verkoopsstrategie
TIP
verkoopsstrategie
Ik ben nog maar enkele maanden bezig met fondsen en ik volg mijn portefeuille nu met argusogen. De goden zijn met mij, want tot nu toe ben ik overal op het (bijna) ideale moment ingestapt. Op die enkele maanden zit ik ondertussen al op een totaal rendement van ca. 7%. Geen enkel aandeel of fonds staat negatief
Op dit resultaat had ik eigenlijk helemaal niet gerekend. Ik verwachtte dat alles nog maandenlang ter plaatse zou trappelen, of nog wat verder wegzakken. Nu heb ik al een buffer als er nog een dipje komt.
Nu ben ik vooral aan het nadenken over mijn verkoopsstrategie: wanneer iets verkopen? Niet gemakkelijk ... Bijvoorbeeld: op het aandeel 'Blackrock' heb ik al 20% winst. Is het zinvol om die winst al te verzilveren?
Als er algemeen herstel komt, zal ik de volatielere fondsen langzaam gespreid verkopen, denk ik, en overstappen naar defensievere fondsen. De grootste vijand hier is hebzucht, denk ik: durven verkopen en daardoor de kans missen op nog extra snelle winst.
Hoe doen jullie dat? Stellen jullie een verkoopskoers voorop? Of laten jullie het afhangen van de actualiteit?
update: voor alle duidelijkheid: het grootste deel van mijn investeringen zijn wel degelijk bedoeld voor de lange termijn, en het is zeker niet mijn bedoeling van continu te zitten kopen en verkopen. Maar momenteel heb ik wat meer nadruk gelegd op volatielere fondsen, met de idee dat die sterker zullen herstellen na de crisis. Na het eerste herstel wil ik dan meer nadruk leggen op minder volatiliteit.

Nu ben ik vooral aan het nadenken over mijn verkoopsstrategie: wanneer iets verkopen? Niet gemakkelijk ... Bijvoorbeeld: op het aandeel 'Blackrock' heb ik al 20% winst. Is het zinvol om die winst al te verzilveren?
Als er algemeen herstel komt, zal ik de volatielere fondsen langzaam gespreid verkopen, denk ik, en overstappen naar defensievere fondsen. De grootste vijand hier is hebzucht, denk ik: durven verkopen en daardoor de kans missen op nog extra snelle winst.
Hoe doen jullie dat? Stellen jullie een verkoopskoers voorop? Of laten jullie het afhangen van de actualiteit?
update: voor alle duidelijkheid: het grootste deel van mijn investeringen zijn wel degelijk bedoeld voor de lange termijn, en het is zeker niet mijn bedoeling van continu te zitten kopen en verkopen. Maar momenteel heb ik wat meer nadruk gelegd op volatielere fondsen, met de idee dat die sterker zullen herstellen na de crisis. Na het eerste herstel wil ik dan meer nadruk leggen op minder volatiliteit.
Re: verkoopsstrategie
Ik heb aandelenfondsen en obligatiefondsen. In de toekomst wil ik enkel nog obligatiefondsen in mijn bezit hebben. Ik ga al mijn aandelenfondsen een voor een verkopen zodra ik er 25% winst op heb gemaakt. Mijn obligatiefondsen ga ik houden voor de lange termijn. Je moet per slot van rekening diversifiëren.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik zou het al verkopen met meer dan 20% winst. Ik heb al iets verkocht met zo'n 23% winst op 9 maanden tijd nl. JPM US Aggregate Bond USD dankzij stijging van de dollar en het fonds.
Je moet ook kijken naar de periode dat je het fonds al in je bezit hebt. Als je op enkele maanden tijd 20% winst behaalt zou ik zeggen: nemen die winst. Dan is het niet opportuun om bijvoorbeeld nog een jaar langer te wachten tot je 25% hebt. Tegen dan kan het fonds evengoed alweer in waarde gezakt zijn.
Heb me dat ook al vaak afgevraagd met fondsen. Aandelen is voor mij vrij simpel: ik koop ze aan en maak meteen voor mezelf duidelijk aan welke koers ik ze terug verkoop. Bij fondsen is het toch altijd wat meer aarzelen, zeker bij bijvoorbeeld een fonds als Lux-o-Rent. Wanneer ga je daar uitstappen???
