VGP
TIP
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: VGP
Recurrente inkomsten van VGP waren 54 miljoen vorig jaar (huurinkomsten aan 50% JV en de management fees). Dat was een YoY groei van 30%. We spreken dus over een groeibedrijf dat vandaag fair gewaardeerd is op basis van de 2018 cijfers waar men ook nog eens Mango gebouw heeft verkocht (kostte een pak huurinkomsten). Grofweg denk ik dus dat 70-75 miljoen euro aan recurrente inkomsten (dus geen meerwaardes op disposals van activa aan JV) mogelijk moet zijn dit jaar. Dan spreken we over een yield van 5% (60% van die recurrent winst wordt uitgekeerd als dividend) of 20x de AFFO. Niet wild voor een logistiek vastgoedbedrijf waarvan de huurtermijnen zijn gestegen tot 13j voor de laatste leases (vind ik enorm positief) en dat 30% per jaar groeit. Vergeet ook de recente deals met o.a. BMW niet die per jaar makkelijk 30 miljoen euro aan huurinkomsten opleveren. En dan spreken we dus over recurrent inkomsten want ze pikken ook nog eens een graantje mee van de ontwikkelingsmarge bij doorverkopen aan JV.
In mijn artikel op SA zei de CEO ook dit: We already saw that trend being reflected in our results over the first months of the year with 17 million euros in new rental income compared to 34 million euros over the past 12 months. De groei zou dus wel nog eens een pak hoger kunnen liggen dan wat ze tot nog toe hebben gerealiseerd. Dat ze groeien: geen twijfel over mogelijk, maar hoeveel het effectief wordt is vaak een positieve verrassing.
![Afro O0](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/afro.gif)
Zorgvastgoed, logistiek vastgoed en triple net leases (Realty Income in VS bijvoorbeeld) zijn volgens mij de vastgoedsectoren waar je de meeste visibiliteit krijgt en de aantrekkelijkste risk/reward.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Als je volgend jaar recurrente inkomsten ziet van boven de 95 miljoen euro dan valt de huidige waardering wat mij betreft reuze goed mee. Hangt ervan af wat je wil bereiken met deze positie. Voor de lange termijn ongetwijfeld een no-brainer, maar koop altijd in schijven want ook ik heb 2j lang weinig gehad aan deze positie tot dit jaar ![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
-
- Hero Member
- Contacteer:
Groei huurinkomsten VGP versnelt behoorlijk (zoals de CEO had gezegd in het interview):
De cijfers van VGP zijn net uitgebracht en bevestigen wat we eerder al wisten: solide groei van de huurinkomsten.
Geannualiseerde huurinkomsten groeiden nu aan met 12% per kwartaal. De aandachtigen onder ons beseffen dat de groei zelfs versnelt (jarenlang tussen de 30% à 35% op jaarbasis). Het zou mij dus niet verbazen dat de huurinkomsten (inclusief JV aan 100%) op meer dan 150 miljoen zullen staan eind dit jaar. Voorlopig vertegenwoordigt de 2.28 miljoen vierkante meter verhuurbare oppervlakte 129 miljoen euro aan huurinkomsten. Te bedenken dat VGP 1.7 miljoen vierkante meter grond heeft gekocht in één half jaar en nog zicht heeft op een extra 2.24 miljoen groeit ook de landbank sneller aan dan ik had gehoopt (zeker nu veel gronden duurder worden).
Misschien nog wat opmerkingen omtrent de nettowinst aangezien die niet hard meegroeide over het laatste halfjaar. Na 30 juni heeft VGP een closing gedaan met de nieuwe JV. Daarop realiseert men een ontwikkelingsmarge van 30%. Dat zal dus de nettowinst verder stuwen (al is dat een boekhoudkundig fenomeen en hangt het af van de timing van closings en de revaluation gains). Belangrijker zijn de huurinkomsten en de erg aantrekkelijke yields die men nog kan binnenhalen (aangezien gronden duurder worden).
