VGP
TIP
-
- Verbannen Gebruiker
Re: VGP
Dat doet de waarde van de bestaande projecten (volgens VGP en hun auditors) ook: stijgen. Maar dat is enkel een cijfer op een blad papier: herwaardering. Dat is vanwaar de "winst" elk jaar komt: herwaardering van de projecten. Cijfers op een blad papier.
Maar dat brengt geen cash binnen. Herwaarderingen van projecten zijn goed in afwachting van toekomstige stijgende inkomsten. Maar die komen er (tot nu toe) steeds niet. En als dat te lang duurt, worden vragen gesteld. Zijn er twijfels. Want er zijn steeds meer leningen nodig.
Bij Fagron lag het aan andere factoren; Daar was er wel een positieve cashflow. @ 45euro was het niet goedkoop te noemen, maar daar lag het grote probleem niet.
Het probleem was vooral de combinatie van een hoge schuldgraad (tegen 3,5x net voor de problemen & dus schending van convenanten) + zware fraude bij dochterbedrijf BellevueRX + de koppigheid van Jer (ex-CEO & oprichter) die weigerde een KV te doen aan koersen tussen 20 & 40 euro toen het nodig bleek. (een tijdje daarvoor had hij gezegd dat Fagron geen kapitaalverhoging nodig had.)
Soit, vandaag toevallig ook een forse correctie bij Fagron van 7,5%. Noteert nu aan 11x P/E consensus voor 2023. Dus niet meer de +20x van destijds & ook de schuldgraad zal eind dit jaar op +- 2,0x eindigen vermoed ik (afhankelijk of ze nog veel overnames gaan doen)
is er kans dat ze hun obligaties niet gaan kunnen terugbetalen ??
En we zijn onder de 100. Nu kan de paniek echt beginnen.
-
- Verbannen Gebruiker
-
- Verbannen Gebruiker
Misschien was het voor veel beleggers toch nieuws, toen ze op een bepaald moment de cash flow rapporten zijn gaan bekijken, en vaststelden dat de "winst" niet meer was dan een cijfertje op een blad papier, nu we de koersval aan het bekijken zijn. Maar jij lijkt me een persoon met kennis van zaken. Je koopt niet omdat ze dalen, wel "ondanks het feit dat ze dalen"huisjetuintjefiets schreef: ↑26 september 2022, 16:02Natuurlijk is het niets nieuws. Nieuw is wel dat het jaar na jaar blijft erger worden en dat ze er nog steeds niet in slagen winstgevend te worden, qua corebusiness (ontwikkeling). Je kunt niet blijven steeds hogere verliezen boeken, en denken dat je dat door steeds meer leningen aan te gaan, kunt overleven. Op bepaald moment is het gedaan. Obligaties van VGP zijn nu al bijna junk bonds. Geen enkel bedrijf overleeft door steeds meer junk bonds uit te geven. Is goed voor specifiek doel, maar niet om structurele verliezen te dekken. En dan de macro-economie: exploderende rentevoeten.
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 28 september 2022, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is al ver gekomen als een compliment van jezelf moet komen.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
-
- Verbannen Gebruiker
De goede lezer weet dat het een opmerking voor Gudrun was, en mijn eigen bericht als context nodig was. Jij als VGP kenner kent uiteraard de cash flow rapporten uit je blote hoofd en je weet al heel lang dat het niet snor zit.
ik denk dat veel beleggers niet goed (genoeg) begrepen dat de hoge koers gebaseerd was op (overdreven hoge?) groei(verwachtingen) die (voor een belangrijk deel) gebaseerd waren op de lage rente.huisjetuintjefiets schreef: ↑28 september 2022, 12:24 Misschien was het voor veel beleggers toch nieuws, toen ze op een bepaald moment de cash flow rapporten zijn gaan bekijken, en vaststelden dat de "winst" niet meer was dan een cijfertje op een blad papier, nu we de koersval aan het bekijken zijn.
-
- Verbannen Gebruiker
De laatste stuiptrekkingen van VGP? Faillissement loert om de hoek?