Kijk eventueel naar de referentie index van het fonds en daarna eventueel in de grafieken naar een EMA 10/20.
Voorbeeld: http://finance.yahoo.com/echarts?s=%5EG ... ve#symbol=" onclick="window.open(this.href);return false;^gdow;range=1d;compare=;indicator=ema(10,20,)+volume;charttype=area;crosshair=on;ohlcvalues=0;logscale=off;source=;
Oeps, copy and past!
Succes
Voorbeeld: http://finance.yahoo.com/echarts?s=%5EG ... ve#symbol=" onclick="window.open(this.href);return false;^gdow;range=1d;compare=;indicator=ema(10,20,)+volume;charttype=area;crosshair=on;ohlcvalues=0;logscale=off;source=;
Oeps, copy and past!
Succes
When asked how Fascism starts, Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Ik heb een aantal basisfondsen die ik sowieso hou voor de erg lange termijn (>10 jaar). Bij andere fondsen wil ik op een 'intelligente' manier switchen tussen volatiele en defensieve fondsen, al naargelang het beursklimaat.
Voor de aandelen, denk ik dat ik sneller winst ga nemen. Ik zie deze meer als opportuniteiten op kortere termijn en voor kleinere bedragen. Maar ik denk toch dat ik het iets ingewikkelder ga maken dan zomaar een vaste verkoopkoers vooropstellen. Dat wordt nog een beetje tellen en rekenen ...
Voor de aandelen, denk ik dat ik sneller winst ga nemen. Ik zie deze meer als opportuniteiten op kortere termijn en voor kleinere bedragen. Maar ik denk toch dat ik het iets ingewikkelder ga maken dan zomaar een vaste verkoopkoers vooropstellen. Dat wordt nog een beetje tellen en rekenen ...
@zwiertje over welke blackrockers gaat het hier?
Wat velen hier vergeten !
Zolang je het fonds niet verkoopt, is het aangenaam om je winst te zien, 7 % na enkele maanden, maar je koopt er niets mee !
De winst is maar daadwerkelijk binnen, de dag dat je verkoopt, al de rest is praat voor de vaak !
Zolang je het fonds niet verkoopt, is het aangenaam om je winst te zien, 7 % na enkele maanden, maar je koopt er niets mee !
De winst is maar daadwerkelijk binnen, de dag dat je verkoopt, al de rest is praat voor de vaak !
eigenlijk laat je bij een redenering als 'bij 25% winst verkoop ik' een stuk potentiële winst liggen.
Vanaf ik het punt bereikt heb dat ik denk te willen verkopen stel ik een automatische opdracht in om te verkopen bij een daling van 2%. Blijven mijn stukken stijgen dan wordt er niks verkocht, dalen ze dan heb ik (normaal gezien) maximum een terugval van 2% tov het hoogste punt.
Vanaf ik het punt bereikt heb dat ik denk te willen verkopen stel ik een automatische opdracht in om te verkopen bij een daling van 2%. Blijven mijn stukken stijgen dan wordt er niks verkocht, dalen ze dan heb ik (normaal gezien) maximum een terugval van 2% tov het hoogste punt.
@Patrick1:
Het is net omdat ik niet vergeet dat winst moet verzilverd worden, dat ik dit topic begonnen ben ...
@JurgenG:
Ik was zelf ook al in die richting aan het denken: vanaf een bepaalde minimum winst, pas verkopen na een bepaalde daling. Zolang het aandeel blijft stijgen, zal de verkoopskoers ook stijgen.
@Jhn
Het gaan over het aandeel in Blackrock zelf (US09247X1019), niet in een Blackrock fonds.
Het is net omdat ik niet vergeet dat winst moet verzilverd worden, dat ik dit topic begonnen ben ...
@JurgenG:
Ik was zelf ook al in die richting aan het denken: vanaf een bepaalde minimum winst, pas verkopen na een bepaalde daling. Zolang het aandeel blijft stijgen, zal de verkoopskoers ook stijgen.
@Jhn
Het gaan over het aandeel in Blackrock zelf (US09247X1019), niet in een Blackrock fonds.
Deze ga ik bijhouden dat is een goede tip!JurgenG schreef:eigenlijk laat je bij een redenering als 'bij 25% winst verkoop ik' een stuk potentiële winst liggen.