Ook niet onbelangrijk:
Na afloop van de boekingsperiode werd de initiële transactie van de tweede joint venture – VGP European Logistics 2 – op 31 juli 2019 afgerond voor een initiële transactiewaarde van € 175 miljoen met een bruto-opbrengst van circa € 96 miljoen. De volgende transactie met VGP European Logistics (eerste joint venture) zal naar verwachting nog plaatsvinden voor het einde van 2019. Wij schatten de transactiewaarde van deze afsluiting op > € 150 miljoen. Dus 3 closings dit jaar die de nettoschuld onder controle zullen houden wat resulteert in een gearing van minder dan 35% schat ik. Ideaal bedrijfsmodel zonder aandeelhouders te moeten verwateren met kapitaalverhogingen.
De cijfers van VGP zijn net uitgebracht en bevestigen wat we eerder al wisten: solide groei van de huurinkomsten.
Geannualiseerde huurinkomsten groeiden nu aan met 12% per kwartaal. De aandachtigen onder ons beseffen dat de groei zelfs versnelt (jarenlang tussen de 30% à 35% op jaarbasis). Het zou mij dus niet verbazen dat de huurinkomsten (inclusief JV aan 100%) op meer dan 150 miljoen zullen staan eind dit jaar. Voorlopig vertegenwoordigt de 2.28 miljoen vierkante meter verhuurbare oppervlakte 129 miljoen euro aan huurinkomsten. Te bedenken dat VGP 1.7 miljoen vierkante meter grond heeft gekocht in één half jaar en nog zicht heeft op een extra 2.24 miljoen groeit ook de landbank sneller aan dan ik had gehoopt (zeker nu veel gronden duurder worden).
Misschien nog wat opmerkingen omtrent de nettowinst aangezien die niet hard meegroeide over het laatste halfjaar. Na 30 juni heeft VGP een closing gedaan met de nieuwe JV. Daarop realiseert men een ontwikkelingsmarge van 30%. Dat zal dus de nettowinst verder stuwen (al is dat een boekhoudkundig fenomeen en hangt het af van de timing van closings en de revaluation gains). Belangrijker zijn de huurinkomsten en de erg aantrekkelijke yields die men nog kan binnenhalen (aangezien gronden duurder worden).
Ook niet onbelangrijk:
Na afloop van de boekingsperiode werd de initiële transactie van de tweede joint venture – VGP European Logistics 2 – op 31 juli 2019 afgerond voor een initiële transactiewaarde van € 175 miljoen met een bruto-opbrengst van circa € 96 miljoen. De volgende transactie met VGP European Logistics (eerste joint venture) zal naar verwachting nog plaatsvinden voor het einde van 2019. Wij schatten de transactiewaarde van deze afsluiting op > € 150 miljoen. Dus 3 closings dit jaar die de nettoschuld onder controle zullen houden wat resulteert in een gearing van minder dan 35% schat ik. Ideaal bedrijfsmodel zonder aandeelhouders te moeten verwateren met kapitaalverhogingen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
VGP wordt opgenomen in FTSE index
(ABM FN) VGP wordt opgenomen in de zogeheten FTSE EPRA Nareit Global Emerging Index. Dit meldde het vastgoedbedrijf donderdag nabeurs.
Het bedrijf wordt per 23 september toegevoegd.
(ABM FN) VGP wordt opgenomen in de zogeheten FTSE EPRA Nareit Global Emerging Index. Dit meldde het vastgoedbedrijf donderdag nabeurs.
Het bedrijf wordt per 23 september toegevoegd.
Zit in de huidige prijs die goede vooruitzichten voor VGP al niet ingebakken?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Voor een stuk(je) wel natuurlijk. De prijs is idd reeds opgelopen de laatste tijd maar het blijft aantrekkelijk gewaardeerd. Het is geen GVV, wat betekent dat het niet meteen conservatieve beleggers aanspreekt + het is een weinig gekend bedrijf, itt veel GVVs (om maar niet WDP te benoemen).
