VGP
TIP
-
- Verbannen Gebruiker
Re: VGP
Inderdaad. Dat is dezelfde discussie als distribuerende ETF of accumulerende.
Met dat verschil dat voor particulieren de RV enkel gerecupereerd kan worden bij aandelen. Maar voor een beetje belegger is die recuperatie niet zo veel.
Maar zo komen we bij de kern van de zaak. Bij een familiale holding of bedrijf als VGP, Sofina, KBC ... willen de familiale en vaste aandeelhouders een dividend, want ze willen inkomsten. En ze willen geen aandelen verkopen om inkomsten te genereren, want dan verkleint hun positie.
Die familiale en vaste aandeelhouders zijn op hun beurt vennootschappen. RV maakt hen niets uit.
Maar dus: de individuele aandeelhouder is de klos, want hij betaalt wel de RV. De individuele aandeelhouders kunnen niet zeggen: ik zou liever hebben dat er geen dividend betaald wordt. Ze kunnen het wel zeggen, maar er wordt geen rekening mee gehouden.
De individuele belegger kiest er dus voor om niet-fiscaal vriendelijke inkomsten te hebben.
Een zeer vreemde keuze want meerwaarden worden in Belgie niet belast. En dan maar zeggen dat de belastingen hoog zijn in Belgie
Als je denkt dat dit zo zal blijven dan ben je naief. Ik voorspel dat de discussie capitaliserend/distribuerend binnenkort een non-discussie is.VLblokpate schreef: ↑5 juli 2022, 10:02 Een zeer vreemde keuze want meerwaarden worden in Belgie niet belast.
Dat's enkel voor de niet gerealiseerde meerwaarden.VLblokpate schreef: ↑5 juli 2022, 10:02
De individuele belegger kiest er dus voor om niet-fiscaal vriendelijke inkomsten te hebben.
Een zeer vreemde keuze want meerwaarden worden in Belgie niet belast. En dan maar zeggen dat de belastingen hoog zijn in Belgie
Gerealiseerde meerwaarden op aandelen zijn in België wel belastbaar:
1) in de personenbelasting als ze niet het gevolg zijn van het normale beheer van je portefeuille als divers of beroepsinkomen
2) in de vennootschapsbelasting als de FVA niet voldoen aan de DBI-vrijstellingsvoorwaarden (taxatie, duur, participatie) ongeacht het normale of speculatieve beheer van de portefeuille en steeds de geldbeleggingen (aandelen, obligaties bedoeld als loutere beleggingen zonder doel een relatie of deelname met de uitgever ervan op te bouwen) .
Dat is ze al in de vennootschapsbelasting. Daar kan je nog discussiëren of de gerealiseerde meerwaarde aan de DBI-voorwaarden voldoen of niet.sintorama schreef: ↑5 juli 2022, 10:47Als je denkt dat dit zo zal blijven dan ben je naief. Ik voorspel dat de discussie capitaliserend/distribuerend binnenkort een non-discussie is.VLblokpate schreef: ↑5 juli 2022, 10:02 Een zeer vreemde keuze want meerwaarden worden in Belgie niet belast.
-
- Verbannen Gebruiker
Waar haal jij dat ik denk dat het zo zal blijven?sintorama schreef: ↑5 juli 2022, 10:47Als je denkt dat dit zo zal blijven dan ben je naief. Ik voorspel dat de discussie capitaliserend/distribuerend binnenkort een non-discussie is.VLblokpate schreef: ↑5 juli 2022, 10:02 Een zeer vreemde keuze want meerwaarden worden in Belgie niet belast.
Kan zijn dat het verandert. Maar tot zolang ...
Ik zeg "als je denkt dat..."
Bon, die kwartaalcijfers worden precies slecht verteerd. Korte termijnbeleggers worden wellicht afgeschrikt door hogere kapitaalkosten en groeivertraging. De CEO haalde nochtans een aantal opportuniteiten aan die vooral lange termijnbeleggers goed moeten liggen; een hoger aanbod van brownfieldprojecten bijvoorbeeld. Maar bon, nog even wachten op koersdoel-aanpassingen van analisten en dan kan ik weer vetmesten.
Is gewoon puur omgekeerde reactie op de rente die terug stijgt de voorbije weken.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
-
- Verbannen Gebruiker
De reactie is er de dag van de voor-opening-van-de-beurs publicatie van de cijfers. Het zijn dus de cijfers die de oorzaak zijn van de daling. Niet de rente. De rente is zelfs gedaald, de recente weken. Dat zou in het voordeel van VGP moeten zijn. Je begrijpt dat toch? Je begrijpt toch de relatie tussen de waarde van een vastgoedholding en de hoogte van de rentevoeten?
Waar haal jij dan dat de rente VANDAAG een reactie teweegbrengt op de koers van VGP?
En de cijfers zeggen: de winst daalt, terwijl dit niet verwacht was. Heeft NIETS te maken met de rente, waar haal jij dat idee?
Wie nog steeds "gelooft" in VGP, gelooft in VGP op een religieuze, dogmatische manier. Bekijkt dus niet VGP vanuit de fundamentals. M.a.w. draait zichzelf een rad voor de ogen.
Maar dat is goed. Degene die VGP kopen omwille van religieuze, dogmatische redenen, stellen degene die VGP kwijt willen, in staat om VGP te verkopen aan een meer dan verhoopte prijs
Laatst gewijzigd door VLblokpate op 26 augustus 2022, 16:50, 9 keer totaal gewijzigd.
Leg de koers van pakweg WDP er dan eens naast, die reageren dan ook op de cijfers van VGP zeker?
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Dit:sintorama schreef: ↑30 juni 2022, 09:22Waar haal je die cijfers vandaan? Heb je het over meerwaarden op het eigen vastgoed?doorwinterd schreef: ↑30 juni 2022, 03:40 Van de 366M aan meerwaarden geboekt in 2020, is daarvan 200M een nt gerealiseerde meerwaarde.
"Netto ging de winst zelfs een kwart omlaag tot 153 miljoen euro. De dalende winst is grotendeels te wijten aan de lagere waarderingswinsten uit de joint ventures met Allianz. Door de stijging van de marktrentes stijgt ook de rekenrente om de toekomstige inkomsten uit die joint ventures naar het heden te vertalen. Daardoor boekt VGP een stuk minder boekhoudmeerwaarden dan in 2021."
Heb toch weer een pakketje bijgekocht.
Over 10 á 20 jaar zien we wel.
Over 10 á 20 jaar zien we wel.
Euhm... wat? Ik vind de winstgevendheid van VGP in deze moeilijke omstandigheden prima.VLblokpate schreef: ↑26 augustus 2022, 16:35 Wie nog steeds "gelooft" in VGP, gelooft in VGP op een religieuze, dogmatische manier. Bekijkt dus niet VGP vanuit de fundamentals. M.a.w. draait zichzelf een rad voor de ogen.