@JurgenG: mag ik vragen met welke bank jij werkt voor je aandelen te kopen/verkopen? Kan je daar makkelijk dergelijke regels instellen (verkopen bij 2% daling)?
Ik werk momenteel via Argenta, maar dat is zeer beperkt op dat vlak ....
Ik werk momenteel via Argenta, maar dat is zeer beperkt op dat vlak ....
Bij de serieuze banken kan je voor aandelen met aankooplimieten ( aankopen tegen bepaalde prijs ) en stoploss-orders ( vanaf bep. prijs verkopen ) werken. Rolling-stoploss heb ik nog niet gezien: de stoploss-drempel die meestijgt als de waarde stijgt = je moet die dus anders constant aanpassen of je gaat helemaal terug van waar je komt.
Voor fondsen bestaat dit enkel in Tak23 maar dat is zonde van het geld: je maakt enkel de verzekeraar rijk.
Ik heb mijn fondsen ingedeeld volgens volatiliteit:
- de fondsen met lage volatiliteit hou ik gewoon aan tot zolang de prestatie redelijk blijft. Evaluatie jaarlijks
- de volatiele fondsen krijgen een stoploss ( in excel ) op -10 % van de waarde en wordt elke 14 dagen nagekeken: gaat het fonds hieronder dan wordt het verkocht en wordt het opgevolgd om eventueel terug te kopen als er nogmaals 10% afgaat. Dat werkt dus niet met weinig volatiele fondsen want dan ga je verkopen maar kun je ze niet meer goedkoper terugkopen. Een fonds zoals US Aggregate Bonds zou ik dus zeker niet verkopen want da's nu juist een fonds met erg weinig volatiliteit. Dat kan je jaren aanhouden.
Hoe verzilver ik dan de winst ? Een fonds mag nooit meer dan 10% van mijn portefeuille uitmaken. Komt het boven dat cijfer dan worden er eenheden verkocht.
Voor fondsen bestaat dit enkel in Tak23 maar dat is zonde van het geld: je maakt enkel de verzekeraar rijk.
Ik heb mijn fondsen ingedeeld volgens volatiliteit:
- de fondsen met lage volatiliteit hou ik gewoon aan tot zolang de prestatie redelijk blijft. Evaluatie jaarlijks
- de volatiele fondsen krijgen een stoploss ( in excel ) op -10 % van de waarde en wordt elke 14 dagen nagekeken: gaat het fonds hieronder dan wordt het verkocht en wordt het opgevolgd om eventueel terug te kopen als er nogmaals 10% afgaat. Dat werkt dus niet met weinig volatiele fondsen want dan ga je verkopen maar kun je ze niet meer goedkoper terugkopen. Een fonds zoals US Aggregate Bonds zou ik dus zeker niet verkopen want da's nu juist een fonds met erg weinig volatiliteit. Dat kan je jaren aanhouden.
Hoe verzilver ik dan de winst ? Een fonds mag nooit meer dan 10% van mijn portefeuille uitmaken. Komt het boven dat cijfer dan worden er eenheden verkocht.
Ik herinner me, mijn aandeel Dexia, enkele jaren geleden, ik deed wat men op dit forum voorstelt. Ik had al 17 % winst, en begon te beven. Ik stelde een limiet in, 5 % dalen, automatisch verkopen. Wat gebeurde, ik had 12 % winst.
Twee weken later, een koersopstoot van 10 %, een half jaar later de koers bleef maar stijgen, heb ik gevloekt.
Mijn wederhelft, minder angsthaas dan ik, had geen limiet gezet, en heeft 9 maanden na mij verkocht met 42 % winst !
Soms zegt men, winst nemen, en is het goed. Te vroeg hoogtevrees krijgen, zoals ik,is soms dom.
Achteraf is alles simpel !
Twee weken later, een koersopstoot van 10 %, een half jaar later de koers bleef maar stijgen, heb ik gevloekt.
Mijn wederhelft, minder angsthaas dan ik, had geen limiet gezet, en heeft 9 maanden na mij verkocht met 42 % winst !
Soms zegt men, winst nemen, en is het goed. Te vroeg hoogtevrees krijgen, zoals ik,is soms dom.
Achteraf is alles simpel !