Het is een aandeel om op te bouwen nu het nog kan. Een korte blik op de aandeelhoudersstructuur en je weet genoeg.
Wat zou ik moeten horen rinkelen bij de aandeelhoudersstructuur?
Ik heb 10j zuiver Amerikaanse biotech gehandeld waar zulke zaken minder belangrijk zijn dus ben wat nieuw op dit vlak.![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
Het bedrijf leek mij op het eerste zicht aantrekkelijk doch niet zo goedkoop vandaar mijn vraag. Wil me graag wat meer in VGP en deze markt specifiek verdiepen, enig aangeraden leesvoer?
Alvast bedankt!
Ik heb 10j zuiver Amerikaanse biotech gehandeld waar zulke zaken minder belangrijk zijn dus ben wat nieuw op dit vlak.
![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
Het bedrijf leek mij op het eerste zicht aantrekkelijk doch niet zo goedkoop vandaar mijn vraag. Wil me graag wat meer in VGP en deze markt specifiek verdiepen, enig aangeraden leesvoer?
Alvast bedankt!
"GVV's van A tot X" van Gert De Mesure is zeker een goed beginpunt. Boek is van 2017 dus de waarderingen zijn sindsdien fors opgelopen maar de info blijft toch interessant.KayJay schreef: ↑30 september 2019, 21:07 Wat zou ik moeten horen rinkelen bij de aandeelhoudersstructuur?
Ik heb 10j zuiver Amerikaanse biotech gehandeld waar zulke zaken minder belangrijk zijn dus ben wat nieuw op dit vlak.
Alvast bedankt!
Ik heb het boek via zijn twitter-account besteld.
Voor alle duidelijkheid: VGP is geen GVV.
Is dat boek nog te krijgen ?
Ik dacht dat het al meer dan een jaar uitverkocht was.
Ik dacht dat het al meer dan een jaar uitverkocht was.
-
- Hero Member
- Contacteer:
CEO Jan Van Geet in Spaans magazine over VGP's ambities:
https://www.vgpparks.eu/en/newsroom/new ... uministro/
https://www.vgpparks.eu/en/newsroom/new ... uministro/
VGP mijn beste aankoop van 2019 tot op dit moment. Aankoop gedaan op grond van bijdragen over VGP op dit forum. Met dank aan dit forum en vooral de schrijvers over dit aandeel,
-
- Hero Member
- Contacteer:
Huurgroei van 37,9 procent bij VGP
Over de eerste tien maanden van het jaar is er voor 39,3 miljoen euro aan getekende of hernieuwde huurovereenkomsten gerealiseerd. Hierdoor komen de huurinkomsten op jaarbasis uit op 143,6 miljoen euro, of een groei van 37,9 procent totnogtoe in 2019. Dat leert een trading update voorbeurs. De gemiddelde huurtermijn van de portefeuille is toegenomen tot 8,8 jaar, tegenover 7,8 jaar eind vorig jaar. Bij de halfjaarcijfers lag de groei op 24% YTD. Het heeft er dus alle schijn van dat de YTD-groei zal uitkomen op ca. 44-45% wat dicht tegen een recordgroei ligt op jaarbasis. Pro memorie, in 2014 waren de totale huurinkomsten 25 miljoen en nu eind dit jaar waarschijnlijk 153-155 miljoen euro inclusief de inkomsten voor de gebouwen overgeheveld naar de JV. Men kocht voor 2.5 miljoen m2 extra grond en nog 2.13 miljoen m2 moet worden verstrekt. De bezettingsgraad is nu 99.7%. Er zijn bij VGP 34 projecten in aanbouw, goed voor 37,3 miljoen euro aan jaarhuur bij volledige oplevering. De portefeuille in aanbouw is voor 75 procent voorverhuurd. Eind november weer een nieuwe closing van 130 miljoen euro.