Wie een week geleden durfde zeggen dat hij VGP verkocht, werd hier bestempeld als een trol.
Waar zitten ze nu, de believers? De blinde volgers van de VGP-sekte?
DonDraper? VGP kenner? Care to comment?
Wie een week geleden durfde zeggen dat hij VGP verkocht, werd hier bestempeld als een trol.
DonDraper schreef: ↑6 september 2022, 18:41Buy high, sell lowhuisjetuintjefiets schreef: ↑6 september 2022, 15:15 Vandaag vgp buitengegooid. Komt niet meer goed. Verliezen beperken.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Sommige mensen blijven beter bij hun huisje, tuintje, denk ik.
Het is niet omdat VGP dit jaar ruim 60% van haar waarde verloor dat er woorden als "nakend faillissement" in de mond moeten genomen worden.
De waarderingen van hun vastgoed waren misschien opgeblazen, maar VGP beschikt over miljarden aan vastgoed die indien nodig verkocht kunnen worden om schulden terug te dringen.
Als VGP failliet zou gaan, dan denk ik dat er vele Belgische beursgenoteerde bedrijven hen zullen voorafgaan.
Het is niet omdat VGP dit jaar ruim 60% van haar waarde verloor dat er woorden als "nakend faillissement" in de mond moeten genomen worden.
De waarderingen van hun vastgoed waren misschien opgeblazen, maar VGP beschikt over miljarden aan vastgoed die indien nodig verkocht kunnen worden om schulden terug te dringen.
Als VGP failliet zou gaan, dan denk ik dat er vele Belgische beursgenoteerde bedrijven hen zullen voorafgaan.
Faillissement loert om de hoekhuisjetuintjefiets schreef: ↑29 september 2022, 18:05 De laatste stuiptrekkingen van VGP? Faillissement loert om de hoek?
Als de koers van een aandeel keldert betekent dat niet sowieso dat het faillissement nabij is. Er zouden weinig bedrijven over geweest zijn na bijvoorbeeld maart 2020. Het is niet enkel vgp dat zakt, maar de hele markt en vooral vastgoed. Vastgoed lijkt me nu wel overdreven gecorrigeerd, de markt lijkt uit te gaan van het ergste. Er wordt ook een sneeuwbaleffect gecreëerd door de verkopen van grote fondsen die hun exposure aan vastgoed willen afbouwen. Misschien kom je me nog eens uitlachen binnen een paar weken of zelfs maanden, maar ik zou voorstellen om eens af te spreken binnen 5 á 10 jaar.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Je moet 2x juist zijn: 1 keer bij de verkoop, en de 2de keer bij het terug aankopen. Tenzij VGP effectief failliet gaat, maar dat is in mijn ogen op basis van de informatie die vandaag bekend is geen waarschijnlijk scenario. Aangezien ik besef dat consequent de beurskoers op korte termijn voorspellen onmogelijk is, heb ik niet verkocht. Ik denk er wel aan om stilletjes aan te bgeinnen bij te kopen. En dan zien we wel over een jaar of 20.huisjetuintjefiets schreef: ↑29 september 2022, 18:05 De laatste stuiptrekkingen van VGP? Faillissement loert om de hoek?
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
-
- Verbannen Gebruiker
Intellectueel zeer oneerlijk, maar wie dat ook vindt, ziet hierin bevestiging. Confirmation bias. Zeer populair bij fanatiekelingen die wegfilteren wat niet in hun kraam past.
Uit de beschikbare gegevens enkel die kiezen die geschikt zijn om je punt te "bewijzen".
Waar is de grafiek met "slechtste" dagen missen?
Waar is de grafiek dat je begin 2008 uitstapt en maart 2009 weer instapt?
Als dit het bewijs moet zijn dat market timing niet werkt, dan is het maar povertjes.
Doet denken aan de discussie over kerncentrales. Co2, co2, co2, co2 !!!!!! Roepen de voorstanders (dat zijn dezelfden die het hebben over de groene histerici in andere discussies).
Discussies zijn pas zinvol als men voor- en nadelen wil en durft benoemen.