VGP
TIP
Re: VGP
Kunnen? Dat lijkt me een zetfout.
Het helpt natuurlijk dat de VGP en SOFINA aandelen die ik heb, zichzelf al terugverdiend hebben…
-
- Verbannen Gebruiker
En sommigen zijn daarna naar 0 gegaan. Honderden fantastische bedrijven hebben dat meegemaakt.
Oh ja, absoluut. Als dat risico je afschrikt heb je niets te zoeken in individuele aandelen of zelfs de beurs in het algemeen.huisjetuintjefiets schreef: ↑20 september 2022, 14:02 En sommigen zijn daarna naar 0 gegaan. Honderden fantastische bedrijven hebben dat meegemaakt.
-
- Verbannen Gebruiker
Dat is een zeer flauwe reactie. Objectief spreken over risico's zit er bij jou duidelijk niet in.sintorama schreef: ↑20 september 2022, 14:12Oh ja, absoluut. Als dat risico je afschrikt heb je niets te zoeken in individuele aandelen of zelfs de beurs in het algemeen.huisjetuintjefiets schreef: ↑20 september 2022, 14:02 En sommigen zijn daarna naar 0 gegaan. Honderden fantastische bedrijven hebben dat meegemaakt.
Ik weet niet waarom je dat flauw vindt. Ik kan maximum 100% van mijn inleg verliezen. Ik ben me daar bewust van en ik accepteer dat risico. Zeker voor een schuldgedreven onderneming als VGP is dat risico aanwezig. Een holding als Sofina is dan weer een heel ander type bedrijf, en dit zie ik niet zo snel failliet gaan. De investeringen die ik bijgetankt heb zijn voornamelijk afgestrafte (en andere) holdings.huisjetuintjefiets schreef: ↑20 september 2022, 14:17 Dat is een zeer flauwe reactie. Objectief spreken over risico's zit er bij jou duidelijk niet in.
Als je alleen investeringen zonder risico nastreeft dan kun je ook nooit iets winnen.
-
- Verbannen Gebruiker
Is het gewoon de algemene rentevrees die VGP nu parten speelt, of zijn er specifieke elementen?
https://m.youtube.com/watch?v=d1gYJDQXPOk
Nog een reden bij VGP is de kleinere vraag naar magazijnen voor e-commerce.huisjetuintjefiets schreef: ↑20 september 2022, 14:42 Is het gewoon de algemene rentevrees die VGP nu parten speelt, of zijn er specifieke elementen?
Ook wat De Mesure schrijft :
Het is duidelijk en niet te voorkomen: financiële kost bij vastgoedbedrijven zal stijgen (vroeg/laat). Is al hoger bij nieuwe acquisities (maar huurrendement stijgt nog niet). Hoe dit probleem best aanpakken? Schuld afbouwen, dus weg met de groei en nieuwe aankopen (1/2)
Ik hoor veel beleggers zeggen dat koersen nu laag staan en dat er gekocht moet worden. Staan koersen nu echt laag? Welke referentieperiode neem je? Op 1 jaar, ja lage koers, maar op 5 jaar, nog hoge koers (VGP in grafieken). Niet vergeten: negatieve rente is geschiedenis geworden
P.S : hoe gaat VGP huurrendement laten stijgen als bedrijven als Amazon daar aan het afbouwen zijn ?
En wat ik nog vrees, is dat de dividenden gaan dalen bij de GVV's.
Minder winst = minder dividend.
Of zie ik dit te zwartgallig ?
Minder winst = minder dividend.
Of zie ik dit te zwartgallig ?
-
- Verbannen Gebruiker
Winst bij het specifieke geval VGP is in elk geval relatief. Operationeel maken ze verlies. Ze maken winst omdat de bezittingen meer waard worden: er wordt geschat dat ze meer waard worden.
VGP leent dus om operationeel verlies te dekken en om dividenden te betalen want bezittingen die meer waard worden, brengen geen cash binnen.
Ze kunnen dus blijven extra lenen om de stijgende dividenden te betalen voor zover de waardestijgingen blijven duren.
Op voorwaarde dat die waardestijgingen geloofwaardig blijven. Het ergste dat kan gebeuren is dat er waardestijgingen worden gehanteerd die niet realistisch zijn, waardoor het vertrouwen verloren gaat.
Gezien de huidige context zou het realistisch zijn dat er minder waardestijgingen zijn, dus minder niet gerealiseerde meewaarden. En dan zou het misschien geen teken van goed bestuur zijn, als dividend blijft stijgen. Maar het blijft een beslissing van het management. Ook met minder winst kan er meer dividend zijn als verantwoord kan worden dat de toekomst er goed blijft uitzien. Het kan ook afhangen van hoeveel dividend de CEO zichzelf wil betalen :-)
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 22 september 2022, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Gelukkig heb ik geen aandelen van GVP.
Ik realiseer me nu dat het bij het verkeerde onderwerp staat... GVP is geen GVV.huisjetuintjefiets schreef: ↑22 september 2022, 11:32Winst bij het specifieke geval GVP is in elk geval relatief. Operationeel maken ze verlies. Ze maken winst omdat de bezittingen meer waard worden: er wordt geschat dat ze meer waard worden.
GVP leent dus om operationeel verlies te dekken en om dividenden te betalen want bezittingen die meer waard worden, brengen geen cash binnen.
Ze kunnen dus blijven extra lenen om de stijgende dividenden te betalen voor zover de waardestijgingen blijven duren.
Op voorwaarde dat die waardestijgingen geloofwaardig blijven. Het ergste dat kan gebeuren is dat er waardestijgingen worden gehanteerd die niet realistisch zijn, waardoor het vertrouwen verloren gaat.
Gezien de huidige context zou het realistisch zijn dat er minder waardestijgingen zijn, dus minder niet gerealiseerde meewaarden. En dan zou het misschien geen teken van goed bestuur zijn, als dividend blijft stijgen. Maar het blijft een beslissing van het management. Ook met minder winst kan er meer dividend zijn als verantwoord kan worden dat de toekomst er goed blijft uitzien. Het kan ook afhangen van hoeveel dividend de CEO zichzelf wil betalen :-)