Kortom: weer een recordkwartaal voor deze topper! Terecht dat deze positie 29.6% is van de buy and hold portefeuille (13% van ganse pf). Saaie groeiwaarden (zeker als ze in dit vastgoedsegment zitten) moet je gewoon vasthouden en niet inruilen voor spannende cyclische avontuurtjes... Conservatieve meer low-volatility aandeel hebben in het verleden al bewezen dat ze op absolute en risk-adjusted basis meer rendement opleveren dan de index en high-beta waarden. Koersdoel voor volgend jaar start met drie cijfers voor de komma![🙂](//twemoji.maxcdn.com/2/svg/1f642.svg)
Over de eerste tien maanden van het jaar is er voor 39,3 miljoen euro aan getekende of hernieuwde huurovereenkomsten gerealiseerd. Hierdoor komen de huurinkomsten op jaarbasis uit op 143,6 miljoen euro, of een groei van 37,9 procent totnogtoe in 2019. Dat leert een trading update voorbeurs. De gemiddelde huurtermijn van de portefeuille is toegenomen tot 8,8 jaar, tegenover 7,8 jaar eind vorig jaar. Bij de halfjaarcijfers lag de groei op 24% YTD. Het heeft er dus alle schijn van dat de YTD-groei zal uitkomen op ca. 44-45% wat dicht tegen een recordgroei ligt op jaarbasis. Pro memorie, in 2014 waren de totale huurinkomsten 25 miljoen en nu eind dit jaar waarschijnlijk 153-155 miljoen euro inclusief de inkomsten voor de gebouwen overgeheveld naar de JV. Men kocht voor 2.5 miljoen m2 extra grond en nog 2.13 miljoen m2 moet worden verstrekt. De bezettingsgraad is nu 99.7%. Er zijn bij VGP 34 projecten in aanbouw, goed voor 37,3 miljoen euro aan jaarhuur bij volledige oplevering. De portefeuille in aanbouw is voor 75 procent voorverhuurd. Eind november weer een nieuwe closing van 130 miljoen euro.
Kortom: weer een recordkwartaal voor deze topper! Terecht dat deze positie 29.6% is van de buy and hold portefeuille (13% van ganse pf). Saaie groeiwaarden (zeker als ze in dit vastgoedsegment zitten) moet je gewoon vasthouden en niet inruilen voor spannende cyclische avontuurtjes... Conservatieve meer low-volatility aandeel hebben in het verleden al bewezen dat ze op absolute en risk-adjusted basis meer rendement opleveren dan de index en high-beta waarden. Koersdoel voor volgend jaar start met drie cijfers voor de komma
-
- Hero Member
- Contacteer:
Positie wat aangedikt vandaag
-
- Hero Member
- Contacteer:
Veel meer huurders nu en recurrente inkomsten van 55 miljoen euro vorig jaar (fees en stake in JV). Daardoor met de groei van 45% voor dit jaar zit je op 80 miljoen euro aan recurrente inkomsten. De nettowinst zelf hangt onder meer af van de development marge die ze nemen bij het doorsluizen van projecten aan de JV (30% ongeveer). 80 miljoen gedeeld door 1.66 miljard beurskap. is 4.8% wat zeker fair is. Het toekomstig rendement zal afhangen van de groei voor de komende jaren, dat zal volgens mij ook het rendement zijn dat je kan verwachten op je investering. Ben alvast benieuwd naar de jaarcijfers en de AV om daarover meer inzicht te krijgen. Kortom: net zoals bij andere vastgoedbedrijven is de waardering t.o.v. vorig jaar opgelopen door de gedaalde rente en is de huidige waardering voor dit jaar fair; echter afhankelijk van je beleggingshorizon zit de toekomstige groei er nog niet in verdisconteerd IMHO.