Vervroegd opvragen pensioensparen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Vervroegd opvragen pensioensparen
wij zijn een koppel van 63j en zouden ons pensioensparen willen opvragen om zoon te steunen in zijn renovatiewerkzaamheden. Nu is onze vraag krijgen we daar boete voor?
Re: Vervroegd opvragen pensioensparen
Als het echt om pensioensparen gaat, heb je op je zestigste reeds alle verschuldigde belastingen betaald. Wat de fiscus betreft doe je daarna wat je wil met je kapitaal.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik meen mij te herinneren dat x aantal jaren moet gestart hebben voor je 60ste om je bevrijdende belasting te betalen op je 60ste.
"Je pensioenspaarfonds heeft geen eindvervaldag. Vanaf je 60ste verjaardag brengt de verkoop van je pensioenspaarfonds geen extra belastingen meer mee. Je kan vanaf dan geheel of gedeeltelijk verkopen wanneer je dat zelf wil."
https://www.wikifin.be/nl/themas/pensio ... itbetaling
https://www.wikifin.be/nl/themas/pensio ... itbetaling
Misschien is het geen spaarfonds maar een verzekering?
Om geen belasting te moeten betalen bij opname dient uw pensioenspaarrekening minstens 10 jaar oud te zijn en dan heb je op je 6o ste reeds de eindbelasting betaald.
U zegt nu 63 te zijn, dan likwideer je best niet je volledige pensioenspaarrekening, want dan kan je nog eenmaal in het jaar dat u 64 wordt nog een storting doen en hiervoor de fiscale aftrek genieten
U zegt nu 63 te zijn, dan likwideer je best niet je volledige pensioenspaarrekening, want dan kan je nog eenmaal in het jaar dat u 64 wordt nog een storting doen en hiervoor de fiscale aftrek genieten
Even terug op inpikken.
Mijn echtgenoot is 63 en heeft een fonds bij Belfius, dat momenteel hoog scoort (ik bedoel de waarde is op een piek, nooit zo hoog gestaan). Hij heeft dat fonds al meer dan 20 jaar. Nu is de vraag of het zinvol is bijvoorbeeld de helft nu al af te halen, in de verwachting dat historisch gezien de huidige koers misschien niet meer gehaald wordt. We zouden ermee bijvoorbeeld een steuntje kunnen geven aan onze dochter die aan het bouwen is en dus ook een centje kan gebruiken.
Bij uitstappen zijn er 0 procent kosten (staat in prospectus) en de fiscale afrekening is op zijn 60ste gebeurd. Zijn er bij gedeeltelijke afhaling eventueel nog andere kosten?
Mijn echtgenoot is 63 en heeft een fonds bij Belfius, dat momenteel hoog scoort (ik bedoel de waarde is op een piek, nooit zo hoog gestaan). Hij heeft dat fonds al meer dan 20 jaar. Nu is de vraag of het zinvol is bijvoorbeeld de helft nu al af te halen, in de verwachting dat historisch gezien de huidige koers misschien niet meer gehaald wordt. We zouden ermee bijvoorbeeld een steuntje kunnen geven aan onze dochter die aan het bouwen is en dus ook een centje kan gebruiken.
Bij uitstappen zijn er 0 procent kosten (staat in prospectus) en de fiscale afrekening is op zijn 60ste gebeurd. Zijn er bij gedeeltelijke afhaling eventueel nog andere kosten?
Normaal niet.Sandra17 schreef: ↑7 mei 2021, 16:54 Even terug op inpikken.
Estate Guru believer.
Ik vind het niet meer terug maar er is een adder onder het gras. Vanaf de vervroegde opname na je 60ste en voor je pensioen mag je het niet meer fiscaal inbrengen.
Dat is enkel als je volledige opvraging doet, maar gedeeltelijke opvraging kan en je kan blijven tot en met het jaar dat u 64 wordt de fiscale aftrek behouden
Deze gegarandeerde beleggingen zijn ongelooflijk.
De storting van het voorlaatste jaar is een belegging op 2 jaar die ongeveer 15% per jaar opbrengt.
De storting van het laatste jaar brengt ongeveer 30% rendement op.
Beide in de veronderstelling dat je genoeg inkomen hebt om de volledige belastingaftrek te krijgen.
De storting van het voorlaatste jaar is een belegging op 2 jaar die ongeveer 15% per jaar opbrengt.
Beide in de veronderstelling dat je genoeg inkomen hebt om de volledige belastingaftrek te krijgen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Bedankt mensen voor de input
Weet er iemand vanaf welke leeftijd men beter overstapt naar het maximum van € 1270 (ipv € 990) ? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dit best in het jaar is waarop je 55 wordt. Wat is de reden hierachter ? Alvast bedankt.B7H4long schreef: ↑9 mei 2021, 16:54 Deze gegarandeerde beleggingen zijn ongelooflijk.