar niet akkoord zal gaan met een 50/50.
Er zal wel duidelijk in je contract vermeld staan dat hij recht heeft op de commissie voor de termijn dat hij het huis "in zijn macht" heeft.
Er zal wel duidelijk in je contract vermeld staan dat hij recht heeft op de commissie voor de termijn dat hij het huis "in zijn macht" heeft.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Er is een termijn dat zelfs als het kontrakt verlopen is met de makelaar, dat als je aan iemand privé verkoopt je alsnog commissie verschuldigd bent als die persoon op de lijst voorkomt van bezoeken die normaal de makelaar je moet bezorgen.
http://www.omnius.be/nl/42/publicaties/56/
Zie artikel 4
http://www.omnius.be/nl/42/publicaties/56/
Zie artikel 4
Laatst gewijzigd door ludo op 28 maart 2019, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
als je wat oplet komt die makelaar dat misschien niet te weten dat je het aan iemand verkoopt die op zijn lijst staat
( privacy-wetgeving enz)
( privacy-wetgeving enz)
Zij maar zeker dat als het pand verkocht is,( en makelaars houden dat wel in de gaten ) dat de makelaar zal trachten te achterhalen aan welke persoon het verkocht is geweest,en of die op zijn lijst voorkomt, en alsnog zijn commissie kan claimen.
En ik meen dat het vrij verkrijgbaar is bij het kadaster wie de eigenaar is van een bepaalde woning.
Anders zou je nooit iemand kunnen dagvaarden of dergelijke.
de verkoper zou het met de koper op een akkoordje kunnen gooien, en het makelaarsloon trachten in 2 te verdelen, door bv. de notariele akte te laten verlijden na de termijn dat de makelaar met het makelaarsloon kan gaan lopen.
En voor die 4 maanden die verplicht zijn voor de registratie, kan men gewoon binnen de 4 maanden de registratierechten betalen, en toch later de aankoop bij de notaris doen
En voor die 4 maanden die verplicht zijn voor de registratie, kan men gewoon binnen de 4 maanden de registratierechten betalen, en toch later de aankoop bij de notaris doen
Als ik mijn overeenkomst nu verbreek moet ik ze 75% betalen. Ze kunnen mij niet verplichten om een woning te verkopen, dan zou die regeling van 50/50 wel een mooie regeling zijn toch? Ookal is er iemand die de vraagprijs biedt weiger ik het.
Tijdje terug heb ik de lijst gekregen met de namen, ze staan niet in de lijst, daar heb ik geluk in.
Er is nog een optie, na mijn opzegging wacht ik zes maanden met de verkoop.
Maar wou jullie gedacht is over die 50/50, blijkbaar ben ik te eerlijk.
Tijdje terug heb ik de lijst gekregen met de namen, ze staan niet in de lijst, daar heb ik geluk in.
Er is nog een optie, na mijn opzegging wacht ik zes maanden met de verkoop.
Maar wou jullie gedacht is over die 50/50, blijkbaar ben ik te eerlijk.
Normaal gezien verreken je het makelaarsloon in je verkoopprijs.
Zijn je vrienden geïnteresseerd aan de vraagprijs?
Gaan ze een lening kunnen krijgen?
Is er al veel interesse in de woning? Na 2 maanden ebt deze normaal weg. Als ze afkomen met verlagen prijs ofzo kan je aangeven dat je de woning liever zelf verkoopt wegens geen vertrouwen meer.
Dan zou ik nu wek al een akkoord opmaken en zien dat de kopers aan een lening geraken...
Is er al veel interesse in de woning? Na 2 maanden ebt deze normaal weg. Als ze afkomen met verlagen prijs ofzo kan je aangeven dat je de woning liever zelf verkoopt wegens geen vertrouwen meer.
Dan zou ik nu wek al een akkoord opmaken en zien dat de kopers aan een lening geraken...
Ik zou toch oppassen om het makelaarsloon te omzeilen. Die gasten laten zomaar geen commissie liggen.
Je zou elk 50/50 kunnen doen, en het bedrag blokkeren bij de notaris,bij welke je vrijgave kan geven als de makelaar alsnog zou claimen.
Claimt hij niet,kan de notaris ieder zijn deel terug geven. Zekerheid voor alle partijen.
Je zou elk 50/50 kunnen doen, en het bedrag blokkeren bij de notaris,bij welke je vrijgave kan geven als de makelaar alsnog zou claimen.
Claimt hij niet,kan de notaris ieder zijn deel terug geven. Zekerheid voor alle partijen.
Normaal gezien zouden kopers al een " principe akkoord " moeten hebben van de bank, voor ze besluiten om een " verkoopovereenkomst " te tekenen.voodoo schreef: ↑28 maart 2019, 22:02 Zijn je vrienden geïnteresseerd aan de vraagprijs?
Eerst tekenen, en dan geen lening krijgen ,kan je zuur opbreken.
Persoonlijk zou ik nooit aan iemand verkopen, die mij geen " principe akkoord " kan laten zien van een bank.
In het slechtste geval heb je pech, en geraken ze niet aan een lening, en ben je 4 maanden verder en verschillende potentiele kopers mislopen.
Makelaars en notarissen zijn natuurlijk wel 4 handen op 1 buik... Toch opletten hiermee.ludo schreef: ↑28 maart 2019, 22:30 Ik zou toch oppassen om het makelaarsloon te omzeilen. Die gasten laten zomaar geen commissie liggen.
Je moet het makelaarskantoor of de makelaar niet vermelden bij de notaris.
Enkel een bedrag blokkeren bij de notaris om niet nader genoemde makelaarskosten te voldoen na akkoord van beide partijen, bij overhandiging van zijn faktuur.
Doch, ik pleit om alle zever te vermijden, en gewoon geen sluipwegen te kiezen, en gewoon geven/betalen waar ieder recht op heeft, en het makelaarsloon gewoon te voldoen.
Enkel een bedrag blokkeren bij de notaris om niet nader genoemde makelaarskosten te voldoen na akkoord van beide partijen, bij overhandiging van zijn faktuur.
Doch, ik pleit om alle zever te vermijden, en gewoon geen sluipwegen te kiezen, en gewoon geven/betalen waar ieder recht op heeft, en het makelaarsloon gewoon te voldoen.
Je kan inderdaad een akkoord zoeken met de makelaar. Zij hebben publiciteit gemaakt en er tijd in geïnvesteerd...
50/50 lijkt me wel redelijk. En anders 75 procent. Zou kunnen dat over die 75 procent geen btw verschuldigd is.
Dwz als het huis te koop staat voor 300.000 euro, dan is het makelaars loon bij verkoop aan vraagprijs 9.000 euro plus btw = 10.890 euro.
Als je dan 'maar' 6.750 euro moet betalen ipv 11.000 dan zit je niet zo ver van die 50 procent...
50/50 lijkt me wel redelijk. En anders 75 procent. Zou kunnen dat over die 75 procent geen btw verschuldigd is.
Dwz als het huis te koop staat voor 300.000 euro, dan is het makelaars loon bij verkoop aan vraagprijs 9.000 euro plus btw = 10.890 euro.
Als je dan 'maar' 6.750 euro moet betalen ipv 11.000 dan zit je niet zo ver van die 50 procent...